شناسهٔ خبر: 29526958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

یادداشت؛

افسانه گنبد آهنین!

شبیخون ناکام هفته گذشته صهیونیست‌ها به منطقه «خان یونس» در نوار غزه و پاسخ کوبنده و جانانه مقاومت فلسطین، برگ دیگری به کتاب قطور شکست‌های اشغالگران اضافه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، شبیخون ناکام هفته گذشته صهیونیست‌ها به منطقه «خان یونس» در نوار غزه و پاسخ کوبنده و جانانه مقاومت فلسطین، برگ دیگری به کتاب قطور شکست‌های اشغالگران اضافه کرد. پس از شهادت هفت تن از رزمندگان و فرماندهان حماس در پی تعرض صهیونیست‌ها، این جنبش به وعده خود عمل کرد و بارانی از 470 موشک، راکت و خمپاره را به منطقه سدیروت شلیک کرد که بر اساس روایت منابع خبری صهیونیستی، دو کشته و چیزی حدود 100 نفر براثر این حمله زخمی  شدند. 

نکته قابل‌توجه اینجاست که این حجم قابل‌توجه از موشک‌ها ظرف مدت 40 دقیقه شلیک شد و سامانه پدافند هوایی به‌اصطلاح پیشرفته صهیونیست‌ها فقط 100 موشک، معادل 30 درصد از آن‌ها را رهگیری و هدف قرار داد. طبق ادعای صهیونیست‌ها، این سامانه هرسال پیشرفته‌تر می‌شود و بر اساس الگوریتم هوشمندی که برای آن طراحی‌شده، فقط به سمت موشک‌هایی شلیک می‌شود که «خطر جدی» به همراه داشته باشند.

اگر این ادعا صحیح باشد، گزارش رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر اینکه گنبد آهنین از دفع خطر 70 درصد موشک‌ها ناتوان بوده است را باید به این شکل تفسیر کرد که این سامانه پرهزینه، عملاً کارایی لازم را ندارد و در تأمین امنیت اسرائیل، نقشی ناچیز داشته و بسیار پایین‌تر از حد انتظار ظاهرشده است.

پیش از درگیری اخیر بین حماس و رژیم صهیونیستی، پایگاه خبری «دبکا»‌ مرتبط با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در مهرماه سال جاری در خصوص ناکارآمدی این سیستم دفاعی اذعان کرده و نوشته بود: «گنبد آهنین سودی برای اسرائیل نداشته، در مقابل موشک‌های حماس ناتوان است و نقاط ضعف ارتش اسرائیل را آشکار کرد. طبیعی است که سامانه گنبد آهنین با موشک‌های فلسطینی‌ها مقابله کند ولی موفق نشد و به‌این‌ترتیب ارتش تصمیم گرفت تعداد بیشتری از این سامانه را در اطراف شهرک‌ها مستقر کند.»

ایده ساخت سامانه «سپر دفاع موشکی» رژیم صهیونیستی (Iron Dome) به سال 2006 و پس از ضرب شست مقاومت اسلامی لبنان به متجاوزان بازمی‌گردد. در آن معرکه فراموش‌نشدنی، حزب‌الله هزاران موشک به سمت شهرک‌های صهیونیستی شلیک کرد و تلفات فراوانی روی دست اشغالگران گذاشت.

راکت‌هایی که در هفته دوم جنگ، به ایستگاه قطار حیفا رسیدند، یگان پدافندی ارتش اسرائیل را به این جمع‌بندی رساند که سامانه دفاع موشکی سابق، موسوم به «فلاخن داوود» بی‌اثر است؛ ازاین‌رو، به تولید و توسعه گنبد آهنین روی آورد. مقارن با عملیاتی شدن این سامانه، تبلیغات سنگین و وسیعی نیز در مورد غیرقابل نفوذ بودن آن صورت گرفت، به‌نحوی‌که کارآمدترین پوشش ضدموشکی در جهان نامیده شد! اما بعد از اولین دور درگیری صهیونیست‌ها با مقاومت فلسطین و هدف قرار گرفتن نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی، شکست‌ناپذیر بودن این پدافند پوشالی آشکار شد و صهیونیست‌ها را وادار کرد که به این حقیقت اقرار کنند. با نمایان شدن ناکارآمدی گنبد آهنین، رسانه‌ها و محافل رژیم صهیونیستی و بین‌المللی این سؤال را مطرح کردند که سامانه‌ای که هزینه چند میلیارد دلاری برای اسرائیل داشته و حتی نتوانسته حملات موشکی به داخل پایتخت اسرائیل را مهار کند، اساساً چه سودی جز خالی کردن خزانه و هدر دادن پول مالیات‌دهندگان دارد؟!

نشریه فرانسوی لوفیگارو نیز در گزارشی تحلیلی به بررسی نقاط ضعف پدافند پرهزینه صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت: «هر بار رهگیری موشک‌ها با این سامانه، 50 هزار دلار هزینه دارد؛ بااین‌حال، این سامانه در برابر موشک‌های فلسطین کارایی فاقد کارایی است. این سامانه فقط می‌تواند موشک‌ها را تا شعاع ۷۵ کیلومتری رهگیری کند و بر این اساس قادر نیست از مناطق نزدیک محل شلیک دفاع کند.» این روزنامه به این بهانه، نقبی هم به ضعف مفرط دفاع هوایی صهیونیست‌ها در برابر موشک‌های پرقدرت حزب‌الله لبنان زد و نوشت: «این سامانه در برابر حمله موشکی احتمالی حزب‌الله کارایی ندارد، چراکه این جنبش، با ظرفیت افزون بر 60 هزار راکت و موشک‌های قوی می‌تواند کل سامانه دفاع موشکی اسراییل را بر باد دهد.»

گزارش رسانه‌های جهان و اذعان سازمان جاسوسی موساد درباره فشل بودن گنبد آهنین در کنار اظهارات فرماندهان نظامی رژیم کودک کش صهیونیستی در این خصوص، خواندنی‌تر هم می‌شود. به‌عنوان نمونه، «تسفیکا فوگل» رئیس سابق گروه فرماندهی جنوب فلسطین اشغالی دراین‌باره تصریح کرده است: «دل‌بستگی به کارایی گنبد آهنین بسیار اغراق‌آمیز است و بخصوص شهروندان نباید امید زیادی به آن داشته باشند زیرا شاید در بهترین حالت، این سامانه قدرت دفاع از یک شهر را داشته باشد.» «دانیل هرشکوویچ» وزیر سابق علوم و تکنولوژی کابینه رژیم صهیونیستی که چهره‌ای علمی و شناخته‌شده در محافل بین‌المللی است نیز اعتراف کرد: «این سامانه با وجود هزینه‌های بالایی که برای آن صرف شده، هرگز برای رهگیری و سرنگونی موشک‌های مبارزان فلسطینی کارایی نخواهد داشت.»

یکی از وعده‌هایی که رژیم صهیونیستی از آغاز روز نکبت تاکنون به ساکنان شهرها و شهرک‌های اشغالی داده، تأمین امنیت آن‌ها بوده است، درحالی‌که کسی به یاد ندارد که در تاریخ جعلی اسرائیل، این رژیم با وجود تسلیحات دفاعی پیشرفته فعلی از ناامنی روانی و نظامی گسترده رنج ببرد. بخش قابل‌توجهی از شهرک‌نشینان اگر بدانند که دستگاه عریض و طویل نظامی این رژیم از مقابله با موشک‌های کم‌هزینه حماس که قیمت‌ها آن‌ها گاهاً به 100 دلار نیز نمی‌رسند عاجز است، به‌طور حتم، چمدان‌های خود را می‌بندند، جان خود را برمی‌دارند و فرار را برقرار ترجیح می‌دهند. شرایطی که اکنون در سرزمین‌های اشغالی حاکم است، حالت «نه جنگ، نه صلح» است و مهاجرین غیرقانونی صهیونیست را در تونلی از وحشت دائمی قرار داده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، بی‌خاصیت بودن سامانه موشکی گنبد آهنین است، چراکه نه‌تنها موجب افزایش امنیت در اراضی اشغالی نشده، بلکه به دلیل ناکارآمدی، موجی از ترس و وحشت را در میان شهرک‌نشینان حاکم ساخته است.

و بالاخره اینکه آنچه کاملاً مشخص و غیرقابل خدشه به نظر می‌رسد، این واقعیت است که ساکنان سرزمین‌های اشغالی، تحلیلگران و فرماندهان نظامی این رژیم به این نتیجه رسیده‌اند که دروغ‌پردازی‌های مقامات صهیونیست و افسانه‌سازی‌های آن‌ها از گنبد آهنین چیزی فراتر از یک بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی در چارچوب جنگ روانی با جبهه مقاومت نیست و کارایی این گنبد حلبی با موشک‌های مجاهدان و رزمندگان مقاومت به استهزا گرفته‌شده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

نظر شما