شناسهٔ خبر: 29514729 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

در افتتاحیه هفتمین سمینار بین المللی سلامت زنان مطرح شد:

از نقش آلودگی ها بر بیماری زایی تا تبیین انواع سرطان ها در زنان/ ثبتِ 380 هزار مورد مرگ و میر به دلیل بیماری های غیرواگیر

صاحب‌خبر -
به گزارش شیرازه ، افتتاحیه هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان سی ام آبان ماه با حضور عباس صدری رئیس دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران و کامران باقری لنکرانی رئیس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز (رئیس کنفرانس) در مجتمع فرهنگی و رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.

رئیس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه زندگی مدرن فعلی و وجود مواد صنعتی، انسان‌ها را نسبت به گذشته در معرض خطرات جدی قرار داده است، موضوع و محوریت این همایش را مخاطرات محیطی و سلامت زنان دانست.

باقری لنکرانی سلامت زن را محور سلامت جامعه عنوان کرد و بر اهمیت و اثربخش بودن همایش سلامت زنان در ارتقای جامعه سخن تاکید داشت.

وی با اظهار اینکه امید به زندگی در زنان ایرانی 4/79 درصد (تا 75 سالگی) و در مردان نیز 5/75 درصد (70 سالگی) افزایش داشته است که این آمار در مقایسه با دیگر کشورها با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

رئیس کنفرانس بین المللی سلامت زنان بیان کرد: در سال گذشته تعداد 380 هزار مورد مرگ و میر به دلیل بیماری های غیرواگیر ثبت شده که آمار زنان 160 هزار نفر و مردان نیز 220 هزار نفر بوده است.

وی در ادامه فشار خون، دیابت و بیماری های ناشی از چاقی و قلب را از عمده ترین بیماری های غیرواگیر عنوان کرد.

آلودگی هوا ششمین عامل مرگ و میر در ایران بود که توسط رئیس شورای سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شد.

لنکرانی با تاکید بر اینکه آلودگی ها نقش مهمی طی چهل سال گذشته در بسیاری از کلانشهرها در بیماری زایی داشته اند، اظهار داشت: باید برنامه هایی برای این موضوع در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه این همایش با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و دانشگاه‌های کشور برگزار شده است، افزود: در این همایش ملی 40 سخنران، اساتید و صاحب نظران حضور دارند.

در این سمینار بین المللی که توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت برگزار شده، تعداد 339 مقاله از بین 463 مقاله ارسالی پذیرفته شده است که بصورت پوستر ارائه خواهند شد.

خطرات زیست محیطی نوپدید و سلامت زنان، الکل«یک مشکل پنهان»، سرب«یک عامل تهدید کننده سلامت»، اثر داروها و هورمون های موجود در دام و طیور بر سلامت زنان، نقش مواد غذایی تخمیری کم نمک بر سلامت خانواده، تازه های پرتودرمانی(سرطان های ویژه زنان)، تصویربرداری در دوران بارداری، ملاحظات مربوط به خطرات تشعشع، آلودگی امواج الکترومغناطیس در شیراز و اثرات آن بر سلامت زنان و اثرات رادون بر سلامت زنان محورهای کنفرانس امروز بودند که توسط برخی از اساتید و پزشکان ارائه شد.

مخاطرات محیطی و بیماری های زنان و زایمان، الگوی زمانی_مکانی سرطان ها در زنان، حشره کش ها و سرطان در زنان، آلاینده های محیطی و بیماری های پوستی، اثر اپی ژنتیک آلاینده های محیطی بر نسل های بعد، چالش های مصرف ماهی در دوران بارداری و پاکسازی محصولات کشاورزی از آلاینده ها عناوین برنامه هایی است که در دومین روز کنفرانس(یکم آذر ماه) مطرح خواهد شد.

همچنین سیاست های عمومی، مخاطرات محیطی و سلامت زنان، نابرابری های جنسیتی و سلامت زنان، حقوق زنان و کلینیک های حقوق شهروندی، آنالیز مستندات حقوقی کشور در خصوص حقوق زنان در برابر مخاطرات محیطی در لدای حقوق بین المللی بشر، مسئولیت دولت درخصوص محافظت زنان در برابر مخاطرات طبیعی و بحث پیرامون مواردی از شکایت های حقوقی و تحلیل علل موفقیت و یا شکست آنها در از مطالب مرتبط با سیاست گذاری هستند که توسط شش نفر از اساتید ارائه می شود.

به گزارش شیرازه ، بیش از 5 ساعت کارگاهِ جانبی درخصوص مسائل زنان و رشد جنین در آخرین روزِ این همایش برگزار خواهد شد.

نظر شما