شناسهٔ خبر: 29512660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

میزان و محک بسیجی‌بودن دلدادگی به اصول انقلاب، رهبری و منافع ملی است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایکنا نوشت: سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، چهارشنبه ۳۰ آبان، به مناسبت هفته بسیج با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بیان گزارشی از عملکرد این نهاد انقلابی پرداخت.

غیب‌پرور در ابتدا به بیان بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و اهمیت بسیج پرداخت و گفت: ایشان درباره بسیج می‌فرمایند بسیج کلید طلایی حل مشکلات کشور است. یا در جایی دیگر فرمودند بسیج یک پدیده شگفت‌اور، رمزآلود و استثنائی نظام جمهوری اسلامی است. این مجموعه خیلی گره‌ها را باز کرده است، در خیلی از صحنه‌ها حضور داشته است، حضور او اثرگذار و تعیین‌کنده بوده است پس ما در آینده هم به این حضور احتیاج داریم و در جای دیگری فرمودند اعتلای بسیج در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی مورد انتظار است.

رئیس سازمان بسیج اظهار کرد: حدود ۲ سال است که دورانی در بسیج شروع شده که ما این دوران را به تأسی از فرمانده معظم کل قوا، رهبر معظم انقلاب، به نام دوران «اعتلای بسیج» نامگذاری کردیم.

وی افزود: اعتلا، رشد، شکوفایی و قد کشیدن بسیج را در این می‌دانیم که مسائل مورد نیاز انقلاب و جامعه را کشف و برنامه‌ریزی کنیم و در مرحله اقدام با ملاحظاتی دنبال کنیم.

سردار غیب‌پرور اظهار کرد: ما در بسیج کاری را دنبال می‌کنیم که قبل از آن بر روی پیامد و اثربخشی آن مطمئن باشیم. اگر اثر آن کار را در کف جامعه نبینیم آن را انجام نمی‌دهیم؛ این اثرگذاری و پیامد منطبق بر نیازهای جامعه و انقلاب است. ملاحظه دیگر ما این است که کارها را در بسیج جهادی انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان بسیج ادامه داد: تمام تلاش ما در بسیج این است که کارهای‌مان گران نباشد؛ ارزان بودن یکی از مؤلفه‌های کارهای ما در بسیج است.

وی تأکید کرد: ما در بسیج حفظ منافع ملی، همگرایی و انسجام قاطبه مردم را اصل می‌دانیم؛ بسیج را متعلق به همه مردم می‌دانیم. بسیج شجره طیبه و مبارکی است که متعلق به انقلاب اسلامی است.

سردار غیب‌پرور یادآور شد: هر کسی که دلداده نظام و رهبری است لاجرم بسیجی است حتی اگر پرونده و کارتی پیش ما نداشته باشد. میزان و محک بسیجی‌بودن دلدادگی به اصول انقلاب، رهبری فرزانه انقلاب، راه مبارک شهیدان و منافع ملی است و با این تعریف خوشحالیم بگوییم ۸۰ میلیون بسیجی در کشور داریم.

سردار غیب‌پرور اظهار کرد: براساس این مقدمه کوتاه برنامه‌های بسیج را در ۷ سرفصل بیان می‌کنم. استحضار داشته باشید در پهنای کشور قریب به ۱۵۲هزار رده بسیج داریم. با ضرس قاطع می‌گویم گسترده‌ترین شبکه مردمی متعلق به بسیج است.

وی در ادامه نقش بسیج در سازندگی و محرومیت‌زدایی، اقتصاد مقاومتی، عرصه فرهنگی، عرصه اجتماعی و به طور ویژه کاهش آسیب‌های اجتماعی، عرصه علم و فناوری، کمک به زیرساخت‌ها و عرصه دفاعی و امنیتی را ۷ سرفصل مورد توجه بسج خواند.

رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه صحبت‌های امروز بنده گزارش عملکرد یکساله است، گفت: دلیل این بود که می‌خواستیم یک گزارش تازه باشد و خوشبختانه راستی‌آزمایی هم شده است. آموزش و توانمندسازی ۱۰۰ هزار نفر برای اشتغال را انجام دادیم. یک بابی را در مهارت‌افزایی باز کردیم به ویژه برای مشاغل نو و جدید تا بتوانیم به افراد مهارتی بیاموزیم. ۲۵هزار طرح خرد و خانگی با اشتغال حدود ۵۰هزار نفر ایجاد کردیم.

وی افزود: ۸هزار طرح کوچک محرومیت‌زدایی در مناطق محروم کشور توسط قاطبه بسیجیان اجرا شده است.یکی از برکات انقلاب اسلامی گروه‌های جهادی است که معجزه می‌کند. اینها جوانان بی‌ادعا و بی‌هیاهو هستند که به اقصی نقاط کشور می‌روند. ۸۵۰هزار نفر در طول یکسال به اردوهای جهادی اعزام شدند که عناوین کلی پروژ‌ه‌های عمرانی در مسائل مدرسه‌سازی، منابع طبیعی، خانه‌های بهداشت، خانه‌های محرومین و مستمندان، بقاع متبرکه و حسینیه‌ها، کتابخانه‌ها، راه‌های روستانی و نقاط صعب‌العبور، آب‌رسانی، شبکه برق روستایی، فضاهای ورزشی و … است.

سردار غیب‌پرور یادآور شد: برای رسیدن به بعضی مناطق باید چندین ساعت با نیسان و وانت حرکت کرد تا بدانجا رسید. به عنوان نمونه منطقه‌ای در محدوده شهرستان دزفول است که از نقاط فوق‌العاده محروم است و بچه‌های بسیجی در انجا اقداماتی انجام دادند که در طی ۴۰ سال گذشته بی‌نظیر است.

وی درباره کمک به کشاورزی کشور گفت: قریب به ۳۹هزار روستا داریم که در طول یکسال اخیر ۸ هزار روستا را با در نظر داشتن ۵ محصول مهم هدف قرار دادیم که امیدواریم بتوانیم به خودکفایی کمک کنیم و در گام بعدی ۳۱ محصول کشاورزی را مد نظر داریم.

سردار غیب‌پرور اضافه کرد: خدا را شاکریم که پزشکانی دلسوز مردم و بدون ادعا داریم و اینها باعث و بانی طرح شهید رهنمون شدند تا جهادگران سلامت شکل بگیرد. در مرداد و شهریور ماه فقط در منطقه بشاگرد، یک تیم صد نفره از پزشکان متخصص و فوق تخصص حضور یافتند. در موضوع بیابان‌زدائی که معضل کشور ماست ورود قوی پیدا کردیم گرچه از همه ظرفیت ما استفاده نشد.

وی با اشاره به زلزله سال گذشته کرمانشاه گفت: واقعا حادثه دلخراشی بود و خدا کند این بلایای طبیعی هیچگاه برای مردم عزیز ما رخ ندهد اما باید برای عواطف و احساسات خوب و دینی مردم درود بفرست که هر زمان بخشی از مردم آسیب می‌بینند یک خیزش عمومی اتفاق می‌افتد. شما حادثه اتش‌سوزی اخیر کالیفرنیا را مشاهده کنید و ببینید آنجا مردم چقدر نقش دارند و در یک حادثه زلزله کرمانشاه مردم چه کار کردند. ما هم به عنوان خادمان مردم در بسیج، ۱۵ هزار نفر نیروی جهادی و کادر سپاه با ایجاد ۳۲ قرارگاه در ۳۰۰ روستا کار عظیمی انجام دادند. ۷ هزار کانکس را فقط بسیج مستقر کرد و ۸۳۰۰ کانکس قرارگاه خاتم‌الانبیا را هم بسیج تحویل گرفت و نصب کرد. همچنین از هزار واحد مسکونی که جزو تعهد ما بوده تا به امروز ۷۰۰ واحد را تحویل دادیم.

سردار غیب‌پرور در خصوص نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی گفت: کشور غنی و ثروتمدی داریم منتهی در محصولات باغی و زراعی هدر رفت زیادی داریم. این یکی از نقاطی بود که لازم بود بسیج وارد شود. ۴۳۵ قطب شهرستانی را شناسایی کردیم و الان هم اقدامات خوبی در حال انجام است. در کنار این صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم‌‌یار و اشتغال‌زا با سرمایه مردمی تشکیل دادیم. مدل صندوق‌های قرض‌الحسنه طراحی شده در بسیج با تمام الگوهای قرض‌الحسنه که تا به امروز در کشور متداول است تفاوت دارد. سرمایه کاملا متعلق به مردم است و به هیچ‌وجه بسیج تصدی‌گری نمی‌کند و آنچه که اتفاق می‌افتد توسط خود مردم دنبال می‌شود.

وی در خصوص عرصه فرهنگی گفت: این یک عرصه وسیعی در کشور است و اینکه تشخیص دهیم کجاها وارد شویم و نشانه بگیریم و ذائقه مردم چیست بسیار مهم است. زبان هنر اگر توامان با ذائقه‌شناسی نباشد محکوم به شکست است. یعنی در هر کار هنری لاجرم می‌بایستی ذائقه طرف مقابل را شناخت. براین اساس تولیدات هنری بسیج حدود ۳۰۰ فیلم و مستند در یکسال گذشته بوده که هفته آینده یکی از جلوه‌های این اقدام بزرگ را مردم ما تحت عنوان جشنواره فیلم «مقاومت» خواهند دید که حتما در کشور و منطقه انعکاس خوبی خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج درباره این جشنواره فیلم گفت: صدها اثر از اقصی نقاط عالم به ما رسیده است و برای اولین بار است که از اروپا، آمریکای لاتین، شرق آسیا و روسیه اثر دریافت کردیم. در زمینه البوم شهدا عقب‌ماندگی عجیبی داشتیم و داشتن عکس این عزیزان یک توقع حداقلی است که ۹۰هزار آلبوم شهدا را تهیه کردیم. ۳هزار دقیقه انیمیشن تولید کردیم. در حوزه نشر کتاب ۱۵۰ عنوان کتاب منتشر کردیم. برگزاری جشنواره‌های فیم مقاومت، تئاتر، هنرهای تجسمی، رهاورد نور و باروت خیس از جمله برنامه‌های بسیج بوده است.

وی درباره جشنواره «باروت خیس» گفت: امسال ۱۱ کشوردر رأی‌گیری منحوس‌ترین چهره دنیا شرکت کردند که قریب به ۳ میلیون نفر از مردم منطقه در این رأی‌گیری شرکت کردند که کار واقعا فوق‌العاده‌ای بود. با تفضل الهی ۳ هزار مهد قرآنی داریم. از بین قریب ۷۴ هزار مسجد یک دهم آن را هدف قرار دادیم که ۷۶۶۰ مسجد است که کار ویژه بر روی آن انجام می‌دهیم. مسجدمحوری بحث بسیار مفصلی است.

سردار غیب‌پرور ادامه داد: در طول یکسال اخیر ۱۱هزار یادواره شهدا برگزار کردیم که اقدام بزرگی است و کنگره‌های استانی تا پایان سال برگزار می‌شود که هفته قبل استان قزوین کنگره شهدای خود را برگزار کرد و روزهای اینده استان خراسان جنوبی کنگره شهدای خود را برگزار می‌کند و تا پایان سال استان البرز هم به این جمع می‌پیوندد.

وی یادآور شد: در این یکسال ۶ میلیون نفر به عنان مسافران مناطق دفاع مقدس در قالب کاروان راهیان نور اعزام شدند. در موضوع کمک به ورزش‌های همگانی ۳۵۴ هزار پایگاه استعدادیابی برپا کردیم. در زمینه ورزش ظرفیت عظیمی در کشور وجود دارد که این افراد می‌توانند مدال‌آور باشند. قریب به ۱۹۹ هزار حلقه تربیتی صالحین ایجاد کردیم که از افتخارات بسیج و نظام اسلامی است که در حال دنبال کردن است.

سردار غیب‌پرور درباره فعالیت‌های بسیج در موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از تهدیدات اساسی کشور همین آسیب‌های اجتماعی است و ما در این راستا سه موضوع را در اولویت قرار دادیم که اعتیاد، طلاق و مبارزه با پدیده حاشیه‌نشینی مهمترین این محورها را تشکیل می‌دهد که ده‌ها معضل برای مردم درست کرده است. طبق آمار قریب به ۹۸۰ محله آسیب پذیر در کشور داریم که در سال ۹۷ سازمان بسیج در ۴۶۰ محله برنامه‌های خود را اجرایی کرده است.

رئیس سازمان بسیج بیان کرد: بسیج برای مقابله با معتادان متجاهر در ۱۰ استان، اردوگاه ایجاد کرده است. به معتادان و موادفروشان اعلام می‌کنم بسیج یا در موضوعی وارد نمی‌شود یا اگر وارد شود به صورت قاطع و انقلابی عمل می‌کند و این افراد را در آن اردوگاه‌ها می‌بریم و بین شش ماه و یکسال آنها را نگه می‌داریم. تفاوت کار ما با سایر دستمکاه‌ها در این است که ما در پایان از پاک شدن آن افراد اطمینان حاصل خواهیم کرد و بعد به اشتغال آنان کمک می‌کنیم، وام می‌دهیم، از آنها صیانت می‌کنیم و مشاور در کنار انها قرار می‌دهیم تا بتوانیم این معضل را حل کنیم.

وی در موضوع طلاق گفت: شب گذشته آیت‌الله آملی لاریجانی در محضر رهبر معظم انقلاب این امار را ارائه دادند که بسیج ۱۰هزار نفر مشاور از بین جامعه حقوقدانان، پزشکان، طلاب و روحانیون را ساماندهی کرده که در امر ازدواج آسان، جلوگیری از طلاق و مشاوره‌های خانوادگی کمک می‌کنند.

سردار غیب‌پرور درباره برنامه‌های آینده بسیج اظهار کرد: ۳ تا ۴ طرح در حوزه اجتماعی داریم. طرح تعالی خانواده نیاز امروز جامعه اسلامی است. دشمن می‌خواهد اساس و بنیان خانواده را متلاشی کند. کار اساسی ما تشخیص اولویت‌هاست. بنابراین صیانت از خانواده طرح بزرگی است که در سال ۹۸ دنبال می‌کنیم. طرح حقوق کودک و نوجوان، طرح حمایت از کودکان کار و طرح حمایت از زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست از جمله طرح‌هایی است که دنبال خواهیم کرد.

وی درباره طرح‌های علمی و فناوری گفت: ۴۸۰ پایگاه علمی در سراسر کشور سامانددهی شده است. خدا می‌داند ایده‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکاراتی در جوانان ما در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود که انسان را شگفت‌زده و متحیر می‌کند که طرح‌های خوب، اجرایی و عملیاتی در حوزه‌های علمی و پژوهشی است. الان ۳۵ هزار استاد بسیجی در سراسر کشور فعال هستند,۷۳۰ کانون بسیج اساتید و ۱۰۰ اندیشکده موضوعی در سراسر کشور وجود دارد.

رئیس سازمان بسیج درباره موضوع زیرساخت‌ها گفت: زیربناها و زیرساخت‌های ورزسی از جمله این موارد است. زیرا یک جامعه جوان به امکانات ورزشی نیازمند است. در این راستا ۲۱۰۰ سالن ورزشی در سراسر کشور ساخته شده یا در حال ساخت و تکمیل و توسعه است.

سردار غیب‌پرور در زمینه عرصه دفاعی و امنیتی گفت: مگر می‌شود بسیج نسبت به این موضوعات بی‌توجه باشد. ۱۹۱۹ گردان بیت‌المقدس بسیج وظیفه دارند برای کمک به امنیت جامعه در کنار نیروی انتظامی و سایر دستکاه‌های امنیتی باشند و یک هم‌افزایی خوبی ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: ما ۲۲ طرح کلان را در این ۷ سرفصل مهم را در آینده دنبال می‌کنیم مانند شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی کشور و طرح جهاد روشنایی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی که از هفته بسیج کار تولید نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی را آغاز کردیم و تا نیروگاهه‌ای ۱۰۰ کیلوواتی جزو برنامه‌های ماست.

سردار غیب‌پرور ابراز کرد: از شما نمایندگان تقاضا دارم که به ما در رفع خلأهای قانونی در عرصه‌های مختلف کمک کنید. اگر موانع قانونی برطرف شود دست ما خیلی باز شود. بسیج می‌تواند در حل معضلات کشور قوی و محکم وارد شود. آقای شمخانی از من پرسیدند قضیه چند نامه‌ای که به دولت نوشتی چیست. من پاسخ دادم بسیج به چیزی که می‌گوید معتقد است و باور دارد و ادعای ما این است در هر عرصه‌ای می‌توانیم وارد شویم و عرض و طول و عمق بسیج در کل دنیا مثال‌زدنی است.

رئیس سازمان بسیج تصریح کرد: ما در کمیسیون‌های مجلس خدمت شما خواهیم رسید. ما طرح‌های خود را بعضا نوشته‌ایم و به شما تقدیم خواهیم کرد و شما هم یک یا علی بگویید و با تصویب قوانین مورد نیاز به ما کمک کنید.

وی درباره احکام لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس هنوز که هنوز است مشکلات معیشتی دارند. خیلی بد است که در این سال فرزند جانباز بسیجی ماهی ۶۰۰ هزار تومان دریافت کند. چه کسی می‌تواند با این رقم زندگی کند. من تقاضا می‌کنم در این باره یک اقدام انقلابی و عاجل انجام دهید.

سردار غیب‌پرور به عنوان نکته آخر گفت: عزیزان در بودجه ۹۸ دست ما را بگیرید و طوری نشود که بدویم و بدویم و آخر سر مشکل داشته باشیم.

بنابراین گزارش مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با تبریک هفته بسیج گفت: به پشتوانه بسیج و این شجره طیبه بود که کشور ما توانست در مقابل تمام قدرت‌هایی که تصمیم داشتند و اراده کرده بودند انقلاب ما را زمین‌گیر کنند و دوباره روند گذشته را حاکم کنند بایستد و انقلاب با قدرت ادامه پیدا کرد و توانستیم به اینجا برسیم.

وی ادامه داد: من بر این باورم که برای حل مشکلات امروز و آینده کشور به همان باور و اعتقادی نیاز داریم که در زمان جنگ همه مردم ما برای حفظ آب و خاک کشور با تمام وجود در صحنه حضور پیدا کردند و بدون در نظر گرفتن مناصب و منافع شخصی همه در صحنه بودند که بتواند انقلاب را حفظ کنند. کارگر، کشاورز و کارمند کار و زندگی‌اش را تعطیل می‌کرد و برای دفاع زا این آب و خاک در جبهه‌ها حاضر می‌شد.

پزشکیان اظهار کرد: هر زمانی که مردم به چنین باوری برسند که به خاطر حفظ ارزش‌ها با تمام وجود در صحنه حاضر شوند قطع و یقین خواهیم توانست همه مشکلات را حل کنیم. کافی است که این باور در ما به وجدو بیاید و بر این باور بمانیم که با بسیج و باور و اعتقادمان می‌توانیم شکلات پیش رو را حل کنیم.

وی با اشاره به تقارن هفته بسیج و هفته وحدت گفت: خداوند می‌فرماید: «انما المومنون اخوه»؛ همه ما با هم برادریم. اگر باور کنیم برادریم و با باور برادری در صحنه باشیم همه مشکلات را می‌توانیم با برادری، همکاری و همدلی حل کنیم. امیدواریم با نگاه وحدت‌گونه و بسیج پاسخگوی گرفتاری‌هایی باشیم که امروز مردم با آن مواجهند تا از تمام مشکلات با قدرت خارج شویم.

نظر شما