شناسهٔ خبر: 29564449 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

خبرنگار بی‌بی‌سی در بازار تهران/ نظر مردم درباره تحریم‌های آمریکا چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: خبرنگار سرویس جهانی شبکه «بی‌بی‌سی» با حضور در بازار تهران نظر مردم ایران را درباره تحریم‌های آمریکا جویا شد.

صاحب‌خبر -

خبرنگار ارشد سرویس جهانی شبکه «بی‌بی‌سی» با سفر به ایران و حضور در بازار تهران، نظر مردم را درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران جویا شد اما آنچه در این سفر با آن مواجه شد، تاکید مردم ایران بر ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا بود.

در این گزارش ویدئویی، یک مرد میانسال به «جیمز لاندیل» می‌گوید: «ما بیش از ۳۵ سال است که مورد تحریم قرار گرفته‌ایم». فرد دیگری نیز به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید این تحریم‌ها جدید نیست و چیزی نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

در بخش دیگری از این گزارش، یک شهروند ایرانی دیگر به خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید: «اگر به اقتصاد ایران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ما در حال حاضر همه چیز تولید می‌کنیم و محصولات زیادی را هم صادر می‌کنیم. ما خودمان نیازهایمان را برآورده می‌کنیم.»

جیمز لاندیل در گزارش خود تجارت را در بازار تهران سرپا و سرزنده توصیف می‌کند و می‌گوید اینجا به نظر می‌رسد که تجارت در حال رونق گرفتن است و متوجه نمی‌شوید که این بخش از جهان تحت «شدیدترین تحریم‌های آمریکا» قرار دارد.

خبرنگار بی‌بی‌سی همچنین در این گزارش درباره گفت‌وگوهای خود با مردم ایران می‌گوید: «اگر شما اینجا از مردم سوال کنید که چقدر (درباره تحریم‌های آمریکا) نگران هستید، آنها به نشانه ناچیز بودن تحریم‌ها شانه‌های خود را تکان می‌دهند و می‌گویند که ما قبلا هم از تحریم‌ها نجات یافتیم و احتمالا باز هم نجات خواهیم یافت.»

جیمز لاندیل در پایان گزارش خود می‌گوید: «در اینجا (ایران) مردم آنقدرها هم نگران نیستند؛ آنها قدری دلواپس هستند اما به آن صورت (از تحریم‌های آمریکا) نگران نیستند.»

«نیک پاتون والش» خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز مردادماه گذشته در پی بازگشت دور اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان، در گزارشی میدانی از وضعیت زندگی مردم ایران اعلام کرد «هرچند مشکلات اقتصادی طی 8 ماه گذشته باعث برخی اعتراضات پراکنده در ایران شده، اما افرادی که ما از طریق مترجم خود با آنها مصاحبه کردیم، چنین نظری نداشتند. در واقع، بسیاری از ایرانی‌هایی که با آنها صحبت کردیم، گفتند که ترامپ را مقصر وضعیت موجود کشور می‌دانند.»

خبرنگار سی‌ان‌ان در این گزارش گفت: از نبی‌الله سرداشتانی (صاحب یک کارگاه مکانیکی بزرگ در تهران) پرسیدیم آیا تحریم‌های آمریکا و کسادی بازار باعث می‌شود ایرانی‌هایی مثل او احساس کنند که باید علیه دولت قیام کنند؟ و او خیلی محکم پاسخ داد: «خیر، چون مردم ایران هرچه گرسنه‌تر شوند، از ترامپ متنفرتر می‌شوند.»

۲۴۱۲۴۱

نظر شما