شناسهٔ خبر: 29761586 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتشار ۲ رمان و ۲ کتاب تاریخی و فلسفی

کتاب‌های «رنج دلدادگی» نوشته تئودور فونتانه با ترجمه مرجان محمدی، «در پی سرچشمه‌های ادیان» نوشته میرچا الیاده با ترجمه مینا غرویان، «کاش کنارم بودی» نوشته رنه کارلینو با ترجمه بهاره نوبهار و «فیلسوفان در خیابان» با عنوان فرعی «زندگیِ بررسی‌شده» نوشته آسترا تایلر با ترجمه شهاب‌الدین عباسی منتشر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کتاب «رنج دلدادگی» نوشته تئودور فونتانه با ترجمه مرجان محمدی در ۲۳۲ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۹هزار تومان توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. 

تئودور فونتانه، شاعر و مهم‌ترین رمان‌نویس رئالیست قرن نوزدهم آلمان است. از جمله آثار او می‌توان به تابستانی در لندن، مردان و قهرمانان، پیش از طوفان و افی بریست اشاره کرد. فونتانه رمان «رنج دلدادگی» (به آلمانی: Irrungen, Wirrungen ) را در سال ۱۸۸۸ نوشت.

نوشته پشت جلد کتاب: 

لینه خیاطی جوان، زیبا و یتیم، و بوتو افسر سواره‌نظامی خوش‌سیما و اشرافی است. آن‌ها دل به یکدیگر داده و می‌دانند که عمر با هم بودنشان بسیار کوتاه است زیرا جامعه رابطه آن‌ها را برنمی‌تابد و به جدیت احساساتشان اعتنایی ندارد. با این‌که به نظر می‌آید بوتو زندگی روشنی پیش رو دارد، عشقش مانع خوشبختی‌اش می‌شود...

این اولین شاهکار تئودور فونتانه به معنای واقعی است؛ با آغاز و پایانی عالی بدون جمله‌ای اضافه در میان. (هنری گارلند)

داستان عشقی تکان‌دهنده... تصویری واضح از برلین دهه ۱۸۷۰ از بزرگترین نویسنده قرن نوزدهم آلمان. (پنگوئن رندم‌هاوس)

کتاب «در پی سرچشمه‌های ادیان» نوشته میرچا الیاده با ترجمه مینا غرویان نیز در ۲۸۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در همین نشر منتشر شده است. 

میرچا الیاده، اسطوره‌شناس و دین‌پژوه رومانیانی، از دانشگاه‌ها و مراکز متعدد علمی دکترای افتخاری دریافت کرد: کالج بوستون، کالج حقوق سیل فیلادلفیا، دانشگاه سوربن و... 

از دیگر آثار او: تاریخ اندیشه‌های دینی (۳جلد)، تصاویر و نمادها، اسطوره و واقعیت، هنر اسرارآمیز و ... هستند.

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: اگر ذهن انسان کاملا متقاعد نشده بود که چیزهای واقعی غیرقابل تقلیلی در جهان وجود دارد، آن‌گاه چه کارکردی می‌توانست داشته باشد؛ و غیرممکن است بتوان تصور کرد که چگونه آگاهی بدون ارجاع معنی به محرک‌ها و تجربه‌های بشر می‌توانست شکل بگیرد. آگاهی از یک جهان واقعی و معنادار، رابطه تنگانگ با کشف امر مقدس دارد. از خلال تجربه مقدس است که ذهن انسان اختلاف میان آن‌چه خود را به منزله واقع، قدرتمند، غنی و معنادار آشکار می‌کند و آن‌چه چنین کیفیاتی را ندارد، یعنی جریان پرشتاب آشوبناک و خطرناک اشیا، نمودها و ناپدیدی بی‌معنای‌شان را دریافته است.

کتاب «کاش کنارم بودی» نوشته رنه کارلینو با ترجمه بهاره نوبهار در ۳۱۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۷ هزار تومان دیگر کتاب تازه منتشرشده بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه است.

رنه کارلینو، فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده آمریکایی است. آثار این نویسنده در فهرست برگزیده‌های یو.اس.ای. تو دی، این استایل، هافینگتون‌پست و مجلات دیگر بوده است. 

خلاصه‌ای از داستان: زندگی «شارلوت» با بی‌هدفی سپری می‌شود؛ در انتظار یک جرقه یا شاید الهام است تا به او انگیزه‌ای بدهد و زندگی‌اش را بسازد. شارلوت شغل‌ها و دوستی‌های ناموفق زیادی را تجربه کرده و حالا حس می‌کند در کار نه‌چندان جالبش در کافه‌ای در لس‌آنجلس تباه شده است. 

در چنین شرایطی است که به «آدام» برمی‌خورد؛ نقاشی جوان، خوش‌تیپ و مرموز. ملاقات ناگهانی آن‌ها، تبدیل می‌شود به قراری شبانه، غذای چینی و گپ‌وگفتی که فقط در رمان‌های عاشقانه می‌شود خواند. شارلوت مجذوب در لحظه بودن آدام و اشتیاق او برای زندگی می‌شود. 

ماه‌ها پس از آن ماجرا، او متوجه می‌شود که هنوز قادر نیست از فکر آدام بیرون بیاید... 

همچنین کتاب «فیلسوفان در خیابان» با عنوان فرعی «زندگیِ بررسی‌شده» نوشته آسترا تایلر با ترجمه شهاب‌الدین عباسی در ۲۸۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۳۶ هزار تومان توسط نشر یادشده به چاپ رسیده است. 

این کتاب پرسه و گفت‌وگو با متفکران معاصر از جمله: کورنل وست، آویتال رونل، پیتر سینگر، قوام آنتونی آپیا، مارتا نوسباوم، مایکل هارت، اسلاوی ژیژک، جودیت باتلر و سانائورا تایلر است. 

آسترا تایلر، نویسنده و مستندساز کانادایی-آمریکایی است. تایلر برای مجلات متعددی می‌نویسد و در دانشگاه جورجیا جامعه‌شناسی درس می‌دهد. او فعال اجتماعی هم هست و تا به حال مستندهای «اسلاوی ژیژک» و «زندگی بررسی‌شده» را ساخته است. تایلر می‌گوید فیلم و فلسفه همیشه برایش جذابیتی فوق‌العاده داشته و نظریه‌های مختلف، فرصت‌هایی فراهم می‌کنند تا به دور از نسبیت‌گرایی، جهان را با دیدی نو ببینیم. 

از دیگر آثار او: سکوی مردم، برگرداندن قدرت و فرهنگ در عصر دیجیتال هستند.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: آیا فیلسوفان مرده‌اند؟ روزگاری فلسفه و فیلسوفان در دل جامعه بودند اما رفته رفته محدود به کلاس‌های دانشگاه و قفسه‌های کتاب‌ها شدند. «فیلسوفان در خیابان» فلسفه را دوباره به زندگی می‌برد. آسترا تایلر در کتاب و مستند تحسین‌شده «زندگیِ بررسی‌شده» با هشت فیلسوف صاحب‌نام در خیابان‌ها و محیط‌های زندگی روزمره، راجع به این موضوعات گفت‌وگو کرده است: حقیقت، معنی، اخلاق، جهان‌وطنی، عدالت، انقلاب، محیط‌زیست و وابستگی متقابل. 

در این کتاب همه فیلسوفان درباره دو موضوع غالب سخن می‌گویند: جست‌وجوی معنی، و مسئولیت‌های ما در قبال دیگران در دنیایی مملو از نابرابری، آزار، و رنج. 

انتهای پیام

نظر شما