شناسهٔ خبر: 29766764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

بایدها و نبایدهای بودجه 98

تهران- ایرنا- پس از تصویب لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در جلسه روز یکشنبه (11 آذرماه) هیات دولت، رسانه های داخلی ویژگی ها و جزئیات لایحه بودجه سال آتی را مورد توجه و تحلیل قرار داده و بایدها و نباید هایی را برای تدوین آن عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، تدوین لایحه بودجه سال 1398 کل کشور با تاکید بر شفاف سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت از اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ و پس از بررسی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شامگاه یکشنبه (11 آذرماه) در هیات دولت تصویب شد.
براساس اعلام 'محمد باقر نوبخت' رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه بودجه 98 قرار بود طبق قانون، 15 آذر یعنی روز پنجشنبه هفته جاری، تقدیم مجلس می‌شود اما 'بهروز نعمتی' سخنگوی هیات رییسه مجلس، امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود می روند و خانه ملت تعطیل است، رییس جمهوری نیز آخر این هفته سفر استانی دارد بنابراین بنا شد لایحه بودجه 98، 25 آذر ماه به مجلس تقدیم شود.
بعد از تصویب بودجه 98 در هیات دولت، ابعاد مختلف آن که بر پایه تثبیت اشتغال، ثبات سازی اقتصاد کلان و کاهش تورم، تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه درآمدها تدوین شده است، مورد تحلیل و بررسی فضای رسانه ای کشور قرار گرفت.
بررسی رسانه های داخلی نشان می دهد که روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای منتسب به هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا با توجه به اعمال تحریم‌ های ظالمانه آمریکا علیه ایران، سال 98 را یکی از دشوارترین سال‌های چند دهه اخیر از نظر شرایط بودجه دولت بر شمردند و براین اساس، به ارزیابی وضعیت متغیرهای تعیین کننده در بودجه سال آینده به ویژه سهم درآمدهای نفتی پرداخته اند.
همچنین رسانه های منتسب به دو هر طیف به موضوعاتی همچون دشواری های بودجه دولت در سال 98، نحوه تخصیص بودجه در حوزه های مختلف،سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی، سیاست های ارزی و قیمت احتمالی دلار و نفت در بودجه ۹۸ نگاه ویژه ای داشته اند.
رسانه های اصلاح طلب
................................
** دشواری های بودجه دولت در سال 98
یک تحلیلگر اقتصادی در رورنامه ایران نوشت: با توجه به اعلام برنامه تحریم‌ های ظالمانه امریکا، از ماه‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود که سال 1398 یکی از دشوارترین سال‌های چند دهه اخیر از نظر شرایط بودجه دولت خواهد بود...اصرار بر نرخ ارز غیرواقعی در بودجه که چندین سال است گریبانگیر اقتصاد ایران شده از یک طرف و افزایش تمایل دولت به توزیع یارانه و منابع بین گروه‌های مختلف، ایجاد اشتغال و کاهش فقر از طریق وضع یارانه‌های جدید، افزودن به حجم ناکارایی‌های قبلی در تشخیص و حمایت از خانوارهای فقیر و تمایل به افزایش قابل توجه دستمزدهای کارکنان دولتی از طرف دیگر، نشان می‌دهد که شکاف بین منابع و مصارف بودجه برای سال آتی بیش از پیش خواهد شد.

مهدی پازوکی اقتصاددان نیز در گفت و گو با فرارو با اشاره به بخش هزینه‌ های دولت در بودجه 98 گفت: در این بخش با توجه به وضعیت کشور در سال آینده که یک سال خاصی است، مجلس نقش بسیار مهمی دارد زیرا باید به گونه ‎ای عمل کند که هزینه ‌های دولت تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند یعنی به هیچ وجه مجلس نباید حجم پروژه‌های عمرانی دولت را زیاد کند.

به گزارش روزنامه ایران، تدوین لایحه بودجه سال آینده با تأکید بر شفاف سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت از اواسط آبان ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و اکنون در آستانه تقدیم به مجلس قرار دارد. طبق اعلام دولت حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، دو ویژگی خاص در تدوین لایحه بودجه 1398 است...تقویت انضباط بودجه‌ای، اصلاحات در رویه‌ها و فرآیندها و افزایش پایداری بودجه در مقابل تکانه‌های بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده به شمار می‌رود. اشتغال و معیشت همچون پارسال از ویژگی بارز تدوین لایحه بودجه بوده که برای رسیدن به این مهم، سیاست‌هایی برای تنظیم لایحه سال 1398 در نظر گرفته شده است.

** درآمدهای نفتی در بودجه 98

روزنامه ایران در مطلبی با میان تیتر' دخل و خرج پساتحریمی' نوشت: واقعیت آن است که وضعیت متغیرهای تعیین کننده در بودجه 98 به ویژه وقتی تمرکزمان بر درآمدهای دولت معطوف می‌شود چندان هم بحرانی نیست به خاطر اینکه ما از سهمیه 2.1 میلیون بشکه ‌ای اوپک در حال حاضر حدود 1.5 میلیون بشکه در روز می ‌فروشیم در حالی که آمریکا پیش‌ تر تهدید کرده بود اجازه نخواهد داد حتی یک قطره از نفت ایران در بازارهای جهانی فروخته شود.

روزنامه دنیای اقتصاد در برآوردی از میزان فروش نفت نوشت: اگر فرض شود قیمت هر بشکه نفت از 55 دلار کمتر نیاید، دولت باید هر روز1.4 میلیون بشکه در روز نفت بفروشد، عددی که تحقق آن وابسته به شرایط تحریمی است. به معنای دیگر، اگر به هر دلیلی میزان فروش نفت از 1.4 میلیون بشکه در روز کمتر باشد، نمی‌توان به نرخ 9 هزار تومان در بازار اتکا کرد.

در بخشی از گزارش روزنامه قانون از وضع دخل و خرج دولت در سال آینده می خوانیم: امسال اعمال تحریم ‌ها بر کشورمان باعث شده که دولت مجبور باشد برای پیش بینی‌های مالی، تدابیر لازم را بیندیشد و باید با کاهش تولید و صادرات نفت بر اثر تحریم‌ها بار اتکای بودجه را تا حد زیادی از روی درآمدهای نفتی بردارد. لایحه بودجه 1398 همان طور که از قبل اعلام شده بود، بر اساس شرایط تحریمی و آنچه در سال آینده پیش روی دولت قرار دارد، آماده و ارقام کلان به طور خاص پیش‌بینی شده است.

یکی از کارشناسان ارشد نفتی در روزنامه آرمان نوشت: قیمت نفت در بودجه 98 باید با احتیاط بیشتری پیش‌بینی شود به این دلیل که ایران کماکان تولید نفت خودش را ادامه می‌دهد و از طرف دیگر نگرانی‌های قبلی در مورد وضعیت نفت ایران برطرف شده و بازار به یک ثبات نسبی رسیده است. بنابراین در حال حاضر که بهای نفت ایران در حدود 59-58 دلار است بهتر است قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود 55دلار در نظر گرفته شود تا نگرانی خاصی در مورد کسری بودجه ایجاد نشود.

** نحوه تخصیص بودجه در حوزه های مختلف
حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌و گو با ایسنا، با انتقاد از بودجه دفاعی کشور، گفت‌: در حالی که شب گذشته (یکشنبه) دولت لایحه بودجه را نهایی کرد، اخبار خوبی از بودجه دفاعی سال آینده به ما نرسیده است. دولت به الزامات قانون برنامه ششم و سیاست های کلی در بودجه دفاعی پایبند نبوده است.

رییس سازمان بیمه سلامت ایران مهندس طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره لایحه بودجه 98 و مبالغ در نظر گرفته شده برای این سازمان بیمه‌گر توضیح داد و گفت: ارقام پیشنهادی مطرح در لایحه بودجه، موجب کسری اعتبارات می‌شود و بدهی‌های ما را روز به روز افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در کنفرانس خبری روسای پنج دانشگاه سطح یکی کشور که در دانشگاه تهران اظهار داشت: بیشتر از 85 درصد بودجه دانشگاه ها صرف دستمزدها و مسایلی می شود که بودجه ها را می‌بلعد اگر تعللی در بودجه شود در پژوهش تعلل شده و در ادامه آن بسیاری از دیگر کارها تحت تاثیر قرار می‌گیرد..باید بسیار بیشتر از بخش های دیگر به دانشگاه بودجه اختصاص یابد. خواسته ام این است که هم مجلس و هم دولت به دانشگاه های کشور توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز هم ‌زمان با روز جهانی معلولان (12 آذر) افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم پیش‌بینی بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 98، روبه‌روی سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

**سیاست های ارزی در بودجه 98
« قطب‌نمای ارزی بودجه 98» تیتر نخست روزنامه دنیای اقتصاد است که در بخشی از آن می خوانیم: براساس تعهد رئیس‌جمهور، در سال آینده نیز قرار است بخش عمده درآمدهای نفتی (14 میلیارد دلار) با نرخ 4200 تومان برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یابد. رئیس‌کل بانک مرکزی نرخ میانگین تسعیر در بودجه را 5700 تومان اعلام کرد. با توجه به تعهد 14 میلیارد دلاری بر مبنای 4200 دولت باید ارز مازاد را با نرخی تسعیر کند که در نهایت نرخ میانگین اعلام‌شده حاصل شود.

هادی حق شناس اقتصاددان، به روزنامه شرق گفت: این نرخ دلار در بودجه نسبت به قیمت دلار در بودجه سال97، جهش حدود دو هزار تومانی دارد اما نسبت قیمت واقعی دلار در بازار، بسیار اندک است. این نرخ دلار در بودجه سال 98 واقعی نیست، بنابراین اگر دولت به این جمع بندی برسد که نرخ ارز را یکسان سازی کند، گام بزرگی در راستای شفاف سازی بودجه بر می دارد.

رسانه های اصولگرا
.............................
**احتمال کسری بودجه 98
تارنمای مشرق در مطلبی نوشت: بحث بودجه سالانه در آذرماه هر سال نقل محافل اقتصادی است. این موضوع در سال های اخیر اهمیت دو چندانی یافته است، زیرا بدهی دولت به بانک مرکزی و همچنین کسری بودجه دولت به خصوص از محل هزینه های یارانه انرژی رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه سال 98 گفت: این بودجه کاملاً انقباضی بسته‌شده و احتمال اینکه کسری به‌دنبال داشته باشد، وجود دارد بنابراین نگاه مدیران باید در بخشِ اجتناب‌ناپذیر، در بودجه‌های دولتی باشد و در سایر بخش‌ها صرفه‌جویی صورت بگیرد.

** بودجه عمرانی سال آینده
محمدخدابخشی، عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفت و گو با خبرگزاری مهر درباره آخرین خبرها از بودجه 98 اظهار داشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که حقوق کارمندان در بودجه سال آینده 20 درصد افزایش می‌یابد اما متاسفانه بودجه طرح های عمرانی قرار است 11 درصد کاهش یابد... وی با تاکید بر اینکه دولت باید در این بودجه توجه ویژه‌ ای به موضوع طرح‌های نیمه تمام عمرانی داشته باشد ادامه داد: یکی از مهمترین ظرفیت‌های اشتغال و توسعه کشور، پروژه‌های عمرانی است و قطعا تخصیص اعتبار بیشتر به طرح‌های عمرانی، می‌تواند نقش بسزایی در تقویت بخش اشتغال و توسعه کشور داشته باشد.

خبرگزری تسنیم نوشت: بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد، رقم 65هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی در لایحه بودجه 98 لحاظ شده است این در حالی است که اعتبار عمرانی لحاظ‌شده در بودجه سال جاری حدود 62هزار میلیارد تومان بوده است.تا کنون حدود 30هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی سال جاری پرداخت شده است.

** سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی
تارنمای مشرق در خصوص سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی نوشت:بر اساس لایحه بودجه 98 و درآمدهای دولت از محل صادرات نفت (واگذاری دارایی های سرمایه ای)، سال آینده سهم قانونی صندوق توسعه ملی به حساب این سازمان واریز خواهد شد.بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سالیانه 2 درصد به سهم صندوق توسعه ملی از درامدهای نفتی افزوده میشود و به این ترتیب سال آینده سهم صندوق از درامدهای نفتی حدود 34 درصد میباشد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی پیش بینی میشد دولت برای جبران هزینه ها، در خواست کاهش سهم صندوق توسعه ملی را ارائه کند. ..برخی گمانه زنی ها حکایت از تغییر سهم صندوق توسعه ملی در مجلس در زمان تصویب لایحه بودجه دارد.

**درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 98
به گزارش مشرق، بررسی لایحه بودجه سال 98 که هم اکنون در آخرین مراحل تدوین خود میباشد، نشان می دهد تا این لحظه درآمد 120 هزار میلیارد تومانی از محل وصول مالیات در نظر گرفته شده است. این عدد نشان می دهد در سال 98 درامدهای مالیاتی نسبت به سال جاری تفاوت قابل توجهی ندارد... روال تدوین بودجه نشان میدهد تا آخرین لحظه قبل از انتشار، امکان تغییر اعداد و ارقام لایحه وجود دارد و برای اطمینان از این اعداد باید منتظر نسخه نهایی لایحه بودجه سال 98 باشیم.
در ادامه این گزارش آمده است: به عقیده کارشناسان، شرایط سخت تر اقتصادی در سال آینده، دولت را بر آن داشته تا برای جبران هزینه های خود درامدهای مالیاتی را افزایش ندهد. این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس سازمان مالیاتی آمادگی کاهش 5 درصدی مالیات عملکرد تولید وجود دارد. به این ترتیب به نظر میرسد سازمان مالیاتی از محل مبارزه با فرار مالیاتی کاهش درامد ناشی از کاهش ماخذ مالیات تولید را جبران خواهد کرد.

** قیمت احتمالی دلار و نفت در بودجه 98
به گزارش تسنیم، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالاً قیمت دلار در بودجه سال آینده حدود 5700 تومان درنظر گرفته شود. بر اساس شنیده‌ها، دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت 54 دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است و پیش ‌بینی می‌شود روزانه یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت بفروشیم.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم ، با اشاره به رایزنی‌های این مرکز با دولت برای تدوین بودجه سال 98 کل کشور، گفت:در چند ماه گذشته جلساتی در این زمینه بین دولت و مرکز پژوهش‌ها برگزار و سناریوهای مختلف درباره میزان فروش نفت قیمت دلار ، قیمت فروش نفت در بودجه سالانه آینده بررسی شده است...وی با بیان اینکه قطعاً قیمت دلار در بودجه سال آینده ارقامی به مانند 8 هزار تومان که در رسانه‌ها عنوان شده نیست، افزود: تلاش شده در بودجه سال آینده درآمد کشور از فروش نفت به دلیل مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده کاهش پیدا کند و از منابع دیگر این ارقام تامین شود.

روزنامه وطن ‌امروز نوشت: دیروز همایش بانکداری شرکتی برگزار شد و در آن سیدحمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه ، نرخ دلار در لایحه بودجه را حدود 5800 تومان عنوان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نرخ ارز را حدود 5800 تومان در نظر گرفت تا از نوسانات بازار ارز بکاهد و آرامش را در بازار برقرار کند.

** پیشنهاد افزایش یارانه نقدی به 91 هزار تومان
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از پیشنهاد طرح افزایش میزان یارانه نقدی به 91 هزار تومان در بودجه سال 98 خبر دادو گفت: میزان یارانه نقدی از زمان اجرای این قانون افزایش نیافته است لذا قطعا نمایندگان پیشنهاد طرح افزایش میزان یارانه نقدی در بودجه سال 98 را مطرح می‌کنند... با توجه به تورم و افزایش قیمت کالا‌ها ، یارانه نقدی حداقل باید به میزان 2 برابر افزایش یابد.

*تقویت تهاتر زنجیره ای بدهی ها در بودجه 98
به گزارش خبرگزاری دانشجو، حمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بحث تهاتر بدهی کسانی که از یک طرف به بانک‌ها بدهکارند و از سوی دیگر از دولت طلبکارند، گفت: بحث تهاتر بدهی‌ها در بودجه سال 98 تقویت شده و بخش خصوصی، تعاونی‌ها و بنگاه‌هایی که از دولت طلب دارند، بانک می تواند بدهی آنها را به بانک مرکزی منتقل کنند و بانک مرکزی نیز به دولت انتقال دهد و حساب‌ها بین بانک مرکزی و دولت تنظیم و دولت به بانک مرکزی بدهکار شود.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1181**

نظر شما