شناسهٔ خبر: 29617909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست بروکسل و هشدار ایران به اروپا درباره مزایای برجام

لندن – ایرنا – نمایندگان و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران دیروز در سومین سمینار همکاری های صلح امیز هسته ای و چهارمین دور از گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، بر لزوم تسریع در اجرای موثر برجام در شرایط خروج غیر قانونی آمریکا تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزسه شنبه ایرنا، اتحادیه اروپا، روسیه وچین به عنوان اعضای باقیمانده برجام، پس از خروج یک جانبه آمریکا ازاین توافق، ضمن پایبندی به این سند بین المللی اعلام کردند که از مبادلات تجاری شرکت‌های خود با تهران حمایت می‌کنند.
اتحادیه اروپا نیز ضمن فعال کردن قانون مسدودسازی در قبال اقدام آمریکا، اعلام کرده است که سازوکار مالی ویژه‌ای را نیز برای ادامه تجارت ایران با جهان راه‌اندازی می‌کند.
«فدریکا موگرینی»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشترگفته بود که مکانیسم ویژه برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران تا«قبل ازماه نوامبر» آماده خواهد شد. با این حال اعمال دور دوم تحریم های آمریکا که از 14آبان ماه گذشته به اجرا گذاشته شد و تاخیر اروپایی ها، در مذاکرات روز گذشته ایران و اروپا مورد توجه قرار گرفت.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه طی اظهاراتی در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران واروپا با اشاره به اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام و لغو تحریم ها محقق نشده است، هشدار داد که این توافق در شرایط دشواری قرار گرفته است.

**بهره‌مندی ایران از مزایای برجام به صفر نزدیک شده است
وی بابیان اینکه«اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است» گفت: برجام متعلق به آمریکا و یا ایران نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است که اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 آن را تائید کرده‌اند. این در حالی است که آمریکا این قطعنامه را نقض کرده و سایر کشورها را به دلیل پیروی از آن مجازات می‌کند.
معاون وزیر خارجه ایران تصریح کرد:حفظ برجام وظیفه بین‌المللی است وهمه موظف هستیم که در راستای اجرای این توافق گام برداریم.
وی درادامه اقدامات اتحادیه اروپا در راستای حفاظت از برجام را تحسین کردوگفت: این مساله نشان می‌دهد که اروپا به لحاظ سیاسی در مسیر درستی قرار دارد. اما واقعیت این است که هنوز راهکارهای عملی، مکانیسم‌هایی که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند و سبب شود تحریم‌های آمریکا این توافق را از بین نبرد، محقق نشده است.
عراقچی بابیان اینکه توازن«بده بستان» برجام از بین رفته است، هشدار داد: اگر ایران از مزایای برجام بهره‌مند نشود این توافق زنده نمی‌ماند.

**عضو دائم شورای امنیت به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست
«علی اکبر صالحی»رییس سازمان انرژی اتمی نیز در همین سمینار، به تلاشهای دولت آمریکا برای جلوگیری ازاجرای برجام ازجمله ازطریق فشاربر دیگران برای پیروی ازسیاست های این کشور اشاره کرد وگفت: این رویکرد غیرسازنده آمریکا نشان می دهد که این کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت به تعهدات بین المللی خود پایبند نیست. خروج آمریکا از توافقات چند جانبه و حتی معاهدات بین المللی فهرستی طولانی دارد و شامل توافق آب و هوایی پاریس و ترانس پاسفیک و برنامه جامع اقدام مشترک می شود که در قطعنامه سال 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد تاییدشده است.
صالحی، چنین توافقات و معاهداتی را نتیجه تلاش های طولانی و چند جانبه برای تبدیل کردن جهان به مکانی بهتر برای زندگی و احترام متقابل دانست.
وی گفت:منطق آمریکا برای خروج از برجام به وجود سیزده گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در تایید تعهدات تهران به تعهداتش ازدیدگاه بسیاری از کشورهای مستقل در جهان امری عجیب به نظر می رسد. نکته طنز قضیه این است که یک عضو دائم شورای امنیت با انتقاد از نتایج توافقی که درسطح بین المللی و از طریق همان شورای امنیت به تایید رسیده است تعهدات خود را در قبال صلح و امنیت در جهان نقض می کند.

** نقش اروپا برای حفاظت دنیا مقابل بی قانونی آمریکا مهم است
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و از دیگر نمایندگان کشورمان در این نشست، نقش اعضای برجام به‌ویژه اتحادیه اروپا برای حفاظت از دنیا در برابر بی‌قانونی ایالات متحده را حائز اهمیت توصیف کرد.
وی توضیح داد:دولت ترامپ به دلیل اتخاذ سیاست‌های یک‌جانبه بدون در نظر گرفتن تعهداتش به‌عنوان یک دولت مسئول، نه‌تنها برای ملت ایران بلکه برای جامعه جهانی چالش‌برانگیز است.
کمالوندی گفت که خروج آمریکا از برجام، توافقنامه اقلیمی پاریس و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تنها نمونه‌های اندکی از بی‌مسئولیتی واشنگتن نسبت به قوانین و قراردادهای بین‌المللی است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه ادامه رویکرد یک‌جانبه‌گرایی آمریکا منجر به ایجاد هرج‌ ومرج و بحران امنیتی در سطح بین‌المللی خواهد شد بر لزوم برخورد و توقف سریع با این روند تاکید کرد.
وی گفت:اکنون زمان درستی است که به دنیا نشان دهیم فناوری هسته‌ای به‌رغم ذات چالش‌برانگیز آن، می‌تواند به‌عنوان بستری به سود مردم مورداستفاده قرار گیرد.
کمالوندی تاکید کرد که همواره این شانس وجود دارد تا صلح و آبادانی حتی در شرایط سرنوشت سازی که دنیا اینک به چندجانبه گرایی و شکست یک‌جانبه‌گرایی نیاز دارد، محقق شود.

**ایران باید از مزایای برجام بهره‌مند شود
هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی دراین نشست اذعان داشت که ایران باید بر اساس برجام از مزایای لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود.
وی برگزاری این سمینار را نشان‌دهنده حمایت قوی اتحادیه اروپا ازبرجام توصیف کرد و گفت: تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد هستند.
دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما از چالش‌ هایی که بازگشت تحریم‌ های آمریکا ایجاد کرده است آگاهیم و موضع ما در بسیاری از بیانیه‌ ها در بالاترین سطوح کاملاً روشن بوده است.
اشمید تصریح کرد که موضع اروپا فقط در حرف نیست و در این رابطه، به بیانیه اخیر طرف‌های اروپایی برجام در حمایت از این توافق و تلاش برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران اشاره کرد.
وی گفت: پیام ما روشن است: مادامی‌که ایران به تعهداتش در قالب برجام عمل کند، چنانچه سیزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مساله را تائید می‌کند، ما هم به اجرای کامل برجام متعهد می‌مانیم.

** امیدواریم برجام را زنده نگه داریم/در این نبرد باید پیروز شویم
در پایان این سمینار علی اکبر صالحی در نشست خبری مشترک با میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با قدردانی از تلاش های اروپا برای حفظ برجام گفت: امیدواریم که به کمک یکدیگر، در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم.
صالحی گفت:شایدبرجام بهترین توافقی که اعضای مذاکره‌کننده آرزوداشتند، نبود امادرشرایط کنونی تنها توافق ممکن است؛چنانچه رئیس‌ جمهوری ایران آن را توافقنامه برد-برد خوانده است.
وی افزود: امیدواریم که جامعه جهانی و اعضای برجام تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق صورت دهند، چون اگر این توافق از بین برود 'نه کشور من، نه اتحادیه اروپا و نه جامعه جهانی' از آن نفعی نخواهند برد.
معاون رئیس‌جمهوری ایران بابیان اینکه برجام مکمل نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، هشدار داد: اگر این توافق از بین برود اوضاع تغییر می‌کند و هرج‌ومرج به وجود می‌آید.
وی گفت:اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی را صورت داده تا برجام را حفظ کند ومن از موضع اروپا در این رابطه تقدیر می‌کنم؛ آن‌ها در این رابطه ثابت‌قدم بوده‌اند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که برجام از نگاه آن‌ها برای امنیت اروپا مهم است.
صالحی اظهار داشت: امیدواریم که به کمک یکدیگر در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم. این نبردی است که بایستی در آن پیروز شویم چون از عهده بازنده شدن برنمی‌آییم.
وی ابراز امیدواری کرد که اظهارات سیاسی اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شود، چراکه در غیر این صورت چشم‌انداز آینده 'غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود'.

** برجام بر اساس اهدافی که برای آن مشخص‌شده، کار می‌کند
میگل آریاس کانیته،کمیسیونرانرژی اتحادیه اروپا نیز طی اظهاراتی در این نشست خبری گفت: برجام بر اساس اهدافی که برای آن مشخص‌شده، کار می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.
وی گفت:اتحادیه اروپا به اجرای کامل ومؤثر تمام ابعاد برجام متعهد می‌ماند، مادامی‌که ایران نیز به اجرای تعهداتش،چنانچه در سیزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قیدشده، ادامه دهد.
صالحی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی ایران از تعهد اروپا در اجرای سازوکار ویژه مالی گفت: اروپا در مسیر تحقق وعده‌هایش در برجام قرار دارد. البته آن‌ها مشکلات خودشان رادارند و من در حوزه موضوعات مالی و بانکی برجام تخصص ندارم اما برداشت من این است که آن‌ها نهایت تلاش خود را صورت می‌دهند تا مکانیسمی را ایجاد کنند که تراکنش‌های مالی و فروش نفت ایران تسهیل شود.
وی گفت: امیدواریم قبل از اینکه فرصت از دست برود حرف‌ها به عمل تبدیل شود و برجام حفظ شود.
کانیته نیز در همین رابطه گفت: هیچ‌کس درباره سطح بالای تمایل اروپا برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی موسوم به اس پی وی تردیدی ندارد.
او گفت که این موضوع از پیچیدگی های فنی بالایی برخوردار است که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در 19 نوامبر موردبررسی قرار گرفت.

** هشدار عراقچی درباره عواقب تعلل اروپا در اجرای تعهداتش نسبت به برجام
علاوه بر این سمینار، چهارمین دور گفتگوهای بلندپایه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا، دوشنبه در دو نوبت بعد از ظهر و شب به ریاست مشترک عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و خانم هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دربروکسل برگزار شد.
در این دور از گفتگوها هیاتی از مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیران کل بخشهای مختلف کمیسیون اروپا، نیز مشارکت داشتند. دستور کار گفتگوها، ناظر به همکاری های دوجانبه در حوزه های کشاورزی، آموزش و تحقیقات، تجارت، انرژی و تغییرات آب و هوا، حمل و نقل، مسائل بانکی، پناهندگان، مواد مخدر، بلایای طبیعی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بود.
طرفین ضمن بررسی عملکرد سال گذشته در هر یک از حوزه های یاد شده، پیرامون نحوه پیشبرد برنامه های آتی توافق کردند. بخش دوم این دور از گفتگوها به تبادل نظر در مورد مساﺋل منطقه ای اختصاص داشت.
عراقچی در بخش افتتاحیه نشست، با تاکید بر اهمیت راهبردی برجام برای صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای و یادآوری تایید پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام درسیزدهمین گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضرورت تسریع در اجرای کارآمد، قابل دوام و متقابل تعهدات سایر اعضای برجام وبخصوص اتحادیه اروپا وکشورهای اروپایی، در شرایط خروج غیر قانونی آمریکا از توافق را خاطرنشان ساخت.
وی یادآورشد تعلل دراجرای تعهدات، این دستاورد مهم دیپلماسی برای جامعه بین المللی را باچالش جدی روبرو خواهدساخت و جمهوری اسلامی ایران در این صورت بر اساس استقلال و منافع خود تصمیم خواهد گرفت.
یادآور می شود این دور از گفتگوهای بلند پایه همزمان با سومین سمینار عالیرتبه همکاریهای هسته ای صلح آمیز میان ایران و اتحادیه اروپا، به ریاست مشترک علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رﺋیس سازمان انرژی اتمی و کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا برگزار شد.
اروپام ** هـ ن **1590

نظر شما