شناسهٔ خبر: 29531708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد گاردین درباره پشت پرده قتل خاشقچی تعلیق شد

لندن – ایرنا – میزگرد نشریه گاردین درباره پشت پرده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شد، بدون ارائه دلیل تعلیق شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، این میزگرد قرار بود چهارشنبه آینده برابر با هفتم آذر با حضور «سعید کمالی دهقان» روزنامه‌نگار این نشریه که در گزارش‌های متعددی از پشت پرده فعالیت‌های رسانه ای رژیم سعودی در انگلیس، به‌ویژه رابطه مالی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال و ولیعهد سعودی خبر داده بود، برگزار شود.
گاردین با ارسال ایمیلی به شرکت‌کنندگان این میزگرد اعلام کرده است: 'باکمال تاسف این برنامه به تعویق افتاده است. اما با توجه به درخواست‌های بالا برای شرکت در این نشست، امیدواریم بتوانیم میزگرد دیگری در رابطه با این موضوع را در سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. '
پس از پیگیری‌های به عمل‌آمده از سوی دفتر ایرنا در لندن، مسئولین گاردین پاسخ روشنی را درباره علت لغو این برنامه ارائه نداده اند. این میزگرد در حالی لغو می‌شود که از هفته گذشته تارنمای گاردین اعلام کرده بود به دلیل تعداد بالای تقاضاها برای شرکت در این میزگرد، فروش بلیط متوقف‌شده و متقاضیان جدید بایستی در لیست انتظار قرار گیرند.
اینک عدم ارائه پاسخ روشن گاردین، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال فشار رژیم سعودی برای لغو این رویداد مهم و جلوگیری از افشای پشت پرده قتل خاشقچی را افزایش می‌دهد.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت.
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام‌های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرارداد ولی مقام‌های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر ازجمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیرشده‌اند.
همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
خبرنگار گاردین که پیشتر افشاگری‌های خود درباره پشت پرده فعالیت‌های رسانه ای رژیم سعودی در انگلیس را به یک منبع آگاه نسبت داده بود، چندی پیش در توییتر اعلام کرد که منبع او خاشقچی بوده و او درست در روز انتشار گزارش وی به قتل رسیده است. کمالی دهقان چند ساعت بعد توییت های خود در این باره را حذف و اعلام کرد کسی با او تماس نگیرد.
سه روز بعد او با انتشار تصویری از یک سنگ قبر که نام او روی آن حکاکی شده بود تائید کرد که یازدهم اکتبر یعنی 9 روز پس از قتل خاشقچی، به مرگ تهدید شده بود.
با توجه به فشار افکار عمومی در انگلیس درباره روشن شدن ابعاد قتل خاشقچی، انتظار می‌رفت که او در میزگرد هفته آینده درباره نقش این روزنامه‌نگار سعودی در افشاگری‌های خود توضیح دهد.
با این حال اینک به نظر می‌رسد که سفر هفته گذشته جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس به ریاض و رایزنی او با سران سعودی درباره پرونده خاشقچی، بی‌ارتباط با تعلیق این رویداد مهم نباشد.
اروپام ** هـ ن **1485

نظر شما