شناسهٔ خبر: 29520550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان آفریقایی در نشستی در الجزایر مطرح کردند؛

رسانه های غربی واقعیت های آفریقا را بیان نمی کنند

الجزیره-ایرنا- شرکت کنندگان در دومین نشست بین المللی سازمان های آفریقایی عضو شورای اقتصاد و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC )در الجزیره تاکید کردند رسانه های غربی تصویری منفی از آفریقا در جهان ارائه می دهند و به همین دلیل باید رسانه های مستقل و محلی در این قاره تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان و متخصصان آفریقایی در این نشست سه روزه، بر ضرورت ایجاد رسانه های آفریقایی قدرتمند برای مقابله با تبلیغات منفی رسانه های غربی، تغییر تصویر منفی ارائه شده از آفریقا، پایان دادن به سلطه رسانه ای آن ها و حمایت از هویت فرهنگی آفریقا تاکید کردند.
شرکت کنندگان در سومین روز این نشست که با عنوان ' مشارکت آفریقایی ها در مقابله با بحران مهاجرت 'برگزار شد، به بررسی مهم ترین چالش های پیش روی رسانه های آفریقایی پرداختند.
«لزهر ماروک» استاد علوم ارتباطات دانشگاه و تحلیلگر سیاسی الجزایری در این خصوص گفت، رسانه های آفریقایی در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و در شرایط کنونی نمی توانند تصویرهای منفی که رسانه های غربی از آفریقا ارائه می کنند را در ذهن و فکر مخاطبان جهانی تصحیح کنند و به همین دلیل کشورهای عضو اتحادیه آفریقا باید با همکاری با هم اقدام به ایجاد رسانه های قدرتمندی کنند تا بتواند از هویت آفریقایی ها و آینده مردم این قاره حمایت کنند.
این استاد دانشگاه الجزایری افزود، رسانه ها نقش زیادی در شکل دهی به افکار عمومی دارند ، 80درصد اخبار مربوط به آفریقا توسط آژانس های خبری غربی منتشر می شود و آن ها سعی در بزرگنمایی جنبه های منفی در این قاره دارند و بر پوشش اخبار درگیری ها ، فاجعه ها و خشونت ها ، فقر و بیماری تمرکز کرده اند بدون اینکه توجه چندانی به تنوع فرهنگی، توسعه و امکانات بشری در این قاره داشته باشند.
وی در ادامه دلیل ضعف رسانه های آفریقایی را کمبود امکانات مادی و تجهیزات و برخی مشکلات داخلی در کشورهای آفریقایی دانست و بر ضرورت ایجاد جو مناسب برای کار رسانه ای در این کشورها تاکید کرد و پیشنهاد داد یک خبرگزاری یکپارچه و قدرتمند در آفریقا با همکاری کشورهای آفریقایی تاسیس شود.
«عبدالمجید طبی » استاد اقتصاد در دانشگاه الجزایر نیز بر اهمیت مشارکت جوانان در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و گفت، آن ها بیش از 60درصد جامعه آفریقایی را تشکیل می دهند و از سوی دیگر باید دست خارجی ها را از منابع زیرزمینی آفریقا کوتاه کرد.
این کارشناس اقتصادی بر ضرورت بازنگری در نظام آموزشی و کار در افریقا نیز تاکید کرد و گفت، باید جوانان را به کار و تلاش بیشتر تشویق کرد .
خاورم **2041**

نظر شما