شناسهٔ خبر: 29512606 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: کالا خبر | لینک خبر

در بازارهای جهانی رخ داد؛

فرارسیدن روزهای اوج مس در پی یک رکود

آخرین روزهای هفته گذشته کاهشی در قیمت مس در بورس فلزات لندن رخ داد. این اتفاق که ناشی از برخی تصمیمات در چین بود، به گفته تحلیل‌گران پایدار نخواهد ماند و در آینده میان‌مدت باید منتظر افزایش قیمت‌ها بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «کالاخبر» به نقل از مس پرس، متال بولتن در روز چهارشنبه ( (۱۴ نوامبر)گزارش داد که قیمت مس با ۰.۴ درصد کاهش، به رقم ۶۱۰۶ دلار بر تن رسید. انتشار داده‌های ناامیدکننده وام‌دهی در چین خوش‌بینی به وجود آمده نسبت به توافق تجاری احتمالی میان کشورهای چین و ایالات متحده امریکا را تحت تأثیر خود قرار داد و به این ترتیب، در کاهش قیمت‌ها نقش مهمی داشت.

مهم‌ترین مشاور اقتصادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در روز سه‌شنبه (۱۳ نوامبر) اعلام کرد که نسبت به ازسرگیری مذاکرات تجاری با چین خوش‌بین است و از این امر استقبال می‌کند و در اواخر ماه جاری، روسای جمهور دو کشور با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. اخبار مذکور از قیمت فلزات پایه حمایت کرد، اما پس از انتشار داده‌های ضعیف‌تر از انتظار مالی در چین، رونق به وجود آمده محدود شد. آمارها نشان می‌دهد رشد اعتباری چین در ماه اکتبر به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته است. افت مذکور در حالی رخ داده است که مقامات قانون‌گذاری چین، بانک‌های کشور را برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی تحت فشار گذاشته بودند. داده‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های پیشِ رو، اقتصاد چین تضعیف خواهد شد.

ذخایر مس در انبارهای بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه، ۱۲۵۰ تن کاهش پیدا کرد و حجم این ذخایر به ۱۶۷ هزار و ۷۵ تن رسید. اما در روز پنج‌شنبه، همراه با تقویت امیداواری‌ها نسبت به اقدامات حمایتی بیشتر در چین، قیمت مس در بورس فلزات لندن  افزایش پیدا کرد. در نهایت در پایان روز پنجشنبه، هر تن فلز سرخ با ۱.۳ درصد رشد نسبت به روز چهارشنبه، در سطح ۶۱۸۸ دلار معامله شد.

پس از انتشار داده‌های ضعیف مالی و همچنین، آمار ناامیدکننده خرده‌فروشی در چین، سرمایه‌گذاران امید دارند که در ماه‌های آتی، مقامات این کشور حمایت بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند. به گفته یکی از مدیران این صنعت، با وجود تنش‌های تجاری اخیر میان کشورهای چین و ایالات متحده امریکا، چشم‌انداز تقاضای مس در میان‌مدت و بلندمدت همچنان قدرتمند به نظر می‌رسد؛ چرا که صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر به مقدار بسیار زیادی مس نیاز خواهد داشت.

طی روز پنج‌شنبه، ۶۲۵ تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها را به ۱۶۶ هزار و ۴۵۰ تن رساند. قیمت مس در روز جمعه، شاهد کاهش ۰.۱ درصدی بود و در نهایت، فلز سرخ در سطح ۶۱۸۱ دلار بر تن معامله شد. نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد اثرات جنگ تجاری میان کشورهای چین و ایالات متحده امریکا، همچنان قیمت اکثر فلزات پایه را تحت فشار قرار داده است.

البته، نشانه‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این‌که عرضه مس در بازار رو به کاهش است و این مسأله توانست از قیمت‌ها حمایت کند. همچنین، شاخص ارزش دلار نیز در روز جمعه کاهش پیدا کرد و به این ترتیب، افت قیمت مس محدود شد. اظهار شک و تردید یکی از مقامات فدرال رزرو نسبت به سرعت افزایش نرخ‌های بهره در امریکا به تضعیف شاخص ارزش دلار در روز جمعه منجر شد.

طبق آخرین اخبار منتشر شده، واحد ذوب جیانگشی کاپر در چین و کمپانی معدنی آنتوفاگاستا، تعرفه‌های ذوب و پالایش مس برای سال ۲۰۱۹ را در سطوح پایین‌تری نسبت به انتظارات بازار تعیین کردند. این رقم ۸۰.۸ دلار بر تن کنسانتره است که ۶ دلار کمتر از رقم فعلی است.

این می‌تواند نشان‌دهنده کاهش عرضه کنسانتره در بازار یا رشد بیش از اندازه ظرفیت‌های ذوب در چین باشد. تحلیل‌گر موسسه ING باور دارد که هر دو این موارد، درست هستند و با وجود شرایط مطلوب عرضه و تقاضای مس، نبود اطمینان در مورد مذاکرات چین و ایالات متحده امریکا همچنان عامل تعیین‌کننده قیمت در بازارها است. ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه، ۵۴۲۵ تن کاهش پیدا کرد و به رقم ۱۶۱ هزار و ۲۵ تن رسید.

نظر شما