شناسهٔ خبر: 29734448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

لاریجانی در نشست خبری:

اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز/ اکنون شرایط را مهیای مذاکره با آمریکا نمی‌بینیم/ به دیپلماسی بَزَک اعتماد نمی کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود به اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش قیمت ارز اشاره کرد و گفت که اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است.

صاحب‌خبر -

العالم - ایران / سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۱۲ آذر) در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس که با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، شهید مدرس را فردی نادر در تاریخ ایران دانست و اظهارداشت: او یک فقیه و یک مولای مبارز بود و فردی اسلام‌شناس و دردمند نسبت به منافع ملی کشور و آینده‌نگر بود آن هم در شرایط بسیار سختی که دولت‌های مختلف در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بودند نقش مدرس در آن زمان نقش بی‌بدیلی بود و به همین دلیل هم نام او در تاریخ ایران ماندگار شده است.

لاریجانی به آغاز به کار مجلس شورای اسلامی در دور دهم اشاره کرد و گفت: در ابتدای آغاز به کار مجلس این موضوع مکشوف بود که ایران با چالش‌های تقریباً مزمنی مواجه بود و به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظرشان این بود ما وقتمان را بر روی حل این چالش‌ها بگذاریم به نحوی که مشخص باشد که دورنمای حل این مشکلات چیست همچنین کمتر قانونگذاری کنیم مگر در مواردی که ضرورت دارد.

وی با طرح این سوال که این چالش‌ها چیست، ادامه داد: عمده این چالش‌ها نخستین چالش وجود دولت پهن پیکر است که هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع کشور را بیشتر در خودش هضم می‌کند بنابراین باید دولت کوچک می‌شد.

رئیس مجلس ادامه داد: یک گام را در برنامه ششم توسعه برداشته شد که دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ۱۵ درصد از حجم خود را بکاهد البته من فکر می‌کنم خیلی بیش از این باید انجام بشود یعنی اگر دولت بخواهد دولتی متوازن با شرایط موجود کشور باشد باید تمهیداتی بیاندیشد که دولت چابک و کوچک بشود.

وی ادامه داد: به من گفتند که معاونت استخدامی رئیس جمهور مسیری که قانون گفته است را دنبال می‌کند البته من هنوز گزارش رسمی در این مورد نگرفته‌ام اما در این زمینه خیلی باید کار کرد.

لاریجانی نظام بودجه‌ریزی کشور را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و اظهارداشت: نظام بودجه ریزی ما خیلی قدیمی است و حتماً باید براساس عملکرد تا بشود یک سنجش واقعی درباره آن داشت. دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس کار مستمری را در این رابطه انجام دادند که این آماده است و در کمیسیون بودجه در حال بررسی است. البته تغییراتی عمده در شرایط کشور باید به وجود بیاورد تا این نظام حاکم شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر وضعیت نقدینگی کشور است که از معضلات کشور است و قبل از حوادثی که برای مسائل ارز و مواردی از این قبیل به وجود آمد مسئله نقدینگی هویدا بود. مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌ها هم به این موضوع واقف بودند، راه حلی که ما به ذهنمان رسید و در چند سال اخیر این اختیار قانونی را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی طرح‌های عمراین نیمه‌تمام را واگذار کنیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد، خاطرنشان کرد: ۳ سال است که این موضوع در قانون لحاظ شده است و اختیارات داده می‌شود و اخیراً هم در یک شورای هماهنگی سه قوه باز روی این تأکید کردیم و اختیارات دادیم که این کار صورت بگیرد اما تأخیر وجود دارد و به نظر من در این زمینه خیلی می‌توان کار کرد تا هم آبادانی در کشور صورت بگیرد و هم نقدینگی جذب بشود.

وی موضوع بانک‌ها را چالشی دیگر عنوان کرد و گفت: از سال ۹۴ آلارم این چالش را کاملاً مرکز پژوهش‌ها داده بود و تحقیقات مفصلی انجام شد معلوم است که باید چه کار بشود. البته جنس این کار فقط از لحاظ تقنین امکان‌پذیر نیست و منابعی برای حل این نیاز دارد که حتماً دولت باید ورود کند.

وی به نرخ بالای سود بانکی اشاره کرد و آن را مخل تولید در کشور دانست و افزود: حل این مشکل نیز به چالش بانک‌ها بر می‌گردد.

وی ادامه داد: اکنون مسئله روشن است و بانک مرکزی نیز تا حدودی به دنبال آن است و در دستور کار سه قوه باید این حل شود. برخی از چالش‌های بانکی را شما در موضوع کاسپین شاهد بودید که وقتی در یک مورد مشکلی ایجاد شد چند میلیون مردم درگیر آن شدند و به خاطر همین هم جلسات متعددی در مجلس و بعد ساز و کار خاصی را بین سه قوه گذاشتیم که این مسئله را بتوانند حل کنند و با یک زحمتی این مسئله جمع شد. مسئله بانک‌ها چیز ساده‌ای نیست و بیشتر باید روی آن کار کرد. 

وی به موضوع صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: افق آینده آن کاملاً روشن است و کاری که در مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده است بسیار روشن است که وضعیت چگونه است. برای این مشکل یک کار اولیه ما در بودجه امسالانجام دادیم و یک امکان و اختیاری را به دولت دادیم که از منابع و امتیازاتی بدهی‌های صندوق بازنشستگی را بدهد و تا این ساعت هنوز تحرکی ندیده‌ایم و مسئله بسیار مهمی است اگر این گام موفق می‌شد در سال آینده می‌توانستیم گام بعدی را برداریم و صندوق‌ها سرپا بشوند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر موضوع آب در کشور است و این نیاز به همکاری قوای مختلف دارد، سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد. از این دست مسائل موضوعاتی بود که مجلس را درگیر کرده بود که بخشی از آنها منجر به یک گام قانونگذاری شد و بخشی دیگر نیز باید در لجنه‌های مشترک بین مجلس و دولت و قوه قضائیه سامان پیدا کند که در حال پیگیری است. برخی از مسائل نیز احتیاج به قانونگذاری داشت، البته ما در این دوره ۱۲۸ قانون را تصویب کرده‌ایم که برخی از آنها مهم است و برخی دیگر به اصلاح قوانین دیگر مربوط می‌شود.

وی به انجام یک کار زیربنایی در معاونت قوانین مجلس اشاره و آن را تلقیح قوانین دانست و افزود: ما قوانین بسیار زیادی در کشور داریم که برخی از آنها منسوخ شده است و باید از بین برود و برخی نیز باید روشن بشود تا معلوم شود فقر ما در قانون به کجا مربوط است که این کار نیز به سرعت در حال پیگیری است و معاونت حقوقی رئیس جمهور و دستگاه‌های دیگر هم با آن همکاری می‌کنند. 

وی قانون اشتغال پایدار در روستاها را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کار بسیار مهمی بود که ما از رهبری معظم هم اجازه گرفتیم که از صندوق توسعه ۱.۵ میلیارد دلار برای آن برداریم و مقداری هم بانک‌ها روی آن بگذارند تا تسهیلات با سود پایین در اختیار کسانی بگذارند که در اطراف روستاها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این کار شروع شده است و می‌تواند با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد تا بتواند جوانانی که در روستاها هستند را نگه دارد تا مجبور به مهاجرت نشوند ما می‌توانیم این را تمدید کنیم و تزریق منابع نسبت به آن انجام دهیم.

وی به نظام آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: این کار مهمی بود زیرا هرم تخصصی نیروی کار ما در کشور وارونه است یعنی به جای اینکه افراد متخصص و تکنسین ما زیاد باشد جابجایی صورت گرفته است و این بخش را باید مورد حمایت قرار بدهیم.

وی قانون مدیریت مصرف سوخت، همچنین قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و قانون استاندارد را از قوانینی دانست که در مجلس دهم به تصویب رسیده‌اند و ادامه داد: قانون برنامه ششم نیز یک چالشی بین دولت و مجلس ایجاد کرده بود و تدویر شد. قانون صدور چک، قانون حقوق کودک و نوجوان، قانون کاهش حکم اعدام، قانون حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و لایحه هوای پاک و لایحه خاک را از دیگر قوانینی دانست که در مجلس دهم به تصویب رسیده‌اند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به دیگر قوانین مورد تصویب مجلس، ادامه داد: چند قانون دیگرمانند صندوق مکانیزه،قانون بانک مرکزی و بانکها، قانون ارزش افزوده در دستور کار است که از کمیسیون خارج شده که قوانین مادر هستند. قاون تجارت تقریبا کار آن تمام شده که قانون بزرگی شامل 1200 ماده است و متعجبم که چگونه باید در مجلس بررسی شود و اگر شورای نگهبان قبول می‌کرد بعنوان قانون اصل 85 در کمیسیون بررسی شود بسیار بهتر بود. کار قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تقریبا تمام شده و قانون حمایت از محیط بانان و جنگل بانان نیز در دستور کار است.

لاریجانی با بیان اینکه 28 جلسه برای چالش های کشور داشتیم، اظهار داشت: بسیاری از این مشکلات نیاز به قانون ندارد بلکه نیاز به فهم مشترک دولت و مجلس دارد. موضوع فضای مجازی، بحران آب، وضعیت سرمایه گذاری در کشور و مشکلات آن، آسیب های اجتماعی، بازار نفت و گاز، ریزگردها و محیط زیست،صندوق های بازنشتگی، بازار ارز، وضعیت بانک‌ها و وضعیت مناطق زلزله زده از نمونه آنها است.

وی با تاکید بر اینکه در بعد نظارت دیوان محاسبات بررسی های مستمری دارد که 7600 گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه کرده است، تاکید کرد: در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش مهمی داد که در تحقیق و تفحص مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر گزارشات تفریغ بودجه، در مورد هدفمندی یارانه ها نیز چندین گزارش ارائه داد. 2700 پرنده در دیوان محاسبات تشکیل شد که 1100 فقره آن منجر به صدور رای شد و مبالغ زیادی از این پرونده ها به خزانه بازگشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معاونت نظارت مجلس مستمرا در حال کار بر روی قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل ها است. مجموعا ضمینه برای تصمیم گیری در کمیسیون ها را فراهم می کند. حل چالش های کشور یک خطی نیست و باید با تدبیر لازم حل شود.

لاریجانی در مورد عملکرد مجلس دهم و همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: عملکرد مجلس را باید از وجوهی که در بعد نظارت، قوانین و حل مسائل کشور است مورد ارزیابی قرار داد. من در این باره توضیح دادم بعضی از مسائل را راسا مجلس می‌تواند حل کند که آن قانون‌گذاری‌هایی است که نیازمند این است که بار مالی نداشته باشد چون اگر بار مالی داشته باشد شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد که شامل اصل 75 می‌شود. 

وی ادامه داد: بسیاری از چالش‌های کشور بار مالی دارد بنابراین باید یک وفاق بین قوه مقننه و مجریه با هم داشته باشیم. فرض کنید در مساله آب که مشکل مهم استان‌های مختلف است یا همچنین مساله محیط زیست و تالاب‌ها؛ طرح این مساله ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد که نیاز به وفاق و یا دادن لایحه از سوی دولت دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش نظارت چندین تحقیق و تفحص انجام شده است و یا درمورد استیضاح و اخلال در کار اقداماتی انجام شده است. کمیسیون‌ها از ماده 234 استفاده می‌کنند که استنکاف از قانون است که برخی از موارد آن به مجلس آمد و تصویب شد و به قوه قضاییه داده شد. 

وی با تاکید بر اینکه ثقل کار در مجلس شورای اسلامی حل مشکلات مردم است تصریح کرد: وضعیت کشور طوری است که هم چالش‌های مزمن داشته است و هم فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها بوجود آمده است. مقدار زیادی از وقت ما صرف حل این مسائل می‌شود. فرض کنید همین تلاطمی که در مساله ارز بوجود آمد و بر روی بسیاری مسائل دیگر تاثیر گذاشت و به خاطر دارید قیمت ارز تا 20 هزار تومان هم بالا رفت. وقت زیادی برد تا این مساله حل شود. کمیسیون اقتصادی و بخش‌های دیگر مجلس درگیر بودند تا در شورای هماهنگی این سه ضلع بتوانند به یک نظری برسند. 

لاریجانی اضافه کرد: تصمیماتی در حدود 12 بند را در شورای هماهنگی قوا تصویب کردیم که بعد اجرا شد و بعد آرام آرام بر قیمت ارز تاثیر گذاشت و یک ثبات نسبی بوجود آورد و هنوز هم در این زمینه کار کردن جا دارد؛ بنابراین مسائلی که الان وجود دارد باید با توجه به ظرفیت زمانی آنها را مورد توجه قرار دهیم. خیلی از بخش‌های مجلس و کمیسیون‌ها درگیر این موضوعات هستند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی درمورد وضعیت قیمت خودرو افزود: خودروسازان و قطعه‌سازان مشکلات عدیده‌ای داشتند و حتی دهها هزار نفر احتمال کنار گذاشتن از کار وجود داشت. ساعت‌ها این موضوع وقت برد و حتی من خودم جلسه گذاشتم کمیسیون ویژه جلسه گذاشت و به یک چارچوبی رسیدیم که ظرف همین روزها باید وضعیت خودروسازی باید به یک شرایط عادی‌تری برسد. قبول هم باید کرد که این شرایط عنصر خارجی و هم مشکلات داخلی که از قبل بوده است در آن نقش دارد و باید حل شود؛ لذا بخشی از این وقت‌گذاری‌ها برای حل مشکلات مردم است.ممکن است حتی وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد  و چاره‌ای نیست و باید به حل آن کمک کنیم.

وی درمورد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: طبق قانون هیاتی را نمایندگان تعیین کردند و مشغول هستند و کار خود را انجام می‌‌دهند و اگر از قوه قضاییه استعلام کنند به آنها جواب می‌دهند و نظارت خود را دارند. 

لاریجانی در پاسخ به این سوال که اخیرا انتقاداتی نسبت به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد خصوصا در موضوع FATF شاهد بودیم که برخی مصوباتی را این هیات در این باره داشت، گفت: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه مهم دارد یکی مواردی که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند یعنی مجلس یک قانونی را مصلحت می‌‌داند و شورای نگهبان به دلیل قانون اساسی شرع به آن ایراد می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در زمان مرحوم امام یک ضابطه‌ای گذاشته بودند که اگر دو سوم مجلس نظر دارد این مصلحت باشد و احتیاج به رعایت نظر شورای نگهبان نباشد. بعدها که قانون اساسی عوض شد مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت. وظیفه‌ای دیگر مشورتی است یعنی در وظایف رهبری آ‌مده است که سیاست‌های کلی نظام را ایشان ابلاغ کنند پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ بنابراین ابتدا مواد خام سیاست‌های کلی نظام در مجمع تعیین می‌شود و بعد نظر می‌دهند و سپس رهبری معظم آن را بررسی می‌کنند و  آنجایی که صلاح بود ابلاغ می‌کنند. 

وی اضافه کرد: مجمع تشخیص وظایف جانبی هم دارد که در قانون اساسی آمده است. بخش نظارت زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی بود که رهبری معظم نظارت بر سیاست‌های کلی را که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار کردند. در قانون برنامه هم که تصویب شده بود چند نکته‌ای را دادند که در کمیسیو‌ها بررسی شد در این دوره این اختیار را رهبری دادند که مجمع هیاتی را انتخاب کند و بر سیاست‌ها نظارت کنند.

رئیس مجلس افزود: تا اینجا همه چیز مطابق قانون اساسی است اشکالی که وجود دارد روش اجرا است و به نظر من در این قضیه ایهام ایجاد کرد که مثل قانون‌گذاری است بعضی‌ها هم این لفظ را گفتند که مثل مجلس سنای است. کشور ما تک مجلسی است البته برخی از دولت‌ها مجلس سنا دارند. این هیات نمی‌تواند نقش قانون‌گذاری داشته باشد تنها چیزی که هست موضوع روش است. در روش هم هیات نظارت اگر نظراتی را درمورد سیاست‌های ابلاغی دارد می‌تواند به کمیسیون‌ها بدهد. روشش‌ هم در آیین‌نامه همین است. کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند اگر آن را مصلحت دیدند اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر آن را درست ندیدند روی نظر خودشان می‌ایستند و نهایتا مجمع می‌تواند نظر خود را به شورای نگهبان بدهد. شورای نگهبان از لحاظ قانون خودش باید خودش متکفل بشود. حالا اگر خودش خواست و هرچه مجمع می‌خواست آن را نظر بدهد چیزی است که بین خودشان است و مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم یا اصلاح می‌کنم. این می‌شود اختلاف مجلس و شورای نگهبان که به خود مجمع می‌رود بنابراین اگر نظامات اجرایی‌اش درست اجرا شود اختلافی می‌تواند وجود نداشته باشد. 

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم که برخی نمایندگان در نطق‌ها و اظهارنظرهایشان مطرح می‌کنند، گفت: این تقسیم‌بندی در برخی دول وجود دارد و در برخی دول هم یک مجلس است، اینکه در قانون اساسی متناسب با امور، برخی شرایط باید تغییر کند سالها مطرح است،‌ ولی اینکه در شرایط فعلی وقت خود را در مورد این مسئله بگذاریم مناسب نیست.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با چالشی با عنوان تحریم‌ها در داخل کشور مواجه هستیم ضمن اینکه بن‌بستی هم در قانون اساسی وجود ندارد و می‌توان با تدابیر رهبر معظم انقلاب این مسائل را حل کرد، البته تشکیل شورای هماهنگی سه قوه هم از تدابیر رهبر انقلاب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید از شرایط فعلی عبور کنیم تا به آن مسائل بپردازیم، البته منافاتی هم ندارد ولی زمان این موضوع نیست، چرا که مسائل و مشکلاتی مردم دارند و در خصوص تغییر قانون اساسی باید بگویم که این کار ساده نیست و نظاماتی در این خصوص وجود دارد چرا که مجلس جدید باید با ترکیب جدید به وجود آمده و درخواست‌ها باید مشخص و به تأیید رهبری برسد و درنهایت پس از بحث‌های مختلف این موضوع به نتیجه برسد.

لاریجانی گفت: وقتی کارخانجات مشکلات زیادی دارند و ما وقت خود را در خصوص مجلس دوم بگذاریم صحیح نیست که این کار البته سه قوه را هم درگیر خود خواهد کرد.
وی گفت: فکر نمی‌نم زمان مناسبی برای طرح این موضوع باشد و باید حتما از شرایط فعلی عبور کنیم تا به این مرحله برسیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مجلس شورای اسلامی برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم و کافی بودن افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و نادیده گرفتن این افزایش در قبال کارگران، گفت:‌این افزایش حقوق حتما شامل حال کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تعدیلی در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم حتمی است.

لاریجانی به دلیل عدم رسا بودن صدای بلندگوهای سالن به مزاح گفت: مشکل بلندگو در جمهوری اسلامی حل نمی‌شود، حتی چند روز پیش هم در کنفرانس بین‌المللی تعاون که حضور داشتم بیست دقیقه‌ای معطل اصلاح بلندگو در رادیو و تلویزیون شدیم، ضمن اینکه بلندگو از مسائل مزمنی است که باید آن را حل کنیم.

لاریجانی افزود: با افزایش حقوق کارگران، مسائل و مشکلات کشور حل نخواهد شد، ولی اینکه گفتند این افزایش حقوق ۲۰ درصدی است، معنایش اعمال این موضوع برای همگان نیست، البته ما این افزایش حقوق را کافی نمی‌دانیم ولی باید پلکانی باشد چرا که طبقات پایین‌تر مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند، البته این موضوع در مجلس به خوبی پرداخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: باید به وضعیت غیر از این افراد (کارمند و کارگر) توجه کرد که چند نظر در این خصوص وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نظرها گفت: مرکز پژوهش ها مدت‌های مختلفی طرحی را بررسی و ارائه کرده است که تغییرات در مسائل مختلف انرژی یکی از این نظرهاست که البته با دولت در این خصوص به تفاهم نرسیدیم، ضمن اینکه این نظر طرفداران زیادی هم در کشور دارد و می‌تواند تعدیلی در این خصوص به وجود آورد.

وی درباره نظر دوم گفت: طرح بعدی مرکز پژوهش‌ها آن است که بسته‌های کمکی که اخیرا باب شده، به اقشار مختلف داده شود، ضمن اینکه هر دوی این نظرها وجود دارد.

وی گفت: در شرایط فعلی توافق کرده‌ایم که باید به افراد مختلف در مورد نیازهای اصلی آنها کمک شود و ان‌شاءالله باید تمهیداتی را در نظر گرفته و به وفاق برسیم و در بودجه سال آینده در این خصوص تمرکز کرده و درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این سؤال که این حمایت باید کالا باشد یا حمایت نقدی و کارتی، گفت: کالا به آن معنا که در کارتن بگذارند و به مردم بدهند نیست، بلکه باید امکانی داده شود که پولی در کارت‌های بانکی داده تا مردم بتوانند کالاهای اساسی خود را از آن طریق خریداری کنند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ضرب‌الاجل ایران به اروپا درباره تعهدات آنها و زمان پایان این ضرب‌الاجل گفت: اروپایی‌ها بحث‌هایی که قبلا می‌ کردند مبنی بر اینکه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اصرار آنها به ایران که جمهوری اسلامی از آن خارج نشود وجود داشته و می‌خواستند که ایران تعهداتش را اجرا کند، اما آنها در مورد تعهدات خود کاری نکردند، ولی راهکارهایی هم در این خصوص مطرح شده است که هرازگاهی هم تغییر کرده است اما ایران هم در حال رصد است و در شورای هسته‌ای بحث‌های مفصلی شده است، آنچه مهم است این است که توافق بین‌المللی بوده اما عنصر مزاحمی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: آیا دیگران می‌خواهند پایبند به این توافق هسته‌ای باشند یا نه که طرف اصرار دارد که باشد و می‌گوید از نظر اجرایی مشکلاتی داریم ممکن است درست باشد، ضمن اینکه مسئله اقتصادی در دنیا مهم و به ابزاری تبدیل شده است که پس از جنگ سرد، تیغ اقتصادی مسئله براقی شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در حال مذاکره هستند و فکر می‌کنم مذاکره نهایی ایران و اروپا در حال انجام است و به نتیجه برسد که براساس آن عمل خواهد شدو در غیر این صورت تصمیم‌گیری خواهد شد، البته وزیر خارجه به من گفتند که در حال مذاکره نهایی هستند و باید به زودی به نتیجه برسد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی و وجود تحریم‌ها و به مصلحت بودن این کار گفت:‌ استیضاح از حقوق نمایندگان محسوب می‌شود و ممکن است استیضاح از سوی جمع مجلس مصلحت نباشد، اما ما نمی‌توانیم این را به اقلیتی تحمیل کنیم و آنها هم می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، البته این امر خلاف روال نیست و به طور طبیعی بعداز بررسی شدن استیضاح در کمیسیون،‌ممکن است نمایندگان متقاعد شوند و مجلس درنهایت مصلحت را تشخیص می‌دهد، ضمن اینکه برخی نمایندگان نظر شما را دارند و معتقدند هم‌اکنون زمان مناسبی نیست و در این خصوص اختلاف وجود دارد، البته تعدادی هم طور دیگری فکر می‌کنند، ولی در مجموع در حال طی مسیر است.

لاریجانی تصریح کرد: نکته آقای ظریف درباره پولشویی مقدمه و مؤخره‌ای داشت که در ابتدای آن اعلام کردند کسانی که در مورد لایحه CFT براساس عقاید خود صادقانه نظر می‌دهند و برخی هم ممکن است تحت‌تأثیر باشند که به نظرم موضوع دومی را اگر نمی‌گفتند بهتر بود و سیاستمداران می‌توانند برخی موضوعات را نگویند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بودجه سال آینده و اهداف مجلس در این خصوص و راهکارهای نمایندگان برای جلوگیری از بحران‌ها و نوسانات ارز گفت:‌باید براساس شرایط فعلی انتظارات خود را متعادل کنیم، ضمن اینکه مسئله فروش نفت و مسائلی که برای تنگناهای واردات و صادرات به وجود آوردند، تأ‌ثیراتی در قیمت‌های این امور خواهد داشت، به طوری که روزهای گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده اما هم‌اکنون پایین آمده است، این موضوع که نزدیک به واقع است را باید قبول کنیم.

وی افزود: برخی از تنگناهایی که به وجود آوردند تأثیراتی را بر قیمت‌ها گذاشته است که باید برای آن فکر کرد ضمن اینکه باید برای نیازهای اساسی مردم هم تلاش کنیم که آن نیازها با ارز پایین تأمین شود تا تأثیری بر زندگی مردم نداشته باشد که این نیازهای اساسی در بخش بهداشت و درمان و غذا است.

لاریجانی گفت:‌برخی معتقدند که قیمت‌ها را یکسان کرده و یارانه‌ها را بیشتر کنیم و برخی دیگر هم می‌گویند این امر تورم‌زاست، البته نظر دومی مقبول شرایط فعلی است باید قیمت‌ پایین را قبول کنیم چرا که تورم بیشتر می‌تواند به کشور صدمه بزند.

وی افزود: باید تلاش کنیم وضعیت آبادانی کشور لطمه نخورد، زیرا وقتی درآمدها کاهش پیدا کند، برای حقوق و مزایا با وجود دولت گسترده،‌مشکلاتی ایجاد خواهد شد،‌بنابراین به نظر می‌رسد این فشار در بخش عمرانی هم وجود خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه گفت: رویکرد سازمان برنامه و بودجه، انتشار اوراق یک یا چند ساله بوده است اما پیشنهاد مجلس آنطور که طرح های عمرانی نیمه‌تمام را واگذار کرده و بر روی این کار فشار آوریم تا در بودجه سال آینده هم گنجانده و دیده شود، ضمن اینکه باید ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام واگذار شوند و بخش خصوصی هم باید منابعی را به آن اضافه کند که طبیعتا منجر به کار عمرانی خواهد شد ولی این کار باید به دست دولت انجام شود.

وی تصریح کرد:‌باید برای طبقات پایین‌تر کشور سازوکاری فراهم کنیم تا در فشار فعلی خیلی در مشقت قرار نگیرند، که می‌توان به کشاورزان و کارگران اشاره کرد.
رئیس قوه مقننه گفت:‌در تسهیل سرمایه‌گذاری با توجه به اینکه قانون پنجره واحد را گذرانده ایم، دولت موظف بوده که مقررات دست و پا گیر را بردارد، اما این موضوع نشان می‌دهد که همچنان رتبه خوبی نداریم و مشخص است که کار دقیقی انجام نشده است. این از بخش‌هایی است که می‌تواند فضای کسب و کار را تسهیل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که عناصر غیرمشخص در سال آینده در بودجه کشور کم نیست و باید سیالیت در آن وجود داشته باشد تا براساس اقتضائات تصمیم‌گیری شود، همچنین باید در نگارش بودجه به آن توجه بیشتری کنیم.

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که دولت برای تأمین کالای اساسی درنظر گرفته تغییری خواهد کرد، گفت: هنوز در این خصوص بحث کافی در مجلس انجام نشده است، ضمن اینکه دو نرخ بودن قیمت ارز ادامه پیدا کند یا به شیوه دیگری تبدیل شود، باید بحث در این خصوص صورت گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با جایگاه مجلس دهم گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که نمایندگان مجلس نمایندگان مردمند و مردم آنها را انتخاب کرده‌اند و کار مجلس به فرد است و طبق قانون اساسی نمایندگان نمی‌توانند اختیاراتشان را به شخص دیگری واگذار کنند و شخصاً باید کار کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همان‌طور که دولت می‌تواند لایحه بدهد 15 نفر از نمایندگان هم می‌توانند طرح بدهند. هر کسی در مجلس کار و تلاش کند پیش می‌برد. 

وی افزود: من با تجربه 40 ساله‌ای که در جمهوری اسلامی دارم هر کس در جمهوری اسلامی فکر کند 80 درصد فکرش جلو می‌رود به این معنا که اگر کار معقول و سنجیده انجام دهد راهش باز می‌شود. در مجلس این مسأله کاملاً‌ آشکار است، در مجلس می‌بینید بعضی‌ها فعالند، کار می‌کنند و طرح می‌دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال آقای پورابراهیمی، آقای بحرینی و خانم حسینی در رابطه با بحث ارز و بازار ثانویه کار کرده‌اند، بحث کرده‌اند با کمک کمیسیون اقتصادی پافشاری کردند، دولت را متقاعد کردند که باید شرایطش را عوض کنند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی برادران دیگر را می‌بینید که فعالند مانند آقای فرهنگی و دوستان دیگر در مجلس، طرحی را برای اصلاح قانون بودجه برای حل مشکلات مردم داده‌اند که در دستور است. شاید مجلس نظرشان را بپذیرد یا نپذیر اما این حرکت، حرکت مطلوبی است.

وی افزود: یک روز آقای کاتب پیش من آمد و در رابطه با طرحی که در مجلس مطرح است دیدم یادداشت‌های زیادی دارد که می‌خواهد مطرح کند، خوب است نماینده‌ای فعال باشد، آقای قاضی‌پور هم خیلی فعال هستند و نظر می‌دهد و طرح و لوایح را می‌خواند و اظهارنظر می‌کند و این کار، کار خوبی است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مجلس فعلی با مسائلی مواجه شدیم، همین چالشی که امروز است. بخشی از کار ممکن است با قانونگذاری حل شود و بخشی هم باید با نظارت‌ها و پیگیری‌ها مرتفع شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یک مسأله‌ای در کشور ما است آن هم این است که مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات منطقه‌ای صرف می‌شود که این یک واقعیت است و برای آبادانی منطقه‌شان دغدغه دارند. شاید هم چاره‌ای نباشد. اینها بیشترین ارتباط را با مردم دارند وقتی مردم از آنها می‌خواهند مشکل را پیگیری کنند چاره‌ای ندارند که آن را دنبال کنند. بعضی از این مشکلات جنبه ملی دارد و برخی جنبه منطقه‌ای. 

وی افزود: گاهی به نمایندگان خرده می‌گیرند که چرا مسائل منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم. کانال ارتباطی مردم با حکومت نمایندگان هستند و وقتی میان مردم می‌روند مردم می‌گویند که این مشکلات را داریم و نماینده باید دردمندانه این مشکل را دنبال کند و برای این کار باید برود و وزیر را ببیند و پیگیری کند و گاهی به من مراجعه می‌کند، جلسه لازم دارند. اینها کار است دیگر منتها ممکن است در صحن مجلس قانون نشود اما خیلی کار است و من فکر می‌کنم به کشور آرامش می‌دهد. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی این سخنرانی‌ها، سخنرانی‌های داغی باشد اما سنخ کار نمایندگان بخش زیادی از آن حل مسائل مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسائل ملی هم برخی از مسائلی که باید دنبال شوند به ویژه در شرایط فعلی نیاز به هماهنگی قوای مختلف دارد و امکانش نیست به عنوان مثال همین مسأله ارز اگر قوه قضاییه اجازاتی برای مقابله با اخلال‌گران اقتصادی از مقام معظم رهبری نمی‌گرفت و اگر سران قوا در رابطه با 10، 12 بند تصمیم نمی‌گرفتند آرامش نسبی به وجود نمی‌آمد. این یک تصمیم مهم است اما ساعت‌ها وقت برده و در جلسات مختلف روی آن کار شده است و بخشی از آن مربوط به مجلس است که  مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون اقتصادی، کمیسیون بودجه کار کرده و بررسی کرده‌اند.

وی افزود: بعضی از مسائل هم مسائل درازمدت‌تر هم است به عنوان مثال کمیسیون عمران در قانون بودجه امسال یک کار مهم انجام داد و آن این است که مسأله ریل در کشور ما و حمل‌ونقل ریلی یک کمبود اساسی است و با کمبود منابع چگونه باید مشکل حل شود اینها آمدند پیشنهادی دادند که اگر ما در حد 7، 8 میلیارد دلار فاینانس استفاده کنیم 15 درصد اولش را باید دولت بدهد که ندارد. کمکی خواستند من از مقام رهبری خواستم این 15 درصد را از صندوق توسعه ملی بدهند. این معنی‌اش این است که امسال می‌توانستند 7، 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ریلی به صورت فاینانس داشته باشند. این کار کوچکی نیست. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: این موضوع یک بند از بودجه را به خود اختصاص می‌داد اما پشتش ساعت‌ها وقت و کار برد. اگر خلیج‌فارس به مرزهای شمالی از نظر کار ترانزیتی وصل شود کار بسیار بزرگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چند روز پیش دیدم که کمیسیون کشاورزی و چند تن دیگر از نمایندگان در رابطه با قیمت گندم مشکل داشتند که این موضوع در سال آینده برای کشاورزان مشکل ایجاد می‌کند. این احتیاجی به مصوبه مجلس نداشت باید با دولت کار می‌کردیم و قیمت را تغییر می‌داد. تغییر هم دادند. ما صحبت هم کردیم اما این تغییر هنوز راضی نیستند و معتقدند که باید تعدیل شود و حالا در قانون بودجه باید به آن توجه شود.

لاریجانی در رابطه با اقدام مؤثر مجلس برای کمک به دولت به منظور ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت کالاهای اساسی، و همچنین در خصوص قابلیت اجرای برخی قوانین گفت: ممکن است مواردی باشد که در قوانین نیاز به اصلاح باشد و طرح‌های اصلاحی برای آن توسط نمایندگان ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ در رابطه با قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون در حال اجرا شدن است. این قانون گفته کسانی که بازنشسته هستند نباید بر سر کار باشند و اگر کسی استنکاف کند باید یقه‌اش را گرفت.

وی افزود: در شهرداری‌ها بعضی‌ها می‌گفتند که ما چون رای آورده‌ایم قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال ما نمی‌شود، در این مورد از معاونت قوانین،‌ دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور استعلام گرفته شد و آنها نظرشان را گفتند و معلوم شد که نمی‌توانند و باید قانون اجرا شود. در ارتباط با بعضی بخش‌های دیگر استعلام گرفتند و نظر داده شد اما اگر موردی بود که زیر بار نرفتند بخش نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات به سراغ‌شان خواهند رفت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این روزها سؤالات زیادی از من پرسیدند من در این باره ابهامی در قانون نمی‌بینم. اگر فردی در قانون ابهامی دارد به من ارائه کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارنظر خبرنگار فارس درباره راه اندازی سامانه "فارس من" و ارائه مشائل و مشکلات مردم در این سامانه، اظهار داشت: اینکه خبرگزاری فارس ارتباط دو چندانی بین مردم و مسئولان پیدا کرده کار خوبی است و اگر ابهامی وجود دارد رسانه خبرگزاری فارس به ما منتقل کند تا ما مطلع شویم و ابهام را رفع کنیم. رفع ابهام هم گاهی اوقات نظر معاونت قوانین را می‌خواهد و اگر هم غلیظ‌تر بود مجلس تفسیر می‌کند.

وی با اشاره به مسائل روز کشور و بحث قیمت ارز گفت: زمانی که قیمت ارز پرش داشت در ساعت قیمت‌ها را تغییر می‌داد اما وقتی تدبیر شد و قیمت ارز را کنترل کردند و پایین آوردند این امر در کار تاثیر می‌گذارد و امروز کار کردن برای مردم یعنی همین ها و یکی از عوامل گرانی را کنترل کنیم و توجه کنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مسئله مسکن بیش از هر زمانی ما نیاز داریم که در این بخش سرمایه‌‌گذاری کنیم، دولت در رابطه با بافت فرسوده تدابیری را اندیشیده و در قانون برنامه هم آمده است. این بخش یک حرکت عظیم‌تر می‌خواهد. خیلی از صاحب‌نظرها می‌توانند در این زمینه کمک کنند و خوب است که رسانه‌‌هایی هم مثل شما هم کمک کنند تا این نظرات پخته شود و می‌توانیم در قانون بودجه امکاناتی تعبیه کنیم که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نوزج بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بسیاری از این موارد نیازی به قانون نیست، قوانین هست اما اجرای آن را باید متناسب با شرایط تسهیل کرد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی بی اس آمریکا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکرات بی‌قید و شرط با ایران بارها اعلام آمادگی کرده است، آیا چنین عزمی برای مذاکراتی نظیر برجام دو در مقامات ایرانی وجود دارد یا خیر، گفت: اولاً از رئیس‌جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود؛ یک سنخ حرف‌های بی‌حساب و کتاب است که نسبت به ملت ایران جسارت می‌کند که حرف‌های سخیف مایه مباهات نیست.

وی ادامه داد: یک سنخ دیگر هم این است که در کنار حرف‌های سخیف، می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم. رهبری معظّم چندبار فرموده بودند آمریکایی‌ها اگر درست عمل می‌کردند و درست عمل بکنند و به قواعد آن پایبند باشند و آنچه که تعهد می‌کنند پایبند باشند؛ مگر ما قبلاً مذاکره نکردیم؟ وقتی یک کشوری توافق بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و عمل نمی‌کند چطور تقاضای مذاکره دوباره می‌کند؟

لاریجانی با بیان اینکه فکر می‌کنم این سخنان بیشتر یک شگرد است و آن‌ها در باطن به دنبال مذاکره نیستند، اظهار داشت: نه گفتن آن حرف‌های سخیف معنا دارد و نه اینکه وقتی معاهده‌ای که سال‌ها روی آن بحث شده و ایران مشارکت داشته و در شورای امنیت هم تصویب شده را کنار می‌گذارند. بنابراین بستگی به رفتارشان دارد؛ خب برگردند به همین توافق هسته‌ای؛ یک گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم. راهش همین است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این سخن شما به معنای نشانه‌ای برای  آمادگی مذاکره مجدد است؟ گفت: نه! ما الان شرایط را مهیای مذاکره نمی‌بینیم و بیشتر حالت تفنن دارد. ما که نمی‌خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم. آقایان اگر معتقد به مذاکره هستند، اول به آن چیزی که زیر پا گذاشته‌اند برگردند و یک حسن نیت نشان دهند. ما این را نمی‌بینیم و حرف‌های سخیف می‌زنند که سطح و قواره این کشور را از لحاظ دیپلماسی پایین می‌آورد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره گفت‌وگوی ملّی و موانع سر راه آن، گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملّی احتیاجی به میز و صندلی داشته باشد؛ بلکه به اراده جریان‌های سیاسی نیاز دارد و ابتدا باید روی چالش‌های اصلی کشور دست بگذارند و نروند سراغ اختلافات. اختلاف نظرات در مجلس هست و در بیرون هم وجود دارد. جریان‌های سیاسی بنشینند و بحث بکنند و با توجه به مشکلات کشور نسبت به حریف خارجی، هرچقدر اتحاد در داخل بیشتر باشد بهتر است.

وی ادامه داد: دوستان در جریانات مختلف این بلوغ را دارند که بتوانند در این شرایط بنشیند بحث کنند و دولت را راهنمایی کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه من مذاکره‌ای با جناح‌ها نداشته‌ام که بتوانم نظر راسخی به شما بدهم، گفت: دوستانی که در مجلس هستند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی هم نشست‌هایی دارند ولی اینکه جریانات اصلی که بیرون هستند چگونه فکر می‌کنند من صحبتی با آن‌ها نداشته‌ام که بتوانم پاسخ روشنی به شما بدهم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون چین که درباره مذاکرات رئیس جمهور این کشور و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آرژانتین پرسیده بود، خاطرنشان کرد: من ریز مذاکرات را نمی‌دانم اما اینکه جلوی یکجانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرند کار خوبی کردند و اگر در این مسیر موفق شده باشند خوب است اما ریز مذاکرات را نمی‌دانم.

وی ادامه داد: ما با چینی‌ها روابط بلندمدتی داریم و یادم هست که چند سال پیش که به چین رفته بودم و با رئیس جمهور چین ملاقات داشتم به من گفت که ما روابط راهبردی با ایران پایه‌گذاری می‌کنیم؛ خب این معنا دارد، و وقتی هم که به ایران تشریف آوردند این را مطرح کردند.

لاریجانی گفت: چین کشوری مهم و تأثیرگذار در جهان است و به ویژه در حوزه‌هایی در تأمین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران، امکان‌هایی در ایران فراهم است و ما هم همیشه از نقش آفرینی چین در ایران استقبال کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما مسیری داریم و آنها هم منافع دیگری دارند که دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر که پرسیده بود آیا از میزان دقیق افزایش درآمد دولت از محل فروش نفت و ارز اطلاع دارد و اینکه دولت در چه محلی این افزایش درآمد را هزینه کرده است، گفت: باید ببینیم که درآمد دولت در چه زمینه هایی افزایش یافته است چون بخشی از منابع ما مربوط به کالاهای اساسی و نیازهای پزشکی است که خیلی افزایش ندارد چون متوسط قیمت ارزی که ما در قانون بودجه در نظر گرفته‌ایم ۴ هزار تومان است و آن بخشی که در بازار ثانویه که حدود ۸ هزار تومان است مربوط به دولت نیست بلکه صادراتی‌ها آنجا عرضه می‌کنند و وارداتی‌ها از آنجا می‌برند ولی من به دیوان محاسبات گفته‌ام که میزان افزایش درآمد را بررسی کنند.

وی ادامه داد: باید این نکته را توجه کرد که فروش نفت ما کاهش یافته است بنابراین با آن میزانی که از بابت میعانات گازی در نظر گرفته بودیم افت داشته است البته قیمت نفت هم نوساناتی داشته است از این رو باید همه این پارامترها را در نظر گرفت که چقدر تهه آن مانده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است در درآمدهای مالیاتی هم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته باشد که به نتیجه نرسیده باشد یا برخی واگذاری‌ها نیز به نتیجه نرسیده باشد، همه اینها را باید یک کاسه دید که آیا درآمدی که ما برای بودجه در نظر گرفته‌ایم محقق شد؟ من به دیوان محاسبات گفته‌ام که این رقم را دقیقاً محاسبه کنند که در زمان تنظیم بودجه بتوانیم بررسی کنیم اگر مازاد بر این باشد نیازمند قانون است و در مجلس درباره آن تصمیم‌گیری شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره عدم افزایش قیمت بنزین و احیای کارت سوخت از سوی دولت و احتمال دو نرخی شدن قیمت بنزین اظهارداشت: برداشت من این است که ما فعلاً بحثی به عنوان افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی نداریم و فی‌الحال بین ما و دولت چنین بحثی وجود ندارد.

وی گفت: این کارت سوخت نباید ایهام ایجاد کند که می‌خواهد منجر به امری شود بلکه می‌خواهد از قاچاق جلوگیری کند  و آن را ردیابی کند اما در مورد اینکه وضع انرژی اعم از برق، سوخت و غیره بتوان در این زمینه وضعیتی به وجود آورد که جلوی قاچاق را بگیریم و ضمناً به مردم فشار نیاید که ما در این‌باره مسّر هستیم، راه‌حل‌هایی در حال پیش‌بینی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از کسانی‌ که در کارهای رسانه‌ای کارهایی می‌کنند با من ملاقات‌هایی داشتند و روی آن دارد کار می‌شود البته مرکز پژوهش‌ها هم بر روی آن کار می‌کند که میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهند و دوم اینکه جلوی قاچاق را تا حدی کاهش دهند و سوم اینکه فشاری به مردم نیاید مگر آنها که مصرف زیادی دارند.

لاریجانی گفت: برای این معادله ۳ وجهی باید مدلی ایجاد شود، مدلی را برخی افراد مطرح کرده بودند که منجر به تورم می‌شود و ما آن را مصلحت نمی‌دانیم مگر اینکه نتیجه آن را در زندگی مردم بتوانیم تأمین کنیم؛ در حال بحث هستند ولی من بعید می‌دانم که در مجموع شرایط امسال تغییری را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا که درباره اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پولشویی و نیز سخنان پیشین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد پول‌های کثیف در انتخابات پرسیده بود عنوان داشت: اینجا دو مسئله مطرح است، یک آیا ما در کشور پولشویی داریم؟ یا پول‌های کثیف داریم؟ بله وجود دارد؛ نکته دوم این است که مردم انتظار دارند که مسئولین اعلام نظر بفرمایند یا اینکه بروند این مسئله را حل کنند؟ من فکر می‌کنم بیشتر باید به قسمت دوم فکر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا پولشویی و پول‌های کثیف در کشور داریم؟ خب باید برویم آن را حل کنیم و راه حل آن را باید پیدا کرد. من گاهی می‌بینم که در رسانه‌ها برخی مسئولین می‌گویند که فلان کالای قاچاق وجود دارد و دست بعضی‌ها در آن است و گِرد هم می‌گویند که معلوم نیست به کجا می‌خورد؛ خب این چه خاصیتی دارد از نظر اطلاع‌رسانی؟

لاریجانی گفت: مردم شما را بر سر کار قرار نداده‌اند که شما اعلام نظر بفرمائید بلکه راه حل پیدا کنید و اگر اشکالی در قاچاق، دست‌های آلوده، پول‌های کثیف و پولشویی وجود دارد، شما که دولت هستید با مجلس بنشینید و آن را حل کنید و یا آن فرد را بگویید که اعدام کنند. من فکر می‌کنم یک عملیات روانی از بیرون در حال انجام است که مستمراً مردم را مضطرب کنند و دروغ هم زیاد می‌گویند و حرف خلاف هم زیاد پخش می‌کنند. یک عده هم در داخل به جای آنکه اینها را حل کنند یک چیزی هم روی آن می‌گذارند. چه حسی به مردم دست می‌دهد؟ اگر در قوه قضاییه هستید خب رسیدگی کنید چرا اعلام نظر می‌فرمائید؟ یا اگر در قوه مجریه هستید راه حل آن را پیدا کنید، یا اگر در قوه مقننه هستید و فقر قانون وجود دارد قانونش را مصوب کنید.

وی افزود: مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد؟ این نکته دوم را شما رسانه‌ای‌ها به سیاستمداران آموزش دهید که متناسب با جایگاهشان مردم چه انتظاری از آنان دارند و آن را حل کنند، حال چه در قوه قضاییه، چه در مجریه و چه مقننه.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبر آنلاین که پرسیده بود نظر لاریجانی درباره فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی برخی نمایندگان چیست؟ و آن را آسیب برای مجلس و یا نشانه نشاط سیاسی می‌داند؟ و نیز اینکه آیا خودش از قم یا تهران در دوره آینده کاندیدا خواهد شد؟ پاسخ داد: من در کل این حرف‌ها را متناسب با شرایط امروز کشور نمی‌بینم. ما تا انتخابات یک سال و نیم دیگر وقت داریم و برای چه امروز راجع به آن صحبت کنیم؟ این حرف‌ها مورد انتظار مردم نیست و عقلائی هم نیست. الان مردم مشکلات متنوعی دارند، هم شماها به این حرف‌ها دامن نزنید و هم آقایانی که در معرض این حرف‌ها قرار دارند و بروند به کارهایشان بپردازند. من البته خیلی حرکت انتخاباتی برای مجلس نمی‌بینم البته ممکن است برخی جریانات کارهایی شروع کرده باشند و خبرهای آن هم به ما رسیده است اما کار نارسی است و نادرست است چرا که متناسب با شرایط امروز کشور نیست و باید وقت خود را بر روی حل مشکلات مردم بگذاریم.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور عنوان داشت: برای فعالیت‌های انتخاباتی وقت هست و از ۴-۳ ماه قبل از آن نامنویسی صورت می‌گیرد و فعالیت‌ها انجام می‌شود و خوب هم هست، از این رو طرح این موضوعات را امروز به مصلحت نمی‌دانم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع FATF و امکان به همه‌پرسی گذاشتن آن بیان داشت: به همه‌پرسی گذاشتن این مسائلی که خیلی تخصصی است مشکل است و به نظرم موضوع خیلی فنی است و حقوق‌دانان ما هم با دشواری ابعاد آن را درمی‌آورند و معلوم هم نیست که به مصلحت باشد، البته من مخالف نیستم در این امور، ولی می‌خواهم بگویم که در موضوعاتی که ظرافت‌های فنی حقوقی دارد باید قوه قضائیه، مجلس و دولت و بخش‌های حکومتی آن را حلاجی کنند و مکانیزم آن باید حل شود.

لاریجانی گفت: در مورد این ۴ لایحه، یکی از آنها که تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد و ما هم آن را ابلاغ کردیم؛ دو تای آنها هم که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است که به آن رسیدگی می‌کنند و یکی از آنها مانده که شورای نگهبان ایراداتی گرفته است و در کمیسیون برخی ایرادات رفع شده است و برخی هم مورد اصلاح قرار گرفته است، پس دوباره به صحن می‌آید و مجلس نظر می‌دهد و اگر شورای نگهبان نپذیرفت به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود، پس راه حل دارد و بن بستی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان که از نحوه برگزاری جلسات هیأت نظارت بر برجام، آینده برجام اروپایی و فرجام برجام پرسیده بود، خاطرنشان کرد: اینکه شورای مربوط به هسته‌ای تشکیل جلسه می‌دهد، بله، تشکیل می‌شود، البته من دقیق یادم نیست که یک ماه پیش یا سه ماه پیش تشکیل شد و همین گزارشات مختلف مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد، اما از ما نخواهید که تصمیمات را اینجا اعلام کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برجام از سوی هیأت نظارت مربوطه در حال رصد است، گفت: یک بخشی هم مربوط به گزارش‌هایی است که آقای ظریف مستمرا به مجلس می‌فرستند و به کمیسیون امنیت ملی هم می‌روند که آنها نتایج را برای نمایندگان مطرح کنند، البته این مسئله یک پیچی دارد و یک قدری هم باید با حوصله جلو رفت و عجولانه نباید عمل کرد، ولی به نظر من همه ابعاد آن مورد بحث قرار می‌گیرد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ماندن ایران در برجام نتیجه مذاکرات هیأت نظارت بر برجام است، اظهار داشت:‌ حتما همین گونه است و ما در این هیأت نگفتیم که مذاکرات را قطع کنند به خاطر اینکه ما در وجوه دیگر مسئله هسته‌ای با دیگر کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها هم نظراتی را به ما منتقل می‌کنند و سرجمع گفتیم که اروپائیان آخرین نظر خود را به ما بدهند.

لاریجانی گفت: مذاکرات تلفنی و حضوری و در سطوح مختلف در جریان است و به مرور مطلب روشن خواهد شد که آنها چقدر می‌توانند کار کنند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران که از نظر او درباره پیوستن ایران به توافقنامه پاریس سوال کرده بود، عنوان داشت: این لایحه از طرف دولت به مجلس آمد و در مجلس تصویب شد و مرحله آن در مجلس گذرانده شده است. در شورای نگهبان یک ایراداتی به ان گرفته شد که در کمیسیون در حال بررسی است، بنابراین نمایندگان مردم در مجلس به آن رای داده‌اند و اینکه اختلاف نظر در کشور وجود دارد به خودی خود اشکالی ندارد، بلکه باید دید که آیا این ظرفیتی است که برای ایران مفید باشد؟ این را باید ملاک قرار داد که انشاءالله در بررسی‌هایی که در کمیسیون صورت می‌گیرد نظر خود را خواهند داد و ما هم در صحن در باره آن نظر خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای جمهوری اسلامی ایران که درباره شفافیت در طرح مطالبات مردم پرسیده بود، گفت: شفافیت حتما کار خوبی است و باید انجام شود اما مطلبی از آن مهم‌تر هم وجود دارد و آن حریت نمایندگان است و اگر تصمیمی گرفته شود که نمایندگان از حریت در اظهارنظر بیفتند فایده‌ای ندارد.

وی ادامه داد: قوام مجلس به این است که هر فردی بتواند با حریت نظر خود را بگوید، اما وقتی گاهی تحت فشار قرار می‌گیرند؛ ما در کره مریخ که سخن نمی‌گوییم. در ایران از این حرف‌ها وجود دارد، گاهی نمایندگان را تحت فشار قرار می‌دهند و گاهی توهین و هتاکی به آنها می‌کنند و مسئله ایجاد می‌کنند و این عاملی است که نمایندگان را دچار این مسئله می‌کند. آیا شما قبول ندارید این حرف را؟ بالاخره در کشور ما از این حرف‌ها هست.

لاریجانی گفت: بعضی هستند که نمی‌ترسند و می‌آیند فحش هم می‌دهند، اما بعضی در شهرهایی هستند که برای آنها مشکل ایجاد می‌کنند و به من مراجعه کردند که تا ما یک نظری می‌دهیم تحت فشار قرار می‌گیریم و مشکل برای ما ایجاد می‌کنند، این هم یک مسئله‌ای است که باید این رفتار اصلاح شود. ما واقعا از لحاظ اخلاق سیاسی در کشور با مشکل مواجه شده‌ایم. 

وی افزود: از سقراط نقل است که می‌گوید ایرانی‌ها با اخلاق‌ترین ملت جهان هستند؛ این باید نماد ایران باشد. نه اینکه در سایت‌ها توهین کنند و بگویند یکی کافر است و دیگری منافق است؛ اینها مانع شفافیت می‌شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موافق شفافیت است، گفت: من نگرانی از چیزی ندارم اما می‌دانم این موضوع چه مشکلاتی برای بعضی نمایندگان به وجود می‌آورد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی پیرامون مسئله بورسیه‌ها و شکایت آنها به دیوان عدالت اداری و لزوم استفاده مجلس از اهرم نظارتی خود برای بازگشت دانشجویان به دانشگاه، عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم مشکل آنها حل شده و اگر مواردی باقی مانده حتما از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهم این موضوع را پیگیری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون نظام پارلمانی و اقدامات مطالعاتی انجام شده در این خصوص، اظهار داشت: رهبری در کرمانشاه موضوع نظام پارلمانی را فرمودند و به نظرم کار خوبی است برای کشور، البته من از ایشان در این خصوص سوال پرسیدم که فرمودند من این موضوع را مثال زدم و معنای آن این نبود که حتما اجرا شود.

وی گفت: این تغییر قانون اساسی می خواهد که شرایط امروز ما آمادگی چنین کاری را ندارد و ظرف زمانی ما مناسب این کار نیست.

رئیس قوه مقننه در خصوص تعطیلات زیاد مجلس نیز افزود: تعطیلات مجلس مطابق با آیین نامه است و نمایندگان 3 هفته پشت سر هم جلسات علنی و کمیسیون ها را در تهران دارند و یک هفته هم باید به حوزه انتخابیه و به دنبال حل مشکلات آنجا باشند. پیگیری امور حوزه عمرانی و آبادانی حوزه انتخابیه هم کار است و اگر پارلمان به معنای جلسات رسمی تعطیل باشد، از نظر کاری تعطیل نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوالی پیرامون برداشتن قدم‌هایی برای وحدت ملی و مسائل برجامانده از سال 88 ادامه داد: عقلا در شرایط فعلی و با وضعی که کشور دارد، هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود بیاید ضرورت دارد. در سطح حکومت این کار انجام شده و همین سازوکاری که رهبری فرمودند سران قوا جلسات بگذارند، مستمرا در حال انجام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی همین اختلاف نظرهای قوای مختلف در این جلسه مطرح می شود که به نظرم هماهنگی ها بیشتر شده است. در بین جریانات سیاسی نمی‌توان گفت به همین مقدار پیش رفته اند اما لازم است. در خصوص مسائل سال 88 هم این کاری است که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و آقای شمخانی دنبال می کنند و آنها هم می دانم که دارند بررسی‌هایی می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح اردوغان در خصوص تغییر ساختار شورای امنیت، خاطرنشان کرد: این بحث جدیدی نیست و در گذشته هم مطرح شده است. شورای امنیت که گاهی یکجانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را دارد از دست می دهد. در قضیه عراق، حمله به آن مصوبه شورای امنیت نبود، بلکه سرخود حمله کردند و بقیه کشورها را هم دچار عصیان کرده اند.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: جایی مانند سازمان ملل و شورای امنیت زمانی می تواند مرجعیت داشته باشد که به موقع کارکرد داشته باشد. در خصوص یمن و بحران های دیگر تصمیم نگرفته اند که باعث به وجود آمدن همکاری های منطقه ای مانند شانگهای و آستانه شده است.

لاریجانی اظهار داشت: این تغییر به سادگی قابل انجام نیست چراکه ساختار زورگویانه در صحنه بین المللی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون قوانین دست و پاگیر برای فعالان اقتصادی و اقدامات مجلس در این زمینه، گفت: قوانینی مانند تسهیل فضای کسب و کار با همین هدف تصویب شد. قوانین مربوط به ماست اما دستورالعمل ها مربوط به دستگاه هاست. به معاونت قوانین مجلس نیز گفته ایم که در مورد تسهیل فضای کسب و کار بررسی کنند و آنجایی که مقررات دست و پاگیر وجود دارد آنها را بردارند.

وی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتیم در خصوص سرمایه گذارانی که می‌خواهند سرمایه وارد کشور کنند مسیر ورودشان بازنگری شود. اتاق بازرگانی و بخش های صنفی ما اگر مطالعات کنند و پیشنهاد کنند ما استقبال می کنیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر رویه قانون‌گذاری در کشور مانند ورود هیات عالی نظارت مجمع به لوایح چهارگانه و یا تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص چک، ادامه داد: لوایح چهارگانه در مجمع تصویب نشد، بلکه توصیه ای داشتند و مسیر آن در مجلس طی می شود. مصلحت نیست نهادی جایگزین مرجع قانون گذاری شود. در مورد چک تضمینی هم بحثی را بانک مرکزی در خصوص کنترل پولشویی داشت و گزارشی دادند مبنی بر اینکه 8 هزار میلیارد تومان با این چک‌ها جابجا می‌شود. نکاتی که آنجا تصویب می شود حتما نیاز به قانون گذاری دارد.

لاریجانی تصریح کرد: در مورد بحث ارز باید تصمیماتی گرفته می شد که نیاز به قانون گذاری نداشت، بلکه نیاز به پشتیبانی قوه قضائیه و نظرات مجلس داشت. برخی از موارد هم مانند معافیت مالیاتی خریداران طرح های نیمه تمام نیاز به لایحه دارد که دولت باید لایحه آن را به مجلس بفرستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی موارد نیاز به قانون ندارد اما برای پشتوانه مردمی باید برای آن قانون تصویب کرد، خاطرنشان کرد: سپرده گذاری ارزی نیاز به قانون ندارد؛ اما آیا این اطمینان بخش برای مردم است؟ اگر مجلس آن را تصویب کند اطمینان ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تقسیم یمن از سوی عربستان، آمریکا و امارات در مذاکرات سوئد و تبدیل آن به غزه ای جدید، عنوان کرد: ما حتما با تجزیه یمن مخالف هستیم و این هم توطئه ای است در منطقه که به دنبال تجزیه هستند.

رئیس قوه مقننه در پایان با بیان اینکه ضرورتی ندارد نسبت به دیگران با سوءظن نگاه کنیم، اظهار داشت: من مسیری را در تاریخ ایران دنبال کرده ام و آنچه برای انقلاب، جمهوری اسلامی و مردم لازم بدانم و انجام می‌دهم و کاری هم به جناح بندی ها ندارم.

نظر شما