شناسهٔ خبر: 29573756 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

بررسی ابعاد و ابهامات واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز (بخش سوم)/

افزایش ابهامات واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی/ «اقدامات لازم انجام نشد» آقای روحانی!

نصر: ابهامات واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی فاقد اهلیت لازم با انتشار اسناد مربوطه بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، اوایل سال جاری سهام گروه ماشین سازی تبریز و املاک ائل گولی متعلق به این گروه در سکوت مطلق خبری توسط سازمان خصوصی سازی به یک شخص حقیقی واگذار شد.

 

فروش سهام گروه ماشین سازی تبریز در سکوت مطلق خبری

میر علی اشرف عبداله پوری حسینی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی در پاسخ به نحوه واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به خبرنگار «نصر» در اردیبهشت سال جاری در خصوص جزئیات این واگذاری گفته بود: جزئیات واگذاری تا حدی که لازم است منتشر شود در سایت سازمان منتشر شده و مبلغ معامله را هم نوشته ایم و همه می توانند به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را کسب کنند!

به گزارش نصر، متن کامل خبر منتشر شده در سایت رسمی سازمان خصوصی سازی که جزئیات واگذاری گروه ماشین سازی تبریز "تا حدی که لازم است منتشر شود" در آن منتشر شده به شرح ذیل است:

 

«ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی واقعی واگذار شد

سهام شرکت ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز به همراه املاک واقع در ایل گلی تبریز به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، سهام شرکت ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز به همراه املاک واقع در منطقه ایل گلی تبریز توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد.

پس از دو سال بازیابی و همچنین انجام مذاکرات متعدد با خریداران و متقاضیان، سازمان خصوصی سازی طی روزهای کاری گذشته سهام و املاک یاد شده را به قیمت تقریبی 688 میلیارد تومان به آقای فرخ زاد از صنعتگران و کارآفرینان اهل آذربایجان شرقی واگذار نمود.»

 

بی توجهی به نامه 19 نماینده آذربایجان شرقی در مجلس

این گزارش حاکی است، فروش سهام گروه ماشین سازی تبریز با وجود حساسیت های زیادی که بارها از سوی رسانه ها، نمایندگان مجلس و فعالین صنعتی تاکید شده در سکوت کامل خبری و حتی بدون اطلاع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان انجام شد.

این در حالی است که پیش از آن بارها نمایندگان مجلس با واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی مخالفت کرده بودند و پیش از همین اقدام اخیر سازمان خصوصی سازی، نامه ای به امضای همه نمایندگان حوزه‌های انتخابیه آذربایجان شرقی در آذر 1394 خطاب به وزیر وقت اقتصاد رسیده و در آن عنوان شده است: «مدت مدیدی است موضوع واگذاری ماشین‌سازی تبریز چندین بار عرضه‌شده، لکن نتیجه‌ای در برنداشته و موجب بروز موج اجتماعی منفی و اعتراض کارکنان آن شرکت شده است.

photo_2018-11-18_12-28-28.jpg

این نمایندگان با اشاره به اینکه بارها برخی نمایندگان استان آذربایجان شرقی درخواست خروج آن شرکت از لیست واگذاری را داشتند که متأسفانه توجهی نگردیده است، تصریح کردند: این بار با حساسیتی که کل نمایندگان آن استان نسبت به موضوع فوق پیدا کرده‌اند، از حضرت‌عالی درخواست دارند حداقل برای مدت یک سال شرکت ماشین‌سازی تبریز را از لیست واگذاری خارج فرمایید.

19 نماینده آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، قیمت پایه بسیار نازل برای واگذاری، نداشتن اهلیت لازم کسانی که تا به حال متقاضی آن شرکت بوده‌اند و ریسک بالای واگذاری به دلیل حساس بودن مأموریت آن شرکت به دلیل تولید ماشین‌افزار و مولد در ایران را از دلایل درخواست خود برای توقف واگذاری عنوان کردند.

این نمایندگان در ادامه نامه خود به وزیر اقتصاد آورده‌اند: درصورتی‌که به دلیل واگذاری، همانند واگذاری‌های قبلی دچار صدمه و آسیب شود ضرر غیرقابل جبرانی به حوزه صنعت و تولید، خصوصاً در آذربایجان شرقی وارد خواهد شد و احتمال بروز بحران اجتماعی به دلیل مذکور به‌صورت جدی متصور است.

نمایندگان آذربایجان شرقی در این نامه نوشتند: بیش از نیمی از دارائی‌های آن شرکت از بهترین زمین‌های کلان‌شهر تبریز می‌باشد و شائبه طمع متقاضیان به دلیل آن زمین‌ها بسیار بالاست، بنابرین نباید صنعت مهم و مولد فعلی ماشین‌سازی تبریز فدای طمع بعضی از متقاضیان شود.

در پایان این نامه، نمایندگان خاطر‌نشان کردند: جناب آقای وزیر، موارد فوق بسیار جدی و قابل‌توجه است، خواهشمند است دستور فرمایید حداقل یک سال این واگذاری از دستور خارج شود تا بررسی‌های لازم صورت پذیرد.

 

بی توجهی به دستور رئیس جمهوری

پس از آن نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در نامه ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری به مورخ 1396/3/16 خواستار واگذار نشدن کارخانه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی شدند.

در این نامه که به امضای نمایندگان تبریز رسیده، آمده است:

photo_2018-11-18_12-28-39.jpg

«کارخانه ماشین‌سازی و کارخانه ریخته‌گری از صنایع مهم و مادر مستقر در تبریز و از نام‌های تجاری مطرح کشور می‌باشد. که به علت تصمیمات اتخاذ شده و بلاتکلیفی در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. کارگران عزیز و مردم آذربایجان نگران واگذاری نسنجیده این مجموعه ارزشمند می‌باشند که می‌تواند ضمن آسیب جدی به تولید، سرخوردگی قابل توجهی را در سطح کارگران و عموم مردم آذربایجان به وجود آورد.

با توجه به اعلام آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شستا در جلسه مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی مبنی بر موافقت با تهاتر با مطالبات تأمین اجتماعی و یادآوری آن که اقدام مذکور، منابع مناسبی را در اختیار تأمین اجتماعی قرار می‌دهد. استدعا دارد ضمن دستور اکید به وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص کأن لم یکن نمودن اقدام به عمل آمده، دستور فرمائید به عنوان مصوبه دولت با مطالبات تأمین اجتماعی از دولت، تهاتر شود.

پیشاپیش مراتب امتنان مردم آذربایجان و کارگران شریف ماشین‌سازی را اعلام می‌دارد.»

 

بی توجهی به خواست وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت

به گزارش نصر، محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت نیز در نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در مورخ 1394/9/30 به شماره 60/208603 با موضوع درخواست توقف واگذاری شرکت های ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز نوشته است: «احتراما همانگونه که مستحضر می باشید، هیات محترم واگذاری وفق مصوبه شماره 124279 مورخه 1394/7/5 نسبت به تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری شرکت های گروه ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز اتخاذ تصمیم نموده است. این موضوع در حالی است که علی رغم برگزاری چندین بار مزایده، بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در شرکت های فوق الذکر ابراز ننموده است.

photo_2018-11-18_12-28-34.jpg

photo_2018-11-18_12-28-36.jpg

با توجه به اهمیت و نقش شرکت های یاد شده در صنایع استان آذربایجان شرقی و مد نظر قرار دادن این نکته که مشکلات فعلی گریبانگیر شرکت ها، عمدتا ناشی از رکود اقتصادی موجود در کشور و ناپایداری سیاسی در بازارهای هدف صادراتی و همچنین فرسودگی شدید خطوط تولیدی می باشد، ضرورت بهسازی و اصلاح ساختار شرکت های یاد شده با هدف آماده سازی جهت واگذاری مبرهن بوده و در جهت جلوگیری از مشکلات موجود و نیز حفظ صرفه و صلاح و منافع دولت موارد زیر به عنوان پیشنهادات ارائه می گردد.

یک- خروج عنوان شرکت های یاد شده از فهرست واگذاری ها و ارائه مجوز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جهت بازسازی و نوسازی صنایع مذکور که در این خصوص مکاتبات متعدد نیز از سوی وزارتخانه صورت پذیرفته و مزید استحضار توجه جنابعالی را صرفاً به سه مکاتبه طی نامه های شماره 60/235096 مورخ 1393/11/13 و شماره 60/42174 مورخ 1394/3/9 و شماره 60/79665 مورخ 1394/4/1 معطوف می دارد.

دو- تعویق در واگذاری شرکت های مذکور به منظور استفاده از ظرفیت های بند (ب) ماده (19) و بند (8) ماده (29) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی جهت انجام اصلاحات لازم در بخش های نیروی انسانی با بازسازی و نوسازی خطوط تولید شرکت به منظور آماده سازی بنگاه جهت واگذاری

سه- درخواست نمایندگان محترم مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به پیوست تقدیم می گردد.»

 

بی توجهی به خواست رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

پس از آن سید رضا نوروززاده، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نامه به شماره 94/25416 و مورخ 94/11/11 خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار خروج نام گروه ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری های دولت شده و می نویسد:

http://nasrnews.ir/Portals/0/2018/11/photo_2018-11-18_12-28-31.jpg

همانطور که مستحضرید وضعیت بلاتکلیف شرکت های این سازمان که در لیست واگذاری قرار دارند، موجب توقف هر گونه فعالیت منجر به بهبود وضعیت عملکردی شرکت ها اعم از نوسازی، بازسازی، اصلاح ساختار و... شده است. در همین راستا و به منظور جلوگیری از خسارت بیشتر به این سرمایه های ملی و خروج از وضعیت بلاتکلیف فعلی، متن پیش نویس پیوست جهت ارائه به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی خدمتتان ایفاد می گردد.

 

«اقدامات لازم انجام نشد»!

به دنبال کش و قوس های طولانی برای تعیین تکلیف گروه ماشین سازی تبریز، حسن روحانی، رئیس جمهور دستور واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر کرد و رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در نامه ای به مورخ 1396/3/30 و شماره 30449 خطاب به وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت:

نامه شماره د/12/19874 مورخ 1396/3/16 نمایندگان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر با موضوع درخواست واگذاری کارخانه های ماشین سازی تبریز و ریخته گری ماشین سازی تبریز به آن وزارتخانه (شستا) با تهاتر مطالبات تامین اجتماعی» که تصویر آن در پیوست ارسال می شود، به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند: «اقدامات لازم انجام شود».

266066_711.jpg

 

واگذاری عجولانه و محرمانه!

به دنبال پیگیری های انجام یافته، احمد شمس، معاون هماهنگی پیگیری های ویژه خدمات مدیریت ریاست جمهوری در نامه ای خطاب به وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی به شماره 18207 و مورخ 1397/02/22 خواستار بررسی و اقدام لازم در خصوص درخواست خروج گروه ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری شده است.

http://nasrnews.ir/Portals/0/2018/11/photo_2018-11-18_12-28-42.jpg

اما سازمان خصوصی سازی بدون توجه به دستور صریح رئیس جمهور و خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در اردیبهشت ماه سال جاری در سکوت کامل خبری اقدام به واگذاری سهام و تحویل گروه ماشین سازی تبریز به فردی به نام "قربانعلی فرخ زاد" کرد.

خریدار سهام گروه ماشین سازی تبریز که به اذعان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و فعالان صنعتی فاقد اهلیت لازم برای مدیریت این مجموعه عظیم مادر صنعتی است، از مرداد ماه گذشته به علت اتهامات سنگین اقتصادی در بازداشت به سر می برد.

ادامه دارد...

* گزارش از محمد سهرابی

انتهای پیام/

نظر شما