شناسهٔ خبر: 29542008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

جنگ گروه‌های مسلح با یکدیگر در شمال ادلب با مشارکت ترکیه

جنگ گروههای مسلح برای حذف یکدیگر در ریف های استان حلب در شمال سوریه با مشارکت مستقیم ترکیه بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

پایگاه خبری العهد در گزارشی در این باره نوشت: هم اکنون درگیری های خونینی بین شبه نظامیان موسوم به ارتش ملی سوریه که از حمایت نظامی مستقیم و گسترده ترکیه برخوردار هستند، با سایر گروههای مسلح موسوم به "کمپین امنیتی مبارزه با فساد" در جریان است.

ارتش ترکیه چندین گروه را به سرقت و چپاول در شهر عفرین متهم می کند که خود آنجا را به شدت گلوله باران کرده است. به همین بهانه، ارتش ترکیه با کمک گروه مسلح موسوم به ارتش ملی حمله خونینی را علیه گروه‌هایی به راه انداخت که پیشتر به طور مستقیم دنباله روی گروه موسوم به ارتش ملی بودند.

حال این سوال مطرح است که آیا واقعا سرقت و چپاولگری علل این حمله خونین بود یا آنکارا اهداف دیگری را در از بین بردن گروه‌های مسلح یاد شده دنبال می کند؟

براساس اطلاعات به دست آمده، کمپین امنیتی مبارزه با فساد و سرقت که ترکیه آن را بهانه خود قرار داده است، مناطق دیگری به غیر از عفرین را نیز در برخواهد گرفت. شهرک الراعی در ریف شمالی استان حلب هدف بعدی است و قرار است که امروز بعد از گذشت پنج روز خونین در عفرین، آغاز شود. این اقدام همزمان با نزدیک شدن روابط آمریکا و ترکیه در پرونده کردها و افزایش اظهارات ترکیه مبنی بر حمله به نیروهای کرد سوری موسوم به (قسد) در شرق فرات شده است.

یک منبع سوری آگاه از شرایط و اوضاع در ریف های استان حلب به سایت العهد گفت: آنکارا در تلاش برای حذف فیزکی گروه‌های است که با سیاست های ترکیه در شمال سوریه مخالفت می کنند. گروه مسلح موسوم به "احرار الشرقیه" از جمله این گروه‌ها بود که ارتش ترکیه اکثر عناصر این گروه را کشت و باقیمانده آنها نیز تسلیم شدند. گروه احرار الشرقیه با نبرد تل ابیض که ترکیه قصد به راه انداختن آن علیه نیروهای کرد سوری موسوم به قسد را دارد، مخالفت کرده بود.

وی افزود: اظهارات عناصر گروه موسوم به ارتش ملی تایید می کند که جنگ برای حذف فیزکی گروهها همه مناطق شمالی حلب را شامل خواهد شد و مسئولان آن مبارزه با فساد در جرابلس و اعزاز و الباب را بهانه کرده اند.

این منبع گفت: دیروز، ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به خودش در این کمپین مقررات منع آمد و شد را در شهرک الراعی و دو شهر الباب و جرابلس برقرار کردند.

وی افزود: ترکیه در وهله اول می خواهد گروه‌های مسلح مخالف خودش را حذف کند و در وهله دوم گروه‌های مسلح در شمال سوریه را تحت یک گروه جدید متحد و موافق با نظر خودش سازماندهی کرده و این گروه را به عنوان یک تشکیلات مسلح میانه رو و نه تروریستی معرفی کند تا از این طریق جلوی هرگونه عملیات نظامی آینده ارتش سوریه در ریف های استان حلب را بگیرد.

نظر شما