شناسهٔ خبر: 29515457 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با تقی عطایی نویسنده «هفت‌سین ایرانی»:

«نیلوفر» کتابی برای آموختن مهارت زندگی است

نیلوفر کتابی است کاربردی برای ازدواج خوب برای زندگی سالم و داشتن یک خانواده موفق. در کتاب نیلوفر خواهیم دید که «عشق» یک مبادله است نه یک معامله و انسان برای بهداشت روان خود راهی ندارد جز درک واقعیت.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از اصفهان-  الهام شهیدان:  مصاحبه گاهی مصاحبت افرادی را به همراه دارد که سعی در مطرح کردن و گفتن از خودشان ندارند؛ بعضی از آدم‌ها آمده‌اند تا باری از هستی را بردوش بکشند و دردها را التیام دهند.

تقی عطایی (ایران‌شناس و پژوهشگر) نیز از آن آدم‌های کمیاب زمانه است. از همان‌ها که بدون #هشتگ «در ایران می‌مانم» شش ماه از سال زندگی‌اش در آلمان را رها می‌کند و برای مشاوره پیش از ازدواج، پیگیری کتاب‌ها، فعالیت برای محیطزیست و همنشینی با جوان‌ها با همسرش به ایران می‌آید.

نخستین بار که او را می‌بینم از پیشنهادش برای سالم‌تر شدن خانواده‌ها می‌پرسم و پاسخش این است «باید کتاب خواند، باید این گوشی‌ها و فضای مجازی را رهاکرد، فارسی‌وان و جم خانواده‌های ما را سطحی و ویران کرده است.» تلفن همراهش که زنگ می‌خورد، می‌بینم از آن‌هایی نیست که حرف و عمل‌شان دوتا باشد. یک نوکیای قدیمی اصل آلمانی که درب هیچ فضای مجازی‌ای به روی آن باز نیست.

عطایی سه ماه پیش از انقلاب اسلامی برای تحصیل ابتدا به نروژ و سپس به آلمان می‌رود. در سال‌های تحصیل تارخ ادبیات آلمانی،کامپیوتر و علوم تربیتی خواند.

به بهانه رونمایی از کتاب «نیلوفر» که هفته آینده و در ادامه برنامه‌های هفته کتاب اصفهان برگزار می‌شود با او یک گفت‌وگوی کوتاه درباره کتاب و فعالیت‌های محیط‌زیستی و البته «زندگی» داشته‌ایم که کتاب‌ها را برای بهترشدن زندگی می‌خوانیم.


«نیلوفر» کتابی است که به نظرم همه والدین و فرزندانشان باید بخوانند.

بله، دقیقا. نیلوفر کتابی است کاربردی برای ازدواج خوب برای زندگی سالم و داشتن یک خانواده موفق. در کتاب نیلوفر خواهیم دید که «عشق» یک مبادله است نه یک معامله و انسان برای بهداشت روان خود راهی ندارد جز درک واقعیت.   

از آنجایی که سال‌هاست در زمینه ازدواج، نگرانی‌های والدین را می‌بینم به این نتیجه رسیدم کتابی بنویسم که علاج واقعه را قبل از وقوع کرده باشیم. تاکید من این است که پیشگیری از درمان هم ارزانتر و هم موثرتر است.

ما به عنوان انسان اول باید خودمان را بشناسیم. خودشناسی از پایه‌های علم روانشناسی است این که چه باید کرد و چه نباید کرد. چه می‌شود کرد و چه نمی‌شود کرد. ریشه همه ما در خانه و در «خانواده» است. من نخستین کسی هستم که شورای خانواده را مطرح کردم. فرزندان ما باید از سنین کودکی یاد بگیرند یک ساعت در خانواده دور هم باشند و شورای خانواده را جدی بگیرند.      


«شخصیت سالمم یک مجموعه دنباله‌دار و جذاب است. نوشتن آن را از چه سالی آغاز کردید؟

از ده سال پیش که سفری به ایران داشتم حس کردم که شکاف بین جوانان و والدین زیاد شده است. در بعضی خانواده‌ها فرزندسالاری غوغا می‌کرد و البته عده‌ای هم فرزند را «مال» خود می‌دانستند و همین شد که حس کردم وقتی می‌توانم باید به جوانان و خانواد‌ه‌ها کمک کنم. سالی شش ماه با همسرم می‌آیم و سعی می‌کنیم برای خانواده‌ها و جوانان گامی برداریم.

به همین بهانه نوشتن کتاب «شخصیت سالم» را از سال 1391 آغاز کردم و هرسال یک نمونه از آن منتشر و تا سال 1399 شماره نه آن منتشر خواهد شد.

کتاب «هفت‌سین ایرانی» شما هم خیلی خوانده شده؛ خودتان دلیل محبوبیت این کتاب را چه می‌دانید؟

کتاب «هفت‌سین ایرانی» درسال 1394 منتشر شد و بدون اینکه در شهرهای دیگر نماینده‌ای برای عرضه کتاب داشته باشم به چاپ چهارم رسید. چون سنت‌های ایرانی را به طور کامل در آن شرح داده‌ام کتاب جذابی برای مخاطبان شده است.

در این کتاب از چرایی هفت‌سین می‌گویم، چرا هفت‌سین و هفت‌شین نه؟ شب یلدا و اعیاد باستانی را به طور کامل در این کتاب توضیح داده و تمام سوالات در این زمینه را پاسخ داده‌ام.


شما در کنار مشاوره و نوشتن، فعالیت‌هایی نیز برای طبیعت دارید؛ محیط‌زیست این روزهای یکی از دغدغه‌های اصلی در دنیا و ایران است؛ شما چه فعالیت‌هایی در این حوزه می‌کنید؟

ما انجمنی به نام «صلح با طبیعت» داریم که هر سه‌شنبه نشست‌های آن برگزار می‌شود و در کنار گفتگو درباره کتاب و شعر و فرهنگ از طبیعت حرف می‌زنیم، برنامه‌های طبیعت‌گردی داریم و جوانان و بزرگسالان را به دل محیط‌زیست و مکان‌هایی مثل قمیشلو، موته و ... می‌بریم و اول پاک‌سازی زباله ها را انجام داده و بعد از آن  از طبیعت لذت می‌بریم. 
 
 
داستان کتاب نیلوفر

نوید و نرگس، پدرو مادری هستند که روابطی دوستانه دارند نه در این خانواده پدرسالاری می‌بینیم و نه مادرسالاری و اعتقاد من براین است که در چنین خانواده‌هایی کودکان راحت‌تر رشد می‌کنند.

 «نیلو» ازدواج زودرس دارد. پدرومادرش موافق نیستند اما چون در این خانواده همه حق تصمیم‌گیری دارد با برادر شیرین که دوست چندساله‌اش است ازدواج می‌کند. البته پیش از ازدواج این دو نفر سه دوره سه ماهه طی می‌شود دوره آشنایی، سه ماه دوستی، سه ماه مهرورزی تا این که تصمیم می‌گیرند می‌خواهند با هم ازدواج کنند.

آنچه در قالب مباحث روان‌شناسی اجتماعی در این رمان مطرح شده کمک می‌کند که با شورای خانواده از آغاز بیاموزند که به عنوان یک انسان به هم نگاه کنند نه کسی که باید اطاعت کند. در خانواده باید کار مشارکتی کنیم.

مبحث شورای خانواده از مسایل اساسی این کتاب است که کودک ما بیاموزد اصل مشورت چقدر در خانواده مهم است و از طرف دیگر در خانواده فرزندسالاری اتفاق نیافند. چراکه کار مشارکتی همچنین به رشد و خلاقیت فرزندان کمک می‌کند.

 

نظر شما