شناسهٔ خبر: 29691495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سینه سپر سهند ایرانی - خلیل تنیده*

بندرعباس - ایرنا - در آستانه 40 سالگی انقلاب همه مولفه های توسعه برای خواری دشمنان بویژه آمریکا فراهم شده و این بار و در دهم آذر 97 با بهره برداری از ناوشکن کاملا ایرانی توسط نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی، جشن خودکفایی در بندرعباس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

می دانید که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره همه مستشاران خارجی بخصوص آمریکاییان از بخش های مختلف بویژه حوزه نظامی ایران خارج شدند و فکر می کردند با رفتن آنها همه چیز فلج و ما به آنها وابسته می شویم ولی در عمل این طور نشد.
آمریکایی ها در زمان خودشان حتی اجازه باز کردن یک پیچ دستگاه برای تعمیر به ایرانی ها نمی دادند چه برسد که کسی نوآوری و خلاقیت در ساخت یک قطعه یا دستگاه داشته باشد لذا با خیال خام خود به این اندیشه بودند که این وابستگی باقی خواهد ماند.
آمریکا که روزی در ایران نقش حیاتی داشت با پیروزی انقلاب اسلامی برای همیشه دست چپاولش از این کشور قطع شد و با دهها توطئه از حمله نظامی طبس و کودتا تا جنگ تحمیلی و ترور خواست آبروی از دست رفته خود را احیا کند ولی نتوانست لذا به ابزار تحریم روی آورده که باز هم با خودباوری فرزندان این مرز بوم در همه بخش ها این نقشه دشمن هم برهم زده می شود.
در این مدت واحدهای تعمیرات و کارخانه نیروی دریایی ارتش یکی از مراکزی بود که به صورت فعال وارد عرصه شد و از ظرفیت، توان و تخصص نیروهای داخلی ابتدا برای تعمیر و ساخت قطعه آغاز کرد و سپس به سطح تولید و خودکفایی رسید.
البته دراین سال ها بارها شاهد افت و خیزهایی در ساخت برخی از این تجهیزات بودیم که به دلیل نبود امکانات لازم و نیاز به آزمایش مرتب در مواردی چند بار یک وسیله ای دریایی ساخته می شد تا اینکه به مرحله تکامل رسید.
در این مدت فرصت خوبی برای نوسازی، بازسازی و مجهز شدن به سلاح روز ایجاد که این امر یکی پس از دیگری تحقق پیدا کرد و نیروهای مسلح در بخش دفاعی و نیز در بخش تجهیزاتی مجهز شدند و از همین رو دشمنان علاوه بر قدرت ایمان نیروهای مسلح از قدرت نظامی نیز حساب می برند.
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابتدای جنگ تحمیلی با از کار انداختن ماشین جنگی صدام در بخش دریایی برای همیشه دشمن را از این بخش از صحنه جنگ دور کرد و در طول دوران سازندگی هم مشارکت فعال در طرح ها و برنامه های محوله داشته است.
در دوران دفاع مقدس که آمریکا به کمک صدام آمده بود، وقتی متوجه شد این رژیم در برابر سد آهنین مردان ایرانی نمی تواند دوام بیاورد به طور مستقیم وارد جنگ با ما شد و با حمله به سکوهای نفتی و ناوشکن سهند قدرت خود را به نمایش گذاشت.
امروز وقتی آن خاطره ها را مرور می کنیم باید به نیروهای مسلح خودمان ببالیم که با تجهیزات ابتدایی در برابر دشمن ایستادند و افتخارهای بزرگ آفریدند ولی اجازه ندادند یک وجب از خاک کشورمان بدست دشمن بیافتد.
در نبرد نابرابر نیروی دریایی آمریکا با ناوشکن سهند که در سال 67 رخ داد دلیرمردان دریا تا آخرین لحظه در برابر دشمن ایستادند، لذا انتخاب این نام، تداعی کننده خاطرات دریادلان ناوشکن سهند در سه دهه گذشته است.
آنطور که مسوولان نیروی دریایی اعلام کرده اند قدرت بازدارندگی و توانمندی ناوشکن سهند به مراتب بیشتر و بهتر از جماران بوده که در سازمان رزم دریا قرار گرفته و بار دیگر نام سهند ایرانی را در بین نیروی دریایی جهان پرآوازه می کند و در اعزام ها به آبهای دور دست در ناوگروه های نیروهای دریایی شرکت می کند.
بطور حتم سهند نیز همچون دیگر ناوشکن های ارتش به منظور نشان دادن آمادگی رزمی نیروی دریایی در آب های آزاد به حرکت در آمد تا نشانگر اقتدار جمهوری اسلامی باشد و به عنوان یک قدرت در پهنه آب های بین المللی سینه سپر کرده و به ماموریت ذاتی خود می پردازد.
سهند سومین ناوچه کلاس موج محسوب می شود که توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته و شهریورماه سال 91 از سازه آن رونمایی شد و اکنون نیروی دریایی ناوشکن هایی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک و اژدر در اختیار دارد.
از امروز ناوشکن سهند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده اعزام به ماموریت دریانوردی اقیانوسی است تا نشان دهنده اقتدار ملت ایران در عرصه دریا باشد.
ناوشکن سهند حاصل 6 سال تلاش شبانه روزی مهندسان نداجا و حمایت مجموعه عظیم صنایع وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مراکز علمی، دانشگاهی و صنعتی کشور است و نسل جدید از ناوشکن های کلاس موج است و امروز شاهد خلق حماسه دیگری از جنس استقلال و خودکفایی هستیم.
ناوشکن سهند که به ناوگان نداجا ملحق شد، بسیار پیشرفته تر از ناوشکن جماران است و تسلیحات و تجهیزات جدیدی بر روی آن نصب شده است.
با ساخت این گونه شناورها متخصصان نیروی دریایی این آمادگی را دارند که روز به روز در این بخش هم به خودکفایی برسند و آن طور که مسوولان اعلام کرده اند، بعد از الحاق ناوشکن سهند بلافاصله، ناوشکن دنا که مراحل پایانی ساخت خود را می گذراند به ناوگان نیروی دریایی محلق می شود.
یک دهه است که پدیده دزدی دریایی در آبهای بین المللی به وقوع می پیوند و نیروی دریایی ارتش براساس ماموریت ذاتی که یک نیروی دریایی راهبردی است برای حفظ و صیانت از اقتصاد کشور و امنیت دریایی از همان ابتدا اقدام به اعزام ناوگروه به این منطقه کرده که تاکنون 57 ناوگروه در خلیج عدن مستقر و دستاوردهای خوبی بدست آورده است، بنا براین تجهیز این نیرو یک نیاز اساسی برای کشور است.
ناوگروه های ارتش با طی چندین هزار مایل دریایی باعث اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی در آب های دور دست شده و شناورها با اعزام تیم های اسکورت، از مسیرهای پر خطر عبور داده می شوند و در این مدت حدود 250 مرحله عملیات مسلحانه دفع تحرز دزدان دریایی به شناورهای جمهوری اسلامی از سال 86 تا کنون انجام شده و افزون بر 2 هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش توسط تیم های اسکورت عبور داده شده اند.
استان هرمزگان بواسطه دارا بودن 2 هزار و 400 کیلومتر مربع مساحت دریایی و 900 کیلومتر طول مرزی از جاسک تا پارسیان نزدیکی به تنگه هرمز خلیج فارس، دریای عمان و دسترسی به آبهای بین المللی و استقرار ناوگان جنوب و دو منطقه نیروی دریایی ارتش به عنوان استان مهم و استراتژیک کشور است.
به مناسبت هفته نیروی دریایی ارتش، مراسم به آب اندازی ناوشکن سهند با حضور مقام های کشوری و لشکری از جمله فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی در بندرعباس انجام شد و روزی پرافتخار برای ملت ایران و بخصوص نیروی دریایی ارتش رقم خورد که در طول چهار دهه اخیر دلیرمردی و رشادت های خود را به مردم کشورمان به اثبات رسانده اند.
*خبرنگار ایرنا

نظر شما