شناسهٔ خبر: 29641709 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بامیلو پول می‌گیرد ولی جنس تحویل نمی‌دهد +عکس

فروشگاه بامیلو پس از اینکه محصولی را بفروخت و پول آن را دریافت کرد، پیامک لغو سفارش خرید را به بهانه عدم تامین کالا برای مشتری ارسال نمود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، گرچه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر علاوه بر سرعت و سهولت، اطمینان از اصالت و کیفیت کالا را به همراه دارد اما چند وقتی‌است نحوه برخورد و تحویل کالا در برخی از این سایت‌های فروش اینترنتی اعتراض بسیاری از مشتریان این شیوه خرید را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید

در «حراجمعه» کالاهای با تخفیف را گران‌تر بخرید

این اعتراض‌ها که تاکنون بیشتر بر کیفیت پایین محصول ارسالی و قیمت بالای آن متمرکز بود این‌روزها شامل موارد دیگری نیز شده است که برای نمونه می‌توان به تحویل ندادن کالا به بهانه‌های مختلف اشاره کرد.

در این زمینه می‌توان به خلف وعده بامیلو در تحویل کالا به مشتریان اشاره کرد بطوریکه این فروشگاه پس از گذشت چند روز از زمان فروش کالا به مشتری و دریافت وجه پیامکی با مضمون لغو سفارش به علت عدم تامین کالا و موجود نبودن محصول فروخته شده ارسال کرد.

این فروشگاه اینترنتی  پس از گذشت ۶ روز از زمان فروش کالا، با ارسال پیامک لغو سفارش مهلت ۲ تا ۴ روز کاری که با توجه به تعطیلی آخر هفته زمان بیشتری نیز می شود، برای بازگشت وجه کالای خریداری شده برای خریدار ارسال کرده است.

با توجه به اینکه اعتراضات دیگری نیز در خصوص این نحوه لغو سفارش توسط فروشگاه‌های اینترنتی مطرح شده است، سوال اصلی که بوجود می‌آید این است که آیا اصلا فروشندگان در این سایت کالایی برای عرضه دارند یا صرفا از این طریق اقدام به دریافت پول از مردم و بازگشت آن پس از چند روز باهدف افزایش کارکرد حساب بانکی و دریافت سود پول می‌کنند؟

این فرضیه زمانی قوت پیدا می‌کند که همین کالایی که پیامک لغو سفارش آن برای خریدار ارسال شده، در حال حاضر با همان قیمت و تخفیف در این سایت به فروش می‌رسد که با فرض عدم موجودی می‌توان متصور بود که طی چند روز آینده باید برای سایر خریداران این کالا نیز پیامک لغو سفارش ارسال شود.

شکی نیست وجود چنین مواردی در کنار گرانفروشی‌ها و عرضه کالاهای تقلبی به عنوان اصلی و... در فروشگاه‌های اینترنتی معروف، نه تنها باعث از بین‌رفتن اعتبار برند آن‌ها بین مردم می‌شود بلکه اعتماد مردم را نیز نسبت به این شیوه خرید سلب می‌کند که دود آن در مرحله اول به چشم صاحبان این فروشگاه‌ها می‌رود.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

جوابیه بامیلو به خبر مشرق در ادامه آمده است:

-

توضیحاتی درباره فرآیند ثبت، ارسال و لغو سفارش در بامیلو

بازار اینترنتی بامیلو به ندرت سفارشی را لغو می‌کند، اگرچه علت لغو سفارشات عموما کافی نبودن موجودی یا عدم تامین کالا توسط تامین‌کننده در بازه زمانی است که بامیلو برای همه فروشندگان و تامین‌کنندگان کالا در بامیلو مشخص کرده است. بامیلو سعی دارد به جای اینکه مشتریان را در انتظار دریافت کالا تا زمان تامین آن نگه دارد با لغو این گونه سفارش ها این امکان را برای مشتریان فراهم کند تا بتوانند کالایی مشابه انتخاب نمایند و در بامیلو اقدام به ثبت سفارش مجدد کنند، یا حتی سفارش خود را کنسل کنند و از منابع دیگر کالای  مورد نظر خود را تهیه کنند. همچنین همواره به مشتریان پیشنهاد می‌شود که در فرآیند ثبت سفارش خود، به امتیاز تامین کنندگان توجه کنند. هدف از راه‌اندازی سیستم امتیازدهی تامین کنندگان در بامیلو، فراهم کردن تجربه مطلوب برای کاربران و کمک هرچه بیشتر به آن ها در فرآیند انتخاب کالا و انتخاب تامین کننده برای خرید کالای مورد نیاز است.

فرآیند کنسل شدن سفارش‌ها در تمامی فروشگاه های اینترنتی دنیا اتفاق می‌افتد، و میانگین درصد کنسل شدن سفارش‌ها در دنیا حدود 1% است.  البته میزان لغو سفارش‌ها در بامیلو تقریبا نصف میانگین جهانی است که رسیدن به این رقم نیز حاصل اقدامات بامیلو در جهت بهبود مستمر عملکرد تامین کنندگان با هدف اطمینان از تامین موفق بیش از 99% سفارش‌ها است. از طرفی دیگر بامیلو متناسب با انتظار مشتریان خود نسبت به زمان تامین کالا از سوی تامین کنندگان سختگیر است و همه تامین‌کنندگان موظف هستند طی سه روز کاری نسبت به تامین کالا اقدام کنند. اگرچه بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین در نقاط مختلف دنیا به تامین‌کنندگان خود دو هفته زمان می‌دهند تا نسبت به تامین کالاها اقدام کنند، اما بامیلو به میزان چشمگیری در این مورد سختگیرتر است.

زیرساخت marketplace به بامیلو این امکان را داده تا بتواند فضای کارآفرینی را در حوزه خود بهبود ببخشد و اکوسیستمی متشکل از شرکت های کوچک و متوسط بسازد. ایجاد این زیرساخت هم زمان امکان رقابت شفاف و عادلانه را میان تامین‌کنندگان در بستر بازار اینترنتی بامیلو فراهم کرده که در نتیجه آن  مشتریان می‌توانند بهترین قیمت‌ها و خدمات را دریافت کنند. 

-------------------------------------------------------

توضیحات مشرق: همانطور که در متن خبر ذکر شد، با وجود لغو ارسال این سفارش به دلیل ناتوانی بامیلو در تأمین به موقع کالا، این فروشگاه همچنان کالای مورد نظر را برای فروش بر روی وبسایت خود نگه داشته است. سوال اساسی اینجاست اگر امکان تأمین این کالا - طبق اعلام بامیلو طی سه روز کاری- وجود ندارد و سفارش‌های مشتریان لغو می‌شود، چرا همچنان این فروشگاه نسبت به فروش این محصول اقدام می‌کند؟!

نظر شما