شناسهٔ خبر: 29686195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مقایسه ۲ رئیس جمهور

سیدجمشید اوشال: دوست ارجمندی درمورد موضوع اداره کشوربه تصویر یک نظرسنجی از حدود ۶۴۶ نفر از شهروندان برای رئیس جمهور آینده اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

در این تصویر این‌گونه توضیح می‌دهد : اگر امروز انتخابات برگزار شود به کدام گزینه رای خواهید داد؟
- محمود احمدی‌نژاد ۴۲۹ رای معادل ۶۶% آرا
- محمدباقر قالیباف ۱۵۱ رای معادل ۲۳% آرا
- حسن روحانی ۳۹ رای معادل ۶% آرا
- جواد ظریف ۱۱ رای معادل ۲% آرا
- عزت‌الله ضرغامی ۱۰ رای معادل ۲% آرا
- اسحاق جهانگیری ۶ رای معادل ۱% آرا

بنده در پاسخ به این عزیز محترم نوشتم: نظرسنجی را دیدم و معلوم است که پرسش کننده این نظر سنجی از کدام طیف است. به هر حال فرقی نمی‌کند که از کدام طیف باشد پاسخ شما را این گونه می‌نویسم: آقای حسن روحانی که امروز رئیس جمهور است خیلی قول‌ها داد که بنا به دلایل شناخته شده متاسفانه نتوانسته به آن‌ها عمل کند. مثل حفظ ثبات ارزش پول ملی .اولین چیزی که به آقای احمدی‌نژاد خرده گرفت و در ادامه خیلی قول‌های دیگر که نتوانست به آنها عمل نماید؟ اما آقای دکتر حسن روحانی کارهای مثبتی کرد که دیگر روسای جمهور در سال‌های انقلاب نکردند. آقای دکتر حسن روحانی حداقل کارش این بود که عاملی شد تا  پرده‌ها کنار برود و نسبتا شفاف‌سازی بشود. بودجه را کمی شفاف کرد و مشخص شد چه اشخاص غیردولتی دست در بیت‌المال دارند و مردم توانستند بفهمند در بعضی جاها چه می‌گذرد.

به همین دلیل من از رایی که به ایشان دادم  حداقل در این بخش و این مورد پشیمان نیستم. البته دولت ایشان توانست با هدایت رهبری معظم موفق به امضای برجام شود و کشور را از لبه پرتگاه توطئه های جنگ یعنی فصل هفتم شورای امنیت دور کند و این کار بزرگی بود که یکی از برکات آن حضور قانونی ایران در سوریه بود. در دوران رئیس جمهوری روحانی قدرت اقتصاد ملی GDP تا پایان مهر ۹۷ حدود بیش از  ۱۵% رشد پیدا کرد . البته با تحریمی که در آن قرار داریم انتظار میرود که این رشد متوقف شود. در مجموع انتظاراتی که داشتیم محقق نشد و اگر قرار است به ایشان نمره بدهیم باید صبر کنییم تا پایان سال ۱۳۹۹ یعنی دو سال و چهار ماه دیگر و بعد نمره بدهیم و با دیگر روسای دولت های قبل مقایسه کنیم.   

اما برای رئیس جمهور آینده
باید به‌دنبال فردی بود که بتواند بدون اغماض شفاف‌سازی کند و و در کنارش حق و حقوق مردم را بازستاند . می‌دانید ۱۴۸ میلیارد دلاری که آقای بهمنی گفت با اسکناس و یا حواله دلار ۱۵ هزار تومانی برابر است با ۲.۲۵ تریلیون تومان ( دومیلیون و دویست و پنجاه هزار میلیارد توان ) . این پول از نقدینگی امروز کشور که ۱.۷ تریلیون تومان است حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بیشتر است .
در بودجه سال ۱۳۹۷ دولت حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان حقوق به بیش از ۹ میلیون نفر نان خورهای خود از شاغل و بازنشستگان پرداخت کرده و میکند. یعنی مبلغ ۱۴۸ میلیارد دلار ۱۵ هزارتومانی معادل ۸ برابر این بخش از بودجه کشور است . یعنی بیش از ۹ میلیون نفر نان خورهای دولت حداقل به اندازه بیش از ۸ سال حقوق از آقا زاده ها  طلبکار هستند  و البته اگر سود این پول را حساب کنید  می‌شود حداقل ۱۵ سال خواهد بود . مبلغ ۱۴۸ میلیارد دلار ۱۵ هزار تومانی معادل ۳۰ برابر بودجه عمرانی کشور نیز است یعنی میتوان با این پول کشور را فقر زداایی و محرومیت زدائی کرد . مطمئنا این مبلغ ۱۴۸ میلیارد دلار ادعایی آقای بهمنی که یک شبه و یک هفته ای تولید نشده و از کشور بیرون نرفته . سالها طول کشیده .

حالا با انتشار این گونه نظرسنجی‌ها، می‌خواهند ذهنیت دهند که دوباره از همین آقایان امتحان پس داده‌ها دوباره انتخاب و رییس جمهور شوند و اشتباهات گذشته مجددا تکرار شود؟

در مورد رئیس جمهور آینده و شاخصه‌های او در یادداشت بعدی بیشتر به آن می پردازیم. اما این نکته برای آنهایی که میخواهند رئیس جمهور آینده شوند باید مد نظر باشد که مردم شعار زده شده اند و دیگر به تبپ و مدل و این طرفی و اون طرفی ....... رای نخواهند داد . مردم  فقط بدنبال اهداف + نقشه راه و برنامه های اجرایی که رئیس جمهور متعهد و ملزم به انجام آن باشد هستند. البته با اولویت شفافیت و اینکه حقوق حقه مردم را که سالهاست از کشور بیرون رفته بازستاند و برای خدمت به کشور برگرداند  .

نظر شما