شناسهٔ خبر: 29522242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس دفتر رئیس جمهوری:

سخنان ظریف موضع دولت است

صاحب‌خبر -




اعضای دولت، از واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری تا نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری و امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حمایت از وزیر امور خارجه، وجود پولشویی در ایران را تأیید کردند.
مهم‌ترین و صریح‌ترین موضعگیری در این باره از آن محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری بود که موضع ظریف را موضع دولت دانست.
به گزارش ایرنا، واعظی که در حاشیه نشست هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه نوار سخنان ظریف را شنیده است، گفت: این صحبت‌ها نقصی ندارد، موضع وی کاملاً درست است و این موضع تنها مختص به وزیر امور خارجه نیست بلکه موضع دولت است.رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به وجود قاچاق مواد مخدر و بسیاری از اقدامات غیرقانونی اقتصادی در کشور، اضافه کرد: وقتی  همه این موارد را کنار هم قرار می‌دهیم، به پولشویی می‌رسیم. پولشویی همان قاچاق و ورود مشروبات الکلی و مواد مخدر و... است، ما در دولت با این اعمال مخالف هستیم. وزیر امور خارجه هم به درستی اعلام کرده است که ما باید با این کار مخالفت کنیم.
واعظی از رسانه‌ها خواست به سخنان ظریف گوش کنند و افزود: ظریف هیچ نهاد و بخشی را متهم نکرده است، وی با پولشویی در ایران مخالفت کرده است و اعتقاد دارد قانون مبارزه با پولشویی باید جای خودش را باز کند. متأسفم از اینکه با وجود موضع درست ظریف، عده‌ای با خصومت قبلی وی را مورد هجمه قرار می‌دهند.
وی گفت: نباید با خدمتگزاران کشور این گونه رفتار کنیم، انتقاد سرجای خودش است، اما هر چیزی را به یک مسئول گفتن قابل قبول نیست.
البته او در بخش دیگری از سخنان خود، به بیانیه ضد ایرانی ترامپ که طی آن ملت ایران را تروریست خواند، واکنش نشان داد و گفت: آنچه که رئیس جمهوری امریکا مطرح کرد، نشان دهنده نگاه خصمانه دولت ایالات متحده امریکا به ملت و حکومت ایران است. این سخنان ترامپ که برخلاف رؤسای جمهوری قبلی که دیدگاه‌های خود را در لای کاغذ می‌پیچیدند و به نوع دیگری مطرح می‌کردند گفته شده، باعث می‌شود رویکرد خصمانه وی برای ملت ایران بیشتر روشن شود.
واعظی درباره خروج بازنشستگان از دستگاه‌های اجرایی هم گفت که تا ساعت 24 امشب (چهارشنبه) همه بازنشستگان ریاست ‌جمهوری کنار می‌روند. وی با تأکید بر اینکه ما برای هیچ کدام از بازنشستگان در ریاست‌ جمهوری اجازه برای ادامه کار نگرفته‌ایم، درباره انتصاب «مسعود کرباسیان» در شرکت ملی نفت هم تأکید کرد: زنگنه از رهبری اذن گرفته است.
محمدباقر نوبخت هم صحبت‌های ظریف درباره وجود پولشویی در کشور را «بسیار سنجیده و مسئولانه» توصیف و تأکید کرد: آقای ظریف هیچ دستگاه و فردی را نیز مسئول این کار را نکرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه، خطاب به منتقدان ظریف گفت: به جای این منازعات بهترین کار اتحاد است و باید قوا نسبت به چنین پدیده شومی به هم کمک کنند؛ با توجه به اینکه خودمان مصمم به اجرای  چنین قانون محکمی در داخل هستیم، باید به دنیا نیز نشان دهیم.
او درعین حال از شورای نگهبان خواست اندک مسأله‌ای را که در مورد اصلاح قانون پولشویی وجود دارد برطرف کند، چرا که اینها اصل و مصدر قانون است. 
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز با بیان اینکه وزیر امور خارجه روی قاعده عمومی بحث کرد، گفت: ممکن است من هم عبارتی بگویم که باعث سوء تفاهم شود ولی اگر از فضای سیاسی و سوء تفاهم بیرون بیاییم، حتی قوانین ما هم همین مسأله را پیگیری می‌کند که پولی که از جرم به دست می‌آید، داخل سیستم بانکی وارد نشود و تطهیر نشود.
 حسینعلی امیری، معاون رئیس جمهوری در امور مجلس نیز با بیان اینکه پولشویی در مواردی مثل قاچاق مواد مخدر در کشور وجود دارد و بخشی از شهدای ما هم شهدایی هستند که در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند، تصریح کرد: این حد از پولشویی زیاد نیست اما همین قدر هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.
وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه به عنوان خدمتگزار و دیپلماتی با تجربه به خوبی مصالح کشور را تشخیص می دهد گفت: بنابراین نباید به خاطر اظهار نظر کلی که آقای ظریف داشته است در این حد مورد هجمه قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما