شناسهٔ خبر: 29609331 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

هنرمندان مقاومت مورد حمایت متولیان فرهنگی باشند

مرضیه دهقانی روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت روایتگر هنرمندی فیلم سازان و تلاش های هنرمندان انقلابی است که به

صاحب‌خبر - مرضیه دهقانی روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت روایتگر هنرمندی فیلم سازان و تلاش های هنرمندان انقلابی است که به سینمای ایران اعتبار و عزت داده اند.
وی ادامه داد: در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، با پیشنهاد کانون همبستگی فرزندان شاهد و با حکم خزاعی دبیر جشنواره به عنوان یکی از داوران بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا انتخاب شده ام.
فرزند سردارشهید محمد دهقانی ابراز داشت: امسال بنا به تصمیم ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره بین ‌المللی فیلم «مقاومت» علاوه بر داوری هیات ‌های تخصصی در بخش ‌های مختلف جشنواره، فیلم‌ های منتخب سینمایی مسابقه ایران را توسط خانواده شهدا مورد داوری قرار داده و آثار برتر از نگاه خانواده شهدا به صورت جداگانه معرفی می شوند.
'سردار شهید محمد دهقانی از شهیدان استان هرمزگان در دوران هشت سال دفاع مقدس است که در اسفند سال 65 در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید'.
دهقانی گفت: داوری توسط هیات منتخب خانواده شهدا باعث می ‌شود تا داوری آثار از چارچوب ‌های متداول تخصصی صرف فراتر رود و با تمرکز بر نگاه صادقانه و محتوای آثار ارزشیابی شوند.
وی که از سال 79 وارد انجمن سینمای جوان شده، افزود: با توجه به این که در جامعه کار فیلم و سینما برای یک خانم سخت بوده و نگاه خوبی به حضور زنان ندارند و در برخی با سنگ اندازی عده ای مواجه می شویم اما من از همان ابتدا دوربین دست گرفتم و سعی می کردم از همه چیز تصویر بگیرم.
داور جایزه بهترین اثر از منظر خانواده شهدا در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت عنوان کرد: بارها مورد تشویق زنده یاد کورش گرمساری قرار گرفته ام و توانستم با ساخت اولین فیلمم با نام «آنروزها که» در جشنواره فیلم رشد، دیپلم افتخار دریافت کنم.
دهقانی با اشاره به این که با تلاش های مرحوم کورش گرمساری در سال 80 موفق به دریافت کلید طلایی شهر شدم، افزود: بعد از آن فیلم‌ های «ما میتوانیم»، « جای خالی پدر»، «خواستم تا»، «شب و روزهای انتخابات»، «تیتر»، «افتخار»، «عروسی در محرم»، «نقش بر آب»، «از علی اصغرهای لبنان فلسطین تا علی اضغر کربلا»، «پرستوی کنارو» و «گل حنیر» تولید و در جشنواره ها شرکت کردم.
این هنرمند هرمزگانی گفت: با این فیلم ها در جشنواره‌ های مختلفی از جمله جشنواره بین ‌المللی رشد، رویش، پروین اعتصامی، اردیبهشت، سکانس بیداری، کریمه اهلبیت و فیلم بسیج شرکت کردم.
وی ادامه داد: «گل حنیر» جزو آخرین فیلم های تولیدی است که توانستم 3 عنوان بهترین فیلم و بهترین پژوهش بهترین کارگردانی را بدست بیاورم.
فرزند سردارشهید محمد دهقانی با بیان این که فیلم «ساعت 8 شب شهریور» نیز در جشنواره قرآن عترت پذیرفته و مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: مستند «وقتی ابرها می نویسند» نگاهی به زندگی شهید یعقوب دبیر نژاد بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
دهقانی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: متاسفانه بسیاری از فیلمنامه هایی که برای آن ها وقت گذاشتم و کار پژوهشی انجام دادم مورد حمایت قرار نگرفت، بیشتر با رویکرد شهدا و دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت بوده است.
وی گفت: «شهید دارا و رییسی»، «برقع» با نگاهی به مقاومت زنان جزیره هرمز، «بی بی سکینه» و « جنوب تا جنوب» معرفی زنان جنوب ایران و جنوب لبنان بود که به طور ویژه به شهیده فاطمه نیک و مادر شهید عماد مغنیه می پرداخت، مورد حمایت قرار نگرفتند.
این هنرمند فیلمساز گفت: متاسفانه متولیان فرهنگی بجای اینکه خود دغدغه مند باشند اجازه نمی دهند دیگران کار کنند در صورتی که رهبر فرزانه انقلاب بر تلاش در کار فرهنگی تاکید دارند و ثواب آن را از تعقیبات نماز بیشتر می دانند.
دهقانی گفت: در حال حاضر داوری تیم هیات داوران جشنواره بین‌ المللی فیلم مقاومت و جایزه ویژه هیئت داوران از منظر خانواده شهدا را بر عهده دارم؛ جشنواره ای که اسراییل بسیار واکنش نشان داده و خیلی از شرکت کننده های را تهدید کرده است.
به گزارش ایرنا، داوران بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که با پیشنهاد کانون همبستگی فرزندان شاهد و با حکم خزاعی دبیر جشنواره، تعیین شدند شامل: مریم عظیمی، همسرشهید مهدی نوروزی (شهید مدافع حرم، معروف به شیرسامرا)، مرضیه دهقانی فرزند سردارشهید محمد دهقانی، طاهره رحیمی همسر شهید مرتضی خدادادی (شهید مدافع حرم فاطمیون)، دکتر مهدی شیردل فرزند شهید علیمحمد شیردل، سیدمحسن اندرزگو، فرزندشهید سیدعلی اندرزگو (شهید پیروزی انقلاب اسلامی)، دکتر مهدی محمودی، فرزند شهید محمد محمودی و سیدحسن انتظاری، جانباز 70درصد مدافع حرم هستند.
پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت دوشنبه شب با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و سینماگران آغاز به کار کرد.
آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شامگاه روز دوشنبه 5 آذر در تالار وحدت آغاز شد که در ابتدای آن «محمد صادق آهنگران» در حاشیه اجرای نمایشی بر روی صحنه برای حاضران در تالار وحدت شعری حماسی خواند.
پانزدهمین جشنواره بین ‌المللی فیلم «مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان ‌های مختلف کشور از 5 آذر آغاز و تا 9 آذر در تهران برگزار ادامه می یابد.
9887 /6048
انتهای پیام

نظر شما