شناسهٔ خبر: 29532231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نظام آموزش و فنی و حرفه ای جزیره است

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا کیانی روز پنجشنبه در کنفرانس ملی رویکردهای نوین آموزش و پژوهش در محمودآباد افزود: در حال حاضر سه زیر نظام غیر مرتبط و جزیره ای

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا کیانی روز پنجشنبه در کنفرانس ملی رویکردهای نوین آموزش و پژوهش در محمودآباد افزود: در حال حاضر سه زیر نظام غیر مرتبط و جزیره ای در آموزش فنی و حرفه ای کشور شامل زیرنظام مهارت بنیان ، دانش بنیان و رسم استاد - شاگردی داریم که هر یک مرام و سیاست ها و برنامه های خود را اجرا می کنند.
وی گفت: برای استقرار توسعه ای پایدار در زمینه فنی و حرفه ای ، اشتغال ، افزایش مهارت افزایی نیازمند است که این سه زیر نظام به صورت یکپارچه باهم حرکت کنند.
معاون دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: در این مسیر آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای باید در یک پیوستگی محتوایی و ساختاری با یکدیگر حرکت کنند، تا جوانی که در این مسیر قرار می گیرد تا در راهی منطقی و پلکانی به مهارت مورد نظر دست یابد و دچار سردرگمی نشود.
کیانی با اشاره به این که در حال حاضر این یکپارچگی وجود ندارد، ادامه داد: امروز توجه به ایجاد نظام یکپارچه مهارت های فنی و حرفه ای در حد اسناد دیده شده اما هنوز عملیاتی نشده و روی کاغذ مانده است.
وی گفت: باز تعریف ماموریت و کارکردهای نوین تربیت حرفه ای در عصر جهانی شدن، دانش محوری و اقتصاد عملیاتی است و اگر قرار است رویکردهای نوینی داشته باشیم باید به سمت اقتصاد نرم افزار بنیاد و اقتصاد دیجیتالی برویم و از دنبال کردن اشتغال در حوزه سخت افزاری و یدی رها شویم.
مشاور دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: امروز بیش از 100 سرفصل درسی در آموزش فنی و حرفه ای باید زیر و رو و متحول شود و معنایی ندارد مبانی که چند دهه پیش نوشته شده امروز با توجه به حجم پیشرفت دنیا، تدریس و آموزش داده شود.
کیانی با اشاره به اینکه حدود 70 درصد از اشتغال های آینده امروز وجود خارجی ندارد، گفت: اگر می خواهیم برنامه درسی و آموزشی اصولی داشته باشیم حتما باید از فضای دانش بنیان ، ریاضی محوری و نظر محوری صرف خارج شویم و متاسفانه هنوز همان فضا بر نظام آموزشی ما حاکم است.
وی همچنین به ساختار مدیریتی آموزش کشور اشاره کرد و افزود: نظام استاد شاگردی محوری، مهارت محوری و دانش بنیان در عین استقلال باید در یک هماهنگی زنجیره وار با یکدیگر باشند تا تا بشود در عمل اتفاق بیفتد.
کیانی تاکید کرد: امروز کارآمدی جدی ترین چالش نظام آموزشی کشور هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی و هم در سایر بخش های آموزشی کشور است.
مشاور رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: اگر قرار است امر کارآمدی نتیجه، هدف و حاصل تمامی برنامه های آموزشی ما باشد باید نظام سنجش و صلاحیت در تمامی حوزه های اجتماعی و اقتصادی حاکم شود.
وی استقرار نظام شایستگی را نخستین اولویت در کارآمدی نظام آموزشی دانست و گفت: این موضوع در کشور حداقل بر روی اسناد و کاغذ دیده شده است اما در صحنه عمل نشان از آن نیست.
گفتنی است در حال حاضر 150 هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند.
سومین دوره از کنفرانس ملی رویکردهای نوین آموزش و پژوهش از امروز به مدت 2 روز در محمودآباد برگزار می شود و علاوه بر ارائه مقالات برتر، کارگاههای آموزشی توانمندسازی معلمان در نظام جدید آموزشی برگزار می شود.
همچنین بیش از 800 مقاله به این کنفرانس ارسال شد که حدود 65 مقاله پذیرش شد که نسبت به سال گذشته رشد سه برابری دارد.
همایش رویکرد های نوین در آموزش و پژوهش که در سال 94 پایه گذاری شد با یک سال وقفه هر ساله در مازندران به عنوان دبیرخانه دائمی همایش برگزار می شود.
اگر چه دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در کشور از سال 1390 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز کرد، ولی دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای به عنوان واحدهای زیر مجموعه این دانشگاه سابقه بیش از 40 ساله دارند و از اولین مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای (هنرستان های فنی، کشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشتند.
هم اکنون دانشگاه فنی و حرفه ای در قالب 173 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای در استان های مختلف کشور پراکنده اند که از این تعداد 118 مرکز متعلق به پسران و 52 مرکز مربوط به دختران است و در واقع دانشکده های فنی و حرفه ای به صورت تفکیک جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می کند.
عمده فعالیت آموزشی این دانشگاه در حال حاضر در سطح کاردانی است و هدف، تربیت کاردان (تکنسین) است. البته در تعدادی از مراکز این دانشگاه، دوره‌های کارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعالند به نحوی که سطح کاردانی پیوسته با 104 رشته و کارشناسی ناپیوسته با 51 رشته، کارشناسی پیوسته 6 رشته و در قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می کنند.
مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور معتبر است. طول دوره تحصیل در هر یک از مقاطع (کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته) 2 سال است و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.
9919/1654
انتهای پیام

نظر شما