شناسهٔ خبر: 29733235 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گفت‌وگوی ایکنا با یک معلول حافظ قرآن؛

علت‌تر از معلول/ اراده برای فتح قله‌های افتخار

گروه اجتماعی - مسعود حسن‌آبادی، حافظ ۲۰ جزء قرآن و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه تهران یکی از افرادی است که معلولیت در بینایی مانعی برای پیشرفت و حضور علمی او نشد و با اراده‌ای وصف‌ناپذیر هم‌اکنون یک فعال اجتماعی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی‌سازی جامعه به کار گیرند بدین منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی تضمین شود. روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در سوم دسامبر برابر با 12 آذرماه گرامی داشته می‌‌شود.


معلولیت یا محدودیت/ اراده قوی برای فتح قله‌های افتخار
معلولیت محدودیت نیست
مسعود حسن‌آبادی، حافظ 20 جزء قرآن کریم و فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و دانشجوی مقطع دکترای این دانشگاه یکی از افرادی است که معلولیت در بینایی مانعی برای پیشرفت و حضور وی در اجتماع نشد و با اراده‌ای وصف‌ناپذیر هم‌اکنون یک فعال اجتماعی به شمار می‌رود چراکه معلولیت محدودیت نیست.
حسن‌آبادی که سال 89 وارد مقطع کارشناسی، سال 92 ارشد و در سال 94 نیز وارد مقطع دکترا شده، اکنون مشغول به انجام رساندن رساله دکترای خود و مدرس رشته حقوق دانشگاه میبد و اردکان است، در زمینه قرآنی رتبه‌های متعددی از جمله اول تا سوم مسابقات اوقاف، رتبه اول مسابقات بهزیستی و رتبه سوم در رشته ترتیل را کسب کرده است.
حسن‌آبادی چند دوره به مسابقات انتخابی بین‌المللی حفظ و قرائت ویژه نابینایان نیز دعوت شد که در مرحله انتخابی به رتبه چهارم رسید.

معلولیت مانع حفظ قرآن نشد
وی با اشاره به بهره‌مندی از اساتیدی همچون استاد تقوی، استاد دستجردی و استاد علی اکبر کاظمی گفت: قرآن را به صورت صوتی و از طریق گوش دادن حفظ کردم و خانواده از روی قرآن قرائت می‌کردند و تفسیر و ترجمه آن را از روی قرآن حکیم برایم  بازگو می‌کردند.
این حافظ قرآن تصریح کرد: در محافل انس با قرآن، مدارس و دانشگاه نیز به اجرای قرائت و حفظ پرداخته ام و این اجرا برای مردم جذابیت داشت که به حول و قوه الهی یک فرد نابینا توانسته از موانع مسیر بگذرد، به قله موفقیت و هدف نهایی خود برسد و در زمینه تحصیل و قرآن پیشرفت داشته باشد و این نشان دهنده لطف خداست که تاکنون توانسته‌ام از مشکلات نابینایی به خوبی بگذرم.
حسن‌آبادی پنج عامل موفقیت برای خود در نظر دارد و به دیگران نیز توصیه می‌کند که یکی از عوامل موفقیت را عنایت و توکل بر خدا می‌داند و می‌گوید: خداوند می‌فرماید: «و من یتوکل علی الله فهو حسبه» و اگر حمایت خاص خداوند نبود موفقیت هم امکان‌پذیر نبود.
وی دومین عامل موفقیت را دعای خیر پدر و مادر دانست و افزود: در واقع سعی کرده‌ام اگر توانایی کمک به والدین را ندارم با سربلندی و موفقیت‌های خود به آن‌ها نیکی کنم.
حسن‌آبادی ادامه داد: عامل سوم موفقیت تلاش هرکسی است چرا که در قرآن آمده: «لیس للانسان الا ما سعی» و خوشبختانه در این راستا به خیلی از محدودیت‌ها در مسیر رسیدن به دانشگاه با سعی و تلاش غلبه کردم.

 ز رَحمَت گُشاید درِ دیگری
این حافظ قرآن با اشاره به اینکه تاکنون سعی کرده‌ام هدفمند پیش بروم  بیان کرد: همیشه سعی می‌کنم در مسیر از جمله معروف به اندازه آرزو تلاش کن یا به اندازه تلاش آرزو کن، هدف‌های بزرگ را مدنظر داشته باشم مثل کوه نوردی که قصد صعود به قله را دارد و به احتمال 90 درصد به قله هدف می‌رسد.

معلولیت یا محدودیت/ اراده قوی برای فتح قله‌های افتخار

وی ضمن اشاره به اینکه دوستان و همراه خوب آخرین عامل موفقیت هستند و بسیاری از موفقیت‌ها به خاطر حضور آن‌ها و رقابت سالم صورت می‌گیرد افزود: توصیه‌ام به تمام کسانی که مطلب را می‌خوانند این است که در انتخاب دوست واقعاً دقت داشته باشند و ابتدا به خداوند توکل کنند و پس از آن به والدین نیکی کنند چون در آیات متعدد از قرآن پس از امر به عبادت خداوند نیکی به والدین سفارش شده است.
دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تهران گفت: حاج آقا قرائتی جمله معروفی در رابطه بین توکل و تلاش دارند. ایشان در پاسخ برخی از افراد که می‌گویند اگر توکل می‌کنی نیاز به تلاش نیست و اگر تلاش می‌کنی نیاز به توکل نداری این چنین می‌گویند: برای رسیدن برق به اتاق دو کار باید صورت بگیرد یکی از طرف اداره برق و دیگری صاحب خانه، یعنی اداره برق باید اتصالات برق را تا درب منزل ما انجام دهند و ما نیز باید سیم کشی داخل خانه را آماده کنیم. فرستادن برق لازمه کار سازمان برق است یعنی تا خدا نخواهد و ما نیز تلاش نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد.
وی به افرادی که دارای معلولیت هستند توصیه کرد: باور داشته باشند اگر خدا به حکمت ببندد دری به رحمت گشاید در دیگری.

درخواست از مسئولان
حسن‌آبادی تصریح کرد: مسئولان باید خودشان را جای معلولان یا والدین فرد معلول بگذارند، ببینند اگر نابینا بودند دوست داشتند چه رفتاری با آن‌ها می شد و چه توقعی در زمینه اشتغال از مسئولان داشتند.
وی ادامه داد: مسئولان به مناسب‌سازی شهر بپردازند و توجه داشته باشند که تعداد قابل توجهی از افراد جامعه معلول هستند و باید نیازهای فیزیکی، شهری و مجازی آن‌ها تأمین شود، معلولان نیاز به کار، امرار معاش، ازدواج و ادامه تحصیل دارند.

معلولیت یا محدودیت/ اراده قوی برای فتح قله‌های افتخار

محمدحسین غنیمت، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد نیز در گفت‌وگو با ایکنا تعداد معلولان تحت پوشش به صورت مستقیم و دارای پرونده را 25 هزار و 200 نفر اعلام کرد و اظهار کرد: معادل همین جمعیت خدمات توانبخشی از این سازمان دریافت می کنند که در مجموع 50 هزار نفر معلول در استان وجود دارد به نحوی که چهار و نیم درصد معلولیت بارز دارند.
وی ادامه داد: بیشترین گروه مربوط به معلولیت جسمی با 38 درصد و در مراحل بعد معلولیت ذهنی و روانی با 34 درصد، معلولیت حسی بینایی با 14 درصد، معلولیت شنوایی با 12 درصد و معلولیت گفتار یک درصد را شامل می‌شوند.
غنیمت با اشاره به تعداد مراکز خدمات توانبخشی گفت: در حال حاضر 11 مرکز توانپزشکی دولتی ، 67 مرکز روزانه، 15 مرکز غیر دولتی شبانه‌روزی و تعدادی از طریق ویزیت در منزل با فعالیت مرکز مراقبت در منزل با حضور کادر تخصصی اعم از پزشک، پرستار و... در حال فعالیت هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد افزود: در مجموع 167 مرکز غیر دولتی و 11 مرکز دولتی در حال ارائه خدمات هستند.

مناسب‌سازی فضای شهری
وی با اشاره به مناسب‌سازی شهری ویژه معلولان گفت: در بحث مناسب‌سازی تردد در استان یزد علی‌رغم پیشرفت شهر یزد عقب مانده ترین شهر ایران است و با برگزاری جلساتی با حضور تشکل‌ها، در بحث تردد هیچ اتفافی صورت نگرفت و این شهر با ادعای شهر تاریخی و شهر دارای جنب و جوش زیاد هیچ مناسب‌سازی نداریم به نحوی که از سال 83 تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته چه خدمتی برای معلولان، چه بقیه افراد که به نوعی با مشکل مواجه هستند اعم از کودکان، زنان باردار، افراد سالمند، جانبازان و ...
غنیمت افزود: در بحث فیزیکی نیز علی‌رغم تلاش‌هایی که اخیراً شده، ولی بعضی پروژه‌های شهر یزد از جمله بوستان پرستار مناسب‌سازی ویژه معلولان انجام نشده، چگونه یک معلول یا ویلچرنشین از این پارک ها که عمومی هستند، استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین معضل در بوستان‌ها، مساجد، امامزادگان و پایانه‌ها وجود دارد که مناسب سازی فیزیکی صورت نگرفته بیان کرد: همچنین امکان بهره‌مندی از قطار برای معلولان به سختی صورت می‌گیرد.

شرایط حضور معلولان در جامعه
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد افزود: علت عدم حضور معلولان در جامعه به این دلیل است که مناسب‌سازی صورت نگرفته و در بعضی نقاط که مناسب سازی بعضاً انجام شده ولی سد معبرهایی وجود دارد که مانع حضور افراد می‌شود و باید با مناسب‌سازی محیط، شرایط حضور آنها را در جامعه فراهم نماییم تا این افراد از جامعه جدا نشوند.
وی اشتغال را از دیگر مشکلات معلولان عنوان کرد و ایجاد 11 کارگاه حمایتی را یادآور شد و گفت: افراد معلول از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند به نحوی که رئیس جامعه معلولان یزد ویلچرنشین است و حدود 30 نفر در کنار او مشغول بکار هستند.
غنیمت نقش رسانه‌ها در انعکاس مشکلات جامعه معلولان به‌ویژه مناسب‌سازی محیط را یادآور شد و گفت: اصحاب رسانه با اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت جامعه هدف و لزوم اجرای طرح مناسب‌سازی می‌توانند به فراگیر شدن اجرای این طرح کمک کنند.

معلولیت یا محدودیت/ اراده قوی برای فتح قله‌های افتخار

تأثیر تذکر رسانه‌ها
ونوس عامری، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز به ایکنا گفت: اقداماتی در مورد مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان انجام شده اما کافی نیست البته نقض‌هایی وجود دارد و به آن اذعان داریم و با پیگری بیشتر در جهت رفع مشکلات اقدام می‌شود و همچنین تذکر رسانه‌ها در این مورد بسیار اثرگذار است.
وی ادامه داد: مناسب‌سازی شهری ویژه معلولان و افراد ویلچرنشین با توجه به تکلیف قانونی در جهت مناسب‌سازی معابر عمومی برای استفاده معلولان و افراد سالمند و...اقداماتی انجام شده و سعی می‌شود کلیه فعالیت‌های عمرانی براین اساس انجام شود و نص صریح قانون در این زمینه وجود دارد و ما در زمینه مناسب‌سازی فضای شهری مشاورانی داریم که نظارت آنها را در طرح‌های عمرانی اعمال خواهیم کرد.
عامری یادآور شد: با مناسب سازی شهری زمینه حضور افراد معلول در شهر فراهم می‌شود که همگان می‌توانند با رضایت کامل در اجتماع حضور فعال داشته باشند.

معلولیت یا محدودیت/ اراده قوی برای فتح قله‌های افتخار

مناسب‌سازی با حضور ناظر معلول
سپنتا نیکنام، دیگر عضور شورای شهر یزد نیز به ایکنا گفت: اقداماتی مبنی بر مناسب‌سازی فضای شهر و تردد معلولان و ویلچرنشینان در دستور شورا قرار دارد که به جد پیگیری خواهد شد و از دوماه گذشته اقدامات لازم برای مناسب‌سازی پارک‌ها و معابر شهری با هماهنگی انجمن معلولان ضایعه نخاعی در حال انجام است و به زودی شاهد به ثمر نشستن این اقدامات خواهیم بود.
وی از مناسب‌سازی پنج پارک در پنج منطقه شهر یزد با حضور ناظری که خود معلول است، از جمله آزادشهر، مهرآوران، باغ ملی، هفتم تیر، ملت خبر داد و گفت: در پارک مهرآوران توسط این ناظر معلول مناسب‌سازی در حال اجراست که به نظر بهترین پروژه ای است که در این راستا رقم خورده و امید است اقدامات بیشتر و مؤثری صورت گیرد.
گزارش: اعظم السادات میرجلیلی

انتهای پیام

 

نظر شما