شناسهٔ خبر: 29734519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

لاریجانی: نظام بودجه‌ریزی قدیمی است/ دولت پهن‌پیکر است هو هزینه زیادی دارد/ مرکز پژوهش‌ها سال ۹۴ درباره بانک‌ها آلارم داد/ 28 جلسه برای فهم مشترک و حل چالش های کشور داشتیم/ روش کار هیات نظارت مجمع ابهام ایجاد کرده است / وقت بازنگری در قانون اساسی نیست

رئیس قوه مقننه گفت: قبل از حوادث اخیر در مسئله ارز، هویدا بود که نقدینگی در کشور زیاد است. این اختیار را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را به پایان برساند.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، علی لاریجانی صبح امروز در نشست خبری گفت: شهید مدرس، انسان نادری در ایران بود. یک فقیه، اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع کشور بود. ایشان آینده‌نگر برای توسعه کشور بود آنهم در شرایط سختی که دوئل مختلف در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بود و نقشش، بی‌بدیل بود و به همین خاطر، او در تاریخ ایران ماندگار شد و جا داشت این روز را روز مجلس نامگذاری کنند.

نظام بودجه‌ریزی قدیمی باید مبتنی بر عملکرد شود

وی با بیان اینکه در همان زمان آغاز به کار مجلس، این موضوع مطرح شد که ایران با چالش‌های مزمنی مواجه است و به همین خاطر، دوستان پارلمان نظرشان این بود که به حل این چالش‌ها بپردازیم و کمتر قانونگذاری کنیم، اظهار داشت: این چالش‌ها چیست؟ نکته نخست، وجود دولت پهن‌پیکر است که هزینه زیادی دارد و منابع کشور را بیشتر در خود هضم می‌کند پس باید کوچک می‌شد و به همین خاطر در برنامه ششم مصوب شد تا ۱۵ درصد تا پایان برنامه کوچک‌تر شود.

وی ادامه داد: نکته دوم، نظام بودجه‌ریزی است که قدیمی است و باید مبتنی بر عملکرد شود. کار مستمری از سوی دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها انجام دادند که آماده است و در کمیسیون بودجه است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مسئله دیگر، وضعیت نقدینگی در کشور است که از معضلات اساسی است، تصریح کرد: قبل از حوادث اخیر در مسئله ارز، هویدا بود که نقدینگی در کشور زیاد است. این اختیار را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را به پایان برساند. سه سال است که این کار در قانون انجام می‌شود و در شورای هماهنگی سه قوه این اختیار داده شده است. لختی در کار وجود دارد ولی می‌تواند موجب آبادانی کشور و جذب نقدینگی شود.

مرکز پژوهش‌ها از سال ۹۴ درباره بانک‌ها آلارم داده بود

لاریجانی یکی از معضلات کشور را مسئله بانک‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: از سال ۹۴، مرکز پژوهش‌ها آلارم داده بود. البته جنس حل مسئله از نوع تقنین نیست و نیازمند منابعی از سوی دولت است و بالا بودن نرخ سود بانکی معضلی برای تولید کشور است. حل مسئله در دستور قرار گرفته است. در مسئله کاسپین مشاهده کردید که یک مشکل چند میلیون نفر را درگیر می‌کرد و به همین خاطر سازوکار خاص در نظر گرفته شد تا مسئله حل شود.

وی ادامه داد: مساله بعدی مساله صندوق های بازنشستگی است که افق آن روشن و مشخص است که وضعیت چگونه است. برای این مساله ما کارهای اولیه را برای بودجه انجام دادیم و تصمیم گرفتیم و اختیاری به دولت دادیم که بدهی‌های صندوق بازنشستگی را پرداخت کند؛ اگر این گام موفق می‌شد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سر پا شوند. مساله بعد موضوع آب در کشور است که به همکاری قوا و سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد. این مسائل مجلس را درگیر کرده بود که  باید در همکاری قوا پیگیری شود.

لاریجانی گفت: برخی مسائل هم نیاز به قانون‌گذاری داشت که ۱۰۸ قانون تصویب کردیم که برخی از آنها مهم است که عرض می‌کنم؛ برخی هم اصلاح قوانین دیگر بود. یک کار در معاونت قوانین آغاز شد و آن تقنین قوانین است که برخی قوانین از  بین رفته را مورد بررسی قرار دهد تا ببینیم فقدان ما در قانون کجا است. این معاونت با معاونت حقوقی رییس‌جمهور هم همکاری می کنند و کار زیر بنایی است.  

کار قانون تجارت تقریبا تمام شده است

وی افزود: یکی قانون اشتغال پایدار در روستاها بود که از رهبری هم اجازه گرفتیم تا تسهیلات با سود پایین در اختیار روستاها قرار دهیم کار شروع شده می‌تواند با سرعت بیشتر انجام دهد که جوان‌ها را در روستاها نگه دارد و می‌توانیم این موضوع را تمدید کنیم.

لاریجانی ادامه داد: یکی از قوانین نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای بود که هرم نیروی انسانی ما وارونه است به جای اینکه افراد متخصص کم باشد و تکنسین زیاد باشد برعکس شده است. قانون بعدی قانون مدیریت سوخت و احکام داخلی توسعه کشور و قانون استاندارد که باید تدوین می شد، قانون برنامه ششم بود که چالشی بود، قانون چک و قانون حقوق کودک و نوجوان، قانون حمایت از معلولان، قانون ثبت اختراعات و لایحه هوای پاک و لایحه خاک از جمله قوانین مهم کشور هستند.  البته قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم بود.

رییس مجلس گفت: چند قانون هم الان در دست بررسی است؛ قانون ارزش افزوده و بانک مرکزی که از کمیسیون خارج شده و در دستور هستند و قوانین مادر هستند. کار قانون تجارت تقریبا تمام شده که ۱۲۰۰ ماده است و این ساده نیست. قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد دیگری است که تقریبا تمام شده و قانون محیط‌بانان که مهم بود.

مشکل دریاچه ارومیه باید با وفاق با دولت حل شود

وی افزود: یکی از کارهای مهم این بود که بگوییم گاهی احتیاج به قانون نداریم بلکه احتیاج به فهم مشترک داریم که در این رابطه  ۲۸ جلسه داشتیم.  در این جلسات فضای مجازی، بحران آب و وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور بحث شد. آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز و ریزگردها در کشور، صندوق‌های بازنشستگی، مناطق زلزله‌زده چندین ساعت وقت برد.  

لاریجانی در ادامه گفت: در بخش نظارت هم دیوان محاسبات بررسی‌های مستمر دارد ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی ارائه کرده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانه‌ها؛ ۲۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات مطرح شد ۱۱۰۰ تا رای گرفتند و تعداد زیادی به نتیجه رسید، منابعش به خزانه برگشت.  همینطور معاونت نظارت  مجلس مستمرا کار می‌کند و آیین‌نامه‌ها را مشخص می‌کند و زمینه برای تصمیم‌گیری در کمیسیون‌ها را تسهیل می کند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه روز مجلس را پشت سر گذاشتیم؛ نظر شما در خصوص مجلس دهم چیست و اینکه عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه بوده گفت: عملکرد مجلس باید از وجوهی که در بعد نظارت و حل مسائل کشور هست، مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی کارها را راسا مجلس می‌تواند انجام دهد که بار مالی نداشته باشد که البته بسیاری از چالش‌های کشور بار مالی دارد و باید همکاری بین دو قوه به وجود بیاید.

وی ادامه داد: در خصوص مساله آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه طرح مشکل ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد. باید با وفاق با دولت این مسائل حل شود. برخی احتیاج به قانون داشت و که برشمردم.  در حوزه بحث نظارت چندین تحقیق و تفحص انجام شده،‌ سوال و استیضاح وزرا را داشتیم. گاهی هم از ماده ۲۳۴ استفاده کردیم و برخی در مجلس تصویب شد این مسیر در مجلس طی شد و صقل کار حل مسائل مردم است.

چهارچوب حل مشکلات حوزه خودرو و قطعه‌سازان ظرف این روزها مشخص می‌شود

لاریجانی افزود:  وضعیت کشور با مسائل و تحریم‌ها و وقت ما بیشتر صرف حل این مسائل است و تلاطم در بازار ارز تاثیر گذاشت بر مسائل دیگر و وقت زیادی برد تا حل شود و کمیسیون اقتصادی و بخش‌های دیگر درگیر بودند همچنین در شورای هماهنگی این سه ضلع به تصمیم ۱۲ بندی رسیدند و اجرا شد و در بازار ارز تاثیر گذاشت. مسائلی که وجود دارد را باید با توجه به ظرفیت زمانی مورد توجه قرار داد؛ خیلی ارکان مجلس درگیر هستند مثلا در مساله خودرو و قطعه سازان که ساعت‌ها وقت برد و به چهارچوبی رسیدیم که ظرف این روزها مشخص می‌شود قبول هم باید کرد که این شرایط تاثیر دارد. وقت گذاری‌ها برای حل مشکلات مردم است و ممکن است برخی وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات در خصوص هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که برخی معتقدند این هیات وارد حوزه قانون‌گذاری می‌شود، گفت: مجمع دو وظیفه مهم دارد که یکی این است که به اختلاف مجلس و شورای نگهبان بپردازد که البته در زمان مرحوم امام ضابطه گذاشتند که اگر دو سوم نمایندگان بر موضوعی نظر داد همان تصویب شود تا زمانی که قانون اساسی عوض شد.

لاریجانی افزود: یک وظیفه هم جنبه مشورتی به رهبری است؛ ابتدا مواد خام را تدوین می‌کنند و رهبری بررسی می‌کنند؛ این دو وظیفه است و وظایف جانبی هم دارد. بخش نظارت زمان آیت الله هاشمی بود که رهبری نظارت بر سیاست‌های کلی را به مجمع واگذار کردند، در این دوره رهبری اختیار دادند که هیاتی انتخاب شود برای نظارت تا اینجا قانونی است؛ اشکالی که وجود دارد روش اجرا است که ابهام ایجاد کرده و بحث قانون‌گذاری است که برخی گفتند مثل مجلس سنا است این جنبه قانون‌گذاری نمی‌تواند داشته باشد در روش، اگر هیات نظارت نظری داشته باشد می‌تواند به کمیسیون‌ها بدهد تا بررسی کنند اگر مصلحت دیدند اجرا کنند اگر نه به نظر خود بپردازند. در ضمن مجمع می‌تواند این نظر را به شورای نگهبان بدهد و مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم.

امروز  زمان تغییر قانون اساسی نیست

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس برای بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم به عنوان مجلسی بالاتر برای تصمیم‌گیری در مسائل کلان کشور گفت: در بعضی کشورها یک مجلس وجود دارد و در برخی کشورها دو مجلس. اینکه باید در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد و بخش‌هایی از آن تغییر کند سال‌هاست که مطرح شد اما وقت آن امروز نیست زیرا مطرح کردن چنین بحثی و نتیجه‌گیری با توجه به ساختارها زمان زیادی می‌برد.

وی ادامه داد: مساله اصلی امروز مسائل اقتصادی و بحث تحریم‌هاست و لذا مطرح کردن مباحثی همچون تغییر قانون اساسی که امر ساده‌ای نیست و هر سه قوه را درگیر می‌کند امروز زمانش نیست امروز ما با توجه به درایتی که مقام معظم رهبری دارند، بن بست قانونی نداریم اما معتقدم مسائلی همچون مساله اقتصادی، فعالیت کارخانجات و مشکلات کارگران مهم‌تر از چنین بحث‌هایی است.

تشریح دو نظر برای افزایش حقوق‌ها

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره کاهش قدرت خرید مردم و کارگران و برنامه‌های مجلس برای افزایش دستمزدهای کارمندان و کارگران و بهبود قدرت خرید مردم گفت: قطعا باید افزایش حقوق شامل بحث کارگران هم بشود و قدرت خرید عموم مردم حتما باید بهتر شود البته ما معتقدیم که افزایش ۲۰ درصدی حقوق به تنهایی کافی نیست و به خصوص باید برای طبقات پایین جامعه کمک‌های بیشتری صورت بگیرد و این افزایش به صورت پلکانی باشد.

وی ادامه داد: چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهش‌ها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز به توافق با دولت نرسیده‌ایم و تصمیمی نگرفته‌ایم. نظر دوم ارائه بسته‌های کمکی است که در شرایط فعلی انجام می‌شود و کارت کارمندان و کارگران شارژ می‌شود تا آنها بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند اما مساله نیز همچنان کاملا قطعی نشده است.

انتقاد رئیس مجلس از قطع شدن میکروفون

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره تعیین ضرب الاجل از سوی ایران برای اتحادیه اروپا درباره برجام و زمان پایان این ضرب الاجل گفت: اروپایی‌ها بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد تلاش داشتند که ایران خارج نشود و به ما گفتند که تمام تعهدات را انجام می‌دهند و ما نیز دائم این مساله را رصد می‌کردیم از نظر ما توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و اروپایی‌ها نیز می‌خواهند صد در صد این توافق بماند و ما نیز در آن حضور داشته باشیم و از لحاظ سیاسی این مساله را مهم می‌دانند.

وی ادامه داد: اما از لحاظ شکل اجرایی همچنان مشکلات وجود دارد زیرا برای ما مسائل اقتصادی بسیار مهم است. وزیر امور خارجه و تیم وی در حال مذاکره نهایی هستند و زمانی که این مذاکرات به نتیجه رسید تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

در بخشی از این نشست میکروفن علی لاریجانی قطع شد و رئیس مجلس به طنز گفت: در جمهوری اسلامی هیچ وقت مساله بلندگو حل نمی‌شود چند روز پیش نیز من در اجلاس تعاون بودم آنجا نیز میکروفن قطع شده بود.

ادامه دارد...

نظر شما