شناسهٔ خبر: 29562709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی :

جهادگران پزشکی خراسان شمالی به ۱۱ هزار و ۶۵۲ نفر خدمات رسانی کردند

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی از ارائه خدمات تیم سلامت استان به 11 هزار و 665 نفر در سال جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، عیسی برجی، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گسترش و تفکردینی، ایثار و معنویت در جامعه پزشکی، ارتقا اخلاق، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم استان، کشور و برون مرزی، مشارکت فعال در ارتقا سلامت جامعه در بحران ها و ارائه خدمات امدادی به محرومین،را از جمله رسالت ها و اهداف بسیج جامعه پزشکی خواند.

وی ادامه داد: طرح شهید رهنمون از سال 97 ابلاغ شده که بر اساس این طرح در سال جاری 15 تیم تشکیل شده  و در 15 نقطه هدف که عمدتا مناطق محروم، آسیب زا با دسترسی کمتر به خدمات بهداشتی درمانی فعالیت می کنند.

برجی اظهار کرد: این 15 تیم پزشکی به جمعیتی بین سه تا پنج هزار نفر خدمات پزشکی ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: این تیم ها متشکل از پزشک، روانشناس، ماما، کارشناس بهداشت، دارویار و پرستار هستند که براساس نتایج اعلام شده از سوی این تیم ها در مناطق هدف، متخصص ها به مناطق اعزام می شوند.

وی تعداد خدمات ارائه شده در شش ماهه نخست  سال جاری را 11 هزار و 652 نفر خدمت اعلام کرد و گفت: در این مدت 94 اعزام با حضور 150 نفر از اعضای جامعه پزشکی انجام شد.

برجی با اشاره به اینکه بعد از حضور تیم های آموزشی و بهداشتی در مناطق، تیم های تخصصی به منطقه اعزام می شوند، گفت: تیم های تک تخصصی شامل اعزام یک متخصص همراه با تیم های عمومی و تیم های چند تخصصی که به صورت ویژه و به طور متوسط متشکل از 5 تا 10 متخصص همراه تیم اعزام هستند.

این مقام مسئول گفت: تاکنون در اعزام تیم های تخصصی 500 نفر خدمت ارائه شده که 58 بیمار نیازمند به خدمات پاراکلینیکی و جراحی به بیمارستان ها ارجاع داده شده اند.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه اعزام تیمها کاملا رایگان است، هزینه برآورد شده برای اعزام این تعداد تیم، 350 میلیون تومان برآورد شده، که فقط 45 میلیون تومان برای ایاب و ذهاب و خرید دارو هزینه شده است.

برجی یکی دیگر از مسئولیت های جامعه پزشکی را برپایی ایستگاه سلامت ثابت وسیار اعلام کرد و ادامه داد: سه ایستگاه به صورت ثابت در محل مصلی های نماز جمعه بجنورد، اسفراین و شیروان به صورت هفتگی به شرکت کنندگان نمازارائه خدمات پزشکی دارند.

وی ایستگاه های سیار را مختص مناسبت ها خواند و گفت: شش ایستگاه در شب قدر، دو ایستگاه درهفته دفاع مقدس ، 24 ایستگاه در ایام و شبهای محرم با حضور فعال بسیجیان خانم جامعه پزشکی، دو ایستگاه در روز 13 آبان با همکاری بهداری ناجا، بهداری ارتش، کمیته امداد و سپاه، یک ایستگاه سلامت در بازسازی عملیات والفجر آشخانه به هم استانی ها خدمات رسانی کردند.

برجی اضافه کرد: هم چنین سه ایستگاه سلامت برای ارائه خدمت به زائران امام رضا (ع) در حصار و گرمخان بجنورد، فاروج و شیروان فعال بودند که در مجموعه به سه هزار و 500 نفر از زائرین خدمت رسانی کردند.

وی با اشاره به حضور در ایستگاه های برون مرزی گفت: 15 نفر از خراسان شمالی در دو ایستگاه مرزی در مهران و کربلا به یک هزار و 400 نفر از زائرین ارائه خدمات و توزیع دارو به ارزش ریالی 30 میلیون تومان داشتند.

برجی بیان کرد: به طور مجموع 56 ایستگاه در مرکز استان و 160 ایستگاه در شهرستانها برگزار شد که به 10 هزار و 200 نفر در مرکز استان ارائه خدمات انجام شد.

 

این مقام مسئول هم چنین فعالیت چهار تیم جهادی را از دیگر فعالیت های این مجموعه برشمرد و گفت: دیدار با خانواده های شهدا، برگزاری یادواره شهدا، برگزاری کارگاه عفاف و حجاب، کارگاه ترویج فرهنگ زندگی اسلامی ایرانی ، برگزاری جلسات هم اندیشی و هیئت اندیشه ورز با ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان از دیگر برنامه های بسیج جامعه پزشکی است.

وی کارگاه پدافند غیر عامل برای کارکنان جامعه پزشکی، پیگیری طب سنتی تخصصی برای پزشکان و طب سنتی عمومی برای فارغ التحصیلان رشته بهداشت و درمان ،اعزام تیم های بهداشتی و درمانی در هفته بسیج، اعزام تیم تخصصی دندان پزشکی به اسفراین را از برنامه های در دست اقدام خواند.

برجی به استقبال بالای مردم از حضور تیم های سلامت در مناطق هدف اشاره کرد و گفت: باتوجه به اولویت های جدید و تغییر رویکرد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در جهت کاهش توزیع دارو به مردم در این مناطق ممکن است نارضایتی هایی پیش بیاید.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس های آموزشی رعایت مسائل بهداشتی از دریافت دارو مهم است، افزود: متاسفانه مردم این حقیقت را به سختی می پذیرند .

 برجی تاکید کرد: در رویکرد جدید سعی بر این است که فرد محروم شناسایی شده و مورد مشاوره قرار گیرد تا علاوه بر رفع مسائل پزشکی، بحث اشتغال و آسیب های اجتماعی اش مورد نظر باشد.

وی یکی از مشکلات بسیج جامعه پزشکی را محدودیت های سیستم ارجاع بیمار به بیمارستان ها ومراکز درمانی خواند و گفت: باتوجه به اینکه محدوده ی خاص به یک پزشک خانواده واگذار شده است، پزشکان تیم های اعزامی نمی توانند بیماران را به متخصصان ارجاع دهند.

وی افزود: باتوجه به افزایش قیمت دارو و عدم سیستم ارجاع، نسخه هایی که توسط پزشکان تیم به بیمار داده می شود در داروخانه های سطح شهرها مورد تخفیف واقع نمی شود و به صورت آزاد محاسبه می شود.

برجی گفت: در شش ماهه نخست سال 97 ، 58 بیمار به بیمارستانها ارجاع داده شده اند اما باتوجه به قابل قبول نبودن دفترچه های سلامت، خواستار پرداخت هزینه از سمت ما می شوند.

وی اضافه کرد: تعدادی از این بیمارن به درمانگاه سپاه و تعدادی به موسسه خیریه امدادگران عاشورا و خراسان رضوی معرفی شدند اما 30 نفر بلاتکلیف ماندند.

برجی گفت: به منظور رفع این مشکل در هیئت اندیشه ورز طرح بررسی سیتم ارجاع مطرح و از سوی ریاست دانشگاه پذیرفته شد اما هیچ گونه اقدام عملی دیده نشد.

وی بیان کرد: متاسفانه مردم و دانشگاه علوم پزشکی بر این باورند که چون سپاه متولی بسیج جامعه پزشکی است باید تمام هزینه ها را پرداخت کند.

 مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی گفت:  جامعه پزشکی خراسان شمالی شامل پزشکان متخصص، عمومی، پرستار وپیراپزشکی در  خراسان شمالی 5200  نفر است که از این تعداد 2150 نفر شامل 1120 خانم و 1030 آقا عضو بسیج جامعه پزشکی هستند.

برجی بیان کرد: باتوجه به استقبال خانم ها برای عضویت در بسیج جامعه پزشکی در سازمان مسئول واحد خواهران به صورت مستقل ایجاد شده است.

این مقام مسئول هم چنین اعزام تیم های سلامت به هفت منطقه آلود به اعتیاد در استان را از دیگر فعالیت های این مجموعه اعلام کرد.

 

گفتگو : آرزو رحمانی

انتهای پیام/

نظر شما