شناسهٔ خبر: 29667011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش وزارت خارجه آمریکا به نشست آستانه درباره سوریه

تهران- ایرنا- وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه نشست آستانه فهرستی مورد توافق از اعضای کمیته قانون اساسی سوریه ارائه نداد، مدعی شد که این نشست به بن بست رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که نشست آستانه فهرستی توافق شده از اعضای کمیته قانون اساسی سوریه ارائه نداده و پیشرفتی در ایجاد فرایند سیاسی نداشت.
نوئرت مدعی شد که ابتکار آستانه-سوچی برای ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه براساس اهداف تعیین شده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل به بن بست رسیده است.
وی همچنین فرایند ژنو را برای تنش زدایی و راه حل سیاسی پایدار «حیاتی» توصیف و ایران و روسیه را متهم به پوشاندن عدم همکاری دولت بشار اسد با فرایند سیاسی تحت قطعنامه 2254 کرد.
یازدهمین نشست صلح سوریه روز پنجشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار و با صدور بیانیه ای با محوریت تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و استقلال سوریه به کار خود پایان داد.
جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه بار دیگر بر پایبندی قاطع خود به تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی سوریه و اهداف و اصول معاهده سازمان ملل تاکید و خاطرنشان کردند که هدف از نشست آستانه حفظ وحدت و استقلال سوریه است.
بحران سوریه در 24 اسفندماه سال 1389 شروع شد؛ این بحران ابتدا صنفی بود، ولی با ظهور گروه های تروریستی - تکفیری که از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه حمایت و تجهیز شدند، به غائله ای خونبار تبدیل شد که تاکنون نیز ادامه دارد؛ جنایات تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی تاکنون موجب کشته شدن بیش از نیم میلیون سوری شده و آوارگی بیش از 12 میلیون نفر را به همراه داشته است.
استان ادلب سوریه به جز شهرک های فوعه و کفریا در کنترل تروریست ها قرار دارد. شهر و استان ادلب در شمال غرب سوریه (هم مرز با ترکیه) ازسوی تروریست های تکفیری٬ از 28 مارس 2015 (8 فروردین 94) به اشغال تروریست ها درآمده است.
شبد**9416**9122

نظر شما