شناسهٔ خبر: 29759794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن، عضو تاثیرگذار گروه 20

پکن- ایرنا- ژاپن به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 20، از قدرت های بزرگ تجاری جهان و سومین قطب اقتصادی دنیا پس از آمریکا و چین است این کشور توانسته است دستکم در طول پنج سال گذشته رشد نسبتا مطلوب اقتصادی بین 1.5 تا 2 درصد را ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ژاپن در کنار مسایل اقتصادی و تجاری در عرصه های دیگری مانند تحولات آب و هوایی، مهاجرت، نشست های بین المللی، جنگ و ... همیشه فعالیت داشته است.
این کشور به دلیل قدرت بسیار بالا در ساخت کالاها و اقلام با فناوری پیشرفته، توسعه صنعت رباتیک، ساخت انواع خودروهای پیشرفته و کالاهای الکترونیکی و هزاران قلم کالای دیگر، در سراسر دنیا زبانزد است.
با این وجود رشد اقتصادی ژاپن در طول سال به دلیل نوسان در بازارهای بورس و اوراق بهادار، بروز بلایای طبیعی، اختلافات تجاری با آمریکا و مشکلاتی که در نظام مالیاتی این کشور وجود دارد در نوسان است به طوری که گاهی در یک ماه تا یک درصد کاهش می یابد و در برخی موارد در سه ماهه بعدی سال نزدیک به 2 درصد رشد می کند اما این کشور در نیمه اول سال 2018 میلادی در مجموع رشد اقتصادی بالای 1.9 درصد را تجربه کرده است.
دولت ژاپن رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 میلادی را یک درصد اعلام کرد که نسبت به یک سال قبل کمی کاهش داشته است رشد اقتصادی این کشور در سال 2015 میلادی نیز 1.2 دهم درصد بوده که البته به دلیل رکود اقتصادی در چین و بحران کلان بدهی در سراسر دنیا و مشکلات تبادلات ارزی، روبه کاهش نهاده است.
سومین اقتصاد جهان همواره بر این باور است که تقاضای چین برای کالاهای ژاپنی بویژه ماشین آلات تا اندازه ای کاهش یافته و این موضوع بر رشد اقتصادی کشور در سال های اخیر اثر منفی داشته است.
برای کشورهای پیشرفته مانند ژاپن یک درصد رشد اقتصادی بسیار مطلوب به نظر می رسد کارشناسان معتقدند یکی از اقدامات ابتکاری 'شینزو آبه' نخست وزیر این کشور، «جلوگیری از رشد تورم و بالا بردن تقاضا و مصرف در کشور» بوده است و اگر این برنامه تحقق یابد رشد اقتصادی ژاپن در مسیر پایدار و سالم ادامه خواهد یافت.
البته مشکل اساسی ژاپن این است که تولید کننده ها حاضر به سرمایه گذاری بیشتر و بالا بردن دستمزدها نیستند و این موجب می شود مشتریان تقاضای فزاینده نداشته باشند.
بخش مهمی از رشد اقتصادی ژاپن، مدیون صادرات کالا به کشورهای دیگر و مازاد تجاری است زیرا بسیاری از شرکت های ژاپنی سرمایه گذاری های کلانی در بازارهای خارجی می کنند و از دیدگاه آنها اوضاع در خارج از مرزهای ژاپن برای تجارت بهتر از شرایط داخلی است.

** تحولات اقلیمی
ژاپن بابت اینکه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت کشورش از پیمان تحولات اقلیمی پاریس خارج شود، بارها ابراز تاسف کرده و همزمان خود را پایبند به این توافق دانسته است.
به رغم چنین اقدامی از سوی آمریکا، ژاپن تاکید کرده است در چارچوب مسایل مرتبط با تحولات اقلیمی با واشنگتن و دیگر کشورها همکاری نزدیکی خواهد داشت.
توکیو می گوید قویا برای مهار پدیده تغییرات آب و هوایی با کشورهای عضو توافقنامه پاریس همکاری خواهد کرد و 'یوشیهیده سوگا' سخنگوی ارشد دولت ژاپن، توافق پاریس را یک پیمان بین المللی بسیار مهم توصیف کرده است که بدون مشارکت دیگر کشورها به درستی اجرا نخواهد شد.
وی افزود که در مساله تحولات اقلیمی، کشورهای توسعه یافته نقش بسزایی دارند و باید به کشورهای دیگر نیز در این راستا کمک کرد تا هدایت کارها را در اختیار داشته باشند.
او گفت که کشورهای دیگر بدون آمریکا هم به توافق پایبند خواهند بود اما لازم است که واشنگتن به همه تعهداتش در ارتباط با تحولات اقلیمی پایبندی نشان دهد.
کارشناسان معتقد هستند بسیاری از کشورهای جهان از جمله ژاپن این اقدام آمریکا را پشت کردن ترامپ به درایت جامعه بشری توصیف کرده اند.
ژاپن که ششمین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان محسوب می شود گفته است که قصد دارد در یک طرح بلند مدت تا سال 2050 حجم تولید گازهای گلخانه‌ای را تا 80 درصد کاهش دهد.
این طرح که به صورت مشترک توسط وزارت محیط زیست و وزارت صنایع ژاپن تدوین شده است، پیش از اجرایی شدن، نیاز به تایید سایر اعضای کابینه دولت دارد.
ژاپن پس از اجلاس آب و هوایی پاریس، طرح کاهش 26 درصدی گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2030 نسبت به سال 2013 در دستور کار خود قرار داده بود.
بر این اساس، استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و الزام تمام خانوارهای ژاپنی به استفاده از لامپ‌های کم مصرف تا سال 2030 در دستور کار دولت ژاپن قرار گرفته است.

**سیاست های مهاجرتی
دولت ژاپن برنامه‌ای را برای افزایش پذیرش کارگران نیمه‌ماهر خارجی اعلام کرده است 'سوگا' سخنگوی دولت ژاپن با اشاره به تصویب این لایحه برای جذب کارگران و نیروی کار خارجی مهاجر و حرفه ای گفت دولت این کشور به منظور جبران کمبود قابل توجه نیروی کار، تسهیلاتی را برای استفاده از کارگران خارجی فراهم کرده است.
این برنامه به خصوص در صدد تامین نیروی کار مورد نیاز در بخش‌هایی مانند کشاورزی، پرستاری، ساختمان، هتلداری و کشتی‌سازی است.
براساس لایحه دولت، که با توجه به افزایش متوسط سن و کاهش نیروی کار آماده به اشتغال در ژاپن تدوین شده، به داوطلبانی که آموزش فنی بیشتری دیده باشند و در آزمون زبان ژاپنی موفق شوند اجازه داده می‌شود اعضای خانواده را نیز همراه خود بیاورند این گروه از کارگران خارجی می‌توانند اجازه اقامت دایم در ژاپن را هم کسب کنند.
دولت ژاپن تاکید کرده است که هدف از لایحه جدید تغییر اساسی در سیاست مهاجرتی این کشور نیست و انتظار نمی‌رود اجرای آن به ورود گسترده مهاجران منجر شود.
این لایحه در پاسخ به فشار شرکت‌های ژاپنی تدوین شده که خواستار تعدیل سیاست سخت گیرانه ضد مهاجرتی بوده‌اند کمبود نیروی کار باعث شده است که نرخ بیکاری در ژاپن از ٢.٥ درصد بالاتر نرود و برای هر ١٠٠ متقاضی شغل، بیش از ١٦٠ فرصت شغلی وجود داشته باشد.
دولت ژاپن رقم مشخصی را به عنوان 'هدف' برای طرح جدید تعیین نکرده اما برخی رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند که انتظار می‌رود تا سال ٢٠٢٥، بیش از نیم میلیون نیروی کار نیمه ماهر خارجی در این کشور مشغول بکار شوند.
طبق آمار دولتی، در حال حاضر حدود یک میلیون و 280 هزار کارگر خارجی در این کشور مشغول بکار هستند که تقریبا دو برابر تعداد آنها در یک دهه پیش است البته بیش از ٤٥٠ هزار تن از این افراد همسران خارجی شهروندان ژاپنی، اقلیت کره‌ای ساکن در ژاپن و خارجیان ژاپنی‌ تبار هستند.

** ژاپن و نشست سران گروه 20
'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس گروه بیست در آرژانتین با شمار زیادی از مقام های ذی ربط از جمله دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد.
یکی از مهمترین محورهای گفت و گوی وی با ترامپ «افزایش تعرفه های آمریکا بر روی خودروسازان ژاپنی» بود که مدتی است رییس جمهور آمریکا آن را به مثابه یک تهدید مطرح می کند و آبه خواستار خودداری واشنگتن شده است.
مورد دیگری که طرفین درباره آن گفت و گو کردند مساله هسته ای شبه جزیره کره و دیدار آینده سران آمریکا و کره شمالی بود و اینکه توکیو همچنان امیدوار است مساله ربوده شدگان این کشور با کره شمالی حل و فصل شود.
رییس جمهور آمریکا هم در این نشست خبر مربوط به اینکه ژاپن قصد دارد دهها فروند جنگنده رادارگریز اف 35 از آمریکا خریداری کند را بسیار مهم خواند و گفت که این «تزریق انرژی مثبت به روابط » است.
نخست وزیر ژاپن با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین و 'امانول مکرون' رییس جمهوری فرانسه نیز درباره روابط دوجانبه و مسایل مهم منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.
تجارت و همکاری اقتصادی با چین، همکاری در بخش انرژی و همچنین مساله دستگیر شدن رییس شرکت نیسان که یک تبعه فرانسوی است از جمله مهمترین محورهای گفت و گوی طرفین گزارش شده است.
مجموعه عوامل فوق ژاپن را به یک عضو تاثیرگذار کشورهای عضو گروه 20 تبدیل کرده است کشوری که اکنون عنوان سوم اقتصاد دنیا لقب گرفته و همچنان به دنبال آینده است.
آساق**231**1904**1337

نظر شما