شناسهٔ خبر: 29731017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از تشییع پیکر مرحوم «زرویی‌نصرآباد»

اعتقاد دینی «زرویی» بر فراز همه توانایی‌هایش می‌درخشد/ او در نقیضه‌گویی بی‌نظیر بود

مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی‌نصرآباد دقایقی پیش در حوزه هنری با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد دقایقی پیش از حوزه هنری آغاز شد.

* حضور چهره‌ها در مراسم تشییع زنده یاد ابوالفضل زرویی

این مراسم که با اجرای شهرام شکیبا از شاعران کشورمان در حال برگزاری است، چهره‌های فرهنگی هنری چون محسن مومنی شریف، ناصر فیض، سعید بیابانکی، مجدالدین معلمی، میلاد عرفان‌پور، عباس محمدی، محمد حمزه زاده، حسین رفیعی، عبدالحمید قره‌داغی، محمود حبیبی، شهرام شکیبا، محمدجواد حق شناس، رضاداد، علی انسانی، سید مهدی شجاعی، میثم نیلی، حجت الاسلام دعایی، موسوی گرمارودی و علی داوودی حضور دارند.

 

* شکیبا: خط کشی‌ها را کنار بگذاریم

شهرام شکیبا در این مراسم با بیان اینکه هیچوقت گمان نمی‌کردم در چنین مراسمی صحبت کنم گفت: زرویی نه از حوزه هنری مهر برید و نه حوزه به او بی‌مهری کرد تا آخرین روز در حوزه هنری کار می‌کرد و جلسات منظمی داشت.

وی تاکید کرد: چه کردند برخی دوستان و ما چه کردیم بماند، اما تذکری است تا قدر یکدیگر بدانیم خط کشی‌ها را کنار بگذاریم، چرا که آنچه می‌ماند ادبیات است.زرویی یک ادیب بود و درک عمیقی از ادبیات داشت.

* گرمارودی: زرویی در نقیضه‌گویی بی‌نظیر بود

همچنین موسوی گرمارودی با بیان اینکه زرویی در نقیضه‌گویی بی‌نظیر بود، شعری را که سال ٨٦ برای درگذشت برادرش سروده بود، برای زرویی نیز خواند و او را نیز به عنوان برادر دیگر خود برشمرد.

* ساعد باقری: داغ ابوالفضل از جنسی است که هرچه بگذرد تازه عمق خود را نشان می‌دهد

پس از آن، ساعد باقری در این مراسم گفت: دیروز به دوستم سهیل محمودی گفتم ما با داغ قیصر و سید فرو ریختیم ، شکستیم ناگهان و به یکباره اما داغ ابوالفضل از جنسی است که هرچه بگذرد تازه عمق خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیشترین چیزی که از او در ذهنم می‌درخشد اصالت اوست، افزود: گوهر شریف کمیاب زمانه ما، در دنیای اداها یک گوهر تابناک از شرافت و اصالت به علاوه ریشه دار بودن که در هر اثر مرحوم زرویی پدیدار بود. ریشه ای که از متون کهن فارسی می‌گرفت، برای هر کسی که با شعر و نثر اندک انسی داشت، آشکار بود که او بر ریشه‌ها استوار است.

این شاعر با بیان اینکه آزاده بودن و آزاد زیستنش زبانزد است، توضیح داد: حس من هم این است که او مدتها بود با این زندگی کنار آمده بود.

باقری ادامه داد: به نظرم در این مدت به او جایگاه و محل قرارش را نشان دادند و او با فراغ بال به استقبال آن رفت. از خداوند بخواهیم که ما را آماده از این دنیا ببرد تا در آن لحظه فکر نکنیم چه چیزی را جای چه چیزهایی از دست داده‌ایم.

 

* حداد عادل: اعتقاد دینی زرویی بر فراز همه توانایی‌های زرویی می‌درخشد

غلامعلی حداد عادل هم در این مراسم با بیان اینکه در جامعه دینی و در دوران جمهوری اسلامی طنز پردازی کار سختی است، نه به دلیل خط قرمزها و محدودیت‌های سیاسی بلکه به دلیل خط قرمزهای اخلاقی و ارزشی و در این برهه گل آقا گل کرد، گفت: یک خصوصیت که بر فراز همه توانایی‌های ابوالفضل زرویی می‌درخشد، اعتقاد دینی اوست که اگر هیچ شعر جدی از او به جای نمانده بود، با قصیده‌ای که برای حضرت عباس (ع) سرود، می‌توانستیم از این یک قصیده به توانایی او در شعر کهن پی ببریم و اعتقاد قلبی او را به خدا، نبوت، اهل بیت (ع) و کربلا بدانیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: امروز در کنار پیکر مردی ایستاده‌ایم که در کمتر از یک عمر پنجاه ساله خودش را به عنوان چهره‌ای موثر و ماندگار در ادب فارسی تثبیت کرد. مردی که در نیم‌روز یک عمر طبیعی ما را ترک کرد. او از دوران نوجوانی و از وقتی که دانش آموز بوده شعر طنز می‌گفته است. او یک عمر مردم را خندانده و دل جامعه را شاد کرده. امروز آن جامعه به اندازه همه آن خنده‌ها اندوهگین است.

وی افزود: تصدیق میکنیم که او فقط کار فکری نمی‌کرده است و یک شاعر منزوی از جامعه نبوده است. کارنامه عمرش حکایت از توجه به دیگران بوده و یک شان اجتماعی موثر در کنار این قدرت ذهنی داشته است. چه در تدریس در دانشگاه و چه در مجله گل آقا و چه در حوزه هنری با کار اجتماعی و با مدیریت خدمت کرده است. او معاصر دنیای خودش بوده است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: شاید برخی فکر کنند آنکه شعر طنز می‌گوید  ناتوان و عاجز از سرایش شعر جدی است. این حرف درست یا غلط باشد مصداقش زرویی نیست. کسی که شعر زرویی را بشناسد تصدیق می‌کند او نه تنها با ادبیات فارسی کاملا آشنا بوده که با ادبیات عرب نیز آشنایی جدی داشته و اشعارش به خوبی این توانایی او را نشان می‌دهد. شاعری با این توان وقتی طنز را انتخاب می‌کند به معنی این است که او طنز را انتخاب کرده است و مسئولیتش را در این دیده است. 

وی ادامه داد: طنز جزو لوازم زندگی اجتماعی ماست و شاعران طناز به جامعه خدمت می‌کنند و کار آنها تاثیر و گستره بیشتری نسبت به شعر جدی دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی طنز پردازی کار سختی است. نه به خاطر حساسیت سیاسی که به خاطر خط قرمزهای اخلاقی؛ شما «گل آقا» را با سایر مجلات طنز قبل از انقلاب مقایسه کنید و ببینید چطور در محیط تنگتر و اخلاقی‌تری که این مجله در آن می‌زیست توانست گل کند. زرویی با ۲۳ سال سن در چنین نشریه‌ای گل کرد.

حداد عادل گفت: فکر نمی‌کنم به این زودی کسی بتواند جای ابوالفضل زرویی نصرآباد را با این جامعیت پر کند.

وی در پایان با خطاب به مرحوم کیومرث صابری گفت: گل آقای عزیز، کیومرث صابری عزیز یار دوست داشتنی تو که کنار تو قدم می‌زد، امروز به تو می‌پیوندد ما در فقدان تو و او داغداریم.

* ناصر فیض: بسیاری از جریان‌ها را می‌شناخت اما از اصول طنز فاصله نگرفت

ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری نیز با تسلیت ضایعه درگذشت ابوالفضل زرویی گفت: خاص و عام همه او را می‌شناختند. او محبوب و عزیز و ارجمند بود و عامه و خواص مردم به آثار و دانسته‌هایش احترام می‌گذاشتند. این دلیلی نداشت جز اینکه او کسی بود که پاسدار زبان فارسی بود. نیکو می‌گفت و حرمت نیکو گفتن را داشت. او ادبیات و اخلاق را با هم می‌دید و در نظر می‌گرفت. او برای خوش‌آمد و بدآمد کسی حرف نزد و جانش توام با خردمندی بود.

وی افزود: در زمان حضورش در حوزه هنری، از او جز مهربانی و بذل دانسته‌هایش چیزی ندیدیم. ادیبی فرهیخته و پژوهشگری بی‌نظیر بود. بسیاری از جریانها را می‌شناخت اما از اصول طنز فاصله نگرفت. ایمان و تعهد او نشات گرفته از شرافتش بود.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری ادامه داد: او جریان اصیل طنز در حوزه هنری را پایه‌گذاری کرد که برکاتش تا امروز هم ادامه دارد.

* نام‌گذاری خیابانی به نام «ابوالفضل زرویی»

در ادامه شکیبا از نام‌گذاری خیابانی به نام ابوالفضل زرویی در تهران خبر داد و گفت: امشب پس از نماز مغرب و عشا در مسجد موسی بن جعفر احمدآباد مستوفی مراسم شام غریبان برای این شاعر برپا خواهد شد.

* رمان زرویی برای حضرت عباس در آرامگاهش قرار می‌گیرد

همچنین رمان «ماه به روایت آه» که با محوریت حضرت ابوالفضل (ع) توسط  زرویی تألیف شده بود، در کنار پیکر این شاعر در آرامگاهش قرار می‌گیرد.

* زمزمه قصیده «دست»

در پایان این مراسم قصیده دست ابوالفضل زرویی برای حاضران خوانده و پیکر مرحوم زرویی به سوی بهشت زهرا تشییع شد.

به گزارش فارس، قرار است پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد پس از تشییع از مقابل حوزه هنری در بهشت زهرا(س) و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی ۱۰ آذر بر اثر عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی درگذشت.

ابوالفضل زرویی نصرآباد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد. او شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی بود.در تابستان ۱۳۷۱ کیومرث صابری فومنی (گل آقا) در پاسخ به سؤال مصاحبه کننده روزنامه ابرار که می‌پرسید: «چشم امیدتان در طنز نویسی امروز به کیست؟» می‌گوید: «…قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتند، الان بی‌صاحب نیست. طنز دارد جان می‌گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما ـ ملانصرالدین ـ (ابوالفضل زرویی نصرآباد) فقط ۲۳ سال دارد! چراغ‌ها دارند روشن می‌شوند. شهر چراغانی خواهد شد…»

انتهای پیام/

نظر شما