شناسهٔ خبر: 29515112 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سوریه و روسیه هدف اصلی؛

نقشه خطرناک برای خاورمیانه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی

منبع: مهر

نتیجه نشست روز گذشته سازمان تسلیحات شیمیایی که با هدف تعیین چارچوب جدید برای تحقیقات آن برگزار شده بود به گونه ای رقم خورده که حکایت از توطئه ای جدید برای خاورمیانه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ماجرای حملات شیمیایی مشکوک در سوریه موضوعی است که حامیان غربی تروریست های فعال در سوریه به شدت پیگیر آن هستند. این حملات هرگاه که ارتش سوریه به موفقیت های چشمگیری در نبرد با تروریست ها دست می یافت، در مناطقی که جمعیت غیرنظامیان در آنها بیشتر بود رخ می داد و کشورهای غربی با توجه به در اختیار داشتن رسانه های متعدد، تبلیغات گسترده ای را علیه حکومت سوریه و متحدان آن به راه می انداختند.

بیشتر بخوانید:

استارت کلاه سفیدها برای اجرای سناریوی حملات شیمیایی با ضبط تصاویر ساختگی در شمال سوریه

تروریست‌ها ۶۵ کودک را برای قربانی‌کردن در حملات شیمیایی ربودند

تحقیقاتی که تا کنون انجام شده به هیچ وجه دست داشتن حکومت سوریه را در این حملات شیمیایی را تائید نکرده اما با این وجود کشورهای غربی در تلاش هستند تا با توجه به حضوری که در نهادهای بین المللی دارند به نوعی دمشق را مقصر جلوه داده و بدنبال آن راهی برای رسیدن به منافع خود در منطقه بیابند.

در این میان ماجرای مسمومیت و مرگ جاسوس سابق روسیه در سالزبری انگلیس نیز عاملی شد تا رقیبان مسکو با مقصر نشان دادن کرملین در این ماجرا در پی گرفتن انتقام از روسیه باشند.

در همین رابطه با توجه به نقش جدیدی که برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعریف شده این سازمان با اختیارات جدید می‌تواند انگشت اتهام خود را به سوی عاملان حملات شیمیایی همانند آنهایی که در سوریه و سالزبری رخ داد، نشانه بگیرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک تیم کوچک اما بسیار قوی را تشکیل داده که مسئول شناسایی عاملان حملات شیمیایی در سوریه بوده و شامل ۹ یا ۱۰ عضو است. رئیس این تیم انتخاب شده و این گروه در اوایل سال آتی میلادی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این گروه با حکمی که به اعضای آن اجازه می‌دهد به سوریه برگردند می‌خواهد مقصر تمامی حملات شیمیایی از سال ۲۰۱۳ تاکنون در این کشور را پیدا کند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار است به زودی گزارش کاملی را درخصوص حمله شیمیایی ماه آوریل به شهر دومای سوریه منتشر کند. گزارش اولیه حاکی از آن بود که گاز کلر در جریان این حمله شناسایی شده اما گاز اعصاب نه.

چین، ایران و روسیه خواستار رای لحظه آخری درباره بودجه این سازمان شده و گفتند که باید یک گروه از کارشناسان نقش جدید سازمان منع تسلیحات شیمیایی را مورد بررسی دقیق قرار دهد. اما آمریکا و انگلیس این کشورها را به تلاش برای برگشت به گذشته متهم کرده و گفتند که این اقدام در مقصر دانستن سوریه باید همانطور که برنامه ریزی شده، در اوایل سال آتی میلادی انجام گیرد.

غرب پس از آن این اختیارات جدید را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی داده که یکسری رخدادها در سوریه و همچنین حمله با عامل اعصاب به جاسوس سابق دو جانبه روس و دخترش در سالزبری انگلیس در ماه مارس رخ داد.

الکساندر شولگین، فرستاده روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت که غرب مدعی استفاده دمشق و مسکو از سلاح شیمیایی است و این دروغ و بهانه‌ای برای استفاده از موشک‌هایش در سوریه است.

وی همچنین گفت که تصمیم ژوئن غیرمشروع و فراتر از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و توافق ۱۹۹۷ در توقف جهان از استفاده از تسلیحات سمی است.

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز این مساله را که کشورش از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده، رد کرد.

اما کنت وارد، سفیر آمریکا نیز گفت که ادعای روسیه درباره غیرمشروع بودن اختیارات سازمان منع تسلیحات شیمیایی یک ریاکاری است.

سوءاستفاده از نقش شورای امنیت

تعریف وظیفه جدید برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی آنهم در خصوص سوریه در شرایطی که وضعیت این کشور با توجه به شکست داعش و دیگر گروه های تروریستی، روند به نسبت آرامی به خود گرفته عجیب به نظر می رسد.

پیشتر مقالات و یادداشت های زیادی درباره هزینه سرسام آور کشورهای غربی برای ساقط کردن حکومت قانونی سوریه منتشر شده اما وضعیت فعلی سوریه به این معناست که این هزینه ها به باد فنا رفته اند و دست کشورهای غربی و متحدان منطقه ای آنها در این رابطه خالی است.

از همین رو باید با بهانه ای جدید فشارهای بین المللی بر سوریه را افزایش داد و در این میان چه جایگاهی بهتر از سازمان ملل و شورای امنیت؟ با توجه به آنکه سازمان منع تسلیحات شیمیایی زیر مجموعه سازمان ملل محسوب می شود نتیجه تحقیقاتی که از سوی این سازمان انجام خواهد شد به احتمال زیاد مقدمه ای برای صدور قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت و حتی صدور مجوز حمله به این کشور خواهد شد.

به همین دلیل است که نقش جدید سازمان منع تسلیحات شیمیایی بیشتر از آنکه برای ساختن جهانی امن تر باشد وسیله ای برای تحقق اهداف کشورهای غربی در خاورمیانه است و روسیه که در سال های اخیر یکی از موانع عدم تحقق اهداف کشورهای غربی در خاورمیانه بوده نیز از منظر غرب باید تنبیه شود و پرونده سالزبوری موضوعی بسیار مناسب برای این کار است.

نظر شما