شناسهٔ خبر: 29701208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

نجوا در ایستگاه پایانی

سریال "نجوا" در حالی فردا شب به پایان راه می‌رسد که یک سریال دفاع‌مقدسی جای آن را می‌گیرد و سریال جدید کره‌ای تلویزیون هم از امشب به شبکه پنج می‌آید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: امروز رویداد‌های مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

علیرضا زاکانی به «بدون توقف» می‌آید

قسمت چهل و هشتم از برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با حضور علیرضا زاکانی نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. برنامه ترکیبی چالشی «بدون توقف» این بار در گفتگویی صریح و شفاف به موضوع فعالیت‌های سیاسی دانشجویان می‌پردازد که از شنبه دهم آذرماه بعد از اخبار ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.

یادآور می‌شود، «بدون توقف» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده، کاری از خانه تولیدات جوان صدا و سیماست که به صورت روزانه، شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه سه مهمان خانه‌ها می‌باشد.

پاسخ نخست‌وزیر اسبق عراق به سوالات «بدون مرز» تلویزیون

نوری مالکی با حضور در برنامه تلویزیونی بدون مرز به سوالاتی درباره آینده سیاسی عراق، روابط ایران و عراق و مقابله مسلمانان با تحریم‌های آمریکا پاسخ می‌دهد. نخست‌وزیر اسبق عراق مهمان جدیدترین برنامه بدون «مرز» است.

نوری مالکی در این برنامه تاکید کرد که طرح ناتوی عربی محکوم به شکست است. او در این برنامه برای اولین بار از تقشه آمریکا برای دخالت عراق در تشکیل ناتوی عربی علیه ایران صحبت کرد و تاکید داشت دولت عراق هیچ‌گاه زیر بار محاصره ایران نمی‌رود و اجازه سو‌استفاده از خاک عراق علیه دوست و همسایه‌اش ایران را نمی‌دهد. مالکی گفت: عراق هیچوقت زیر بار ائتلافی که سعودی‌ها رهبر آن باشند نمی‌رود، چون حمایت عربستان از داعش و گروه‌های افراطی چیزی جز جنگ و ویرانی برای عراق نداشته است.

«بدون مرز» یک برنامه گفتگو محور است که هر هفته با اجرای مرتضی غرقی میزبان سیاست‌مداران شناخته شده دنیا می‌شود. این برنامه آیینه‌ای برای انعکاس دیدگاه شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار بر ایران، منطقه و جهان است.

«بدون مرز» شنبه‌ها ساعت ۲۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود. این برنامه همچنین دوشنبه‌ها در ساعت‌های ۱۷:۳۵ و ۲۳:۳۵ و سه‌شنبه‌ها در ساعت ۱۴:۰۵ از شبکه خبر بازپخش می‌شود.

بازخوانی اثری از گابریل گارسیا مارکز با صدای بهروز رضوی

این هفته در برنامه کتاب شب رادیو تهران، رمان کسی به سرهنگ نامه نمی‌نویسد اثر گابریل گارسیا مارکز در شش قسمت ۲۰ دقیقه‌ای (از دهم تا پانزدهم آذر) با صدای بهروز رضوی روایت خواهد شد.

این روایت بر اساس ترجمه جهانبخش نورایی تنظیم رادیویی شده و با تهیه کنندگی محمود احمدی و صدابرداری محسن فراهانی در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران به آنتن سپرده خواهد شد.

محمدباقر رضایی سردبیر و نویسنده برنامه در مقدمه تنظیم رادیویی‌اش نوشته است: این رمان جذاب را مارکز در سن سی سالگی نوشت و با انتشار آن در سی و یک سالگی، استعداد خود را به تمام جهان ثابت کرد. همین رمان بود که پیش زمینه‌ای برای خلق شاهکار او "صد سال تنهایی " شد.

رضایی درباره موضوع این رمان نوشته است: یک سرهنگ کلمبیایی بازنشسته، هر روز به اداره پست می‌رود تا ببیند نامه برقراری مستمری‌اش آمده یا نه، اما هر دفعه رئیس پست به او طعنه می‌زند که: دیگر کسی به سرهنگ نامه نمی‌نویسد.

گفتنی است، مارکز در سال ۱۹۲۷ میلادی به دنیا آمد، درسال ۱۹۸۲ نوبل ادبی گرفت و در سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت. تقریبا تمامی آثار او به فارسی ترجمه شده است.

برنامه کتاب شب که بازخوانی یکی از اولین رمان‌های او را تقدیم شنوندگانش می‌کند، آخرین برنامه شبانه رادیو تهران است که هر شب (بجز جمعه شب‌ها) برای علاقه‌مندان شنیدن آثار برتر ادبیات ایران و جهان، روی آنتن می‌رود.

برنامه "آشپزی شبکه سه" هر روز روی آنتن

پخش سری دهم مجموعه برنامه آشپزی "بهونه" از امروز ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و با هدف ترویج غذا‌های اصیل ایرانی و همچنین صرفه جویی مواد غذایی تولید می‌شود. این برنامه با اجرا و کارشناسی سامان گلریز علاوه بر آموزش انواع غذا‌های اصیل ایرانی، بین‌المللی، دسر‌ها و شیرینی‌ها، سالاد و پیش غذا، نکاتی نیز در خصوص نگهداری و خواص انواع مواد غذایی و همچنین استفاده صحیح از لوازم آشپزخانه مطرح می‌کند.

این برنامه هر روز به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها حدود ساعت ۱۲ روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد. ” بهونه” کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه‌کنندگی حامد خانی است که از سال ۱۳۸۷ تا اردیبهشت ۹۷، بیش از ۲ هزار قسمت از آن پخش شد و اکنون پس از وقفه‌ای شش ماهه، سری جدید این برنامه از امروز روانه آنتن می‌شود.

هنگ‌کنگی‌ها در این هفته شبکه نمایش

شبکه نمایش در قالب بخش سینمای ملل با پخش هفت فیلم سینمایی که از دهم آذرماه هر روز ساعت ۱۹ پخش خواهد شد به بررسی سینمای هنگ کنگ می‌پردازد.

فیلم "معلم دهکده " شنبه دهم آذرماه ساعت ۱۹ پخش می‌شود که در ژانر خانوادگی قرار دارد این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آدریان کوآن محصول ۲۰۱۵ است.

لیلیان معلم با سابقه‌ای است. او متوجه می‌شود که مدرسه‌ای در منطقه‌ای فقیر وجود دارد که به دلیل پرداخت کم حقوق هیچ معلمی حاضر به تدریس در آن نیست. آن مدرسه پنج دانش‌آموز دارد و اگر تعداد آن‌ها کمتر از پنج نفر بشود آن مدرسه طبق قانون باید تعطیل شود. لیلیان تمام تلاشش را می‌کند، اما.

"انت‌های یک رویا "دوازدهم آذر در شبکه نمایش

این فیلم را چو بازیگر پرکار و معروف هنگ‌کنگی سال ۲۰۰۸ کارگردانی و خودش در آن بازی کرد. مین هان فانگ، چی چانگ لام و لی شینگ چیونگ در این فیلم "انت‌های یک رویا" نقش‌آفرینی کرده‌اند.

پسری خردسال که مادر خود را از دست داده به همراه پدرش در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند. پدر او کارگر ساختمانی و پسر دانش‌آموزی منزوی است که علاوه بر بچه‌ها، یکی از معلمان نیز او را به خاطر لباس‌های کهنه‌اش سرزنش می‌کند. این وضع ادامه دارد تا اینکه روزی پدر او برایش عروسکی می‌آورد و...

"سی و ششمین تالار شائولین" چهاردهم آذر در شبکه نمایش

کانتون در تصرف تاتارهاست، ژنرال تین تا (لو لیه) به مردم ظلم می‌کند و آزادیخواهان را نابود می‌سازد. سان تا (گوردن لیو چیا هوی) که تحت تاثیر معلم مدرسه‌اش برای رهایی از ظلم تلاش می‌کند شناسایی می‌شود، او از کانتون می‌گریزد، ولی خانواده‌اش قتل عام می‌شوند. سان تا که آوازه معبد شائولین و تعلیمات فنون رزمی آنان را شنیده خود را به آنجا می‌رساند و …

فیلم سینمایی "خانه خنجر‌های پرنده" روز جمعه شانزدهم آذرماه پخش می‌شود. این فیلم به کارگردانی " ژانگ ییمو" محصول ۲۰۰۴ است. یک جنگجوی عاشق پیشه، یک عضو خوش چهره ارتش شورشی را فراری می‌دهد تا این زن به همکارانش ملحق شود. اما واقعاً آن طور که باید پیش برود، پیش نمی‌رود.

گفتنی است، فیلم‌های سینمای هنگ گنگ شامل" معلم دهکده "، " استاد مبارز "، " انتهای یک رویا "، " اعمال شیطانی "، " سی و ششمین تالار شائولین "، " استاد بزرگ "و " خانه خنجر‌های پرنده " هستند.

سینمای ملل و فیلم‌های برگزیده سینمایی هنگ کنگ از شنبه دهم تا جمعه شانزدهم آذرماه ساعت ۱۹ از شبکه نمایش پخش شده و ساعت ۰۳:۰۰ و ۰۹:۳۰ روز بعد باز پخش می‌شوند.

فیلم‌های "مریل استریپ" در بخش مرور آثار شبکه نمایش

این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم‌هایی از بهترین بازیگر زن سینمای مدرن "مریل استریپ"، در بخش صحنه‌گران (مرور آثار) پخش می‌شوند. مری لوئیز استریپ بازیگر نامدارِ سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی را یکی از بااستعدادترین بازیگران عصر معاصر می‌شناسند.

اولین حضور او بر پرده سینما هم برمی‌گردد به نقش آفرینی در فیلم شاخص و موفق ((جولیا))در کنار بزرگانی، چون جیسون روباردز و جین فوندا. فیلم ((شکارچی گوزن)) فیلم بعدی او در کنار ستاره مشهور سینما روبرت دنیرو بود که با اولین نامزدی اسکار زندگی او همراه بود و نامش را پیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

مریل استریپ از آن روز به بعد بطور کلی ۱۶ بارنامزد دریافت جایزه اسکار شده و دوبار هم در سال‌های گذشته این جایزه را برای نقش آفرینی در دو فیلم ((کرامر علیه کرامر)) و ((انتخاب سوفی)) بدست آورده است. وی هم در نقش خانم مارگارت تاچر در فیلم بانوی‌آهنین خوش درخشیده و هفدهمین نامزدی او در مراسم اسکار ۲۰۱۲ هم به نظر اجتناب‌ناپذیر می‌آید. البته او در زمینه تئاتر و تلویزیون هم فعال بوده و با نامزدی در جوایز تونی (تئاتر) و امی (تلویزیون) استعداد همه جانبه خود را در زمینه هنر به رخ کشیده است. در حال حاضر از "مریل استریپ" به عنوان پر افتخارترین و ارزشمندترین بازیگر زن زنده هالیوود نام می‌برند.

"مریل استریپ" رکورددار نامزدی در جوایز اسکار وگلدن گلوب است. او در مجموع ۱۶ بار نامزد اسکار (دوبار هم آن را دریافت کرده) و ۲۶ بارنامزد گلدن گلوب (۷ بار هم دریافت آن!) بوده است.

"اتاق ماروین"، "ماجرا‌های ناگوار"، "جولی و جولیا"، "قبل و بعد"، "خطر از دست دادن تو"، "شیر‌ها در برابر بره ها"و "کریمر علیه کریمر" از جمله آثار مطرحی هستند که با بازی این بازیگر به ترتیب از شنبه دهم تا جمعه شانزدهم آذرماه ساعت ۲۱ از شبکه نمایش پخش می‌شوند.

بازگشت «مسابقه جدول» به آنتن شبکه سه

سری پنجم مسابقه تلفنی جدول از شنبه دهم آذرماه از ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. مسابقه تلفنی "جدول" با سوالاتی در حوزه‌های اجتماعی، ورزشی، تاریخی، مذهبی، سینمایی و اطلاعات عمومی است که در جداول ”متقاطع” و “سو دو کو” طراحی شده است. اجرای این مسابقه زنده تلویزیونی برعهده مهدی نادریان است.

این مسابقه هر روز به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ روی آنتن شبکه سه سیما قرار می‌گیرد. توضیح آنکه مسابقه تلفنی جدول کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی فرهاد ابتدایی است که ازپاییز ۹۴ تا مرداد ۹۷، بیش از ۵۰۰ قسمت از آن پخش شد و اکنون پس از وقفه‌ای چهار ماهه، سری جدید این مسابقه از امروز روانه آنتن می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش مهمان امشب نگاه یک

به مناسبت الحاق ناوشکن سهند به نیروی دریایی ارتش، برنامه نگاه یک امشب دهم آذرماه میزبان فرمانده نیروی دریایی ارتش خواهد بود. "سهند" پیشرفته‌ترین ناوشکن نیروی دریایی ارتش است که رادارگریزی، مجهز به سامانه‌های ضد زیردریایی، موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاع نقطه‌ای و انواع توپ‌های ضد هوایی و ضد سطحی بخشی از قابلیت‌های آن است.

دستاورد‌ها و توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش و مطالبات رهبری در افزایش توان قوای نیروی دریایی برای مقابله با تهدیدات احتمالی دشمن از موضوعاتی است که دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش امشب در برنامه نگاه یک به آن‌ها پاسخ می‌گوید.

"نگاه یک" به تهیه کنندگی حسن نهضت کاری از گروه سیاسی شبکه یک سیماست که امشب پس از سریال شامگاهی بطور زنده از بندرعباس روی آنتن می‌رود.

بیشتر بخوانید

«بهترین سال‌های زندگی ما» در زیر آب فیلمبرداری می‌شود + تصاویر جدید

آغاز فاز جدید تصویربرداری «بهترین سال‌های زندگی ما»

فاز جدید تصویربرداری «بهترین سال‌های زندگی ما» با پیوستن بازیگران جدیدی آغاز شد. تصویربرداری فاز دوم سریال «بهترین سال‌های زندگی ما» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی محمودرضا تخشید که بخش‌های مربوط به دهه ۵۰ را شامل می‌شود، آغاز شد.

محمدکامبیز دارابی مجری طرح پروژه گفت: در فاز اول سریال، بخش‌های مربوط به دهه‌های سی و چهل را تصویربرداری کردیم. در فاز دوم بخش‌های مربوط به دهه ۵۰ را که منتهی به رویداد‌های انقلاب و تأثیرات آن بر فضای داستان و سرنوشت شخصیت‌ها می‌شود، جلوی دوربین می‌بریم.

به گفته وی، داریوش کاردان، حدیثه تهرانی و نیلوفر شهیدی هم بازیگرانی هستند که به تازگی به سریال پیوسته‌اند. داریوش کاردان در این سریال نقش کاراکتری به نام خوش پیک را دارد که در قصه، پدر حدیثه تهرانی است. بندر کیاشهر، ساحل چمخاله، ارتفاعات سیاهکل و مناطقی دیگر در شمال کشور از جمله لوکیشن‌های سریال هستند، تدوین همزمان مجموعه نیز در حال پیگیری است.

این سریال به نویسندگی جابر قاسمعلی، یک درام تاریخی عاشقانه است و اقتباسی از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست محسوب می‌شود. «بهترین سال‌های زندگی ما» در ۳۰ قسمت برای پخش از شبکه سوم سیما تولید می‌شود. داستان مجموعه در دهه ۳۰ روایت می‌شود و قصه‌ای پرفراز و نشیب را به تصویر می‌کشد که در ادامه به دهه حاضر نیز می‌رسد. تنوع جغرافیایی لوکیشن‌های این سریال از جمله ویژگی‌های آن است.

علیرضا کمالی، بهنام تشکر، هدایت هاشمی، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، علیرضا جلالی تبار، رحیم نوروزی، الهام طهموری، شهرام قائدی، علی سلیمانی، فرخ نعمتی، کورش سلیمانی، افشین سنگ‌چاپ، فریبا طالبی، مینا نوروزی، فریده دریامج، سهی بانو ذوالقدر، ساناز سماواتی، شهروز ابراهیمی، وحید شیخ زاده، بهراد خرازی، فرج الله گلسفیدی، انوش نصر، کرامت رودساز، حمیدرضا داوری، مهدیه کوهستانی و... در این سریال بازی دارند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: یارمحمد سیستانی برای فرار از گرسنگی و خشکسالی به شمال کشور می‌رود تا شغل ماهیگیری را پیشه کند. او که نمی‌داند ماهیگیریِ آن منطقه در سلطه گردنکشی به نام تراب است، به دریا می‌زند و مقابل تراب می‌ایستد. وارش بیوه جواد که سال‌ها تراب در خیال ازدواج با اوست، با دیدن دلاوری یارمحمد دل به او می‌بندد و به تراب جواب رد می‌دهد. تراب نقشه‌ای می‌چیند تا یارمحمد را از سر راه بردارد.

«کیمیاگر» سریال کره‌ای شبکه پنج

سریال کره‌ای «کیمیاگر» به کارگردانی کانگ شین هیو از امشب (شنبه ۱۰ آذرماه) ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. «کیمیاگر» همان میداس محصول سال ۲۰۱۱ کره جنوبی است که امشب به مدت ۴۵ دقیقه بر روی آنتن می‌رود.

داستان این فیلم روایت زندگی کیم دو هیون است؛ پسری که در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده و بزرگ شده و سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است، اما در دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشجویان مشغول تحصیل می‌شود. او به دنبال شغلی آینده‌دار است و طی همین مسیر با خانواده‌ای بسیار متمول آشنا می‌شود؛ بعد از مدتی به عنوان وکیل این خانواده آغاز بکار می‌کند، ولی در می‌یابد آن‌ها ثروت خود را به وسیله کار‌های خلاف و پول‌شویی به دست می‌آورند..

سریال «کیمیاگر» در ۲۱ قسمت تولید و توسط سعید مقدم منش دوبله شده است، از گویندگان آن می‌توان به نرگس فولادوند (لی جانگ یان)، فریبا رمضان پور (یو این هه)، مهرداد ارمغان (یو میانگ جون)، تورج مهرزادیان (چوی)، محمد عبادی (یو کی جون)، شروین قطعه‌ای (یو سانگ جون)، محمود فاطمی (یو پیل سانگ)، امیرمحمد صمصامی (جانگ ساک)، بیژن علی محمدی (پدر جانگ یان)، شایان شام بیاتی (سانگ چال)، حمیدرضا رضایی (پدر کیم دو هیون)، رضا الماسی (دو چال)، امیر فرحان نیا (جانگ سو)، مینا شجاع (وو کوم جی)، محبت دارآفرین (جانگ جا)، نسرین اسنجانی (می ران)، ناصر خویشتندار (جیم هان سو)، علی منصوری راد (چه بام)، علی اصغر رضایی نیک (مان سو)، سحر اطلسی (ای جی)، ابوالقاسم محمدطاهر (سرکارگر)، هادی جلیلی ("استیون" و نقش‌های دیگر)، آیدا بندری (منشی کیم دو هیون)، لادن سلطان پناه (سرپرستار)، بابک اشک بوس (چند نقش)، ابوالفضل شاه بهرامی (چند نقش)، رهبر نوربخش (چند نقش) و محمد بهاریان اشاره کرد.

اولین قسمت سریال «کیمیاگر» از امشب ساعت ۲۳ پخش و تکرار آن ساعت ۱۹ خواهد بود. این سریال از شنبه تا پنج شنبه هر هفته پخش می‌شود.

زندگی «آقا مرتضی تهرانی» مستند شد

مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی به تهیه کنندگی مهدی رضوانی در شبکه مستند سیما در حال تولید است. یکی از مسائل مهم و مورد ابتلای جامعه امروز بشری مسئله اخلاق و رفتار انسانی است. از یک سو فقدان امور اخلاقی، نظام خانواده و جامعه را از هم پاشیده و از سوی دیگر ضرورت و اهمیت اخلاق زیر سوال رفته است. با همه این مشکلات هنوز تصور می‌شود امور اخلاقی به جوامع گذشته مربوط بوده و در دنیای امروز بدان نیازی نیست.

این مستند می‌کوشد تا با معرفی یکی از اساتید برجسته معاصر اخلاق و روش زندگی و سلوک او، اهمیت و ضرورت اخلاق را در هر زمان و به ویژه در عصر حاضر معلوم و نتایج پایبندی این نمونه عینی و عملی به اخلاق اسلامی را مشخص کند.

مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی است و برای پرهیز از یکنواختی، در هر قسمت از این مستند، شاهد مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، نمایش اسناد، و بازسازی صحنه‌هایی از گذشته در ارتباط با شخصیت محوری (مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی) خواهیم بود.

از ویژگی‌های این مستند طراحی ساختار، دکوپاژ، میزانسن‌های استفاده شده و در نهایت شیوه روایت می‌باشد. مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی دارای سه بُعد شخصیتی ممتاز بود؛ سیاسی، علمی، اخلاقی. در بُعد سیاسی، باید گفت: حضور پررنگ و تأثیرگذار وی در جریان مبارزات انقلابی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی و حمایت‌هایی که از شخصیت و نهضت امام خمینی (ره) به عمل می‌آورد، در بین اوراق خاطرات بسیاری از انقلابیون و نیز گزارشات ساواک چشمگیر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با وجودی که پیشنهاد مسئولیت¬های مختلفی را در پیش رو داشت، ولی ترجیح داد به عنوان یک معلم اخلاق، به رسالت خود عمل کند؛ لذا در اوایل انقلاب با معرفی و سفارش امام خمینی (ره)، جلسه‌ای برای برخی مسئولین کشوری اعم از وزرا و معاونین تشکیل داد و به توضیح و شرح عهدنامه مالک اشتر برای¬شان پرداخت. در بُعد علمی، حاج آقا مرتضی از شاگردان مبارز سید روح‌الله خمینی (ره) بود.

همچنین در دروس خارج فقه آیت‌الله بروجردی شرکت می‌کرد. او در دومین دوره تدریس اسفار توسط علامه طباطبایی نیز شرکت داشته‌است. اما بُعد عرفانی و اخلاقی حاج آقا مرتضی، مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی وی را دربرمی‌گیرد. اساساً تقید حاج آقا مرتضی به تمشیت مطلق خواست خداوند و توسل به چهارده معصوم، از او مردی «خدایی» به معنای اخص کلمه و بی‌نیاز از هر عاملی غیر از خدا و معصومین ساخته بود.

مستند «آقا مرتضی تهرانی» به تهیه کنندگی مهدی رضوانی، کارگردانی سیاوش ابراهیم زاده و نویسندگی آرش پژمان در ۲ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از شبکه مستند تولید می‌شود.

بررسی تئاتر مقاومت از دریچه «شب‌های هنر»

دهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «شب تئاتر» با موضوع «تئاتر مقاومت» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. «شب تئاتر» تنها برنامه تخصصی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با رویکرد تحلیلی و جریان شناسی اتفاقات روز تئاتر تهیه می‌شود، در برنامه امشب (۱۰ آذر)، اسماعیل شفیعی، رئیس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر و صمد چینی فروشان، استاد دانشگاه، منتقد و پژوهشگر تئاتر مهمانان برنامه هستند.

دو گزارش از هنرمندان تئاتر فعال در عرصه تئاتر مقاومت که این روز‌ها در شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نیز حضور دارند از دیگر بخش‌های برنامه است.

در بخشی از سرمقاله این قسمت از برنامه آمده است: «گفتمان مقاومت در مقابله با نظام سلطه همواره پایدار و استوار بوده است و امروز این مقاومت است که واقعیت‌ها را رقم می‌زند. در این بین، اما جایگاه هنرمندان مسلمان ایرانی و کشور‌های منطقه چه می‌شود؟ نکته‌ای که مدنظر است، ایجاد رویه‌ای تازه از تعاملات، کنش‌ها و واکنش‌های متفاوت و تازه به رویه تئاتر مقاومت به مفهوم واقعی است. هنر در شکل‌های مختلف و به ویژه تئاتر بخشی از ارکان اصلی گفتمان‌سازی یک موضوع هستند و مقاومت که خود بیش از آنکه یک شعار و یا یک عنوان حسی باشد خود فرهنگی بزرگ و ریشه دار است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و تئاتر هنری است که بیش از دیگر هنر‌ها می‌تواند بیانگر مباحث گفتمان مقاومت باشد.»

«شب تئاتر» از مجموعه «شب‌های هنر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید

«نجوا» از امشب به شبکه یک می‌رسد

"نجوا" به ایستگاه پایانی رسید

مجموعه تلویزیونی نجوا به کارگردانی ابراهیم شیبانی به ایستگاه پایانی خود رسید. سریال نجوا فردا شب (یازدهم آذرماه) با پخش آخرین قسمت از شبکه یک پایان می‌یابد و پخش مجموعه جدید تلویزیونی "مینو"به کارگردانی امیرپور وزیری و تهیه‌کنندگی مهدی همایون‌فر از شنبه هفدهم آذر آغاز خواهد شد.

"مینو" داستان زندگی سه قهرمان به نام «مینو»، «عماد» و «رضا» است که درگیر حوادث پیش از انقلاب می‌شوند و تا شروع جنگ تحمیلی درگیری‌هایی دارند. این مجموعه عاشقانه‌ای است که در تابستان و پاییز ۵۹ در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی می‌گذرد و روایتی از عشق، خیانت و انتقام است که ناگهان با شروع جنگ شکل دیگری پیدا می‌کند و جای همه‌چیز و همه‌کس عوض می‌شود.

قسمت ۴۱ از مجموعه تلویزیوین "نجوا" به نهیه کنندگی سعید شاهسواری امشب نمایش داده می‌شود.

مدیر نشر «روزبهان» مهمان «کتاب‌باز» می‌شود

امشب (شنبه ۱۰ آذر ماه)، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، میزبان حامد کنی، مدیر نشر روزبهان یکی از قدیمی‌ترین انتشارات ایران است. کنی و صحت در برنامه امشب درباره تاریخچه انتشارات، چگونگی انتخاب یک اثر برای نشر و کتابخانه شخصی خود گفتگو می‌کنند.

در بخش دوم (بخش ثابت شنبه شب‌ها) دکتر رشید کاکاوند در خصوص شیرینی‌های شعر و ادبیات فارسی صحبت خواهد کرد. «کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۱ بامداد، ۸ صبح و ۱۳ بعدازظهر روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

«مرغ حق» روی آنتن آی‌فیلم می‌رود

مجموعه تلویزیونی «مرغ حق» به کارگردانی مسعود فروتن از امشب، شنبه دهم آذر روی آنتن آی‌فیلم فارسی می‌رود. این مجموعه تلویزیونی که محصول سال ۱۳۶۶ است، به مناسبت ۱۰ آذر، روز مجلس شورای اسلامی و سالگرد شهادت آیت الله مدرس، از امشب جایگزین سریال «خاطرات مرد ناتمام» می‌شود.

«مرغ حق» درباره زندگی و شهادت آیت‌الله مدرس با بازی زنده‌یاد هادی اسلامی است. مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، دانیال حکیمی، عبدالرضا فیاضی و محمود عزیزی از دیگر بازیگران این سریال تاریخی‌حماسی‌اند. «مرغ حق» هر شب ساعت ۲۳ از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود و تکرار آن نیز رأس ساعت‌های ۰۷:۰۰ و ۱۵ روز بعد خواهد بود.

آی‌فیلم به «یتیم‌خانه ایران» می‌رود

برنامه تلویزیونی «جلوه‌های سینمایی» یکشنبه یازدهم آذرماه به جلوه‌های ویژه بصری فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» می‌پردازد. در برنامه «جلوه‌های سینمایی» قرار است طراح جلوه‌های ویژه بصری فیلم «یتیم‌خانه ایران» از اسرار کارش بگوید.

«یتیم‌خانه ایران» فیلمی است تاریخی به‌کارگردانی ابوالقاسم طالبی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان که در سال ۱۳۹۵ اکران شد. این فیلم داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران است که در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در دوران جنگ جهانی اول در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد و به شیوع بیماری وبا در بین مردم این دوران نیز می‌پردازد.

حسن پیله‌ور طراح جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و محسن روزبهانی طراح جلوه‌های ویژه میدانی هشتمین فیلم طالبی بوده‌اند.

«جلوه‌های سینمایی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین مدحت، یکشنبه یازدهم آذر ساعت ۲۲:۳۰ روانه آنتن می‌شود و در ساعت ۰۶:۳۰ روز دوشنبه بازپخش می‌شود.

نظر شما