شناسهٔ خبر: 29528057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

محمدرضا باهنر:

تغييرات در دولت درحد تحول نبود

طی یک سال گذشته خبرها حاکی از اختلافات بسیار زیاد میان آقای روحانی و آقای جهانگیری بوده است. این اختلافات تا آنجا رسید که آقای جهانگیری به صراحت اعلام کرد هیچ اختیاری در دولت ندارد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه معاون اول می‌تواند جلسات دولت را اداره کند و رئیس‌جمهور بیشتر به سیاست‌های کلان بپردازد، مطرح کرد: «الان عملا از این پست استفاده نمی‌شود. احساس می‌شود از این پست در حد شأنش استفاده نمی‌شود. معاون اول پست مهمی است و حتی اگر مشکلاتی با هم دارند و نمی‌توانند با هم کار کنند خوب است که رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد و معاون اولی را منصوب کند که بتواند با او کار کند و بخش‌های زیادی از کار را به او بسپارد».

صاحب‌خبر -
 طی یک سال گذشته خبرها حاکی از اختلافات بسیار زیاد میان آقای روحانی و آقای جهانگیری بوده است. این اختلافات تا آنجا رسید که آقای جهانگیری به صراحت اعلام کرد هیچ اختیاری در دولت ندارد. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه معاون اول می‌تواند جلسات دولت را اداره کند و رئیس‌جمهور بیشتر به سیاست‌های کلان بپردازد، مطرح کرد: «الان عملا از این پست استفاده نمی‌شود. احساس می‌شود از این پست در حد شأنش استفاده نمی‌شود. معاون اول پست مهمی است و حتی اگر مشکلاتی با هم دارند و نمی‌توانند با هم کار کنند خوب است که رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد و معاون اولی را منصوب کند که بتواند با او کار کند و بخش‌های زیادی از کار را به او بسپارد».
 
دولت سرلشگر ندارد
 
به گزارش روز نو : محمدرضا باهنر درباره تغییرات اخیر در تیم اقتصاد دولت اظهار کرد: به اعتقاد من در دولت یازدهم و دوازدهم افراد مجرب و مدبر زیاد هستند. دو یا سه اشکال در دولت وجود داشت که برخی از آنها در حال رفع شدن است و بعضی هنوز ادامه دارد. ایراد اول همان است که بارها با به‌کار بردن اصطلاحی به آن اشاره کرده‌ام که دولت روحانی 10 سرتیپ دارد ولی یک سرلشگر ندارد. آدم‌هایی هستند که سابقه دارند و اقتصاد را می‌فهمند و برخی شاید 15 تا 20 سال وزیر بوده‌اند و مدیریت‌های کلان را کاملا متوجه هستند، اما کسی که اینها را خوب جمع کند، وجود ندارد و تمام کار روی دوش خود آقای رئیس‌جمهور افتاده است.
 
شأن جهانگیری
 
محمدرضا باهنر با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب با اصلاح قانون اساسی نخست‌وزیر حذف و رئیس‌جمهور رئیس قوه مجریه شد، تصریح کرد: تمام اختیارات قوه مجریه را گرفت. با این حال در قانون اساسی یک معاون اول پیش‌بینی شد که می‌تواند عملا همان نقش نخست‌وزیر را داشته و هماهنگ‌کننده وزرا باشد. معاون اول می‌تواند جلسات دولت را اداره کند و رئیس‌جمهور بیشتر به سیاست‌های کلان بپردازد. الان عملا از این پست استفاده نمی‌شود. احساس می‌شود از این پست در حد شأنش استفاده نمی‌شود. معاون اول پست مهمی است و حتی اگر مشکلاتی با هم دارند و نمی‌توانند با هم کار کنند خوب است که رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد و معاون اولی را منصوب کند که بتواند با او کار کند و بخش‌های زیادی از کار را به او بسپارد.
 
تغییر؛ نه تحول
 
او با اشاره به تغییرات اخیر در دولت گفت: این تغییرات معنادار نبود. آقای شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار و یا مثلا آقای دژپسند به وزارت اقتصاد رفت. این افراد در دولت بوده‌اند و جزو افراد فعال به حساب می‌آیند. این تغییرات پیامی از تحولات را نشان نداد.
 
جدایی یا بی‌معرفتی؟
 
باهنر با اشاره با بیان اینکه زمانی در مورد برجام به مشکل برخوردیم حتی برخی تندروهای اصلاح‌طلب قصد جدا کردن حساب خود از دولت را داشتند، ادامه داد: این بی‌معرفتی است که کسی بخواهد در این موقعیت حسابش را از دولت جدا کند. در موقعیت فعلی نه تنها همکاران سیاسی رئیس‌جمهور حق مطالبه‌گری و تخطئه ندارند، حتی برای رقبای رئیس‌جمهور هم الان وقت اینکه بخواهند ثابت کنند دولت ناکارآمد است، نیست.
 
ورود به انتخابات؟ نه!
 
او در پاسخ به این سوال که اگر زمانی اصلاح‌طلبان به سمت شما آمده و برای ریاست مجلس یا جایگاه دیگری از شما درخواست کردند، واکنش شما چه خواهد بود، ابراز داشت: من که آب پاکی را روی دست خودم، دوستان و رقبای‌مان ریخته‌ام. من دیگر قرار ورود به صحنه انتخابات را ندارم؛ نه انتخابات مجلس و نه ریاست جمهوری. برخی اسامی که الان مطرح می‌شود، برای خراب شدن و سوزاندن است. بعضی اسامی برای رد گم‌کنی مطرح می‌شود و انواع و اقسام شگردها وجود دارد.
 
استدلال ضعیف!
 
باهنر درباره اینکه آیا سازوکار جدیدی در انتخابات در نظر دارد یا خیر، گفت: تحولی نیست. ما متأسفانه چون چند حزب قدرتمند شناسنامه‌دار و ضابطه‌مند نداریم، موقع انتخابات دور هم جمع می‌شویم تا وحدت کنیم. یک روز اسمش را وفاق، یک روز ائتلاف اصولگرایان و یک روز جمنا می‌گذاریم. اسم‌ها عوض می‌شود و این مقدار زیادی از انرژی ما را می‌گیرد. یعنی باید انرژی‌های سیاسی خود را برای رقابت با رقیب بگذاریم در حالی که بالای 70 درصد از انرژی‌مان صرف این می‌شود که با هم وحدت کنیم. اصلاح‌طلبان هم این مشکل را دارند و باید به وحدت برسند. او ادامه داد: اینکه شورای شهر وحشت داشته باشد که در بین 21 نفر یک نفر غیرخودی وارد شود، سوالی را پیش می‌آورد که مگر شما ‌آنجا چه کار می‌کنید که می‌خواهید یک نفر هم غیرخودی در جلسه شورای‌تان نباشد؟ البته من جای آقای چمران باشم، اگر بگویند بفرما و داخل شورا شو، نمی‌آیم. استدلال عده‌ای که با محسن هاشمی کار می‌کنند قوی نیست.
 
رضایی؛ عملا نایب
 
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نظرش درباره شبهات اخیر به هیات عالی نظارت مطرح کرد: در این دوره مجمع، مقام معظم رهبری حکمی را صادر و ما را منصوب کردند. نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که طبق قانون اساسی برعهده شخص رهبری است دوره گذشته توسط مقام معظم رهبری به کل مجمع تشخیص تفویض شده بود، اما چون تعداد اعضای مجمع زیاد است و هیأت نظارت نیز از نظر زمانی محدودیت دارد، رهبر انقلاب حکم دادند که مجمع 15 نفر را از بین اعضای خود انتخاب کرده و هیأت عالی نظارت، این 15 نفر باشند. این 15 نفر شخصیتی جدا از مجمع تشخیص دارند؛ یعنی مجمع بالا سر این 15 نفر نیست و اینها خودشان هیأت عالی نظارت هستند. رهبر انقلاب اختیار نظارت را به طور مستقیم به این 15 نفر واگذار کرده‌اند. مجمع تشخیص مصلحت در جهت تعیین سیاست‌های کلی طبق قانون اساسی مورد مشورت رهبر انقلاب است. ادغام مرکز تحقیقات استراتژیک با دبیرخانه و دفتر رئیس‌ مجمع در دستور کار بود و دفتر خود مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی هم که مفصل بود جمع‌ شده است. هنوز مجمع نتوانسته به کارهای اساسی برسد و نکته دیگر هم کسالت خود آقای شاهرودی است. ان‌شاءا... خدا ایشان را سلامتی کامل و عاجل بدهد. ایشان عملا بالای سر مجمع نیستند و مدت‌هاست که نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند. این یکی از اشکالات است و اگر در موردش فکری شود خوب است و به‌نظرم باید کسی نایب ایشان باشد. الان عملا نایب ایشان آقای محسن رضایی است. هرچند آقای موحدی کرمانی اداره جلسات را برعهده دارد ولی کارهای اجرایی عملا توسط دبیر مجمع تشخیص انجام می‌شود.


آرمان

برچسب‌ها:

نظر شما