شناسهٔ خبر: 29521899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران در ازای خروج از سوریه تکذیب شد

روزنامه جوان

وزارت خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست برای لغو تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه تهران در ازای خروج ایران از سوریه را تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -
وزارت خارجه روسیه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر درخواست برای لغو تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه تهران در ازای خروج ایران از سوریه را تکذیب کرد.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز چهار شنبه گزارش‌های اخیر مبنی بر درخواست لغو تحریم‌های ایران در ازای خروج این کشور از سوریه را تکذیب کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ریابکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد، روسیه هیچ پیشنهادی به رژیم صهیونیستی و امریکا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای خروج این کشور از سوریه نداده است. این اظهارات مقامات روسی پس از آن مطرح می‌شود که رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه‌ای پشت در‌های بسته در روز دو شنبه گفته است که روسیه اخیراً به اسرائیل و امریکا پیشنهاد کرده که برخی از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در ازای خروج نیرو‌های ایران از سوریه، لغو شود. نتانیاهو این سخنان را در طول جلسه‌ای با کمیته سیاست خارجی و امنیت کنست بیان کرده است. نمایندگانی که در این جلسه حاضر بودند گفتند نتانیاهو اظهار نداشت که پیشنهاد روسیه در طول گفت‌وگوی کوتاهش با پوتین در پاریس در یک شنبه گذشته، ارائه شده یا نه. این نمایندگان گفتند که نتانیاهو نگاه مثبتی نسبت به دیدارش با پوتین داشت و روس‌ها نمی‌توانند ایران را به تنهایی از سوریه خارج کنند و در این کار به کمک سایر قدرت‌های جهان نیاز دارند. نتانیاهو گفت که روسیه و امریکا در حال گفت‌وگو در مورد راه‌هایی برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه هستند، از جمله پیشنهاد روسیه در مورد لغو تحریم‌ها. نتانیاهو در پاسخ به این سؤال که آیا اسرائیل در مورد پیشنهاد روسیه اظهارنظر کرده یا نه گفت که این پیشنهاد در آن لحظه فقط در حد یک ایده بود و اسرائیل هنوز سیاستی در این رابطه تنظیم نکرده است.

تحرکات جدید شیمیایی
ائتلاف تروریستی «هیئت تحریرالشام» یا همان «جبهه النصره» بار دیگر دست به انتقال مواد شیمیایی در شمال سوریه زده است. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که تحریرالشام این بار یک محموله جدید مواد شیمیایی سمی را با تدابیر امنیتی شدید، از شهر الدانا واقع در شمال ادلب به یک مکان نامعلوم در استان انتقال داده است. منابع آگاه از ریف ادلب اعلام کردند که این محموله مواد شیمیایی شامل پنج کپسول گاز کلر بوده است. به گفته منابع مذکور، النصره اجرای این عملیات انتقال را بر عهده عناصر خارجی خود گذاشت و اجازه نداد که عناصر سوری این گروه در این عملیات شرکت داشته باشند. عناصر سوری النصر همچنین اجازه نداشتند که بدانند مقصد این محموله‌های مواد شیمیایی کجاست. از زمان عقد توافق «سوچی» بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بر سر شهر ادلب سوریه، النصره، داعش و سایر گروه‌های تروریستی خارجی را به مواد شیمیایی سمی در جبهه‌های مختلف استان ادلب و به ویژه در اطراف منطقه «عاری از سلاح» مجهز کرده است. در واقع النصره از توافق آتش‌بس که در منطقه عاری از سلاح برقرار شده است، سوءاستفاده و خود را برای انجام حملات شیمیایی آماده می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، عناصر تروریستی موسوم به «کلاه‌سفیدها» با النصره همکاری داشته و محموله‌های کلر و سارین را در مناطق مختلف منطقه عاری از سلاح تحت اختیار سایر گروه‌های تروریستی حاضر در ریف‌های شمال و شمال غربی حماه، ریف شمال شرق ادلب واقع در مرز‌های اداری با استان حلب و ریف شمال شرق استان لاذقیه قرار داده‌اند. کلاه‌سفید‌ها یک گروه تروریستی است که از سال ۲۰۱۳ در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که از سوی انگلیس و امریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیرنظامی در سوریه است. کلاه سفید‌ها و عناصر النصره از این طریق، ابزار‌های لجستیکی خود را برای انجام حملات ساختگی شیمیایی در جبهه‌های مختلف حلب، حماه و ادلب در اختیار دارند تا به محض هرگونه تحرک ارتش سوریه از این سلاح استفاده و ارتش سوریه را متهم کنند. در همین راستا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ۲۶ آبان ماه جاری گزارش داد که تروریست‌ها قصد دارند از مناطق اطراف منطقه عاری از سلاح که ارتش سوریه به حملات آنان پاسخ می‌دهد، دست به حمله شیمیایی بزنند تا بتوانند موجب مداخله غربی‌ها شوند تا خود را با این ترفند نجات دهند. بر اساس توافق سوچی، مقرر شد یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد شود و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب‌نشینی کرده و تنها نیرو‌های روسی و تُرک در آن مستقر شوند. بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم نیز باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهاد‌های دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز می‌کردند. ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده بود که تروریست‌ها را از این منطقه خارج کند، هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند، زیرا تروریست‌ها باید تا ۲۳ مهرماه از این منطقه خارج می‌شدند، که این اتفاق رخ نداد.

نظر شما