شناسهٔ خبر: 29516032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فاضل نظری: نگاشت نهایی صنعت اسباب‌بازی، کودکان ما را از دام قهرمان‌سازی بیگانه نجات می‌دهد

R1515/P1356/S4,34/CT11

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: در روزگاری زندگی می کنیم که کودکان ما قهرمانان خیالشان را از بیگانگان انتخاب می کند اما نگاشت نهادی صنعت اسباب بازی نمی گذارد این شبیخون توسعه یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی با معرفی برگزیدگانش به پایان راه رسید. محسن حموله دبیر جشنواره ملی اسباب بازی، گفت: بازی، تمرین زیستن، آزمودن و تجربه کردن است و در این میان، جدی ترین  نقش در این تمرین مهم بر عهده اسباب بازی است. اسباب بازی، این یگانه عنصر خیال انگیز دوران خوش کودکی در هر نسلی با شکلی متفاوت ظاهر شده و ذهن را لبریز از خاطره ها کرده است. و با هر بار دیدن آن، گذشته های تلخ و شیرین ما، مرور می شود.
وی تاکید کرد: امروز اسباب بازی ها فقط برای خاطره ساختن  و بازگشت به گذشته به کار نمی آیند، بلکه برای ساختن آینده خلق می شوند. آینده ای که یک سرزمین را خواهد ساخت.   آینده نسلی که می بایست در هجوم انواع اسباب بازی ها با حفظ زندگی پاک و سرشار از لطافت شان، دست به انتخاب بزنند تا با آن به دنیایی پا بگذارند؛ که نامش خلاقیت است.برای داشتن جامعه ای خلاق و پویا و البته با نشاط، باید دنیای اسباب بازی ها مان نیز خلاق، پویا و با نشاط باشد.

حموله اضافه کرد: بدون شک اسباب بازی ها می توانند آینده را بسازند؛ و به یقین تحقق آینده ای مطمئن را    می توان همین حالا در غرفه های نمایشگاه های تخصصی دستاوردهای اسباب بازی ایرانی، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، برگزاری نشست ها و کارگاه های پیرامون جشنواره هایی چون همین رویداد ملی رقم زد.

دبیر چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، خاطرنشان کرد: یایید؛ آینده ایران را با تولید و دسترنج مردان و زنان ایرانی بسازیم؛ شما نیک می دانید که تولید داخلی در این حوزه سال‌هاست با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آن هزار، قاچاق اسباب بازی از مبادی غیر رسمی و دیگری عدم نظارت دقیق در حوزه عرضه  و توزیع است.

وی تصریح کرد: مقابله با این معضلات، عزمی ملی می طلبد؛ و باید مجموعه دستگاه های اجرایی کشور برای مراقبت از آینده و البته رونمایی شایسته از محصولات ملی دست به دست یکدیگر دهیم تا کودکان و نوجوانان مان را آمیخته به مهر و ایمان به بار بنشانیم. چهارمین جشنواره  ملی اسباب بازی آغازی ست؛  برای یک تمرین، تمرین زندگی! تمرینی که باید با مشارکت یک ملت بزرگ و آبرومند، میدان ساختن آینده را برای چهارده میلیون کودک و نوجوان ایرانی فراهم آورد.

وی ادامه داد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این باوریم؛ که این جشنواره آغاز راه است. ادامه این راه به همراهی و همدلی شما جامعه  نجیب تولیدکننده اسباب بازی، جامعه فرهیخته دانشگاهی، آموزگاران، هنرمندان، فرهنگیان و مهم تر از همه پدران و مادران نیاز دارد. ما بر این باوریم که آینده بیش از امروز و دیروزها زیباتر و بهتر خواهد بود.

بعد از سخنرانی دبیر جشنواره، آزاده بیات به نمایندگی از هیئت داوران به جایگاه آمد و بیانیه هیئت داوران را تشریح کرد: "هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، آثار ثبتی، مجوز تولید، و ایده بازار مربوط به سال 96 دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌باز ی را در هفتم  آبان 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد ارزیابی قرار دادند.

پس از بررسی اولیه 339 اثر مربوط به سال 96 شورای نظارت بر اسباب بازی در شش گروه فرهنگی، هنری، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانه‌ای و الکترونیکی، کمک درمانی و حرکتی مهارتی، بررسی شد و 206 اثردر سه بخش ایده‌های نو 19 اثر ، اسباب‌بازی ثبتی 83 اثر و مجوز تولید 104 اثر به مرحله نهایی راه یافت.

هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار خرسند است این جشنواره به دوره چهارم خود رسید و امید دارد که هر سال بر کیفیت برگزاری افزوده شود و نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش کودکان به این رویداد بپیوندند ؛ چرا که لزوم جشنواره ها و رویدادهای جمعی کمک خواهد کرد که مسیر رشد صنایع به درستی شگل بگیرد و عموم جامعه از اتفاقات داخلی آگاه شوند و اهیمت موضوع بیشتر احساس شود. صنعت اسباب بازی در ایران، صنعتی کوچک و نوپاست و نیاز به حمایت و پشتبانی رسانه ای و اطلاع رسانی عمومی دارد تا ابعاد خود را در ش ر ایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیابد و مسیر روشنی را بتواند طی کند و جامعه نسبت به اهیمت و لزوم اسباب بازی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمینشان آگاه تر شوند.

در این دوران اهمیت بازی و اسباب بازی در دوران کودکی انقدر عیان و ر و شن شده است که میزا ن رشدیافتگی جوامع با فعال بودننهادهای آموزشی و بازی کودکان سنجیده می شود، هرچقدر کودکان هر سرزمینی بهتر بازی کنند ، آینده آن سرزمین روشن تر خواهد بود. این امر خطیر نیاز به دقت و هوشیاری متولیانی دارد که در این حوزه قدم نهاده اند؛ تولیدکنندگان، طراحان، فروشند گان و بازرگانان، با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس باید گام برداند و تصمیم بگیرند ، چرا که طراحی و تولید اسباب بازی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است، طراحی و تولید اسباب بازی شکل دهنده نسلی خواهد بود که سرزمین مان را به آنها می سپاریم پس هوشیار باشیم که انچه رقم می خورد نگاهبان میراث ماست . بازی میراث مشترک همۀ انسانهاست. اما عیار بازی در هر سرزمینی سنت ها، باروها، طبیعت و میراث فرهنگی و معنوی است.

هیئت داوران، آثار ارائه شده به دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در سال 96 برای چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، را ازنظر کیفی، نسبت به سال های گذشته بالاتر دید که این موضوع بسیار امیدوارکننده است، ایده های نو و ناب در برخی از گروه ها دیده شد که جای قدردانی دارد و نشان دهنده حضور طراحان در این حوزه و اعتماد تولیدکنندگان به طراحان است که نوید بخش اتفاقات خوب در این حوزه و رشد و پویایی این صنعت خواهد بود، روش های تولید و انتخاب مواد کیفیت بالاتری داشتند که نشان از احساس مسئولیت تولیدکنندگان در تولید اسباب بازی و شرافت آنها در رساندن کالای با کیفیت به دست کودکان و نوجوانان دارد ، امید است این اخلاق حرفه ای روز به روز ترویج پیدا کند، گرافیک و بسته بندی محصولات با وجود اهم ی ت و ارزش آن در ارائه و فروش محصول همچنان ضعیف است و کمتر تولیدکنندگان به آن توجه داشته اند. محتوا و ایده اسباب بازی در زمینه محتواهای فرهنگی و ایرانی هنوز هم کم است و می توان بسیار به آن توجه داشت و از این همه ثروتی که در تاریخ سرزمینمان داریم به بهترین شکل در طراحی و تولید اسباب بازی ها برای نسلی که شاید کمتر سرزمین خود را بشناسند بهره ببریم.

روزهایی که ما در حال گذار از آن هستیم، روزهای پرتلاطمی است. برای بهتر شدن حالمردمان و خصوصاً کودکان و نوجوانان ما باید تلاش بیشتری کنیم. بیایید باور کنیم که ما می توانیم ، ما زنده ایم و زندگی جاری است و امید به اتفاقات خوب برای آ ینده داشته باشیم، امید داشته باشیم که کودکان این سرزمین دوستدار سرزمین شان خواهند بود، پس در طراحی و تولید کالا چشم مان به داشته های خودمان باشد و برای کودکان این مرز و بوم خوب بیندیشیم، راه سخت و ناهموار استصبر می خوا هد، باهم بودن و یکرنگی می خواهد، کنار هم باشیم، به دنبال اتفاقات خوبباشیم ، تاب ادامه راه را داشته باشیم و به چشم ها و دستان کودکان فردا پاسخ درستی بدهیم و با آنها تمرین زندگی کنیم .

هیت داوران ضمن قدردانی از آثار طراحان و تولید کنندگان 26 اثر را منتخب و به دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی اعلام کردند".

سپس هیئت داوران داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی ، افرادی همچون حسن سیرانی ، جاوید مقدمی، عادل بزدوده، محمدحسین فرجو، آزاده بیات روی جایگاه آمدند تا تقدیرهای گروه اول برگزیدگان که مربوط به بخش "ایده بازار" بود انجام دهند.

فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: خوشبختانه اهمیت موضوع اسباب بازی امروز به یک گفتمان تبدیل شده و در معماری آینده جامعه نقش موثری دارد. اسباب بازی صنعتی است که درباره آن اختلاف سلیقه و نظر وجود ندارد و همه علاقه مند توسعه تولید ملی در عرصه اسباب بازی هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نگرانی از آینده فرهنگ نوجوانان، گفت: چه اتفاقی افتاده که برای آینده فرهنگی نوجوانان مان مین‌گذاری می‌کنیم، یعنی در واقع از فرهنگ بیگانه خریداری می‌کنیم. ولی آن چیزی که ما را خوشحال می‌کند استقبال چشمگیر مردم از جشنواره ملی اسباب‌بازی است. نظام ملی نوآوری اسباب‌بازی احتیاج به نگاشت نهادی دارد تا نقش‌ها و وظایف کاملاً مشخص شوند. این جشنواره باب این نگاشت نهادی را باز کرد تا در عرصه‌های قانون‌گذاری، مالیاتی و حمایت‌های مالی، سازمان‌های ذیربط بدانند چه خدمات و اقداماتی را بایستی برای توسعه هرچه بیشتر تولیدملی و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی در امتداد صنایع دانش‌بنیان، نوظهور و اهمیت بازی و اسباب‌بازی انجام دهند.

نظری با بیان اینکه یک "باید" طبیعی درباره صنایع فرهنگی وجود دارد، افزود: اگر انتظار داریم کودکان جامعه ما آینده بهتری داشته باشند باید جلوی مین‌گذاری‌ها را بگیریم و نقش‌ها و وظایف سازمان‌های ذیربط مشخص شود؛ چرا که من از یک "باید" طبیعی درباره صنایع فرهنگی، دانش‌بنیان و نوظهورمان صحبت می‌کنم. یک نوع تجاری‌سازی برای ایده‌های نو که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حاضر است فراتر از وظایف خودش در این راستا گام بردارد. اما این یک کار فراسازمانی است و نیازمند کمک و همیاری دیگر سازمان‌هاست. به همین خاطر در پاسخ به این خواست ملی که مردم دوستدار مصرف اسباب‌بازی‌های ایرانی هستند ما در محور این جریان باشیم.

وی تصریح کرد: ما باید با عزم جدی و غرور ملی درباره قهرمانان ملی‌مان بگوییم تا آن‌ها درگیر فرهنگ‌های بیگانه نشوند. یکی از ابزارهای این اتفاق مهم،‌ اسباب‌بازی است. برای تحقق یک گفتمان عمومی در صنعت اسباب‌بازی نیامند یک سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هستیم و باز هم یادآوری می‌کنیم تمرکزبخشی در گستره این صنعت یک لزوم اساسی است.

در ادامه مراسم با معرفی برگزیدگان بخش‌های «ثبتی»، «ایده بازار» و «مجوز تولیدی»، بهترین‌های چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری شناخته شدند.در بخش ایده‌های ثبتی و در 6 گروه برندگان به این شرح‌اند: در گروه حرکتی مهارتی هیات داوران هیچ اثری را شایسته‌ی رتبه‌ی اول ندانست. این داوران نفر دوم این گروه را «با فرزندان» اعلام کرد که با ایده‌ی «چیدنی‌های حرفه‌ای» در این رقابت شرکت کرده بود.

همچنین علی غلامرضایی با ایده‌ی «دارت بی‌خطر» نفر دوم شناخته شد. در این گروه از ایده‌های ثبتی «قایق دو منظوره آرتمیس» و «پویان دایره سلامت» تقدیر شدند. لوح تقدیر این بخش به ترتیب به علی وثاقتی‌احمد و فاطمه وثاقتی‌احمد و سید ماشاء ا... مجتبایی تقدیم شد.

در گروه «آموزشی و کمک آموزشی»، سه ایده‌ی «میز اکتشاف گام 2»، «میز اکتشاف گام 1 دخترانه» و «میز اکتشاف گام 2 پسرانه» به عنوان آثار برتر انتخاب شدند و طیبه اردیبهشت و یاشار مختاربااختیار جایزه‌‌ی اول را به نام خود ثبت کردند. در همین گروه مطهره صالحی توانست جایزه‌ی تقدیری را برای ایده‌ی «خونه کوچولو» دریافت کند.

جاوید مقدمی؛ محمدحسین فرجو، عادل بزدوده، حسن سیرانی و آزاده بیات به عنوان هیات داران این جشنواره در گروه فکری این بخش جوایز اول تا سوم را به مهدی قادری، شهرام مقصودی، حسن حکمت با ایده‌های «نقش کاشی»، «تخم مرغ فضایی لیرو»، «کشورگشا» اعطا کردند.

همچنین در گروه «فرهنگی هنری»، ضمن تقدیر از آرتمیش دادرس و منیره تهنیت برای «بسته‌ی خلاقیت سبزینه»، جایزه‌ی اول تا سوم به ایده‌های «تالاپ تولوپ تالاب»، «انیمیشن ساز پویاشو» و «من و عروسک‌هایم» اعطا شد. موزه‌ی عروسک‌های ملل و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، سعید مقدم و مصطفی جلوخانی و موسسه‌ی فرهنگی هنری رویش نسل خورشید این جوایز را دریافت کردند.

در ادامه‌ی این مراسم برندگان گروه‌های بازی‌های «کمک درمانی» و بازی‌های «الکترونیکی و رایانه‌ای» اعلام شد. «باشگاه مغزسازی» برگزیده‌ی اول بخش کمک درمانی بود که سلمان داداشی جایزه‌ی این بخش را دریافت کرد. اما در گروه بازی‌های ثبتی الکترونیکی و رایانه‌ای داوران هیچ اثری را شایسته‌ی دریافت جایزه‌ دوم ندانستند. بر همین اساس امین شریف‌دینی، حمیده‌سادات ثنایی و سیدعلی‌اکبر ثنایی برای مجموعه کیت‌های لمو (مبتکر شو) به عنوان نفر اول و شرکت کنکاش مکانیک با اثر «کیت آموزشی الکترونیک الکترو دونیو» به عنوان برگزیده‌ی سوم معرفی شدند.

در بخش دیگری از آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، برگزیدگان بخش «مجوز تولیدی» شناخته شدند. در این بخش هیات داوران جوایز اول تا سوم را به علیرضا میرزا رمضان‌تفرشی با اسباب‌بازی «تِنی بال»، عادل یوسفی‌آذر با اسباب‌بازی «چوب سازه پویش»، و سیامک رزمی‌نیا با اسباب‌بازی «هولولایو» اعطا کردند. همچنین ابوذر ساعتیان به خاطر اسباب‌بازی «ببعی کاموایی»، محسن رجبی برای اسباب‌بازی «تردست چهار نفره» و علی هاشمی‌اصل برای اسباب‌بازی «پیچ و خم» نفرات تقدیری اول تا سوم معرفی شدند.

همچون دوره‌های گذشته طرح‌های ایده بازار نیز بررسی و آثار برتر این بخش به علاقه‌مندان معرفی شد. در این بخش تنها شهرام مقصودی توانست رتبه‌ی اول را به نام خود ثبت کند و هیات داوران هیچ طرحی را شایسته‌ی دریافت جوایز دوم و سوم ندانستد. براین اساس «استوانه مارپیچ لیرو» طرحی بود که به حاضران این مراسم معرفی شد. در انتها نیز علی علیزاده‌طارمسری برای طرح جابلقا (نرد ایرانی)، علی جاودانی، مختار نصرت‌پور، سعید سی‌سختی برای طرح «فهرست مقدس» و فائزه آذر افروزپور و بهزاد سلیمانی برای طرح «سفینه تعادلی» به عنوان نفرهای تقدیری اول تا سوم شناخته شدند.

پس از بررسی اولیه 339 اثر مربوط به سال 96 شورای نظارت بر اسباب‌بازی در شش گروه فرهنگی، هنری، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانه‌ای و الکترونیکی، کمک درمانی و حرکتی مهارتی، بررسی شد و 206 اثر به دور پایانی راه یافت.
بر این اساس داوران در بخش نهایی 19 اثر را در گروه ایده‌های نو، 83 اثر را در بخش اسباب‌بازی ثبتی و 104 اثر را در بخش مجوز تولید به داوری نهایی گذاشتند.

به عنوان حسن ختام  آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان در زمینه فن‌آوری‌های نرم و هویت‌ساز در کشور، حمایت از فرایند تجاری‌سازی ایده‌های برتر، اسباب‌بازی را به عنوان یکی از موضوع‌های فن‌آوری‌های اصلی فرهنگی سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

در همین راستا همچون دوره‌های قبل این جشنواره هیات داوران به بررسی و ارزیابی آثار یک سال گذشته پرداختند. این داوران با اعلام نوآور بودن ایده‌ی این آثار و طراحی و بهره‌مندی از فن‌آوری‌های نوین متناسب با ظرفیت و نیاز کشور، آثاری را مورد تجلیل و تقدیر قرار دادند.

بر همین مبنا جایزه اول فناوری به مبلغ 20میلیون ریال و لوح تقدیر به سلمان داداشی برای اثر «باشگاه مغزسازی» تقدیم شد. سیدعلی اکبر ثنایی، امین شریف‌دینی و حمیده سادات‌ثنایی برای اثر «مجموعه کیت‌های لمو» نفر دوم این رقابت شناخته شدند و جایزه‌ 10 میلیون ریالی و لوح تقدیر جشنواره را دریافت کردند. همچنین از شرکت کنکاش مکانیک به خاطر اثر «کیت آموزشی الکترونیک دوینو» تقدیر شد.

گفتنی است که آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بعدازظهر روز 30 آبان 1397 در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما