شناسهٔ خبر: 29657223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ترکیه و روسیه قرارداد فروش «اس-۴۰۰» را بدون دلار پیش می‌برند

طبق اعلام رئیس‌جمهور روسیه، پرداخت هزینه قرارداد فروش سامانه‌های S-۴۰۰ به ترکیه، با ارز‌های ملی و غیر از واحد پول دلار صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (چهارشنبه) گفت که نهایی‌کردن قرارداد فروش سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ به ترکیه با واحد پولی دلار غیرممکن است.

پوتین طی سخنرانی در انجمن سرمایه‌گذاری VTB گفت: «من حدود نیم ساعت قبل با رئیس‌جمهور ترکیه صحبت کردم... ما می‌دانیم که اگر بخواهیم توافق (فروش سامانه‌های پدافند موشکی) را با دلار آمریکا انجام دهیم، تاثیری روی آن‌ها نمی‌گذاریم».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه روسیه و ترکیه راه دیگری برای تحکیم این قرارداد تسلیحاتی پیدا کردند، توضیح داد که این راه استفاده از ارز‌های ملی دو کشور برای پرداخت هزینه‌ها بود.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با انتقاد از دولت آمریکا به‌دلیل استفاده از واحد پول دلار به عنوان اهرم فشار علیه کشور‌های دیگر، تاکید کرد که مسکو و شرکایش در حال همکاری برای ایجاد سیستم پرداخت بین‌بانکی مستقل از «سوئیفت» هستند.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد S-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند.

شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آن‌ها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

حدود دو ماه قبل، یک هیأت از کنگره آمریکا با سفر به آنکارا، به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های S-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های F-۳۵ که پول آن‌ها را نیز پرداخت کرده، تحویل بگیرد. (+) وزارت خارجه آمریکا همچنین پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی S-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

نظر شما