شناسهٔ خبر: 29515349 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

معرفی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

دانشگاه قهرمان‌پرور

واحد قائمشهر بعد از گذشت 35 سال با ۳۴ رشته دکتری تخصصی، ۱۱۱ رشته کارشناسی‌ارشد، ۸۰ رشته کارشناسی و ۴۰ رشته کاردانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 305 عضو هیات‌علمی و بیش از 120 عضو هیات‌علمی مدعو کادر آموزشی این واحد دانشگاهی را در رشته‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، جاده نظامی قائمشهر را که تا انتها طی کنید، لابه‌لای سبزی جنگل و هوای دلنشین شمال، سازه زیبا و بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر تنها سوژه‌ای است که بالاتر از تمام ساختمان‌هایی که در آن منطقه ساخته شده، جلب توجه می‌کند. فضایی جذاب و مفرح که احتمالا هر دانشجویی با یک بار مشاهده آن آرزوی تحصیل در این واحد دانشگاهی را در ذهن خود خواهد ساخت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر اردیبهشت‌ماه سال 1362 تاسیس شد و به همین خاطر به‌عنوان اولین دانشگاه آزاد اسلامی شمال کشور شناخته می‌شود. مهندسی عمران، برق، مکانیک، امور دامی و کشاورزی پنج رشته ابتدایی آغاز به کار این دانشگاه بوده است و حالا بعد از گذشت 35 سال با ۳۴ رشته دکتری تخصصی، ۱۱۱ رشته کارشناسی‌ارشد، ۸۰ رشته کارشناسی و ۴۰ رشته کاردانی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 305 عضو هیات‌علمی و بیش از 120 عضو هیات‌علمی مدعو کادر آموزشی این واحد دانشگاهی را در رشته‌های مختلف تشکیل می‌دهند.

 

گفت‌وگو با رئیس واحد قائمشهر

رتبه اول دانشگاه‌های شمال کشور از سوی ISC

 

دکتر سیدحسین ابراهیمیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر به تشریح وضعیت این واحد دانشگاهی پرداخت و گفت: «این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آزاد شمال کشور است که با پنج دانشکده در حال فعالیت است. ما در این واحد دانشگاهی از بیش از 300 عضو هیات‌علمی و کارکنان و همکاران باتجربه بهره می‌بریم. این دانشگاه در سال 95 به لحاظ علمی و آموزشی و پژوهشی رتبه اول دانشگاه‌های شمال کشور از سوی ISC و رتبه 15 کشور و در سال 96 هم رتبه اول شمال کشور و رتبه 13 کشور را کسب کرد. نقطه قوت این واحد دانشگاهی بهره‌برداری از اعضای هیات‌علمی باتجربه و توانمند و همچنین تنوع رشته‌ای بالاست. در حال حاضر ما بعضی فعالیت‌ها را در صدر فعالیت‌های این واحد دانشگاهی قرار داده‌ایم. بخش اول فعالیت‌های اقتصادی است که با گسترش واحدهای فناور مرکز رشد و پرورش ماهی و گل و محصولات زراعی و عقد قراردادهای گوناگون با واحدهای صنعتی و صنفی ایجاد شده است.در بخش دوم قدم برداشتن در حوزه پژوهشی است که ماحصل آن ثبت مقالات گوناگون از سوی دانشجویان و اساتید و البته همچنین انجام پروژه‌های علمی و پژوهشی است.در بخش سوم هم خواهان افزایش ایجاد رشته‌های گوناگون و متنوع است.

در حوزه پژوهشی ما درصدد دریافت مجوز سایت و کتابخانه و پژوهشگاه مرجع هستیم. در حوزه موضوعات فرهنگی هم درصدد اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه هستیم که با تشکیل تیم‌ها و کارگروه‌های ویژه در حال اجراست. گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، نماز، عترت و... نیز بخش دیگری از اقدامات فرهنگی ماست.

برای اینکه اتکا به شهریه نداشته باشیم و درآمدهای غیرشهریه‌ای را هم گسترش بدهیم، به فعالیت در مجتمع بزرگ پژوهشی، راه‌اندازی مرکز رشد و عقد قراردادهای برون‌دانشگاهی پژوهشی و قرارداد با واحدهای صنعتی چشم دوخته‌ایم.

تدفین شهدای گمنام در محیط دانشگاه، برگزاری مرتب اردوهای جهادی، اردوی راهیان نور و حمایت از تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های دینی و هیئات مذهبی، راه‌اندازی اعتکاف دانشجویی برای اولین بار در سطح دانشگاه‌های مازندران در مسجد این واحد دانشگاهی، دوره تخصصی نشریات دانشجویی برای دانشجویان سراسر کشور و برگزاری دوره‌های کتابخوانی، پیاده‌روی اربعین حسینی و... از جمله اقداماتی است که در اعتلای فرهنگ توسط این واحد دانشگاهی صورت پذیرفته است.

در حوزه ورزشی هم دانشگاه از امکانات کم‌نظیری در سطح کشور برخوردار است که می‌تواند میزبان مسابقات مختلف در سطوح بالا باشد. بسیاری از قهرمانان بزرگ کشوری از دانشجویان این دانشکده هستند.

برنامه‌های گسترده‌ای در جهت رشد فعالیت‌های دانشگاه در همان مصادیقی که گفته شد، داریم. عدم اتکا به شهریه، درآمدزایی با تکیه بر توانمندی‌های علمی و پژوهشی، ایجاد تنوع در رشته‌های مختلف دانشگاهی و جذب دانشجو مصادیقی است که این واحد دانشگاهی تمرکز خود را روی آن گذاشته است تا به بهترین شکل آنها را به سرانجام برساند.

رئیس واحد دانشگاهی قائمشهر در ادامه با اشاره به وجود روابط گرم و دوستانه بین ریاست و مسئولان دانشکده با دانشجویان به‌خصوص اعضا و مسئولان تشکل‌ها گفت: «دفتر من دائم در تمام طول روز به روی دانشجویان و تشکل‌ها و مسئولان دانشکده‌ها باز است. اعضای تشکل‌ها عضو اصلی شورای فرهنگی واحد هستند. ما در جلسات شورای فرهنگی حضور همه این دوستان و مسئولان را داریم. بعد از مصوبات جلسات ما نهایت همکاری را با تشکل‌ها و کانون‌ها می‌کنیم. بنده شخصا در کلاس‌ها و محیط‌های دانشجویی حاضر می‌شوم و از نزدیک با اعضا و مسئولان تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی در ارتباط هستم. تا به حال موضوعی نبوده است که از سوی دانشجویان تشکل‌ها مطرح بشود و ما از آن استنکاف کنیم. ما به‌عنوان متولیان فرهنگی باید فقط نظارت داشته باشیم و کارهای اجرایی را به خود دانشجویان بسپاریم و اگر نکاتی هم بود که به بهتر شدن روند فعالیت آنها کمک می‌کرد، به آنها در فضایی صمیمی منتقل می‌کنیم. دانشجویان هم با مشاهده این فضا رابطه بسیار بهتری را با ما شکل می‌دهند.»

دکتر ابراهیمیان در پایان به مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه با ورود مقام معظم رهبری و انتخاب دکتر ولایتی به‌عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی نقطه عطفی در تاریخ 30ساله دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و مبدا تحولات بسیاری شد و روح تازه‌ای به کالبد این دانشگاه دمیدن گرفت. جناب آقای دکتر طهرانچی هم از دانشمندان بزرگ کشور هستند و با توجه به سوابق ایشان در حوزه‌های آموزشی و علمی و البته مدیریتی می‌توان چشم به ارتقای وضعیت دانشگاه داشت.»

در پایان بنده تشکر می‌کنم از دوستان روزنامه «فرهیختگان» خصوصا بعد از تغییرات ایجادشده و استقرار تیم جدید که سمت و سوی این روزنامه را در جهت اهداف نظام و تعالی‌بخشی به امور آموزشی و پژوهشی تنظیم کرده‌اند.

 

وضعیت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

عباسعلی دهپور، مدیر مرکز رشد واحد قائمشهر در ارتباط با اقدامات این مرکز به «فرهیختگان» گفت: «مرکز رشد واحد قائمشهر از سال 1395 موافقت اصولی خود را از سازمان مرکزی دریافت کرده و افتتاحیه هم در تیرماه 1396 اتفاق افتاده است. 11 عرصه فناور در این مرکز رشد مستقر هستند. محور کلیدی این مرکز در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی و صنایع غذایی مبتنی‌بر فناوری‌های نوین در این گرایش‌ها بوده و جذب هسته‌های فناور هم بر همین مبنا است.

ساختمان بسیار خوبی برای این مرکز تخصیص داده شده و فضا به میزان کافی برای فعالیت مهیا است. شرکت‌هایی که فعلا در این مرکز مشغول فعالیت هستند، عبارتند از: شرکت کشت سلول بافت گیاهان زینتی و زراعی بسیار مهم، شرکت دیگر ما در حوزه مکمل‌های دارویی برای دام و طیور فعالیت می‌کند، شرکت بعدی در زمینه تولید ژل رویال فعالیت می‌کند، شرکت دیگر در زمینه ساخت کیت استخراج DNA و RNA فعال است و در وضعیت فعلی کشور از لحاظ تحریم‌ها ما چشم امید خاصی به این شرکت داریم و در مواردی از نمونه خارجی هم بهتر عمل کرده‌ایم، شرکتی در حوزه غذای آبزیان در این مرکز در حال فعالیت است که به مرحله فروش در بازار هم رسیده است، دانشجویان نخبه ما هم شرکتی را در این مرکز برای اختراعات خود ایجاد کرده‌اند و اقدامات قابل‌توجهی هم انجام داده‌اند. در زمینه پرورش زالو هم شرکتی در این مرکز فعالیت می‌کند. بازیافت پسماندهای کشاورزی و مرغداری به‌منظور تهیه غذای آبزیان نیز فعالیت شرکت دیگری است که در مرکز رشد این واحد حضور دارد و... . البته چندین شرکت دیگر هم در حال انجام مراحل جذب و پذیرش هستند و به‌زودی به مجموعه اضافه خواهند شد.

مرکز رشد قائمشهر در نقطه بسیار مناسبی از لحاظ دسترسی و استراتژیک قرار گرفته است و به شهرهای بزرگ و مهمی دسترسی سریع دارد. بحث بیزنس در این مرکز خیلی خوب اتفاق می‌افتد. ما در کنار نمایشگاه بین‌المللی استان مازندران قرار گرفته‌ایم و واحدهای فناور ما بسته به فعالیت‌شان در این نمایشگاه‌ها حضور دائمی دارند. شهرک‌های صنعتی متعددی در فاصله نزدیک به این مرکز قرار گرفته‌اند و این پتانسیل بزرگی برای واحد قائمشهر است.
به جز دو شرکت، الباقی شرکت‌ها از دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص واحد قائمشهر هستند. شعار ما این است که دانشگاه ما دانشگاه کارآفرین است. با یک سرمایه 20 تا 30 میلیون تومان می‌شود در این مرکز فعالیتی را آغاز کرد و به سوددهی رسید، چراکه اگر مسیر درستی را پیش گرفته باشند، در همین بازار مازندران مشتری فراوانی وجود دارد. »

 

دانشگاهی که با ورزشکاران عجین شده است

پیمان ولی‌پور، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر؛ دانشیار رشته نساجی و پوشاک و مدیرعامل نساجی مازندران گفت: «کلنگ ساخت از سال 1368 زده شد. این ساختمان در محور جاده بابل- قائمشهر و در بهترین نقطه شهر واقع شده است. در کنار رودخانه مهم تلار قرار دارد. این ساختمان در همان زمان با ایده استراتژی بلندمدت دانشگاه عجین بود. 14500 متر مساحت این ساختمان است. در آن سالی که کلنگ زده شد، به‌عنوان بزرگ‌ترین ساختمان منطقه به حساب می‌آمد.

این ساختمان ابتدائا به‌عنوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر ساخته شد اما درحال حاضر به‌عنوان دانشکده علوم انسانی فعالیت می‌کند. اینجا متشکل از 10 رشته علوم انسانی به صورت کلی است، رشته‌ها به این شکل هستند: مدیریت دولتی، بازرگانی، امور گمرکی، بیمه، گردشگری، حسابداری، روانشناسی، علوم تربیتی، تربیت و آموزش معلمان، زبان انگلیسی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، اقتصاد و حقوق.

در میان این رشته‌ها درحال حاضر در رشته‌های مدیریت، پنج گرایش دکتری و پنج گرایش در ارشد داریم. در گروه حسابداری و در رشته زبان انگلیسی تا مقطع دکتری داریم. رشته‌های تا مقطع ارشد شامل اقتصاد، حسابداری، ادبیات، علوم تربیتی، مدیریت‌های مختلف و حقوق است. و تا مقطع دکتری شامل رشته‌های حقوق، مدیریت، حسابداری، ادبیات فارسی، ادبیات انگلیسی و زبان‌شناسی است.

اولین دانشگاهی هستیم که رشته زبان‌شناسی را از لیسانس تا دکتری داریم که درحال حاضر دانشجویانی در این رشته مشغول تحصیل هستند.

این دانشکده دارای سلف‌سرویس خواهران و برادران است که فضایی حدودا دو هزار متر به همراه آشپزخانه و سردخانه برای نگهداشتن مواد غذایی دارد و نمازخانه‌ای به مساحت تقریبی 400 مترمربع را نیز شامل می‌شود.

فعال‌ترین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر و به عبارتی فرماندهی بسیج قائمشهر در اینجاست.

تعداد دانشجویان ما هم‌اکنون در مقطع کاردانی تا دکتری حدودا بیش از سه هزار و 500 دانشجو است.

تعداد دانشجوها در مقطع کاردانی: 250 نفر
در دوره کارشناسی ناپیوسته: 300 نفر
دوره کارشناسی: دو هزار نفر
دوره کارشناسی‌ارشد: هزار نفر
در دوره دکتری: چیزی حدود 220 دانشجو داریم.
تعداد اساتید 300 نفر است که 60 درصد از اینها تمام‌وقت در این دانشکده مستقر هستند.
دانشیار: هشت نفر
فوق‌لیسانس: 10 نفر
مابقی یا استادیار یا دانشجوی دکتری هستند.

تقریبا چیزی حدود 10 درصد از اساتید، دانشجوی دانشگاه قائمشهر بودند و هم‌اکنون درحال تدریس در این دانشکده هستند.

چیزی که این دانشکده را از بقیه دانشکده‌های قائمشهر و دانشگاه آزاد اسلامی منطقه جدا می‌کند، قدمت دانشکده و سابقه رشته‌ها و همچنین سابقه اساتید تمام‌وقت این دانشکده است به صورتی که 13 استاد تمام‌وقت این واحد در مقام ریاست این واحد و واحدهای دیگر تجربه کار داشته‌اند.

تحصیل ورزشکاران بنام و جهانی همچون بهداد سلیمی، حسن یزدانی، احمد محمدی، بهنام قنبرپور، احمد توکلی، سجاد انوشیروانی، بهادر مولایی، فاطمه چالاکی و قهرمانان جهانی دیگر از افتخارات دیگر این واحد است.

بهنام طیبی، ستاره مسابقات کشتی جهانی دانش‌آموخته این واحد دانشگاهی است و درحال حاضر عضو هیات‌علمی این دانشکده است.

خوابگاه دانشجویی و مرکز رشد در جوار این دانشکده واقع شده است.

نخستین یادواره شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی منطقه مازندران در این دانشکده برگزار شد.»

 

از کشاورزی تا پرورش دام و طیور برای درآمدزایی

مجید مرادیان، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر و سرپرست مجتمع پژوهشی، اقتصادی و ورزشی واحد قائمشهر در ارتباط با فعالیت‌های این مجتمع گفت: «این مرکز حدود 10 هکتار زمین دارد که طی خرید‌های متوالی از زمین‌داران منطقه ایجاد شده است. تا سال 85 دانشکده فنی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی با بیش از هفت تا هشت هزار دانشجو اینجا مشغول تحصیل بودند. از سال 85 دانشکده فنی مهندسی منتقل شد، سال 89 یا 90 دانشکده کشاورزی هم منتقل شد و عنوان این محل به مجتمع پژوهشی، اقتصادی و ورزشی تغییر کرد.

قسمت‌های مختلف این مرکز به‌منظور درآمدزایی ایجاد نشده بود و این زمین‌ها و استخر‌ها و سالن‌های ورزشی و... لازمه رشته‌های حاضر در این محل بود. بعد از انتقال دانشکده‌ها نگاه درآمدزایی به این محل معطوف شد. ما چیزی حدود 6 هزار متر باغ مرکبات پرتقال داریم که زیرنظر دانشجویان کشاورزی است و به میدان میوه و تره‌بار منتقل می‌شود. میزان برداشت ما بنا به شرایط موجود از پنج تا 10 تن در سال متغیر است.

14 هزار متر زمین کشاورزی زیر کشت گندم داریم. گندم برداشت‌شده به میزان 4.5 تن در سال گذشته به کارخانه آرد فروخته شد. حدود 11 هزار مترمربع زمین شالیزاری داریم که در فصل برداشت برنج مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود دو تن برنج سفیدشده ماحصل کار ماست. تمام محصولات ما در این مجتمع ارگانیک است و از سموم استفاده نمی‌کنیم. محصولات ما در تمام قسمت‌ها عمدتا در اختیار همکاران قرار می‌گیرد.

چهار سوله 400 متری برای گلخانه اختصاص داده‌ایم که در آن خیار پرورش می‌دهیم. در گذشته موز پرورش داده می‌شد که صرفه اقتصادی نداشت و خیار جایگزین شد و امسال چیزی حدود 10 تا 12 تن خیار برداشت کردیم و با بسته‌بندی‌های مشخص با اسم این محل در میادین میوه و تره‌بار توزیع شد.

سالن مرغداری بخش دیگر این مجموعه است و چون دانشجوی زیادی در این حوزه نداریم، بیشتر به بحث درآمدزایی فکر می‌کنیم. چهار هزار قطعه استاندارد ظرفیت این مرغداری است. در مرغداری‌های امروزی همه از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند، ما در 99 درصد مواقع فقط به واکسن یک‌روزگی اکتفا می‌کنیم و باید سه هفته حداقل از آخرین آنتی‌بیوتیک یا دارو بگذرد بعد توزیع بشود. ما سود ناخالص 12 تا 13 میلیون در هر دوره پرورش داریم. به‌طور میانگین هم پنج دوره پرورش مرغ گوشتی در هر سال داریم. این مرغ‌ها به دلیل شرایط خاص و خوب نگهداری آنها معروف به مرغ سبز یا ارگانیک است و البته قیمت آن را به قیمت بازار تعیین می‌کنیم.

مضاف بر این دو سالن برای پرورش بلدرچین داریم که ظرفیت 6 هزار بلدرچین دارد. اینها هم به صورت ارگانیک پرورش داده می‌شود. برای سه هزار قطعه بلدرچین پنج تا 6 میلیون تومان هزینه می‌کنیم و دو میلیون سود می‌کنیم. ولی در یک دوره 32 روزه در مرغداری ما معمولا 40 میلیون هزینه می‌کنیم و 12 میلیون سود ناخالص می‌بریم.

استخرهای خاکی و بتنی ما که محل پرورش ماهی‌های گرمابی و سردآبی است (9 هزار متر مربع مربوط به این استخرهاست) ظرفیت هفت تن ماهی گرمابی و استخرهای بتنی که 6 استخر هستند، با قابلیت آب در گردش، ظرفیت 9 تن ماهی را دارند. با توجه به معضلاتی که داریم، ما از استخرهای بتنی هم که برای ماهی‌های سردآبی مناسب است، برای ماهی‌های گرمابی استفاده می‌کنیم. اینجا برخلاف استخرهای بیرون، غذای ارگانیک و سالم به ماهی‌ها داده می‌شود. سیستم آب در گردش این مجموعه باعث شده که پرتی آب نداشته باشیم.

حالا سوای این ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و چالش‌هایی که ما با آن مواجهیم، مربوط به قوانین اداری است. ما دوست داریم این مجموعه از تمام ظرفیت‌هایش استفاده شود. یکی از این مشکلات همین پرورش ماهی گرمابی در استخرهای بتنی است که مناسب ماهی‌های گرمابی است. ما در هفت تا هشت ماه در سال می‌توانیم ماهی قزل‌آلا داشته باشیم، چرا نمی‌توانیم؟ چون سرمایه در گردش موردنیاز ما بسیار بیشتر از سرمایه فعلی است. این مبلغ حدود 50 تا 60 میلیون تومان می‌شود که تقریبا پنج برابر پرورش ماهی‌ای مثل کپور است، اما سود آن کجا و این کجا. سیکل اداری به ثمر رسیدن این پروسه آنقدر کسل‌کننده و زمان‌بر است که تا به نتیجه رسیدن درخواست، ما از استخر برای پرورش ماهی گرمابی استفاده می‌کنیم. مشکل بعدی معطوف به جریان فروش ماهی‌هاست. هدف اول ما تامین نیاز همکاران است، اما درباره مازاد ماهی‌ها سازوکاری برای فروش آنها وجود ندارد. برای فروش ماهی‌ها باید مزایده بگذاریم و بروکراسی اداری دارد. یک ماهی‌فروش در بازار نمی‌تواند هر روز فرم پر کرده و در مزایده شرکت کند و تضمینی برای فروش هم باشد و این عملا دست و پای ما را می‌بندد.

زمین چمن مجموعه هم از ظرفیت‌های عالی است که در کنار سالن ورزشی ما که رتبه اول مازندران و جزء پنج سالن برتر کشور محسوب می‌شود، فضای مناسبی را برای بهره برداری‌های عمومی و دانشجویی ایجاد کرده است. سالن ورزشی متشکل از زمین فوتسال، هندبال، والیبال، بسکتبال، بدنسازی، سونا و... است. اجاره به تیم‌های ورزشی و حفاظت از چمن از رسالت‌های این مجموعه است که رعایت می‌شود. میزبانی از تیم‌های بزرگ و صاحب‌نام ورزشی هم در این مجموعه صورت می‌پذیرد.

نظر شما