شناسهٔ خبر: 29517050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

راهکار مشورتی برای لایحه CFT

لایحه CFT که از سوی شورای نگهبان تائید نشد قرار است با همکاری دولت، مجلس و شورای نگهبان رفع ابهام و ایراد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، لایحه CFT یا همان الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مدت هاست از سوی دولت ابلاغ شده اما نتوانسته به مرحله تصویب دست یابد.

 

اگرچه این لایحه توانست در ۱۵ مهر ۹۷ با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد اما در مرحله بعد یعنی شورای نگهبان مورد تائید واقع نشد و نتوانست به قانون تبدیل شود.

 

در تاریخ ۶ آبان، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگو و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در نامه ای به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس، این مصوبه مجلس حاوی 22 اشکال دانست و در ادامه نیز 14 آبان لاریجانی پاسخ این نامه را به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ارسال کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه نوشت که به دلیل آن که ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام به CFT خارج از مهلت 20 روزه به مجلس ارسال شده، خانه ملت این ایرادات را بررسی نمی کند.

 

اما لایحه CFT در ادامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام نرفت و حالا خبری از تشکیل کارگروه مشورتی به منظور حل ایرادات آن منتشر شده است.

 

در همین رابطه، «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس جمهوری به ایرنا اعلام کرد: کارگروه مشورتی، دولت، مجلس و شورای نگهبان برای تعامل و رفع ابهام های لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تشکیل شده است.

 

همچنین، «علی نجفی خوشرودی» نیز از تشکیل کارگروهی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) خبر داد.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این کمیسیون ۲۷ آبان برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) جلسه‌ای را با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، نماینده شورای نگهبان، معاون حقوقی رئیس جمهور، نماینده مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه برگزار کرد.

 

وی افزود: بعد از بحث و تبادل نظر پیرامون مفاد کنوانسیون و ایرادات وارده شورای نگهبان با نظر اعضای کمیسیون مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا علاوه بر بررسی بیشتر ایرادات پیشنهادات را مورد رسیدگی و اقدام قرار دهد تا نهایتا کمیسیون نظر خود را به صحن مجلس جهت تصمیم گیری نهایی اعلام کند.

 

یادآور می شود، گروه اقدام ویژه مالی fatf به ایران ۴۱ مورد برای رعایت به منظور خروج از لیست سیاه اعلام کرده که پیوستن معاهدات مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) از آن جمله است./

نظر شما