شناسهٔ خبر: 29512684 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

منافع و برکات لزوم جهاد در راه وحدت اسلامی

وحدت اسلامی به معنای حذف برخی مذاهب و ایجاد وحدت اعتقادی و پیدایش مذهب جدید نیست، بلکه وحدت اسلامی الهام‌بخش وحدت سیاسی واقتصادی با حفظ مذاهب و اعتقادات آنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین، «وحدت اسلامی» از ارزش‌های بزرگ اجتماعی دینی است که ریشه در قرآن و حدیث دارد و از پشتوانه عقلی برخوردار است. بنابراین قرآن و سنت و عقل منابع و دلایل فهم اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی است. برپایی و اقامه اخوت ایمانی و اسلامی (حجرات، آیه 10) و اعتصام بحبل الله (آل عمران، آیه 103) مأموریت الهی پایدار قرآنی همه مسلمانان و اهل قبله است.

آخرین و بهترین پیامبر خدا حضرت محمدبن عبدالله(ص) آموزگار وحدت امت اسلامی است و به درستی ایام ولادت او هفته وحدت نام‌گذاری گردیده است. هفته وحدت فرصتی است برای بازشناسی و بازآموزی ماهیت وحدت اسلامی و فهم عناصر سازنده آن و تبیین آثار و منافع آن، و آگاهی از موانع آن، و بررسی و تحلیل کارنامه جهان اسلامی پیرامون وحدت اسلامی و تلاش در راه تدبیر و بازسازی طرح موفق وحدت اسلامی.

«لزوم الجماعة» از آرمان‌های الهی است و در نیایش‌های اهل بیت علیهم‌السلام جای داشته است (صحیفه سجادیّه، دعای بیستم). امیرمؤمنان امام علی(ع) امامِ وحدت اسلامی است و همواره مسلمانان را به وحدت فرا خوانده است. او از راه تبیین منافع وحدت و گزارش خطرات تفرقه، همگان را به وحدت دعوت می‌نماید. ایشان به امت اسلامی می‌فرماید: «و الزموا السواد الاعظم فان یدالله مع الجماعة و ایاکم و الفرقه فان الشاذ من الناس للشیطان کما انّ الشاذ من الغنم للذئب؛ همیشه همراه با جمعیت‌های بزرگ باشید، زیرا دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید چرا که افراد تک‌رو و جدای از مردم طعمه شیطان‌اند، آن‌گونه که گوسفند جدا از گله نصیب گرگ می‌شود. (نهج‌البلاغه، خطبه 127)

از این خطبه علوی بزرگ‌ترین منفعت وحدت اسلامی آشکار می‌گردد «یدالله مع الجماعة» جمله‌ای کوتاه و زیبا و فراموش نشدنی برای فهم آثار وحدت است. نخستین بار این جمله یدالله مع الجماعه در کلام پیامبر خدا(ص) آمده است. «یدالله» نمایانگر راه عزّت و افتخار و کرامت و سربلندی و پیشرفت و پیروزی است. بی‌شک یدالله با جماعت است یعنی با اجتماع مسلمانان و وحدت اسلامی است. با تقریب مذاهب اسلامی و همدلی و پیوند قلب‌ها و الفت دل‌های علمای جهان اسلام و پیروان آنان است. تفرقه نیز عامل درهم شکسته شدن و نابودی و سقوط و طعمه شیطان شدن و دریده شدن از سوی دشمنان اسلام، استکبار جهانی و استعمار و صهیونیسم است.

همه منافع گرانسنگ و آثار و فواید بزرگ و ماندگار وحدت اسلامی در «یدالله» قرار دارد. خدای سبحان علم نامحدود و قدرت بی‌پایان دارد و همه خوبی‌ها و ارزش‌ها با یدالله است. در این حدیث علوی یدالله عنوان جامع همه منافع وحدت اسلامی است. «مع الجماعة» بیان صریح وحدت اسلامی است. روشن است که زیربنای وحدت ملی و انسجام اجتماعی در کشورهای اسلامی و در جهان اسلام، همان محورها و سرفصل‌های وفاق و همدلی دینی است.

مسلمانان با درنگ در اصول مشترک دینی: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و قرآن و حدیث نبوی و قبله و نماز و روزه و حج می‌توانند در صراط مستقیم وحدت اسلامی گام بردارند. جماعت بزرگ امت اسلامی، بر پایه‌های اصول اعتقادی و فروع عملی مشترک مذاهب اسلامی پدیدار می‌گردد. وحدت اسلامی به معنای حذف برخی مذاهب و ایجاد وحدت اعتقادی و پیدایش مذهب جدید نیست وحدت اسلامی الهام‌بخش وحدت سیاسی واقتصادی با حفظ مذاهب و اعتقادات آنان است. وحدت اسلامی برای پیروان همه مذاهب اسلامی سودمند است.

«قدرت اسلام» و «عزت مسلمین» و «افزایش تأثیرگذاری در جهان» و «ایجاد فرصت برای گفت‌وگو و مشاوره دینی و مذهبی» و «پیشگیری از درگیری‌ها» و «گرفتن بهانه‌های ترور و عملیات انتحاری و قتل عام در جهان اسلام» و «ناامیدی دشمنان اسلام: آمریکا و انگلیس و اسرائیل و خنثی شدن نقشه‌های تخریبی آنان» و «توانمندی رویارویی با نقشه‌های سیا و موساد و اف‌بی‌آی و اینتلیجنت سرویس و ناکامی امپریالیسم رسانه‌ای و خبری» و «گسترش بیداری اسلامی» و «برقراری امنیت» و «جلوگیری از فشل شدن و سستی و ضعف و سقوط مسلمانان» و «صدور و پایداری انقلاب اسلامی» و «فرصت برای تحقیق و استبصار» و «دسترسی آسان مذاهب اسلامی شیعه و سنی به منابع و کتب اصلی یکدیگر» و «مهار تبلیغات و اقدامات انحرافی و مغرضانه وهابیت در جهان اسلام» و «پیشگیری از کینه ورزی‌ها و عقده‌گشایی‌ها و اقدام‌های جنایت‌بار و خونین علیه شیعیان» همه از برکات و دستاوردهای وحدت اسلامی و انسجام جمعیت بزرگ اسلامی است. ت

عبیر زیبای «یدالله» در بیان امام علی(ع) گویای این منافع بزرگ وحدت اسلامی است. تحلیل و تفسیر این منافع حیاتی وحدت اسلامی، لزوم و ضرورت عقلی جهاد در راه وحدت اسلامی را روشن می‌سازد. بنابراین وحدت اسلامی حاصل خردورزی و خردمندی است و از پشتوانه عقلانیت برخوردار است و معلول تفکر و اندیشه‌ورزی است.
بنابراین باید قدر نعمت همبستگی و وحدت و انسجام اسلامی را دانست. لازم است علمای جهان اسلام و پیروان مذاهب اسلامی حنفی و شافعی و مالکی و حنبلی از عامه و اهل سنت و مذهب شیعه امامیه، همه در راه ایجاد و تقویت و توسعه و پایداری وحدت اسلامی گام بردارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما