شناسهٔ خبر: 29608514 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ترکیه به دنبال بسط نفوذ دینی خود در شمال سوریه

ایسنا نوشت: گزارشی ادعا می‌کند ترکیه از طریق فعالیت‌های مختلف مانند مرمت مساجد تخریب شده در سوریه تلاش دارد سیطره دینی خود را در شمال این کشور از جرابلس تا عفرین گسترش دهد.

صاحب‌خبر -

طبق گزارش سایت ارم نیوز، آنکارا تنها به مرمت مساجد در مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه اکتفا نکرده بلکه در آموزش معلمان قرآن و ائمه جمعه و تعیین آنها به عنوان "سفیران وفادار" به سیاست‌های ترکیه با پوشش دینی نیز ورود کرده است.

این فعالیت‌ها توسط اداره امور دینی ترکیه مدیریت می‌شوند که از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه با صبغه اسلامی از حدود ۱۵ سال پیش، بودجه بسیار زیادی را در اختیار دارد.

ائمه جمعه و مدرسان سوری که دوره‌های آموزشی خود را در ترکیه گذرانده‌اند درخواست حدود ۱۵۰ دلار حقوق ماهانه کرده‌اند و همین مساله موجب شده آنها به رویکردهای مدیریت امور دینی ترکیه پایبند باشند. مدرسان سوری ضمن دوره‌های آموزشی، زبان ترکیه را نیز آموخته‌اند.

رویکردهای این اداره ترکیه به این گونه است که به ائمه جمعه و مدرسان آموزش می‌دهد که کردها، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، یگان‌های مدافع خلق کرد و وابستگان این دو جنبش را ملحد و کافر بدانند.

در سطح سیاسی هم کارشناسان معتقدند، آنچه در هرگونه حل و فصل سیاسی احتمالی درباره سوریه برای آنکارا اهمیت دارد این است که کردها هیچ نقش یا حضور سیاسی یا نظامی فعالی نداشته باشند.

آنکارا برای تحقق این اهداف دین را دستاویز قرار داده است، چرا که ۱.۶ میلیون دلار برای مرمت و ساخت حدود ۲۵۰ مسجد، مصلی و مدرسه در شهرهای شمال شرقی و شمال غربی سوریه و دیگر مناطق تحت کنترل خود به دنبال دو عملیات نظامی "سپر فرات" و "شاخه زیتون" هزینه کرده است.

تحلیل‌گران معتقدند، مشایخ و ائمه جمعه سوری که دورس ترکیه را آموزش داده و در مناطق تحت کنترل این کشور در سوریه فعالیت می‌کنند اکثرشان از گروه اخوان‌المسلمین هستند که مورد حمایت ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری آن قرار دارند.

آنکارا در آغاز اعتراض‌ها در سوریه به بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد داده بود، در ازای توقف حمایت از این اعتراض‌ها، گروه اخوان المسلمین را در دولت سهیم کند.

گزارش‌های دیپلمات‌های غربی در آن دوره حاکی از آن است که اردوغان در سال ۲۰۱۱ از اسد خواسته دولتی را تشکیل دهد که یک چهارم یا یک سوم وزرای آن از اخوان المسلمین باشند و در مقابل هم ترکیه از نفوذ خود برای پایان دادن به شورشی که در کشور به پا شده، استفاده کند اما اسد این پیشنهاد را رد کرد.

310

نظر شما