شناسهٔ خبر: 29602857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

یزدی‌ها مجبور به مهاجرت می‌شوند؟/ اختلاف شدید حقوق کارمندان برخی دستگاه‌ها/ هشدار به ثبت‌نام‌کنندگان کارت سوخت

ترجمه‌های غلط و مسئله‌دار وزارت خارجه از اسناد خارجی، پس از برجام و پالرمو به CFT نیز سرایت کرده است!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****



کیهان

روزنامه ایران عذرخواهی کند نه فرار به عقب!

در ستون طنز گفت و شنود کیهان ۲۸ آبان ماه به یادداشت روزنامه ایران به قلم آقای عباس عبدی (البته بدون ذکر نام ایشان) اعتراض کرده بودیم که چرا پیشنهاد کرده است شرب خمر در کشور آزاد شود! روزنامه ایران در واکنش به انتقاد کیهان نوشت که آزادی شرب خمر در یادداشت آقای عبدی به نقل از شخص دیگری بوده و ایشان در یادداشت خود این دیدگاه را نفی کرده است!

در اینکه دیدگاه مورد ‌اشاره به نقل از شخص دیگری آمده که نویسنده یادداشت از او با عنوان «یکی از افراد آشنا به امور فقهی»! یاد کرده و آن را نفی نموده تردیدی نیست ولی مطالعه یادداشت مزبور نشان می‌دهد آقای عبدی فقط روش مورد ‌اشاره  آن فرد برای آزادسازی شرب خمر را نفی کرده و آن را ناکارآمد دانسته است و نه اینکه آزادسازی شرابخواری را نفی کرده باشد!


۱- آقای عبدی می‌نویسد؛ اخیرا یکی از افراد آشنا به امور فقهی، ایده‌ای را طرح کرده است و با استناد به قواعد موجود و از منظر درون دینی نتیجه گرفته است که:


«استفاده از این مشروبات غیراستاندارد، واقعیتی خارجی هست. پند و توصیه‌های اخلاقی-بهداشتی انجام شده و مجازات‌های گوناگون از شلاق تا جریمه نقدی تجربه شده است. اما در واقعیت خارجی، ناچاریم به شکل دوفاکتو، وجود این مصرف‌کنندگان را به رسمیت بشناسیم و برای حفاظت از بیماری‌های خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد، بایستی مراکزی را به آزمایش این نوع مشروبات اختصاص دهیم.

تولیدکننده و یا مصرف‌کننده، بایستی بتوانند با ‌اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیب‌ها و مجازات‌ها، مشروب خویش را آزمایش کند. یا در صورت امکان، دستگاه‌های تست‌کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند.»


عبدی در ادامه یادداشت خود، این ایده را دور برگردان فرهنگی می‌نامد و با بهره‌گیری از یک ترفند ژورنالیستی می‌نویسد: « باید قضیه را ریشه‌ای‌تر حل کرد. نگاه ما به موضوع حقوقی و جرم باید مبتنی بر نظر اجتماعی باشد و گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد. همچنان که پیش از انقلاب انجام می‌شد.»! اکنون باید از روزنامه دولتی ایران پرسید این راه‌حل! که «‌گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد.

همچنان که پیش از انقلاب انجام می‌شد.»! غیر از پیشنهاد آزادسازی شرابخواری چه مفهوم دیگری می‌تواند داشته باشد؟! مگر پیش از انقلاب شرابخواری آزاد نبود و شهرها، از جمله تهران پر از رستوران‌ها و مغازه‌های شراب‌فروشی نبود؟ بنابراین وقتی آقای عبدی پیشنهاد می‌کند که راه‌حل، بازگشت به وضعیت قبل از انقلاب است، یعنی در ایران اسلامی هم باید مانند آن دوران شرب خمر آزاد باشد! آیا غیر از این است؟! به این می‌گویند فرار به عقب!


۲- آقای عبدی باید توضیح بدهد آن فرد، به قول وی آشنا به امور فقهی! چه کسی بوده است که ایشان نظر ضد دینی او را «خیرخواهانه»! و «از منظر درون دینی»! معرفی می‌کند؟! کجای این دیدگاه، دینی و برگرفته از فقه است؟!


۳- ایشان در جای جای نوشته خود قانون را برای پیشگیری از پدیده پلشت شرابخواری ناکارآمد معرفی می‌کند! خب، در کشور ما غیر از قوانین اسلامی در نفی شرابخواری کدام قانون دیگری مورد نظر اوست؟! می‌نویسد:


«متاسفانه برخی افراد می‌کوشند که راه‌های میانبر را در جامعه طی کنند. به جای کوشش برای نفوذ در وجدان و ذهن مردم، آن را رها کرده‌اند و می‌خواهند با اتکا به قانون همه امور را درست کنند. بُرندگی ابزار قانون محدود است هنگامی که آن را برای هر هدفی استفاده کنیم، به ناچار از بُرندگی آن کاسته می شود»!


بی‌تردید «کوشش برای نفوذ در وجدان و ذهن مردم،» یعنی روشنگری و شرح مضرات شرابخواری، اقدامی نه فقط پسندیده، بلکه ضروری است ولی در کدام نظام حقوقی، برای پیشگیری از جرم، فقط به روشنگری و تبلیغ درباره خسارت‌ها و زیان‌های آن اکتفا می‌کنند و از مجازات و کیفر مجرم دست می‌کشند؟!


۴- این نکته نیز گفتنی است که آیت‌الله سید احمد خاتمی در نماز جمعه تهران با نگاهی برخاسته از شور انقلابی و دفاع از جوانان مظلوم و بی‌خبری که در معرض اینگونه ترفندهای پلشت قرار دارند، به یادداشت روزنامه ایران بدون ذکر نام ‌اشاره کرده و گفتند:


«در روزنامه‌ای که از بیت‌المال تغذیه می‌کند، می‌نویسند چون مشروبات الکلی قلابی بلای جان مردم شده پس شما بیایید مانند زمان طاغوت مشروبات الکلی را آزاد کنید و این یعنی عبور از اسلام».


روزنامه ایران به جای ابراز ندامت از جرمی که مرتکب شده و پوزش از ملت، حالت طلبکارانه‌ای به خود گرفته و ادعا کرد آیت‌الله خاتمی یادداشت عبدی را نخوانده است! و نوشت امیدواریم آیت‌الله خاتمی شجاعت کافی برای اصلاح سخنانش داشته باشد! روزنامه ارگان دولت کمترین اشاره‌ای به متن یادداشت عبدی نکرد و اصلا به روی خودش هم نیاورد که چه جرم بزرگی مرتکب شده است!


۵- درباره یادداشت مورد ‌اشاره روزنامه ایران در ترویج شرابخواری، گفتنی‌های دیگری نیز هست که به همین ‌اندازه بسنده می‌کنیم ولی سخنی با دست‌اندرکاران روزنامه ایران در میان است و آن اینکه اگر به حرکت زشت و پلشت خود پی برده و از انجام آن پشیمان شده‌اید- که امیدواریم شده باشید- کمترین و ابتدایی‌ترین انتظار آن است که از پیشگاه ملت مسلمان پوزش بخواهید، نه اینکه ژست طلبکار بگیرید و جای شاکی و متهم را عوض کنید! و خودتان را به آن راه بزنید!

ترجمه‌های‌اشتباه وزارت خارجه سهوی است یا عمدی؟!


ترجمه‌های غلط و مسئله‌دار وزارت خارجه از اسناد خارجی، پس از برجام و پالرمو به CFT نیز سرایت کرده است!


وطن امروز بااشاره به تکرار این روند می‌نویسد: سخنگوی شورای نگهبان از ایرادات ترجمه‌ای در لایحه جنجالی CFT خبر داد و نوشت: در CFT واژه لیست سیاه محل ایراد بود در حالی که در اسناد FATF چنین واژه‌ای وجود ندارد. اکنون باید سؤال شود چگونه این مصوبات تصویب شدند؟

اشاره کدخدایی به ایراد ترجمه‌ای در یک لایحه مصوب مجلس، مسئله‌ای است که طی چند سال اخیر بارها و بارها پیرامون لوایح مختلف پیشنهادی دولت که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده‌اند تکرار شده و به نظر می‌رسد تعدد این‌اشتباهات، می‌رود که به موضوعی عادی و بی‌اهمیت تبدیل شود.

کدخدایی در این راستا در حساب توئیتری خود نوشت: «‌هنگام بررسی کنوانسیون پالرمو، شورای نگهبان با ایراداتی نیز در ترجمه آن مواجه گشت و مجلس آنها را اصلاح کرد. در CFT نیز واژه لیست سیاه محل ایراد بود در حالی که در اسناد FATF چنین واژه‌ای وجود ندارد. اکنون باید سؤال شود چگونه این مصوبات تصویب شدند؟ آیا ایرادات شورا سیاسی است یا...؟»


 اهمال دولت و مجلس در نگارش دقیق لوایح یا ترجمه معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی را پیش از این در موضوعاتی چون برجام یا پالرمو نیز شاهد بوده‌ایم.


در جریان بررسی برجام در مجلس در تابستان 94 متنی که ابتدا از سوی وزارت امور خارجه تحت عنوان ترجمه برجام به مجلس داده شد، چندین‌اشتباه املایی و ترجمه‌ای داشت به گونه‌ای که مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این موضوع اعتراض کرده و 2 بار این متن را به وزارت امور خارجه پس فرستاد تا اصلاح شود و در نهایت سومین متنی که دولت فرستاد در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.


اشتباه فاحش دیگر دولت در این زمینه به ترجمه و ارسال لایحه پالرمو از لوایح مرتبط FATF به مجلس و شورای نگهبان برمی‌گردد. تیرماه گذشته شورای نگهبان لایحه پالرمو را به خاطر ایرادات املایی رد کرد.


تکرار چندباره در ارسال لوایحی با ترجمه غلط به مجلس و شورای نگهبان این سؤال را ایجاد می‌کند که چگونه با وجود مراکز کارشناسی متعدد در دولت، وزارت اقتصاد و همچنین وزارت امور خارجه، چنین‌اشتباهات مهمی به دفعات روی می‌دهد؟ و اینکه اساسا اینگونه‌اشتباهات در متون مهمی چون برجام یا پالرمو و CFT عمدی است یا سهوی؟ آیا ناآگاهی و نبود سواد کامل در مجموعه‌های مربوط دولت باعث بروزاشتباهات مهلک اینچنینی شده است؟ ضمن اینکه تصریح سال گذشته وندی شرمن بر ضعف سواد انگلیسی تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز بر این گمانه‌زنی‌ها دامن می‌زند.

«وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶- در اندیشکده وودرو ویلسون در حضور «کاترین‌اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفت: «ایران توافق کرد تمام کارهای فنی لازم را برای اطمینان دادن نسبت به اینکه تمام مسیرهای تامین مواد شکافت‌پذیر در این کشور مسدود شده و هیچ زنجیره مخفیانه‌ای هم برای تامین مواد شکافت‌پذیر در این کشور قابل شکل‌گیری نباشد به انجام برساند و 1+5 و اتحادیه اروپایی توافق کردند (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را [موقتا متوقف کنند]، lift لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی «معلق نگاه داشتن یا موقتا متوقف کردن» است اما طرف ایرانی lift را به معنی «پایان دادن و خاتمه دادن» ترجمه می‌کرد و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم!»

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا در ادامه با لحنی توهین‌آمیز گفت: یکی از کارهایی که شخص در دیپلماسی انجام می‌دهد این است که توجه کند زبان اهمیت دارد و خود این معلق نگه داشتن فقط شامل تحریم‌های هسته‌ای است، نه تحریم‌های مربوط به مقابله با تروریسم یا تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر یا تحریم‌های مربوط به‌اشاعه یا انتقال تسلیحات.

این در حالی است که محمدجواد ظریف- تیرماه ۹۴- بعد از امضای برجام در مجلس شورای اسلامی گفته بود: اصلاً تعلیق در هیچ‌جا نیامده است. در هیچ جای برجام واژه تعلیق نیامده و هرکس تعلیق ترجمه کرده‌اشتباه ترجمه کرده است. در برجام اصلاً تعلیق وجود ندارد و تاریخ اجرای لغو هم زمانی است که آژانس گزارش دهد که ایران این اقدامات کمّی را انجام داده است!»

نهاد مشورتی کنگره: آمریکا ممکن است بازنده جنگ‌های آینده باشد

یک سازمان مشورتی کنگره آمریکا در امور نظامی و استراتژیک در گزارشی نسبت به «بحران امنیت ملی» و ضعف نظامی این کشور هشدار داده و می‌گوید که ایالات متحده در جنگ‌های آینده توان مواجهه با بیش از یک کشور را ندارد و ممکن است که در رودررویی با کشور بازنده جنگ باشد.


به گزارش یورونیوز، گزارش «کمیسیون استراتژی دفاع ملی» نتیجه‌گیری می‌کند که آمریکا به دلیل کاهش برتری نظامی تاریخی خود دچار بحران امنیت ملی شده و وزارت دفاع این کشور نه به لحاظ مالی و نه از جنبه استراتژیک توان پیروزی در جنگ‌های چند جانبه را نخواهد داشت.

این کمیسیون یک آژانس مستقل مشورتی است که اعضای هیئت مدیره آن توسط کمیته سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تعیین می‌شود. در گزارش این کمیسیون آمده است: «برتری نظامی آمریکا دیگر قابل اطمینان نیست و پیامدهای آن برای منافع آمریکا و امنیت آمریکا بسیار شدید خواهد بود.»


کمیسیون استراتژی دفاع ملی می‌افزاید: «ارتش آمریکا در درگیری‌های آینده می‌تواند تلفات غیرقابل قبول و زیادی را متحمل شود و بسیاری از منابع و دارایی‌های مهم را در جنگ از دست بدهد.»


اریک ادلمن، معاون وزارت دفاع آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و گری رافهد، رئیس سابق عملیات دریایی دولت‌های بوش و اوباما دو تن از رؤسای این کمیسیون قرار است در ماه جاری میلادی در کمیته نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده شهادت دهند.


از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا با استقبال از این گزارش آن را زنگ خطری هوشیار کننده خوانده است. جانی مایکل، سخنگوی این وزارتخانه گفته است که این گزارش یک یادآوری جدی برای جلب توجه‌ها نسبت به این مشکل و همچنین دعوتی به انجام اقدامات لازم است.


کمیسیون استراتژی دفاع ملی در گزارش خود می‌گوید: «به دلیل تمرکز آمریکا در سال‌های اخیر بر مبارزه با تروریسم و عملیات‌های ضد شورش و همچنین تمرکز دشمنان ما در پیدا کردن راه‌های مختلف شکست دادن نیروهای آمریکا، ارتش این کشور برتری خود در زمینه‌های مبارزات کلیدی مانند قدرت طرح‌ریزی نظامی،‌توان موشکی و دفاع هوایی عملیات‌های سایبری و فضایی و همچنین عملیات‌های سطح آب و ضد زیردریایی و جنگ الکترونیک را از دست داده است.»


این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از مهارت‌های لازم ما برای برنامه‌ریزی جهت مواجهه نظامی با رقبای متخاصم قدرتمندی نظیر چین و روسیه دچار ضعف شده‌اند.»

ایران

کاهش صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی در امریکا


خبر اول اینکه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت امریکا صدور ویزا برای دانشجوهای ایرانی را کاهش داده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، اگرچه دانشجویان ایرانی از دستور منع ورود اتباع چند کشور به خاک امریکا که دونالد ترامپ در اوایل ریاست جمهوری‌اش صادر کرد، مستثنی هستند، اما گزارشات نشان می‌دهد که دولت این کشور صدور ویزا برای دانشجوهای ایرانی را کاهش داده است.

اطلاعات به دست آمده از مؤسسه آموزش بین‌الملل که وضعیت دانشجویان در امریکا را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که شمار ایرانی‌هایی که در امریکا تحصیل می‌کنند در دهه‌های گذشته به بالاترین تعداد، یعنی 12 هزار و 800 نفر رسیده است اما آمار ماه‌های اخیر نشان دهنده کاهش در این تعداد است.

بر اساس داده‌های وزارت امور خارجه امریکا در ماه‌های بین مارس تا اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 355 ویزا کمتر برای ایرانی‌ها صادر شده که کاهش 23 درصدی به شمار می‌آید. همچنین در مجموع صدور ویزا برای دانشجویان خارجی کاهش پنج درصدی داشته است. 

احمدی‌نژادی‌ها پشت پرده نامه جنجالی جنبش عدالتخواه دانشجویی


خبر دیگر اینکه، در روزهای اخیر انتشار نامه‌ای منسوب به جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به مقامات عالی نظام ، موجی از انتقادات به این تشکل را موجب شده است.

روزنامه جوان به نقل از رضا هادی‌زاده یکی از مسئولان سابق جامعه اسلامی مهندسان که قبل‌تر عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی بوده، نوشته که این اقدام از سوی یکی از احمدی‌نژادی‌های جنبش عدالتخواه بوده است.

رضا هادی‌زاده در اینستاگرام نوشته «از بچه‌های شورای دانشجویی عدالتخواه تهران بود و خبر داد که نامه اخیر این مجمع کودتای دبیر احمدی‌نژادی این تشکل بوده... می‌گفت این آقا بدون رأی‌گیری از اعضا و خلاف اساسنامه این نامه را زده و ما هم از رسانه‌ها فهمیدیم...» به نظر می‌رسد در روزهای آینده خبرهای بیشتری در مورد این نامه بشنویم. 

تکذیب دست داشتن ایران  در ورود مواد مخدر به عراق

دست آخر اینکه ، معاون سفیر ایران در عراق گفت: دست داشتن تهران در ورود مواد مخدر به عراق به اندازه زدن اتهامی همچون حمایت  ایران از تروریست و داعش مضحک است.

سید موسی علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در مورد پخش مواد مخدر در عراق و نقش ایران در این زمینه تصریح کرد: منبع پخش مواد مخدر در عراق و منطقه همان کشورهایی هستند که طی چند سال گذشته برای لطمه زدن به عراق و تخریب زیرساخت‌های این کشور اقدام به حمایت از تروریست‌ها و ارسال تروریست‌های انتحاری به این کشور می‌کردند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همان گونه که از دولت و مردم عراق برای مبارزه با داعش حمایت کرد، آمادگی دارد برای مبارزه با مواد مخدر نیز با این کشور کمال همکاری را کند و  انتظار می‌رود به زودی یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور امضا شود.

خراسان

 

هشدار درباره اختلاف شدید حقوق و مزایای کارمندان برخی دستگاه ها

یک دستگاه دولتی با ارسال گزارشی برای تعدادی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری اعلام کرده بر اساس بررسی های تطبیقی انجام شده، اختلاف گسترده‌ ای میان حقوق و مزایای مستمر کارمندان دستگاه‌ های دولتی با برخی نهادهای عمومی غیردولتی که با طیف وسیعی از مردم در ارتباط هستند، وجود دارد که علاوه بر کاهش سطح انگیزه و افزایش احساس تبعیض و نارضایتی، باعث ایجاد موج تقاضای نیروهای کارآمد برای ورود به دیگر دستگاه ها و احتمال بروز آسیب جدی به سلامت اداری این دستگاه ها شده است.

برنامه جدید دولت برای معرفی دستاوردهای علمی به جامعه

یک عضو کابینه با ارسال نامه ای خطاب به تعدادی از مسئولان دولتی، با اشاره به این که به رغم تلاش های صورت گرفته، متاسفانه دستاوردهای دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به جامعه به خوبی معرفی نشده ، متذکر شده است ترویج نیافتن به موقع و موثر این دستاوردها موجب تضعیف دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در اذهان عمومی و مانع تصمیم سازی کلان در کشور خواهد شد که بر این اساس، قرار است طرح ویژه ای با کمک رسانه ها طی ماه های آینده در این زمینه اجرایی شود.

آرمان

یزدی‌ها مجبور به مهاجرت می‌شوند؟

شنیده شد که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: شوری بسیار بالای یکی از دشت‌های یزد تمام درختان پسته را از بین برده است. در شمال دشت، کشاورزان با بی‌آبی مواجه هستند و تمام دشت دارد از بین می‌رود.اگر این روال ادامه یابد، حداقل خسارت برای همه مردم یزد این است که به استان‌های دیگر مهاجرت کنند.

ترافیک کرج 20 برابر شده است

شنیده شد که عضو شورای شهر کرج:پیش‌بینی می‌شود تا 20 سال آینده جمعیت کرج به دو برابر جمعیت فعلی برسد و همین امر باعث افزایش نگرانی در خصوص وضعیت ترافیکی سال‌های بعد این کلانشهر می‌شود.طی چهار دهه گذشته ترافیک کرج 20 برابر شده که این امر ناشی از افزایش تعداد خودروها به واسطه افزایش بی‌رویه جمعیت و گسترش شهر بوده است.

یارانه ۹ میلیاردی دولت تنها دو اتوبوس می‌شود

شنیده شد که رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: دولت مجموعا ۹ میلیارد تومان در راستای پرداخت هزینه توسعه ناوگان اتوبوسرانی پرداخت کرده است که این مبلغ بسیار کم است و طبیعی است باتوجه به قیمت‌های فعلی تنها می‌توان از ایران خودور دو دستگاه اتوبوس خرید! اما این در حالی است که براساس برنامه، شهر تهران می‌بایست ۹۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد، اما حدود ۵۰۰۰ دستگاه دارد.

شیوع 4/ 56 درصدی سالمندآزاری در ایران

شنیده شد که در پژوهشی که مازیار مولایی و همکاران در رابطه با میزان شیوع سوء‌رفتار با سالمندان در ایران طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ انجام داده‌اند، این نتیجه به دست می‌آید که میزان سالمندآزاری در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست.

همچنین در بین انواع آن به ترتیب سالمندآزاری عاطفی (7/30 درصد)، سالمندآزاری روانی 4/25 درصد)، غفلت از سالمندان (1/25 درصد)، سالمندآزاری مالی (7/19 درصد)، سالمندآزاری جسمی (1/13 درصد) و طردشدگی (7/11درصد) شایع‌ترین انواع سالمندآزاری در ایران هستند.

هشدار به ثبت‌نام‌کنندگان کارت سوخت

شنیده شد که رئیس پلیس فتا کیش گفت: توجه به اینکه ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت از طریق فضای مجازی و اپلیکیش خدمات دولت همراه صورت می‌پذیرد، عده‌ای سودجو با ارسال فایل آلوده به کاربران شبکه‌های اجتماعی درخواست نصب آن جهت ثبت‌نام کارت سوخت را می‌کند.

سرهنگ رضایی افزود: همشهریان عزیز، ثبت‌نام کارت سوخت را صرفاً از طریق سامانه خدمات دولت همراه یا اپلیکیشن خدمات دولت همراه انجام دهند و از نصب سایر برنامه‌های ارسالی که عموماً ماهیت بدافزاری داشته و نسبت به سرقت اطلاعات کاربران اقدام می‌کند، جداً خوداری به عمل آورند.

هشدار فرمانده ناجا به اراذل و اوباش

شنیده شد که فرمانده ناجا به اراذل و اوباش و مجرمانی که با در دست گرفتن سلاح اقدام به سرقت و ایجاد رعب و وحشت می‌کنند، هشدار داد و گفت: اگر کسی سلاح به دست بگیرد و مرتکب سرقت و تعدی به حقوق مردم شود حکم او محارب است.

سردار اشتری افزود: این افراد باید بدانند که از تیررس پلیس در امان نخواهند بود و در کشوری که هزاران شهید داده اجازه تعدی یا ایجاد مزاحمت برای مردم به هیچ وجه داده نخواهد شد و نیروی انتظامی با مجرمان قاطعانه برخورد می‌کند.

صداوسیما: پول نداریم سریال بسازیم

شنیده شد که قائم مقام معاونت سیما درباره شرایط تولید سریال‌های الف. ویژه تلویزیون اظهار کرد که در حال حاضر ظرفیت و انگیزه لازم برای ساخت سریال‌های الف. ویژه وجود دارد، اما کمبود شدید منابع مالی دست تلویزیون را بسته است.

رضا پورحسین در پاسخ به این پرسش که آیا تولید سریال‌های الف. ویژه تلویزیون متوقف شده است؟ خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند سریال الف. ویژه برای اینکه کلید زده بشود، آماده است، اما منابع مالی اجازه نمی‌دهد؛ البته در این میان تولید دو یا سه سریال همانند «سلمان فارسی» و «موسی (ع)» به‌زودی شروع خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد FATF ممنوع الخروج نیست

شنیده شد که یک منبع آگاه در وزارت اقتصاد ادعاهای روزهای اخیر نمایندگان مخالف دولت درباره میثم نصیری احمدآبادی رئیس مرکز پولشویی این وزارتخانه و از جمله ممنوع الخروجی وی را تکذیب کرد. خبری روز ۲۸ آبان ماه منتشر کرده بود.

این منبع آگاه در وزارت اقتصاد گفته است که نصیری احمدآبادی نه تاکنون درخواست اقامت کشور امریکا را داشته و نه اشتغال در سازمان ملل متحد را. نصیری احمد آبادی، خود نیز با انتشار اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده است. با این حال فارس در گفت‌وگویی با حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مخالف دولت یک بار دیگر بر ادعای خود اصرار کرده است.

تحصیل 200 هزار نفر در حوزه‌های علمیه

شنیده شد که مدیر کل حوزه‌های علمیه کشور درباره تعداد دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزوی کشور اعلام کرد: اکنون حدود 2 هزار نهاد علمی در سطوح مختلف وجود دارد علاوه بر این شاهد حضور 2 هزار حوزه در نظام حوزوی کشور نیز هستیم که بخشی از آنها مربوط به حوزه خواهران، بخشی مربوط به حوزه براداران و بخشی مربوط به تحصیل برادران اهل سنت است.

آیت‌ا... اعرافی افزود: در دانشگاه‌ها بیش از 80 هزار و در مراکز حوزوی بیش از 10 هزار عضو هیأت علمی وجود دارد همچنین حدود 4.5 میلیون دانشجو و بیش از 200 هزار حوزوی از شیعه و سنی در سطح کشور در حال تحصیل هستند که اینها همگی بخشی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

بازداشت تعدادی از اعضای عرفان حلقه

شنیده شد که دادستان عمومی و انقلاب کرج از دستگیری یکی از اعضای اصلی عرفان حلقه به همراه همسرش خبر داد. حاجی رضا شاکرمی گفت: با توجه به پیگیری دستگاه‌های امنیتی کشور در روزهای اخیر، عضو عرفان حلقه به همراه همسرش و تعدادی دیگر از اعضای این گروه در یک عملیات بازداشت شدند.

وی افزود: احتمال ارسال پرونده این فرد به تهران برای بررسی وجود دارد. دوم آذرماه امسال نیز 12 تن از اعضاء این عرفان دروغین در اصفهان دستگیر شدند. در این ارتباط سازمان اطلاعات سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) از دستگیری 2 نفر از لیدرهای اصلی جریان‌ منحرف حلقه به همراه 10 نفر از اعضاء این گروه خبر داد.

خود را جدا از دولت نمی‌دانیم

شنیده شد که محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج در پاسخ به این سوال که آیا این سازمان خود را از دولت جدا می‌داند، اظهار داشت: خیر. ما نه تنها خودمان از دولت جدا نمی‌دانیم، بلکه همواره یاور، پشتیبان و حامی تمام دولت‌ها بودیم، هستیم و خواهیم بود.

از آنجایی که منویات، اشاره‌ها و فرامین مقام معظم رهبری بر این اراده است که بسیج به دولت کمک و از او حمایت کند، بسیج اقشار و متخصصین در همه عرصه‌ها آمادگی دارد تا به دولت کمک کند. شما می‌توانید مستندات کتبی و مکاتبات ما را هم دریافت کنید، اما تا زمانی که دولت اراده نکند و نخواهد، ما بدون هماهنگی دولت وارد هیچ عرصه‌ای نخواهیم شد.

نظر شما