شناسهٔ خبر: 29532223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

شناسایی ژن های مسئول ترمیم قلب با استفاده از ماهی

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: محققان انگلیسی با مقایسه یک گونه از ماهی های تترا با قابلیت ترمیم و بازسازی قلب، با گونه ساکن رودخانه و همچنین ماهی های دیگر توانستند ژن های مسئول ترمیم قلب را شناسایی کنند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، زمانی که شخصی دچار حمله قلبی می شود، عضلات و بافت های آسیب دیده با بافت هایی جایگزین می شوند که قابلیت ضربان ندارند. این نوع ترمیم بافت قلب موجب ضعف دائمی بافت های ترمیم شده و بروز مشکلات بیشتر می شود.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،گونه ای از ماهی های تترا موسوم به Astyanax Mexicanus که با عنوان ماهی کور نیز شناخته می شوند، قادرند بافت آسیب دیده قلب خود را با بافت دارای قابلیت ضربان ترمیم کنند. محققان با مطالعه ماهی های کور ساکن غارها دریافتند این نوع ماهی های کور توانایی جایگزینی بافت قلب خود را با بافت دارای ضربان ندارند؛ در حالی که ماهی های کور ساکن رودخانه ها این توانایی را دارند.


محققان با مقایسه فعالیت ژنتیکی این دو نوع ماهی کور دریافتند دونوع ژن LRRC10 و caveolin در ماهی های رودخانه ای بسیار فعال تر هستند.
بر اساس مطالعات قبلی ژن lrrc10 در بدن انسان با یک عارضه قلبی موسوم به بیماری ماهیچه قلب گشاد شده مرتبط است. همچنین این ژن بر نحوه واکنش سلول های قلب به هر ضربان موثر است.


در مرحله بعد محققان به سراغ ماهی زبرا رفتند. این ماهی نیز مانند ماهی کور رودخانه ای قادر به ترمیم قلب خود با بافت دارای ضربان است. با غیرفعال کردن ژن lrrc10 در بدن ماهی زبرا، این آبزی قابلیت ترمیم قلب خود را از دست داد.


محققان امیدوارند با بهره گیری از نتایج این تحقیقات بتواند یک راهکار ژنتیکی برای درمان عوارض حاصل از حمله قلبی بیابند.
حمله قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.


برچسب‌ها:

نظر شما