شناسهٔ خبر: 29562418 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

اویل‌پرایس بررسی کرد:

کاهش چندصدهزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در ماه نوامبر

مدیر اجرایی یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای به رویترز گفته است که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر روزانه چند صدهزار بشکه کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

بر اساس برآوردهای کارشناسان بازار نفت، به دنبال عدم اطمینان از چگونگی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اعطای معافیت‌ها، صادرات نفت ایران در ماه نوامبر حدود چندصدهزار بشکه در روز کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، مدیر اجرایی یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها به نام Petro-Logistics روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای به رویترز گفته است که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر در مقایسه با ماه اکتبر روزانه چندصدهزار بشکه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش این کمپانی و همچنین نظرات بسیاری از تحلیل‌گران، از آنجا که در اوایل ماه نوامبر مشتریان نفتی ایران وضعیت خود در رابطه با معافیت‌ها را نمی‌دانستند و جایگزین‌های دیگری برای تامین منابع نفتی خود یافته بودند، صادرات نفت ایران در اوایل ماه جاری بسیار پایین بوده است.

مدیراجرایی این کمپانی به رویترز گفته است: در هفته اول ماه نوامبر، حجم فروش نفت ایران کاهش قابل توجهی داشته که مهم‌ترین دلیل آن عدم تمایل خریداران به دلیل وضعیت نامشخص آنها در رابطه با معافیت‌های آمریکا بوده است.

با این حال، یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها در چهارم نوامبر، مقامات واشینگتن اعلام کردند که هشت کشور از جمله بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران یعنی هند و چین به مدت ۱۸۰ روز -تا می ۲۰۱۹- و به میزان محدودی اجازه دارند تا از ایران نفت خریداری کنند.

بر اساس گزارشی که از سوی رویترز منتشر شده، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر حدود ۱٫۵ تا ۱٫۸۵ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است. گزارش کمپانی Petro-Logistics نیز برآورد کرده که صادرات نفت ایران در ماه نوامبر روزانه چندصدهزار بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که در ماه آپریل ایران به طور متوسط ۲٫۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

در عین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران در هفته‌های اخیر با خاموش کردن رادار نفتکش‌ها به فروش نفت ادامه داده است و این مساله ردیابی نفتکش‌های ایرانی را به طور قابل توجهی دشوار کرده است. مدیر اجرایی این کمپانی همچنین در بخش دیگری از مصاحبه خود اعلام کرده که بخش عمده‌ای از تجارت نفت ایران به صورت پنهانی انجام می‌شود و اندازه‌گیری دقیق صادرات این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی همچنین اظهار کرده است که حجم تجارت ایران در هفته سوم نوامبر در مقایسه با اوایل این ماه افزایش یافته است.

در عین حال لفاظی‌ها میان مقامات ایرانی و آمریکایی ادامه دارد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در حال فروش نفت است؛ چه با معافیت و چه بدون معافیت‌های آمریکا این روند را ادامه خواهد داد.


نظر شما