شناسهٔ خبر: 29515460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

/تحلیل- نیویورک تایمز/

بخشش بن‌سلمان؛ راهگشای دیگر سلاطین مستبد

پیام اخیر ترامپ مورد استقبال آن بخش از متحدان آمریکا در خاورمیانه قرار گرفت که برای روابط نزدیک با واشنگتن ارزش قائل هستند، اما می‌خواهند کاری به کارشان نداشته باشد تا بتوانند به میل خودشان حکمرانی کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همواره سیاست خارجی را یک سری معاملات تجاری، عاری از ارزش‌ها و ایده‌آلیسم دیده است. اما بیانیه ۶۳۳ کلمه‌ای روز سه‌شنبه او درباره قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی نشان می‌دهد که تا چه حد او باور دارد که این محاسبات خام و مرکانتیلیسم (بازاربست گرایی) باید تصمیمات ایالات متحده را درباره خاورمیانه و کل جهان هدایت کند.

ترامپ به روشنی مقصودش را شیرفهم کرد؛ او ائتلاف‌ها را معاملاتی می‌بیند که بر پایه آن کدام شرکای خارجی بیشترین سلاح را می‌خرند. اشتغال آمریکا بر ارزش‌های آمریکایی سنگینی می‌کند.

همه کشور‌ها همینطور عمل می‌کنند، بنابراین یک رییس‌جمهور آمریکایی هرگز نباید استاندارد‌های متفاوتی برای دوستان به نسبت دشمنانش قائل شود.

پیام سه‌شنبه ممکن است به خط‌مشی رهبران جهان تبدیل شود، رهنمودی به اینکه چطور می‌توانند جایگاهشان را نزد رئیس‌جمهوری آمریکا بالا ببرند و اینکه چطور می‌توانند منتقدان داخلی را بدون برانگیختن خشم آمریکا سرکوب کنند.

این همچنین آشکارکننده نقشی بود که ترامپ معتقد است حقایق باید در تصمیم‌گیری سیاسی ایفا کنند. به گفته مقام‌های آمریکایی، سی‌آی‌ای نتیجه گرفت که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. اما سه‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا نه تنها این ارزیابی را نادیده گرفت، بلکه روند حقیقت‌یابی را زیر سوال برده و در لفافه اشاره کرد این مساله اهمیتی ندارد. ترامپ گفت: "شاید او (ولیعهد) کرده باشد، شاید هم نکرده باشد! " به جایش، تصمیمات یک رئیس‌جمهوری باید توسط اینکه چه چیزی بهترین برای اقتصاد و امنیت ایالات متحده است هدایت شود.

سخنان ترامپ ضربه‌ای به ترکیه، از متحدان آمریکا و عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وارد آورد که خواستار مجازات عربستان سعودی برای قتل ماه گذشته خاشقجی درون کنسولگری سعودی در استانبول است. اما پیام ترامپ از سوی دیگر متحدان آمریکا در خاورمیانه که برای روابط نزدیک با واشنگتن ارزش قائل هستند، اما می‌خواهند کاری به کارشان نداشته باشد تا بتوانند به میل خودشان حکمرانی کنند، مورد استقبال قرار گرفت.

اظهارات روز سه‌شنبه همچنین بازتابی از تلاش‌های گذشته رئیس‌جمهوری آمریکاست تا در میان کشور‌هایی که از قتل به عنوان ابزار قدرت استفاده می‌کنند، تعادل ایجاد کند. ترامپ سه‌شنبه همچنین عمده مسوولیت عربستان بابت تلفات غیرنظامی و فاجعه انسانی در یمن را با مقصر دانستن ایران در این جنگ از روی شانه آن‌ها برداشت.

ترامپ گفت: "ایالات متحده قصد دارد تا همچنان شریک مستحکم عربستان سعودی باقی بماند تا از منافع کشورمان، اسرائیل و سایر شرکایمان در این منطقه اطمینان حاصل کنیم. " بخشی از این سخنان حقیقت ندارد. عربستان هنوز هیچگونه مناسبات رسمی با اسرائیل ندارد، اما ترامپ عربستان را بابت خدمت در راستای منافع اسرائیل ستود. ترامپ گفت: نماینده سعودی خاشقجی را "دشمن کشور" و عضوی از اخوان‌المسلمین نامیده است. اتهامی که هیچ یک از مقام‌های سعودی علنا بر زبان نیاورده‌اند. حتی شاهزاده خالد بن سلمان، برادر کوچکتر ولیعهد هم بعد از اینکه مشخص شد خاشقجی کشته شده است، او را "دوست" نامید.

منتقدان رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره شدیدا واکنش نشان داده و تاکید کردند ترامپ اعتبار آمریکا در مسائل حقوق بشری را فدای دریافت توافق‌های تسلیحاتی بیشتر برای شرکت‌های دفاعی کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا به وضوح جانب این شاهزاده را گرفت و بیشتر موجب منزوی شدن اردوغان شد. سناتور رند پل در پیامی توئیتری با اشاره به شعار "اول آمریکا" نوشت: کاملا اطمینان دارم که عربستان سعودی اول است، نه آمریکا. "

نظر شما