شناسهٔ خبر: 29515125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهردار سابق تهران:

قانون منع به کارگیری بازنشستگان نباید مشمول شهرداران می‌شد

شهردار سابق تهران گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان نباید شامل شهرداران می‌شد، اما با کمال تأسف قانون صد ساله شهرداری را نادیده گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محمدعلی افشانی در مراسم افتتاح ساختمان جدید شورای عالی استان ها اظهار داشت: بنده وقتی که از یک سازمان می‌روم، دیگر در آن سازمان حضور پیدا نمی‌کنم، ولی امروز به دلیل اصرارهای الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در این جمع حضور پیدا کردم و از شهردار تهران و رئیس شورای شهر نیز برای این حضور اجازه گرفتم. 

وی ضمن تبریک به حناچی به عنوان شهردار تهران، گفت: شهروندان از ذینفعان مدیریت شهری محسوب می‌شوند و مشارکت آنها در اداره امور شهر باعث می‌شود که اتفاق‌های بهتری انجام شود. 

افشانی یادآور شد: در شرایط فعلی امکان اینکه بدون نقش ‌آفرینی مردم بتوان کاری در شهر انجام داد وجود ندارد و عدم حضور مردم فعالیت‌های شهری را محال می‌کند و برای اینکه جامعه امروز ما بتواند به مشکلات عدیده فائق بیاید، بنابراین مشارکت مردم بسیار حائز اهمیت است و در این خصوص باید از قالب حرف و تمجید خارج شویم. 

شهردار سابق تهران به نقش شوراها در اداره شهر اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ میلیون‌ها انسان در خون غلطیدند تا جامعه بشری بیاموزد تا اداره امور مردم با خرد جمعی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در گذشته براساس قانون شهردار را باید نمایندگان مردم انتخاب می‌کردند و حکمش توسط وزیر کشور صادر می‌شد که این احساس وجود نداشته باشد که شهردار توسط دولتی‌ها انتخاب می‌شود و متأسفانه باید گفت که امروزه این موضوع موجب تضعیف نهاد نوپای شوراها شده است. 

افشانی افزود: برای اینکه دولت تصور نکند که شهرداران را آنها انتخاب می‌کنند، بنابراین شهرداران فاقد پست مدیریتی هستند، مانند نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا. بنابراین شهردار هیچ‌گونه رابطه استخدامی با دولت ندارد و بنده نیز در این خصوص ایستادگی و مقاومت کردم برای حفظ جایگاه شوراها.

شهردار سابق تهران با تأکید بر اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان نباید شامل شهرداران می‌شد، گفت: با کمال تأسف، آنهایی که داشتند قانون صد ساله شهر را می‌گرفتند، مدعی بودند که قانون را رعایت می‌کنند، ولی در اصل اینطور نبود، بلکه قانون را اجرایی نکردند. 

وی افزود: این قانون شامل شهرداران نمی‌شود، ولی متأسفانه در صدا و سیما و مجلس تنها به موضوع بازنشستگی شهرداری تهران اشاره می‌کردند. 

شهردار سابق تهران افزود: ۱۴۲ نفر از نمایندگان استفساریه‌ای درباره استثنا شدن شهردار تهران در قانون منع به کارگیری بازنشستگان را امضا کردند که پس از آن تحت فشارهای سنگین قرار گرفتند و درنهایت فوریت آن رأی نیاورد. 

وی ادامه داد: با این قانون و اقدام، تأسف خودم را اعلام می‌کنم که این نهاد اجتماعی نوپا در ین دوره به جای تقویت، تضعیف شده است و باید تلاش کنیم که این قانون به صورت واقعی بازگردد. 

شهردار سابق تهران افزود: همه حقوقدانان نوشتند که این قانون مشمول شهرداران نمی‌شود و بنده در راستای تقویت نهاد شوراها وظیفه شخصی خود می‌دانم که این موضوع را پیگیری کنم. 

وی اظهار داشت: در ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها، شهردار موظف شده است هر شش ماه یکبار صورتحساب درآمد و هزینه را آگهی عمومی کند و اکنون بیش از صد سال از این قانون می‌گذرد، ولی فکر می‌کنم بنده اولین بار در شش ماهه اول این اقدام را انجام دادم. 

افشانی گفت: تلاش کردیم صدور پروانه ساخت و ساز به نحوی باشد تا کسی به شهرداری مراجعه نکند و این اقدام باعث کاهش فساد در شهر می‌شود. 

انتهای پیام/

نظر شما