شناسهٔ خبر: 29597682 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرنامه

صاحب‌خبر -

 مرکز سنجش اعلام کرد؛

تمديد مهلت  ثبت‎نام تکميل ظرفيت آزمون دستياري پزشکي

در اطلاعيه جديد مرکز سنجش آموزش پزشکي اعلام شد: به دليل عدم دريافت ظرفيت‎هاي نهايي، زمان انتخاب رشته محل در آزمون دستياري پزشکي تا تاريخ 8 آذرماه 97 تمديد شده‏است.

پذيرش در اين مرحله منحصرا جهت متقاضيان سهميه بومي است.

آغاز ثبت نام مراسم ازدواج دانشجويي

ثبت‎نام بيست و دومين مراسم ازدواج دانشجويي در قالب دوره طرح ملي ازدواج دانشجويي همسفر تا بهشت آغاز شد و تا پايان دي ماه سال جاري ادامه دارد.

به گزارش دانشگاه علامه طباطبايي، طبق اعلام ستاد ازدواج دانشجويي کشور اين مراسم در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

زوج‏هاي واجد شرايط براي ثبت‏نام مي‏توانند به سايت رسمي ستاد ازدواج به نشاني http://ezdevaj.org مراجعه نمايند.

تاريخ عقد مجاز براي ثبت‏نام اوليه در اين مراسم در بازه زماني يکم فروردين 96 تا يکم دي ماه 97 اعلام شده است.

در مواردي که هر دو زوج دانشجو هستند تنها يکي از آنها به عنوان داوطلب اصلي بايد ثبت‏نام کند.

دانشجويان تا يک هفته از ثبت‏نام، مدارک لازم را براي تائيد به دفتر نهاد دانشگاه يا دفتر استاني مربوطه ارائه کنند تا ثبت‏نام قطعي شود.

ويرايش اطلاعات ثبت نام شده توسط خود داوطلب و تنها قبل از تائيد ثبت نام مقدور است.

زوج‏هاي دانشجويي که در مراسم سال گذشته ثبت‏نام کرده و موفق به تشرف نشده‌اند و يا زوجي که سال گذشته ثبت‏نام کردند اما مدارکشان‌ مورد تاييد نبود مي‌توانند با ارائه مدارک خود به دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه‌ها و انتخاب کاروان به اين سفر مشرف شوند.

وزير علوم خبرداد؛

لزوم توجه به ايده‌هاي نو و حرکت‌هاي پويا در دانشگاه‏ها

وزير علوم گفت: دانشجويان مي‌توانند ترويج‌کننده اتصال دانشگاه و صنعت شوند و تشکيل انجمن‌هاي علمي در دانشگاه‌ها يکي از اقدامات اثربخش است.منصور غلامي در جشنواره ملي حرکت در دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: حلقه اتصال ايده‌هاي نو و حرکت‌هاي شکلي پويا در دانشگاه‌هاي کشور راهي به سمت کاربردي کردن نتايج علمي در سطح کشور است. آغاز حرکت و ارتباط صنعت با دانشگاه از جرقه‌هاي فکري آغاز مي‌شود و براي رسيدن به اثرات وسيع‌تر نياز به همفکري و هم‌افزايي و مشارکت بيشتر اجتماعي است.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به ورود صنعت و بخش خصوصي در کنار اين جشنواره‌ها، اظهار کرد: حضور کساني که طالب ايده‌هاي علمي هستند هر ساله در دانشگاه پررنگ‌تر مي‌شود. از جمله اثرات اين ارتباط ثبت قراردادهاي بخش صنعت با پژوهش‌هاي دانشگاهي است.

غلامي دانشجويان حاضر در جشنواره حرکت را بخشي از جامعه علمي دانست و گفت : دانشجويان مي‌توانند ترويج کننده اتصال دانشگاه و صنعت شوند. اينکه حاصل تحصيلات دانشگاهي بتواند راهي براي رفع نيازهاي کشور شود، به شکل ويژه در چنين جشنواره‌هايي نمود پيدا مي‌کند. در واقع جشنواره ملي حرکت نماد اعتماد دانشجويان خارجي به فناوري‌هاي داخل ايران است.

موسسه پژوهش و برنامه ريزي اعلام کرد؛

آمار اعضاي هيات علمي زن به تفکيک استان‏ها

براساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ريزي وزارت علوم سال گذشته تحصيلي 91 هزار و 553 عضو هيات علمي زن با مرتبه‏هاي مختلف به تدريس اشتغال داشته‏اند.

بر اساس آماري که توسط موسسه پژوهش و برنامه‏ريزي آموزش عالي ايران منتشر شده‏است، در سال تحصيلي 1396-1395، تعداد 275 هزار و 749 نفر در موسسات آموزش عالي کشور به تدريس اشتغال داشته‏اند که از اين تعداد کادر آموزشي تمام وقت و پاره وقت موسسات آموزش عالي، 33.2 درصد زن و 66.8 درصد را مردان تشکيل مي دهند.

اين جدول شامل اعضاي هيات علمي بورسيه و نيمه وقت دانشگاه آزاد اسلامي نيز مي‎شود.

در سال تحصيلي 96-95 استان‏هاي هرمزگان 31.6 درصد، کرمان 30.8 درصد و فارس 28.7 درصد بيشترين سهم اعضاي هيات علمي تمام وقت زن را در بين استان هاي کشور داشته اند.

استان هاي کهگيلويه و بوير احمد 15.25 درصد، کردستان 15.8 درصد و قم 16.6 درصد کمترين اعضاي هيات علمي تمام وقت زن را در بين استان هاي کشور داشته اند.

توضيح معاون وزير بهداشت درباره اخذ تعهد محضري از دانشجويان

معاون حقوقي وزير بهداشت با اشاره به اينکه اخذ تعهد خدمت از دانشجويان رزيدنت صرفا براي پوشش مناطق دور افتاده و فاقد نيروي انساني متخصص در کشور است، گفت: ميزان تعهدات افراد با سهميه آزاد حداکثر يک برابر و سهميه بومي مناطق محروم سه برابر مدت تحصيل است.

دکتر ابراهيم گلمکاني، با بيان اينکه براساس ماده 1 آيين نامه اجرايي تبصره ماده 7 قانون تأمين وسايل و امکانات تحصيل جوانان ايراني که از تحصيلات رايگان استفاده مي‏کنند، مکلفند برابر مدت تحصيل رايگان خود در ايران خدمت کنند، افزود: براساس اين ماده قانوني از ظرفيت فارغ التحصيلان در جهت تامين نيروي متخصص در مناطق محروم کشور استفاده مي‌شود.

معاون حقوقي وزير بهداشت گفت: تا زماني که تعهد به خدمت فرد تمام نشود، مدرک تحصيلي او در گرو وزارت بهداشت است اما اگر دانشجويي در طول دوره تحصيل به بيماري صعب العلاج دچار و به تاييد شوراي عالي وزارت بهداشت برسد، اين فرد مي‏تواند از اجراي تعهد خدمت معاف شود.

معاون حقوقي وزير بهداشت ادامه داد: اگر دانشجويي از تحصيل انصراف دهد و عذر قابل قبولي براي آن نداشته باشد، طبق تعهد بايد هزينه مدت تحصيل را پرداخت کند.

گلمکاني در پايان به طرح خدمت پزشکان متاهل اشاره کرد و افزود: خوشبختانه وزارت بهداشت از سال 95 تمهيداتي براي زوجين در نظر گرفته است بر مبناي اينکه اگر فردي با همسر خود در يک زمان فارغ التحصيل شوند، هر دو نفر براي گذراندن طرح به يک منطقه اعزام مي‌شوند

نظر شما