شناسهٔ خبر: 29522405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

بودجه 98 با قیمت نفت کمتر از 70 دلار

صاحب‌خبر -

نوبخت درباره تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده نیز گفت: با توجه به پیش بینی دستگاه‌ها درباره قیمت 70 دلاری نفت در سال 1398 ما نیز بودجه را کمتر از آن در نظر گرفتیم. به گزارش ایرنا،محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: اگر با منابع بیش از این میزان مواجه شویم آن قدر مصارف داریم که استفاده کنیم و اگر کمتر از این میزان باشد نیز آمادگی داریم. رئیس سازمان برنامه وبودجه گفت: اگر کشور خود را با منابع وسیعی آماده کند، بلافاصله مصارف نیز بزرگ می‌شود .نوبخت در بخش دیگری از مشخصات پیش نویس بودجه سال 98 گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در پیش نویس لایحه بودجه 1398 کل کشور دیده شده و بنابراین برای امسال افزایش حقوقی نداریم.نوبخت افزود: البته تلاش می‌شود امسال با بسته‌های حمایتی دستمزدهای کارکنان و بازنشستگان جبران شود.وی خاطر نشان کرد که پیش نویس لایحه بودجه 1398 اکنون در دولت در حال بررسی است و به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده نهایی و به مجلس ارسال می‌شود.نوبخت اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های سال 98 که باید خود را برای گذر از دوره تحریم آماده کنیم، منابع و مصارف در بودجه متفاوت از سال‌های قبل است برای همین کف و سقف هزینه‌ای را مبنا قرار دادیم.
وی افزود: منابعی که برای بودجه سال 98 تعریف کردیم منابع مطمئنی است. در بودجه سال آینده با احتیاط راجع به نفت، مالیات و استفاده از اوراق برنامه ریزی کردیم. البته سال آینده موعد بازپرداخت اوراقی که سال گذشته استفاده کردیم.وی گفت: دولت خود را برای شرایط سخت آماده کرده و بودجه ای که به هیات دولت تقدیم شده برای عبور مطمئن از این شرایط سخت است.رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی نیز گفت: شورای نگهبان اندک مساله ای را که در مورد اصلاح قانون پولشویی وجود دارد برطرف کند، چرا که اینها اصل و مصدر قانون است.نوبخت افزود: قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 در مواد 2و 3 هر نوع عوایدی حاصل از کارهای غیرقانونی را پولشویی تعریف کرده و در سه بند توضیح داده که استفاده، اختفا یا تبدیل این پولها از مصادیق پولشویی است. وی تصریح کرد: این موضوع نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا کار خلافی است و در قانون نیز این مورد ذکر شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی در ایران گفت: صحبت‌های آقای ظریف بسیار سنجیده و مسئولانه بود و هیچ دستگاه و فردی را نیز مسئول این کار را نکردند. وی تاکید کرد: به جای این منازعت بهترین کار اتحاد است و باید قوا نسبت به چنین پدیده شومی‌به هم کمک کنیم؛ با توجه به اینکه خودمان مصمم اجرای به چنین قانون محکمی‌در داخل هستیم، باید به دنیا نیز نشان دهیم. رئیس سازمان برنامه وبودجه همچنین در ادامه در خصوص احیای کارت سوخت و انتقادات به این اقدام، گفت: این اقدام نافعی است که آن را انجام می‌دهیم.
نوبخت گفت: اقدامی‌که در دو سال گذشته انجام داد این بود که از مکانیسم تبصره 35 و 36 قانون بودجه استفاده کرد و توانست بیش از 39 هزار میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها را پرداخت کند.
بازار ارز متشکل می‌شود
همچنین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه این بانک برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: هدف این است که فاصله بین نرخ‌های مختلف را کم کنیم.عبدالناصر همتی با ارایه جزئیاتی درباره راه اندازی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: آنچه اعلام شده، نتییجه بحث‌های انجام شده با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه است.
وی افزود: در شرایط کنونی بازار اسکناس ارز، بازاری غیرمتشکل است و نرخ‌ها در خیابان و کوچه پس کوچه‌ها شکل می‌گیرد در حالی که ما نیاز به بازار متشکل داریم تا به تدریج فاصله بین نرخ‌های مختلف کم کنیم.وی ادامه داد: اکنون در حال بررسی این ایده هستیم تا بتوان آن را عملیاتی کرد.همتی تاکید کرد: ایجاد این بازار، فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند ارز خود به شکل اسکناس از طریق صرافی‌ها بفروشند و بعد از آن حتی می‌توان حواله را در این بازار مشارکت داد.رئیس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: در حقیقت این کار به پلت فرمی‌تبدیل می‌شود که بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند؛ همه هدف ما این است که بازار ارز متشکل شود.از همتی درباره آینده بازار ارز و سکه پرسیده شد که پاسخ داد: «من پیش بینی کننده نیستم بلکه بازار تعیین کننده است؛ بارها گفته ایم که بازار ارز و سکه بازار خوبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک آن بالاست.»وی در عین حال با اعلام اینکه بازار به سمت تعادل حرکت می‌کند و وضعیت خوبی دارد، افزود: بر بازار کنترل داریم و خوشبختانه فشارهای دشمن برای اخلال در بازار ارز موثر واقع نشد و توانستیم کشور را هدایت کنیم.
همتی افزود: دولت و بانک مرکزی بر بازار مسلط هستند و در آینده وضعمان خیلی بهتر می‌شود.خبرنگاری از همتی درباره فروش نفت ایران به ارزهای کشورهای خریدار پرسید و اینکه آیا دریافت این ارزها مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز واردات ایجاد نمی‌کند.رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: در ابتدا باید گفت که ذخایر کافی ارزی در اختیار داریم و مشکلی بابت تامین آن نداریم؛ ضمن آنکه با فروش نفت به این شکل، می‌توان بخشی از کالاهای مورد نیاز را از همین کشورها تامین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می‌کنیم.
همتی با یادآوری اینکه ایران با چین، جمهوری کره، هند و عراق مراودات تجاری زیادی دارد، اظهار داشت: اینگونه مراودات و صادرات نفت می‌تواند سبب واردات کالا از این کشورها شود.وی در عین حال تاکید کرد که راه‌هایی برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد.همتی گفت: هرچند ذخایر کافی داریم اما تبلیغ آن را نمی‌کنیم زیرا ضرورتی نمی‌بینیم که در این باره صحبت کنیم؛ وقتی طرف مقابل با قدرت آمده که کشور را دچار مشکل کند، اطلاعات نمی‌دهیم.وی اطمینان داد که بانک مرکزی علاوه بر ذخایر اسکناس ارز، از ذخایر مناسبی در بانک‌های خارجی نیز برخوردار است و از این رو دشمن در رسیدن به اهداف خود علیه ملت ایران موفق نمی‌شود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما