شناسهٔ خبر: 29515364 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

افشانی در افتتاحیه ساختمان شورای عالی استان‌ها:

کسانی که شورای شهر را تضعیف کردند، مدعی رعایت قانون بودند

شهردار سابق تهران ضمن اظهار تاسف از اینکه شورای شهر را تضعیف کرد‌ه‌اند، گفت: من تقویت نهاد شورا را وظیفه شخصی خود می‌دانم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی افشانی در مراسم افتتاحیه ساختمان شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: حمایت من از این شورا به خاطر اعتقاد راسخی است که نسبت به بحث شوراها و این نهاد اجتماعی نوپا در کشور دارم. واقعیت این است که در شرایط فعلی امکان ندارد بدون مشارکت و نقش‌آفرینی مردم بتوان جامعه را به نحو مطلوب اداره کرد. برای اینکه جامعه امروز ما بتواند بر مشکلات عدیده پیش روی خود فائق آید لازم است برای مشارکت مردم راهکارهای علمی پیدا کنیم و از قالب حرف و شعار خارج شویم.

شهردار سابق تهران در ادامه گفت: در طول تاریخ میلیون‌ها انسان در خون خود غلتیدند، به اسارت رفتند و متحمل سختی شدند تا جامعه آموخت اداره امور با مشارکت جمعی بهتر از تصمیمات فردی است آنچه امروز به عنوان شورای شهر داریم حداقل یک تاریخچه صد و یازده ساله دارد. با مصوب شدن قانون بلدیه اختیاراتی برای شورای شهر در نظر گرفته شده و آن انتخاب شهردار بود برای اینکه ارتباط بین مردم و حاکمیت در مورد شهردار منتخب معلوم باشد باید حکمش توسط وزارت کشور امضا شود.

وی افزود: خواستم از این مساله بگذرم اما فکر کردم به مجلس و قانون انتخاب شهرداران گریزی بزنم. شورای شهر تضعیف شد و  کسانی که این نهاد نوپا را تضعیف کردند، مدعی بودند می‌خواهند قانون را رعایت کنند. در قانون انتخاب شهرداران، شهردار، منتخب نمایندگان مردم است و برای اینکه دولت هیچگاه تصور نکند می‌تواند شهردار را انتخاب کند، او فاقد پست سازمانی است مانند نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و اعضای شورای روستا.

افشانی با تاکید بر اینکه هیچ رابطه استخدامی بین شهردار ومجموعه قوانین حاکم وجود ندارد، گفت: ایستادگی و مقاومت من از این جهت بود که قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل شهردار نمی‌شود اما هم نمایندگان و هم صدا و سیمای ما قانون منع بکارگیری بازنشستگان را به طور خاص مربوط به شهردار تهران مطرح می‌کردند.

شهردار سابق تهران تاکید کرد: وقتی می‌خواستند به مجلس استفساریه دهند، گفتند اگر استفساریه خواست شهرداران باشد تعداد بیشتری امضا جمع می‌شود و من هم موافقت کردم. 142 نفر استفساریه را امضا کردند و بعد گفته شد استفساریه شهردار تهران رای نیارود.

وی ضمن اظهار تاسف نسبت به تضعیف نهاد شوراها بیان کرد: شورای عالی ا ستان‌ها باید تلاش کنند قانون را به مفهوم واقعی آن برسانند من تقویت نهاد شورا را وظیفه شخصی خود می‌دانم.

افشانی خطاب به پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران گفت: در ماده 71 قانون شهرداری‌ها اشاره شده شهردار موظف است هر شش ماه صورت حساب هزینه و درآمد شهرداری را آگهی عمومی کنند که من برای اولین بار به این قانون عمل کردم و این انتظار می‌رود که شهردار بعدی نیز به این قانون عمل کند. 

نظر شما