شناسهٔ خبر: 29743703 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برترین ورزشکاران معلول جهان را بهتر بشناسیم

امروز مقارن با سوم دسامبر (12 آذرماه) روزجهانی معلولین در گزارشی به ورزشکاران و ستارگان مشهور و معلول در ورزش جهان می پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، روز ۳ دسامبر مقارن با ۱۲ آذرماه به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد تا در این روز اذهان عمومی نسبت به توانایی‌های افراد معلول ارتقا پیدا کند.

در سال‌های اخیر ورزش معلولین در سراسر دنیا توسعه و پیشرفت زیادی داشته است به طوری که تاکنون ۳ دوره بازی‌های پارآسیایی در قاره کهن و ۸ دوره رقابت‌های پارالمپیک برگزار شده است و کشور ایران با تاسیس فدراسیون جانبازان و معلولین، کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون نابینایان و کم بینایان رشد چشمگیری در این رشته ورزشی داشته است به طوری که توانسته میزبانی‌های مختلفی در مسابقات والیبال نشسته، فوتبال هفت نفره، پارا اسکی و... داشته باشد و حتی رئیس کمیته بین اللملی پارالمپیک و نمایندگان IPC با حضور در ایران وسعه و گسترش ورزش را در بین افراد دارای معلولیت مورد تحسین قرار دادند و ایران اکنون در این زمینه به عنوان الگو برای کشور‌های مختلف معرفی شده است.

در بین ورزشکاران دارای معلولیت ایران در سال‌های اخیر ملی پوشانی هستند که توانستند در تاریخ ورزش جهان و ایران نام خود را ثبت کنند و به بهانه این روز نگاهی می‌کنیم به ورزشکارانی که در ایران و جهان توانستند در ورزش عملکرد قابل توجهی داشته باشند.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

زهرا نعمتی:

بانوی کماندار کاروان ورزشی ایران که توانست برای اولین بار سهمیه المپیک را در تاریخ ایران کسب کند و علاوه بر حضور در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، تجربه حضور در المپیک را هم بدست آورد.

زهرا نعمتی در سال‌های حضورش در تیم ملی پارا تیروکمان توانسته مدال‌های خوشرنگی را برای ورزش ایران بدست آورد و همچنین در بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا حضور داشته باشد. بانوی کماندار کشورمان از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به عنوان برترین ورزشکار واه نیز انتخاب شده است.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

ساره جوانمردی:

بانوی تیرانداز ورزش کشورمان که در پارالمپیک ریو توانست ۲ نشان طلا را از آن خود کند و پرچمدار کاروان ورزشی ایران در باز‌های پاراآسیایی باشد. جوانمردی با درخشش در مسابقات مختلف جهان توانست از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به عنوان نامزد برترین ورزشکار جهان انتخاب شود.

ساره جوانمردی اوایل تابستان امسال توانست سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را بدست آورد تا از اولین ورزشکاران ایران باشد که حضور خود را در توکیو قطعی کرده است.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

سیامند رحمان:

قویترین مرد دارای معلولیت جهان است که تاکنون رکورد وزنه برداری جهان در دسته سنگین وزن در رقابت‌های جهانی و آسیایی را به نام ایران ثبت کرده است و از ورزشکارانی است که در تمام رقابت‌ها علاوه بر رکوردشکنی مدال طلا را نیز بدست آورده است.

سیامند رحمان در پارالمپیک ریو توانست وزنه ۳۱۰ کیلگورمی را بلند کند تا رکورد دنیا در دستان این ورزشکار و به نام ایران باشد.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

شاهین ایزدیاز:

شاهین ایزدیار شناگر دارای معلولیت ایران که در باز‌های پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با کسب ۶ مدال طلا و یک نقره رکورد تاریخی را در شنای ایران ثبت کرد و توانست با کسب این تعداد مدال حتی از کاروان ورزشی برخی از کشور‌ها بالاتر قرار گیرد و در ارتقا جایگاه ایران در بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۸ نقش مهمی را ایفا کند و انگیزه تازه‌ای را در بین افراد دارای معلول ایجاد کند.

این اسامی تنها قسمت کوچکی از ورزشکاران و افتخار آفرینان ایران بودند که در این سال‌های اخیر توانستند با تلاش و پشتکار پرچم ایران را در جهان به اهتزاز در آورند و ایران در رشته‌های تیمی نیز در این سال‌ها افتخارات زیادی را کسب کرده است و والیبال نشسته مردان کشورمان توانسته در پارالمپیک و مساباقت جهانی و آسیایی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد و در رده نخست رنکینگ دنیا قرار گیرد.

اما در سایر نقاط جهان نیز ورزشکارانی هستند که با وجود معلولیت توانستند افتخاراتی را در رشته‌های مختلف ورزشی در مسابقات بین المللی کسب کنند.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

استفان اولسن:

تنیسوری از کشور سوئد است که از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به عنوان نامزد برترین ورزشکار ماه معرفی شده است. او در رشته تنیس با ویلچر دومین بازیکن جهان است که در رقابت‌های گرند اسلم توانسته عنوان قهرمانی را کسب کند. او توانسته قهرمانی‌های مختلفی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کند.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

بئاتریس ویو:

شمشیر باز ایتالیایی که توانست با سن کم خود افتخارات زیادی را بدست آورد. عملکرد او در رقابت‌های جهانی به قدری خوب بود که او را به عنوان آینده شمشیربازی پارالمپیک معرفی کردند. بئاتریس ویو مدال طلا و برنز پارالمپیک را در کارنامه خود دارد و به عنوان اعجوبه شمشیر بازی با ویلچر معرفی شده است.

گذری بر ورزشکاران برتر معلول جهان

آلبرتو سیمونللی:

ورزشکار تیرو کمان ایتالیایی که در کارنامه ورزشی خود مدال نقره پارالمپیک را دارد و از سوی کمیته بین المللی پارالمپیک به عنوان نامزد برترین ورزشکار ماه انتخاب شده است.

در حال حاضر ورزش افراد دارای معلولیت رو به رشد است و کاروان ورزشی ایران توانسته در این سال‌ها افتخارات زیادی را کسب کند و امروز ملی پوشان ما نه تنها در ایران بلکه در جهان هم به عنوان الگو معرفی شده اند و موفقیت‌های آن‌ها در مسابقات جهانی دیدگاه تازه‌ای را نسبت به ورزش معلولان یجاد کرده است و باعث شده که افراد بیستری برای انجام ورزش اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

صمیمی: ورزش، سکویی برای توانمند سازی معلولین است/ به دنبال میزبانی مسابقات بین المللی در وزنه برداری هستیم

شهنازی: یک رکورد جدید در تاریخ پاراآسیایی به جا گذاشته شد/ کمیته بین المللی المپیک درباره قانون بازنشسته‌ها توجیه شد

رضایی: مستقل شدن کمیته ملی پارالمپیک امروز نمودش دیده می‌شود

انتهای پیام/

نگاهی به ورزشکاران برتر دارای معلولیت ایران و جهان

نظر شما