شناسهٔ خبر: 29648059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

شیوه‌های نوین تامین امنیت مرزهای جنوبی توسط نیروی دریایی ارتش و سپاه

خروج چراغ خاموش ناوهای آمریکا از خلیج‌فارس

کاپیتان «جک کیلمن» فرمانده اسکادران ۴ آبخاکی آمریکا می‌گوید «قایق‌های کوچک و پهپادهایی که در منطقه هستند قطعا در حال رهگیری ما هستند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پرسروصدا می‌آیند و بی‌سروصدا می‌روند. چند ماهی است که ناوهای آمریکا و هم‌پیمانان‌شان علاقه چندانی به ماندن در آب‌های جنوبی ایران و درگیری با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران ندارند و حضورشان را کمرنگ‌تر از همیشه کرده‌اند. دلیلش هم آن‌گونه که مقامات آمریکایی می‌گویند «هراس از واکنش ایران در صورت وقوع درگیری احتمالی» است. در چند ماه گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام و در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، پنتاگون تصمیم به خارج کردن کشتی‌ها، جنگنده‌های تهاجمی و سامانه‌های دفاع موشکی از منطقه کرد. این کشور حتی موشک‌های پاتریوت و جنگنده‌های تهاجمی اف-۲۲ را از منطقه خلیج فارس خارج کرد.

بر اساس این گزارش، ایران بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی در منطقه خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان دارد. این گستردگی مرزهای آبی باعث شده در سال 1387 و با توجه به قابلیت‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش، تامین امنیت دریای عمان و خزر برعهده ارتش و تامین امنیت خلیج‌فارس برعهده سپاه پاسداران گذاشته شود.

 نمایش اقتدار ارتش در آب‌های بین‌المللی

 در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ارتش ماموریت‌های بسیار مهمی را علاوه‌بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین‌المللی انجام داده است. یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین‌المللی است. وظیفه حفاظت از آنها به ناوگروه چهل‌وچهارم نیروی دریایی واگذار شده که متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر است که از اواسط مهرماه 95 به‌منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین‌المللی آغاز کرد. نیروی دریایی ارتش در 6 سال گذشته در حدود سه هزار کشتی تجاری و نفتکش ایرانی و غیرایرانی را اسکورت کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، از زمانی که جولان دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن باعث اخلال در روند عادی مبادلات تجاری و تردد کشتی‌های تجاری ایران در این منطقه شد، نیروی دریایی ارتش، با اعزام مستمر ناوگروه‌های دریایی به منطقه عدن مانع از هرگونه صدمه و آسیب دزدان دریایی به ناوگان تجاری و نفتکش کشورمان شد. در این چند سال نیروی دریایی ارتش در زمینه طراحی، ساخت و توسعه و در برخی مواقع بازسازی ناوشکن‌ها و ناوچه‌های مهم و راهبردی نیز دستاوردهای چشمیگیری داشته است. ارتش در ماموریت‌های خود از سه ناوشکن ‌«جماران»، «دماوند» و «سهند» استفاده می‌کند.

البته نیروی دریایی ارتش برای نمایش اقتدار نظامی کشور، حضور خود را محدود به آب‌های منطقه‌ای نکرده و با اعزام ناوگروه‌های خود به آب‌های بین‌المللی، شعاع حضور خود را گسترش داده و به سمت آب‌هایی رفته است که هیچ کارشناس نظامی جهان تصور آن را نمی‌کرد؛ ایران با سفر به کشور آفریقای جنوبی وارد اقیانوس اطلس شد، اقیانوسی که روزی کارشناسان آمریکایی گفته بودند ایرانی‌ها قادر نیستند به آن برسند، اما امروز باید منتظر ناو‌های ایرانی در غرب این اقیانوس باشند.

 قایق‌های تندرو در برابر ناو

عمده درگیری‌های سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس، با ناوگان دریایی آمریکا بوده است. سخت‌ترین رویارویی سپاه با آمریکایی‌ها در چند سال اخیر به دی سال 94 بازمی‌گردد که سپاه پاسداران، 10 ملوان آمریکایی را که با قایق به آب‌های سرزمینی ایران وارد شده بودند، دستگیر کرد. پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، نیروی دریایی ارتش آمریکا دچار تغییر رفتار در منطقه شد و تلاش کرد از هرگونه اقدام مخاطره‌انگیز و ماجراجویی‌های خطرناک خودداری کند. پس از این تغییر و کاهش حجم رویارویی دوطرف، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی با اشاره به کاهش درگیری‌های نیروی دریایی سپاه با نیروی دریایی آمریکا مدعی شد که عملکرد ایرانی‌ها برای ناوهای جنگی آمریکا به صفر رسیده است. مقام‌های نظامی ایران اما دلیل کاهش درگیری‌ها را تغییر رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس دانستند. آمریکا به‌خوبی می‌داند که ایران دست‌کم هزار قایق تندروی مسلح دارد و قادر است هزاران مین دریایی را در آب‌های‌ منطقه کار بگذارد. بر همین اساس آنها از بروز تنش خودداری می‌کنند. این‌قدرت نظامی ایران باعث شده نیروی دریایی سپاه هر اقدام تحریک‌آمیز آمریکا را در خلیج‌فارس، بدون پاسخ نگذارد. بر همین اساس هم ماه گذشته قایق‌های تندروی سپاه جمعه ۴ آبان خود را به نزدیکی ناوجنگی یو‌اس‌اس‌اسکس و یک کشتی آمریکایی دیگر در خلیج‌فارس در حالی رسانده‌اند که ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز سوار این ناو بود. پیش از این و در فروردین  نیز قایق‌های سپاه به ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در خلیج‌فارس نزدیک شدند تا آنان فاصله مناسب از آب‌های مرزی ایران را حفظ کنند.

 پهپادهای نامعلوم در خلیج‌فارس

در کنار قایق‌های تندرو، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روش جدیدی یافته است تا کشتی‌های جنگی آمریکا را در یکی از سنگین‌ترین کریدورهای ترافیکی دریایی از نزدیک و با دقت زیر نظر داشته باشد. بنابر گفته نیروی دریایی آمریکا، پهپادهای ایرانی به صورت فزاینده‌ای برفراز خلیج فارس فعال هستند و عملکرد آنها به‌گونه‌ای است که مقامات آن را روش‌های ناامن توصیف می‌کنند. افسران و مقامات نیروی دریایی گفتند وسیله‌های هوایی بدون سرنشین ایرانیان به صورت منظم بر فراز کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس پرواز می‌کنند. «کلو مورگان» یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا اخیرا به «بیزنس اسنایدر» گفت که بدترین برخورد ناامن و غیرحرفه‌ای بین آمریکا و ایران در دریا در ۱۴ اگوست ۲۰۱۷ رخ داد. در این حادثه، یک پهپاد بدون هرگونه چراغ هوانوردی به هواپیمایی نزدیک شد که در حال فرود شبانه بر هواپیمابر آمریکایی «نیمایتز» بود. مورگان گفت، قبل از این، در ۸ آگوست ۲۰۱۷، یک پهپاد ایرانی به نزدیکی یک هواپیمای بال بسته پرواز کرد که در حال انجام عملیات‌های هوایی بود و باعث شد یک «سوپر هورنت اف/ ای-۱۸ئی/ اف» تغییر مسیر دهد تا از اصطکاک جلوگیری کند. مورگان افزود: «حتی با کاهش حوادث، ما با افزایش تعداد پهپادهای ایرانی بر حریم هوایی بین‌المللی در شب و بدون چراغ هوانوردی و فرستنده رادیویی (که انتظار می‌رود بر اساس هنجارهای بین‌المللی آنها را داشته باشند) نگران هستیم.»

کاپیتان «جک کیلمن» فرمانده اسکادران ۴ آبخاکی آمریکا می‌گوید «قایق‌های کوچک و پهپادهایی که در منطقه هستند قطعا در حال رهگیری ما هستند.» قایق‌ها و پهپادهای کوچک تنها دو عنصر از لایه‌های دفاع نامتقارن هستند که ایران در خلیج فارس مستقر کرده است، به‌ویژه در مناطق اطراف تنگه هرمز، یک کانال باریک در خلیج‌فارس که از طریق آن تقریبا ۳۰ درصد نفت جهان عبور می‌کند. ایران همچنین از مین‌های دریایی استفاده می‌کند که خطری جدی است و به‌سختی قابل مقابله برای ناوگان آمریکاست. ایران اخیرا افزایش برد موشک‌های زمین به دریای خود را به رخ کشیده است که آنها را قادر می‌کند به هر کشتی تا فاصله ۴۳۵ مایلی حمله کند.

نظر شما