شناسهٔ خبر: 29767379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بر اساس یک نظرسنجی

افغان‌ها به آینده کشورشان بدبین هستند

بر اساس یافته‌های بزرگترین نظرسنجی سالانه در افغانستان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مردم این کشور در مورد مسیر حرکت کشورشان بدبین هستند. در این نظرسنجی از مشکلاتی نظیر عدم امنیت، بیکاری و فساد به عنوان عوامل این بدبینی یاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، در نظرسنجی "بنیاد آسیا" ناامنی با ۷۲.۵ درصد از نظر شرکت کنندگان اولین دلیل بدبینی عنوان شده است. همچنین دلایل دیگری نظیر ضعف در اقتصاد و کار، حکومت ضعیف، فساد همه گیر و تاسیسات نامنظم برق و آب در این بین دیده می‌شود.

نتایج نظرسنجی از ۱۵ هزار نفر که بزرگترین نظرسنجی سالانه در نوع خود در افغانستان است، نشان از روحیه ناامید و نامطمئن نسبت به انتخابات ماه آوریل آتی و مذاکرات صلح با طالبان دارد.

فقط یک سوم افراد شرکت کننده در نظرسنجی – ۳۲.۷ درصد –(همانند سال گذشته) گفتند که کشورشان در جهت درستی پیش می‌رود. 

سطح خوش‌بینی به تفاوت‌های قومی و محلی بستگی دارد. بالاترین درجه اعتماد در مناطق پشتون در شرق بوده است و پایین‌ترین سطح آن در کابل، پایتخت این کشور و مرکز و جنوب بوده که محل زندگی بسیاری از تاجیک‌ها و هزاره‌ها است.

براساس داده‌های سازمان ملل متحد در ۹ ماه اول ۲۰۱۸، ۲۷۹۸ غیرنظامی کشته و ۵۲۵۲ نفر نیز زخمی شده‌اند که این آمار با وجود کاهش اندک نسبت به سال گذشته همچنان بر ادامه خشونت در افغانستان تاکید دارد.

آمریکا تماس‌های مستقیمی را برای صلح با نمایندگان طالبان برقرار کرده اما جنگ با شدت همچنان ادامه دارد.

هم‌چنین بر طبق اعلام این نظرسنجی ۶۱.۴ درصد مردم از دموکراسی راضی بودند – اندکی بیشتر از نظرسنجی قبلی – و بیشتر از نصف شرکت کنندگان نیز اظهار داشتند که حکومت پیشرفت‌هایی در شرایط زندگی آنها به وجود آورده است.

در همین حال حمایت‌ها از اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که انتظار می‌رود به دنبال انتخاب مجدد در انتخابات بیستم آوریل است از رقم ۵۶.۲ درصد پارسال به ۵۹.۶ درصد رسیده است.

در آغاز سال‌ (۲۰۱۸) غنی پیشنهاد صحبت بر سر صلح با طالبان را داد اما شورشیان فقط با صحبت با مقامات آمریکایی موافقت کرده‌اند و باعث بی پاسخ ماندن سوالات زیادی در مورد آینده این صلح شده‌اند.

بر طبق یافته‌های این نظرسنجی ۵۳.۵ درصد مصالحه افغانستان و طالبان را ممکن می‌دانند؛ این رقم به دنبال آتش بس غیرمنتظره در عید فطر که در ماه ژوئن اتفاق افتاد، افزایشی اندک داشته است. این آتش بس یک نظر اجمالی بر صلح در این کشور بعد از ۱۷ سال داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما