شناسهٔ خبر: 29513754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ با حمایت از بن سلمان منافع خود را به حقوق بشر ترجیح داد

رئیس جمهور آمریکا با حمایت از ولیعهد سعودی نشان داد همه چیز را به حقوق بشر ترجیح مي دهد.

صاحب‌خبر -

ترامپ با حمایت از بن سلمان منافع شخصی را به حقوق بشر ترجیح داد به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما روزنامه واشنگتن پست در مقاله اي نوشت: سخنان دونالد ترامپ در روز سه شنبه در این باره که وي، حاکمان عربستان سعودی را به سبب کشتن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی پاسخگو نخواهد دانست سبب شده است رویکرد سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا ماهیتی معامله ای و شخصی پیدا کند.

عمل بر اساس غريزه
ترامپ با گذشت دو سال از ریاست جمهوری اش در ارتباط با همه مسائل -- از تجارت گرفته تا تروریسم و تغییرات آب و هوایی و حقوق بشر -- همچنان بر اساس غریزه عمل می کند. ترامپ با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "ما ممکن است هرگز از حقایق در ارتباط با قتل آقای جمال خاشقجی مطلع نشویم. در هر صورت، روابط ما با پادشاهی سعودی همچنان به قوت خود باقی است."
او به موضوع فروش تسلیحات به این پادشاهی، نقش آن به عنوان یک خاکریز در مقابل ایران و تهدید مرتبط با افزایش بهای نفت به عنوان خطراتی برای آمریکا اشاره کرد که اگر دولت او روابط خود را با عربستان سعودی به سبب قتل خاشقجی قطع کند، با آنها مواجه خواهد شد.

تاکيد بر سیاست "اول آمریکا"
این بیانیه در حالی صادر شد که به نظر می رسد ترامپ برای تعطیلات روز شکرگزاری راهی فلوریدا خواهد شد و این در حالی است که سیا به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرد. خاشقجی که برای واشنگتن پست مقاله می نوشت و ساکن آمریکا بود در روز دوم ماه اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد.
ترامپ روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: "این سیاست "اول آمریکا" است. از نظر من، همه چیز به این سیاست ختم می شود. ما قصد نداریم از صدها میلیارد دلار سفارشات (تسلیحاتی) دست بکشیم و اجازه دهیم روسیه، چین و دیگران این فرصت را از آن خود کنند." ترامپ افزود عربستان سعودی به او در پایین نگه داشتن بهای نفت کمک کرد و این که بدون تلاش های او "بهای نفت به شدت افزایش می یافت."

روابط نزديک داماد ترامپ و بن سلمان
در حالی که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی این است که روسیه در انتخابات سال دو هزار و شانزده آمریکا برای کمک به ترامپ مداخله کرد، او نظر مشاوران خود را رد کرد و یافته های آنها را کم اهمیت جلوه داد. سبک مدیریت متعصبانه ترامپ همچنین عاملی در تصمیم گیری عربستان سعودی محسوب می شود. او این روابط را به جارد کوشنر دامادش سپرده است که روابطی نزدیک با محمد بن سلمان دارد. کوشنر در دولت اعلام کرد ولیعهد عربستان سعودی فردی حیاتی در کمک به سیاست کاخ سفید علیه ایران و حمایت از بسته صلح خاورمیانه تحت حمایت آمریکا محسوب می شود.
ترامپ در گفتگو با خبرنگاران گفت: "فکر می کنم این بیانیه کاملا واضح بود. من قصد ندارم اقتصاد جهان را نابود کنم" یا به منافع آمریکا در خاورمیانه یا هر جای دیگر در ارتباط با این موضوع آسیب بزنم.

تاثير مراودات شخصي بر تصميم گيري ها
دولت ترامپ تحریم هایی را علیه هفده تبعه سعودی اعمال کرده است که ادعا می شود در قتل جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست داشتند اما به نظر می رسد ترامپ به صورت موثری در حال پایان دادن به هر گونه احتمال مرتبط با پیامدهای بزرگتر است. این اقدامات احتمالا شامل اعمال تحریم ها یا انتقاد از خاندان سلطنتی، لغو فروش تسلیحات یا بایکوت می شود.
ترامپ همچنین توصیه های اعضای کابینه و مقامات باسابقه دولت را نادیده گرفت و از توافق هسته ای ایران و توافق نامه آب و هوایی پاریس خارج شد و تعرفه هایی را علیه هم پیمانان و دشمنان خود اجرایی کرد.
راس کندی استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه دولتی ایلینوی اظهار داشت رئیس جمهور آمریکا همواره خودش را در کانون تحولات و تصمیم گیری ها قرار داده است. کندی گفت در ارتباط با عربستان سعودی، استقبال این پادشاهی از ترامپ در ریاض در سال دو هزار و هفته پایه گذار این موضوع بود.
کندی گفت:"او به واقع مراوداتش با افراد در داخل یا بخش تجاری یا افرادی را که با آنها در کاخ سفید ملاقات می کند، شخصی می کند. او این اقدام را در ارتباط با رهبران خارجی هم انجام می دهد و این موضوع را در نظر می گیرد که آنها چگونه از نظر شخصی با او رفتار می کنند."

ترجيح منافع بر دفاع از حقوق بشر
دولت های قبلی -هم جمهوری خواه و هم دموکرات- برای شراکت راهبردی با عربستان سعودی ارزش قائل بودند و گاهی اوقات از نقض حقوق بشر در این کشور، از جمله آزار و اذیت های مذهبی و زندانی کردن مخالفان، انتقاد می کردند.
جرج دبلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز می گفت منافع امنیت ملی آمریکا با دفاع از حقوق بشر در خارج تأمین شده است و دولت او ادعا کرد هر بار که مقامات آمریکایی با سران عربستان سعودی، مصر، روسیه و دیگر کشورهایی دیدار می کردند که پیشینه حقوق بشری ضعیفی داشتند، این مسائل را با آنها مطرح می کردند.
راس کندی استاد تاریخ آمریکا گفت در ارتباط با ایران، ریاض از موضع ترامپ در ارتباط با توافق هسته ای که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد به عنوان اهرم استفاده کرد و از ترامپ خواست سیاست های رئیس جمهور قبلی آمریکا را لغو کند و این موضوع سبب ایجاد اهرم های دیپلماتیکی بیشتری برای خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای شد. بیانیه روز سه شنبه ترامپ با یک اعلام اتهام علیه فعالیت های ایران در خاورمیانه آغاز می شود.

طعنه جالب ظريف
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود به سخنان ترامپ واکنش نشان داد و او را به تمسخر گرفت.
ظریف نوشت: "آقای ترامپ به صورتی عجیب بند نخست بیانیه شرم آور خود را در ارتباط با قساوت های عربستان سعودی برای متهم کردن ایران اختصاص داد. شاید ما مسئول آتش سوزی های کالیفرنیا هم باشیم!"
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در این باره که آیا دولت ترامپ در تلاش برای توجیه این قتل است، گفت: "آمریکا همچنان به روابط خود با پادشاهی عربستان سعودی ادامه می دهد. آنها یک شریک مهم برای ما هستند. ما به این روند با پادشاهی عربستان سعودی و مردم آن ادامه می دهیم. این یک تعهد است که رئیس جمهور امروز اعلام کرد."

بيانيه اي شنيع
سامانتا پاور که در زمان ریاست جمهوری اوباما سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، بیانیه رئیس جمهور آمریکا را یک "اقدام شنیع" توصیف کرد که سبب ارائه تعریفی مرتبط با جهل، فساد، و ظلم در دوران ریاست جمهوری او برای نسل های آینده می شود."
سناتور لیندسی گراهام که به یک هم پیمان قابل اتکا برای رئیس جمهور آمریکا تبدیل شده است، اعلام کرد: "چیزی که در دوران ریاست جمهوری اوباما یاد گرفتم این است که مشکلات را در خاورمیانه نادیده می گیرید، این کار به ندرت به حل مشکلات می انجامد." وي افزود یک "حمایت دو حزبی قدرتمند" از اعمال تحریم های جدی علیه عربستان سعودی و اعضای خاندان سلطنتی وجود دارد.

نظر شما