شناسهٔ خبر: 29521251 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه، سوریه را از فروپاشی نجات دادند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که توافقات سه کشور ضامن آتش بس در سوریه (ایران، روسیه، ترکیه) با دولت سوریه و مخالفان دمشق، مانع از فروپاشی سوریه شد و شرایط را برای برقراری ثبات سیاسی و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان فراهم کرده است.
سرگئی لاوروف در نشست عمومی شورای امور بین الملل روسیه اعلام کرد که این کشور مانع از فروپاشی سوریه شده و شرایط لازم برای ثبات سیاسی در این کشور را فراهم کرده است. لاوروف گفت: روسیه به حل‌وفصل سیاسی بحران و مناقشه نظامی چندین‌ساله در سوریه کمک کرده است و به‌ خاطر اقدامات ما، این موفقیت به دست آمده که ضربات قاطعی به تروریسم وارد و از فروپاشی استقلال و حاکمیت سوریه جلوگیری شود. وی ادامه داد: کشورهای ضامن صلح یعنی روسیه، ایران و ترکیه با مشارکت دولت سوریه و مخالفان، برای تحقق شرایط لازم برای اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیدند.در چنین شرایطی منابع آگاه از ریف ادلب خبر دادند که گروه تروریستی جبهه النصره باز هم دست به انتقال مواد شیمیایی به شهر «الدانا» زده اما این بار عناصر خارجی خود را مأمور این انتقال کرده است. ائتلاف تروریستی «هیات تحریر الشام» (هتش) که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است بار دیگر دست به انتقال مواد شیمیایی به شمال سوریه زده است. خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که تحریر الشام این بار یک محموله جدید از مواد شیمیایی سمی را با تدابیر امنیتی شدید، از شهر الدانا واقع در شمال ادلب به یک مکان نامعلوم در این استان انتقال داده است. منابع آگاه از ریف ادلب اعلام کردند که این محموله مواد شیمیایی شامل پنج کپسول گاز کلر بوده است. این منابع تأکید کردند که تحریر الشام بامداد شنبه گذشته این کپسول‌ها را از یکی از انبارهای خود در شهر الدانا خارج کرد.
خبر دیگر اینکه نایب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه با اشاره به لزوم اجرای هر چه سریعتر توافق ادلب، تأکید کرد که ساکنان این استان با ارتش سوریه روزانه تماس می‌گیرند و منتظر آغاز این عملیات هستند.«حسین راغب» تأکید کرد که دمشق منتظر اجرای توافق ترکیه و روسیه (سوچی) است، و اگر در مدت زمان کوتاهی اجرایی نشود، عملیات نظامی، نسخه جایگزین خواهد بود.
راغب به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که ملت سوریه انتظار عملیات نظامی دارند زیرا شهروندان ادلب بی‌صبرانه منتظر ارتش هستند تا در بیرون راندن تروریستها از استان خود در کنار نیروهای سوری حضور داشته باشند. گفتنی است در ۱۷ سپتامبر گذشته «توافق ادلب» بین رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر سوچی حاصل و قرار شد که پس از ایجاد یک «منطقه عاری از سلاح»، تروریست‌ها خود و سلاح های سنگینشان را از این منطقه خارج کنند، ولی تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و ترکیه موفق نشده است تروریست‌ها را قانع کند که این منطقه را ترک کنند.

نظر شما