شناسهٔ خبر: 29641349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

در دیدار سردار غیب پرور با مراجع تقلید مطرح شد

قدردانی مراجع عظام تقلید از خدمات بسیج در عرصه‌های مختلف

مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین از خدمات بسیج در عرصه های فرهنگی، عمرانی و آبادانی کشور و اقتصاد مقاومتی قدردانی کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: سردار غلامحسین غیب‌پرور امروز همزمان با هفته بسیج در سفر به شهر مقدس قم با علما و مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در ابتدای این سفر با حضور در مرکز مدیریت حوزه های علمیه با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه دیدار کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به مدرسه عالی امام سجاد(ع) رفت و با آیت الله مکارم شیرازی دیدار کرد.

حضور در دفتر آیت الله نوری همدانی و دیدار با این مرجع تقلید و حضور در موسسه علوم وحیانی اسراء و دیدار با آیت الله جوادی آملی از دیگر برنامه های سردار غیب پرور در قم بود.

توسعه فرهنگ بسیج در خارج از مرزهای کشور

آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ویژگی‌های بسیج اظهار کرد: بسیج یک مکتب و نظریه است، یک سری کارهایی نظری همچون مقاله و پایان نامه در زمینه بسیج صورت گرفته است، اما باز هم در این زمینه جای کار وجود دارد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک کار نوین بود، اما در خصوص نظریه پردازی در زمینه ارکان انقلاب همچون بسیج کم کاری داشتیم، دشمنان برخلاف ما در این زمینه فعال بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در نظام نوین حوزه به ایجاد چندین رشته برای نظریه پردازی در خصوص انقلاب اسلامی توجه داشتیم، در منظومه انقلاب، بسیج ستاره درخشانی است و باید نگاه عمیق برای شناخت بسیج داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به لزوم عمق بخشی در برنامه‌های بسیج اظهار کرد: بسیج نباید در یک قالب تجلی کند و باید در جلوه‌های مختلف خودش را نشان بدهد، تجلی بسیج در عرصه‌های مختلف همچون اقتصاد مقاومتی، امر مهمی است.

وی ادامه داد: کشورمان 40 سال است که در زمینه‌های مختلف تحریم است، اما با این وجود شاهد پیشرفت ایران در عرصه‌های مختلف بودیم، باید روحیه بسیجی در قالب‌های مختلف همچون علمی و اقتصادی متبلور شود.


مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در زمینه اقتصادی نیاز به روحیه بسیجی داریم و باید از ظرفیت بسیج در این زمینه استفاده شود، اگر بسیج سازندگی را هم اکنون داشتیم، پیشرفت روستاها بیش از این بود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به فرهنگ بسیج در جهان اظهار کرد: الگو و مدل بسیج به خارج از کشور صادر شده است و شاهد شکل گیری فرهنگ بسیج در منطقه هستیم، الگوسازی برای مقاومت در جهان انجام شده است و بسیجیان باید بدانند در جایگاهی قرار دارند که بیرون از کشور از آن‌ها الگو می‌گیرند، پیروزی‌های مداوم در جبهه مقاومت با روحیه بسیجی به وجود آمد.

وی ادامه داد: طلاب ایرانی و غیرایرانی در زمینه گروه‌های جهادی ورود کردند و باید این گروه‌ها به صورت مستمر رشد و ارتقا پیدا کنند تا بتوانند گره‌ها را باز کنند، نیاز به حرکت‌های جهادی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حلقات صالحین و حرکت‌های تربیتی در بسیج کار خوبی است، البته نیاز به بازنگری در خصوص این برنامه‌ها هستیم تا تشریفاتی نباشند، حوزه آماده همکاری بیشتر در این خصوص است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به گسترش بسیج در حوزه اظهار کرد: بسیج در رده‌های مدارس علمیه و اساتید سطوح عالی حوزه شکل گرفته است و حوزه و بسیج برای همکاری بیشتر نیاز به یک برنامه جامع دارد، مدیریت حوزه در طراحی‌های کلان و متعدد توجه به رفع نیازهای مردم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهر قم یک شهر بین المللی است و هر کاری که در این شهر صورت بگیرد، در شهرها و کشورهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل هر اقدامی که برای نهادهای مستقر در قم صورت بگیرد، جا دارد.

خدمات بسیج به اطلاع مردم رسانده شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ویژگی‌های بسیج اظهار کرد: بسیج یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است که به خاطر ابداع امام خمینی(ره) نصیب ما شد.

وی ادامه داد: آثار نعمت بسیج را در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کردیم و نمونه‌های مشابه بسیج در عراق و لبنان شکل گرفت، بسیج آمیخته با معنویت دینی است و همین صفت موجب محبوبیت این نهاد شده است.

این مرجع تقلید افزود: بسیج در دوران صلح بی کار نمی‌نشیند، بلکه به سراغ ارائه خدمات به مردم نیازمند و خدمات فرهنگی می‌رود، باید آموزش‌های لازم در این زمینه به بسیجیان داده شده و برنامه‌های بسیج در این دو بخش در کشور به صورت هماهنگ اجرا شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی وجود اتاق فکر در بسیج را ضروری دانست و تصریح کرد: چنین اتاق فکری می‌تواند هماهنگی را در اجرای برنامه‌های بسیج به وجود آورد، بسیج باید از حوزه علمیه کمک بگیرد، همه می‌توانند که از برکات حوزه بهره مند شود و هم اکنون 400 پژوهشکده در حوزه علمیه قم فعال است.

وی ادامه داد: خبررسانی در خصوص برنامه‌های بسیج ضروری است و باید مردم از این برنامه‌ها مطلع شوند، چنین اقدامی را در دفترم برای اطلاع رسانی در خصوص محل هزینه وجوهات شرعی انجام دادم تا مردم بدانند که چه اقدامات زیادی با این وجوهات در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بسیجیان در عرصه عمل باید به گونه ای باشند که دیگران را به سوی خود جذب کنند، بسیجیانی که ضمن عمل به واجبات از محرمات دوری می‌کنند و روی خوش دارند، بهترین مبلغ برای بسیج هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم اگر از اقدامات بسیج در نقاط مختلف کشور آگاه شوند، خوشحال خواهند شد.

بسیجیان پیشگامان عرصه کمک به مردم هستند

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به ویژگی‌های بسیج اظهار کرد: بسیج یک شجره طیبه است که ثمرات زیادی داشت و این نهاد به واسطه فکر و اقدام امام خمینی(ره) ایجاد شد.

وی ادامه داد: زمانی که امام علی(ع) مالک اشتر را برای حکمرانی به مصر فرستاد، نامه ای برای او نوشت که آن نامه در سازمان ملل بایگانی شده است و نامه امام علی(ع) به مالک اشتر منشور حکمرانی است.

این مرجع تقلید افزود: امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر نوشت که ستون دین و سپر در برابر دشمنان، مردم هستند، براین اساس دلسوزی حکمرانان باید برای مردم باشد و انقلاب اسلامی با قیام مردم به وجود آمد. امام خمینی(ره) مردم را به میدان آوردند و پس از پیروزی انقلاب بسیج با حضور مردم شکل گرفت.

آیت‌الله نوری همدانی نقش بسیج را تنها مقابله با دشمن ندانست و تصریح کرد: سابقه بسیج در دوران دفاع مقدس درخشان بوده و امروز بسیج در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: بسیج به هزاران گروه جهادی در کشور کمک می‌کند که این کاری تاثیرگذار است، مستضعفان جهان به کشورمان چشم دوختند تا آن‌ها را از سلطه مستکبران نجات بدهد.

افتخار می کنم بسیجی ام

این مرجع تقلید با بیان اینکه افتخار من بسیجی بودن است و من یک بسیجی هستم افزود: بسیجیان در هر عرصه ای برای کمک به مردم و نظام اسلامی پیشگام هستند.

آیت‌الله نوری همدانی حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی را از وظایف بسیج دانست و تصریح کرد: باید برای حفظ ارزش‌های اسلامی در جامعه تلاش کنیم چرا که دشمن به دنبال سست کردن این ارزش‌ها است.

وی ادامه داد: دشمن در عرصه مجازی تلاش می‌کند که اعتماد مردم را به نظام اسلامی سست کند؛ با جنگ نرم در فضای مجازی مواجه هستیم و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها آنچه در توان دارند در مقابل انقلاب و اسلام قرار دادند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیج باید توجه ویژه ای به فضای مجازی داشته باشد افزود: بسیج با تمام توان و بصیرت و صداقت به میدان آمده است. 

آیت‌الله نوری همدانی هر سمتی در نظام اسلامی را امانت دانست و تصریح کرد: انسان باید در رعایت امانت دقیق باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: با این دید به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنیم که این انقلاب زمینه ای برای ظهور امام زمان(عج) است.

قدردانی از خدمات صادقانه بسیج

آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به دوران درخشان دفاع مقدس و نقش مؤثر بسیج در آن دوران، اظهار کرد: کشور در واقع 10 سال درگیر جنگ بود؛ دو سال جنگ داخلی و هشت سال جنگ خارجی؛ ما در این 10 سال در شرایطی مشابه شرایط شعب ابیطالب بودیم، معجزه در این 10 سال کم نیست، ما جز معجزه چیزی ندیدم.

وی ادامه داد: دفاع مقدس به نوعی جنگ جهانی سوم بود چرا که همه کشورهای جهان علیه یک کشور متحد شده بودند که به لطف الهی و مجاهدت‌های بسیج و دیگر نیروها از این دوران سربلند بیرون آمدیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آنچه را که نباید فراموش کرد این است که «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» برای دشمنان و دوران جنگ است و برای اداره امور داخلی کشور«رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» لازم است؛ آنجا جای مشت بود و اینجا جای مصافحه است و میدان جامعه و امور داخلی را نباید با میدان جنگ اشتباه گرفت.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: این گذشت، ادب و انسانیت است که جامعه را می‌سازد اما اکنون با کوچکترین اختلاف نظری، درگیری‌های شدید در خانواده‌ها و جامعه ایجاد می‌شود که اگر به «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» توجه می‌شد شاهد این مسائل نبودیم؛ ریشه این تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی، آمار بالای طلاق، اعتیاد و بیکاری همین نکته است.

وی تأکید کرد: وقتی موفق به اصلاح جامعه می شویم که آسیب شناسی عمیق داشته باشیم، بنابراین توجه به ریشه مشکلات موجود می‌تواند بسیار کارساز باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به بیانی از حضرت امیر علیه السلام ابراز کرد: حضرت فرمود «مَثَلُ المُؤمِنَینِ إذَا لِقِیا مَثَل‏ الیدَینِ‏ تَغسِلُ‏ اِحدَیهُمَا الأُخرَی»؛ اگر کسی دو دستش خاکی باشد، این شخص اگر یکی از دست‌های خود را به تنهایی زیر آب ببرد، پاک نمی‌شود، دو برادر مؤمن، هر کدام مشکلی دارند، وقتی با هم دیدار و تعامل کردند، مثل آن است که دو تا دست را زیر شیر آب نگه می‌داری و آنگاه این دو دست به هم کمک می کنند تا هر دو، پاک شوند.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر تقویت نهاد خانواده در راستای مقابله با معضلات اجتماعی اظهار کرد: ائمه(ع) فرمودند خانه‌ای که با طلاق ویران شد به این آسانی ساخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرآن کریم فرمود تأمین مسکن با مرد است اما سکینت بر عهده زن است؛ عاطفه و گذشت از قدرت زن بر می‌آید، زن مظهر رحمت و رأفت الهی است. دین می‌گوید عناصر محوری هر زندگی خانوادگی دو عنصر است که عبارتند از اینکه مرد مسئول مدیریت عاقلانه و زن مسئول مدیریت عاشقانه منزل است. عشق از بهترین تعبیرات دینی ماست که متاسفانه آن را به بیراهه بردند، 20 سال قبل از واقعه کربلا، حضرت امیر علیه السلام در بازگشت از جنگ صفین به سرزمینی رسیدند، فرمودند همین جاست! همین جاست! بعد از اسب پیاده شدند، خاک آن سرزمین را بوسیدند و دو رکعت نماز به جا آوردند، سپس فرمودند عاشقانی در اینجا می‌آرامند، در واقع حضرت از شهداء به عشّاق یاد می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی در جامعه اشاره کرد و افزود: خدا در قرآن کریم با تأکید فراوان از ما خواسته است که زمین را آباد کنید و آقای خود باشید تا به بیگانه نیازمند نباشید و او نتواند هر روز شما را به وسیله تحریم تهدید کند.

وی تصریح کرد: کشور ما به لطف الهی همه امکانات را در اختیار دارد ولی متأسفانه بعضاً سرمایه‌های کشور در مسیر نادرستی هدایت می‌شود، مانند این همه ساختمان‌های خالی که در کشور ساخته و رها شده است، نتیجه این سوء مدیریت‌ها، ایجاد بیکاری و نتیجه بیکاری، بالا رفتن آمار اعتیاد است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: برای مقابله با معضلات اجتماعی، باید تولید را با مدیریت صحیح، در کشور توسعه داد، وگرنه هیچ چیز در مملکت کم نداریم، تنها لازم است به آموزه‌های ائمه توجه بیشتری شود. خود امام رضا(ع) فرمود به دیدنِ هم بروید و حرف‌ها و احادیث ما را بین خود نقل کنید، چراکه احادیث ما در بین شما ایجاد محبت و عاطفه می کند در حقیقت فرمایشات ائمه(ع) مانند آن ملات نرمی است که سنگ‌های سخت را روی هم استوار نگه می‌دارد و بنای جامعه را می‌سازد.

وی با اشاره به خدمات بسیج در عرصه‌های مختلف بیان کرد: امیدواریم خدمات صادقانه بسیج مقبول درگاه الهی باشد و توفیق خدمات برتر و بهتر را به بسیجیان مرحمت فرماید.

 

تنها راه حفظ انقلاب مسجد محوری است

سردار سرتیپ  پاسدار غلامحسین غیب‌پرور صبح امروز در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان بسیج اظهار کرد: طرح‌های اعتلایی با رویکرد خدمات اجتماعی در دستور کار قرار دارد و اقشار مختلف بسیج از سازندگی گرفته تا علمی و پژوهشی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته اند.

وی افزود: در فرهنگ با مشکلات زیادی روبرو هستیم از سینما تا حوزه نشر باید ورود جدی داشته باشیم.

سردار غیب پرور ادامه داد: در حوزه نشر ۱۵۰ کتاب چاپ کردیم و علاوه بر این در حوزه انیمیشن نیز ورود پیدا کرده و کارهای خوبی را انجام داده ایم.

وی به همایش فعالان فضای مجازی اشاره کرد و گفت: از فردا هزار فعال بسیجی به مدت ۳ روز در تهران گردهم می آیند و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار دارند.

سردار غیب پرور ابراز کرد: در حوزه برنامه‌های تربیتی امسال توسعه حلقات صالحین نداشتیم اما به دنبال کیفی کردن بودیم و برای این منظور به پالایش پرداختیم.

وی طرح شهید بهنام محمدی را مورد توجه قرار داد و گفت: امسال طرح شهید بهنام محمدی را شروع کردیم و در این طرح به دنبال اتصال خانه، مدرسه و مسجد هستیم به طوری که در این طرح نوجوانان مومن و انقلابی تربیت خواهد شد.


بهره مندی از توصیه بزرگان حوزه

وی همچنین در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی بسیج اظهار داشت: گروه‌های جهادی عرصه ای شده است تا جوانان مومن و متعهد به مردم خدمت کنند که بسیار اثرگذار است.

وی به برنامه‌های فرهنگی بسیج اشاره کرد و افزود: در زمینه‌های فرهنگی کارهای خوبی صورت گرفته به طوری که در عرصه فیلم، مستند، تئاتر، شعر و انیمیشن برنامه‌های خوبی در حال انجام است و از توصیه‌های علما و بزرگان در این زمینه بهره گرفته می شود.

سردار غیب پرور با بیان اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های خوبی صورت گرفته است تاکید کرد: در موضوع طلاق ورود جدی داشته ایم و هماهنگی خوبی با دستگاه‌های قضایی داشتیم به طوری که زوج‌های جوان قبل از ازدواج در بسیج مشاوره داده می شوند که قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

وی افزود: در حوزه بین الملل هم به دنبال این هستیم که یک الگوسازی صورت گیرد و به عنوان مثال جشنواره باروت خیس را با محوریت مردم مظلوم یمن برگزار کردیم.

نظر شما